Google SketchUp

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

M_EL_ISSA

Google SketchUp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-09 11:38

Haai,

Ik heb gezien dat er al een aantal topic over dit onderwerp waren geplaatst, maar daar was geen enkele antwoord opgegeven en is ook al van 2 jaar oud. Vandaar mijn topicje.

Ik heb net google SketchUp gedownload, omdat ik een inrichting wil gaan maken voor ons ijssalon, een projectje voor school.
Tijdens de presentatie leek het mij wel leuk om de inrichting te laten zien, zo ben ik op dit progamma terecht gekomen, maar ik begrijp er geen zak van :=

Iemand die hier af en toe mee werkt en/of ervaring mee heeft?
Of een beter progamma heeft, waar je ook inrichtingen naar je eigen hand kan zetten, maar ietsjes makkelijker is?

Hoop dat in dit topic wel word gereageerd, want het lijkt me zo leuk :)

Ielsje

Re: Google SketchUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 12:33

google sketchup is het makkelijkste 3d programma wat er is.
In het programma zelf (onder het kopje help) staan hele duidelijke tutorials voor de basisdingen.

begin eerst maar eens 'learningcentre' door te lezen (komt volgens mij al naar voren als je het programma opstart)

via 'online help' kun je specifieker dingen opzoeken, vaak met een filmpje erbij.

zoek ook eens op youtube:
http://www.youtube.com/watch?v=au2OQZGew8w

zo via bokt valt het lastig uit te leggen, je moet het echt zíen om te begrijpen. Hélemaal als je zo zegt 'ik begrijp het niet' zonder specifiek te vertellen wát je niet begrijpt.

op internet is genoeg uitlegmateriaal te vinden om een start te maken met sketchUp :j...

Ielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 12:35

ohja, als je meubels wil plaatsen kun je componenten importeren. (windows->components ->icoontje van kartonnen doos waar een gele pijl uitkomt)

Ielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 12:40

M_EL_ISSA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-09 12:47

Dankjewel voor je reacties!

Wat ik niet begrijp van Google SketchUp zijn de lijnen.

Ik denk ook dat ik een stap te ver ga, ik zag in het progamma foto overtrekken, dit leek mij makkelijker, maar blijkbaar niet.
Alle lijnen zaten hier ook weer verkeerd, door de lijnen denk ik?

Ielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 12:53

foto overtrekken gaat niet makkelijk nee, je kan wel foto's importeren enzo, maar het is makkelijker om een kamer op schaal 1:1 na te tekenen.

waar je vooral op moet letten is dat alles aan elkaar blijft 'plakken'. als je een lijn aan een blokje hebt getekend en vervolgens die lijn verschuift, dan trek je dat blokje mee.
Wil je dat niet, dan moet je je objecten groupen. Dan blijven ze los van elkaar.

M_EL_ISSA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-09 13:06

Ik ben nu bezig met muren, ik heb in dat zelf-doe filmpje dat geprobeert, maar toen kwam het er ook anders uit te zien dan bij mij.

Je moet zo'n rechthoek maken, deze omhoog duwen, rechthoek erop doen, eindpunt naar vlakpunt? en dan weer naar beneden trekken.
In het plaatje bleven er toen 4 muren over, met in het midden de 'vloer'

Bij mij komt er maar 1 muur te staan, en de rest is weg.
Wat doe ik fout?

Ielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 13:20

ik weet niet precies wat je bedoeld, maar je kan ook losse muren tekenen door smalle rechthoeken te maken en deze omhoog te trekken.

Als je in een blok een rechthoek tekent en deze terugduwt creeer je een gat/ruimte

M_EL_ISSA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-09 13:28

Okee thanks!

Ik heb gezien dat je je model wel erg groot moet maken zeg! Als je die meubels erin doet.
Kan je die niet kleiner maken?

Ielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 13:35

ja, met 'scale' kun je alles kleiner maken

maar je kan toch ook gewoon uitzoomen :+

ik ben op dit moment bezig om een flatgebouw te tekenen voor mijn opleiding, en die teken ik 1 op 1 (dus 1000mm in SU is ook 1m in het echt)

M_EL_ISSA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-09 13:40

Zo, wat leuk!
Volgens mij is het een heel mooi progamma.. als je het eenmaal door heb :+
Wat ik nog lang niet heb :P