Maximum te trekken massa Kever?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dorus

Maximum te trekken massa Kever?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-09 18:56

Omdat wij toch wel eens met de Kever willen gaan kamperen zijn wij op zoek gegaan naar iets wat we erachter te kunnen hangen. Al zoekende kwamen wij het volgende caravannetje tegen. Voor zover je nog van caravan kan spreken dan.

http://www.gobanna.com/

Maar aangezien dit misschien toch wel echt te klein is zijn we al verder zoekende het volgende gevalletje tegen gekomen.

http://kamperen.allesover.nl/easyweb3/e ... p_id-75154

De eerste weegt slechts 375 kg dus wij vermoeden dat het wel achter een Kever zou kunnen, de tweede is echter wat zwaarder (583 kg) dus dat wordt wat lastiger.

Helaas kunnen wij nergens vinden wat een Kever mag trekken. Ik heb de site van de RDW al geprobeert met diverse kentekens die ik op internet ben tegen gekomen, maar ik heb er maar één gezien waar de maximum te trekken massa geregistreerd is.

Wie weet wat de verschillende Kevers mogen trekken (geremd en ongeremd) of dat er misschien een rekensommetje is waarmee we vanaf het gewicht van de Kever de maximum te trekken massa kunnen berekenen?

Arizona

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 20:04

Kan je hier wat mee? http://www1.tip.nl/~t053978/gewicht.html

Wij gingen vroeger met de (knalrode) Eend van mijn moeder op vakantie, ook met een aanhanger erachter (in bijpassende kleur :D ). Echt een leuk gezicht.
Veel succes!

Anoniem

Re: Maximum te trekken massa Kever?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 20:54

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-09 21:26

Zie mijn eerste post, daar ben ik al lang geweest. Google maar eens op afbeeldigen/Kevers en vul maar eens een paar kentekens die je vind in. Ik ben er maar 1 tegen gekomen waar de maximale te trekken massa geregistreerd is. Daarnaast zit er heel veel verschil in Kevers. We hebben er 1 in de garage staan die nog geen 700 kg is, de latere modellen zijn bijna 900 kg.

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 21:33

Er hoort toch altijd een deel 2 bij je kenteken te zitten waar het op staat? Anders kan je dat deel 2 gewoon aanvragen lijkt mij?

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 21:38

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-09 21:57

Blijkbaar toch te moeilijk voor bokt.

Kevers zijn geproduceert vanaf eind jaren 30 tot volgens mij zelfs na 2000 en in al die jaren is er iedere keer weer wat aan verandert. De oorspronkelijke Kevers zijn absoluut niet meer te vergelijken met de laatste Kever die van de lopende band is gerold. Qua gewicht, motorvermogen en trekkracht is er zoveel verandert in de Kever dat het onmogelijk is om alles over één kam te scheren. Dat in combinatie met het feit dat er bij de meeste Kevers niets op de papieren staat maakt het wat lastiger om die informatie te vinden.

@Annemeik: Hetgeen je op deel 2 van je kentekenbewijs kan zien is exact hetzelfde als je op die site van Chiqa kan zien. De kentekenbewijzen van tegenwoordig bevatten veel meer informatie dan die van vroeger. Mijn Golfje uit '87 had maar 1 A6 met gegevens, de Kevers die zelfs nog ouder zijn hebben dus nog veel minder gegevens.

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 22:22

Dan was het handiger geweest als je zelf wat specifieker de gegevens van jóuw kever erbij had gezet! Als je specifiekere antwoorden wilt, moet je wel wat gedetailleerder zijn met je vraagstelling.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-09 22:30

Of gewoon lezen wat ik vraag.
Omdat onze huidige Kever absoluut geen trekhaak gaat krijgen vraag ik juist om de gegevens van de verschillende Kevers. De hele oude, de minder oude en de nieuwere.

BTW lijkt mij een trekvermogen van 800 kg voor een auto die zelf nog geen 800kg is ook niet helemaal te kloppen en wat speurwerk op de site van de RDW vertelt mij dat die handelaar waarschijnlijk gewoon lekker o pzijn duim heeft zitten zuigen.

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 06:32

Dus je wilt er een kever bij kopen voor de caravan? Want nu ben je me een beetje kwijt. Je huidige gaat absoluut geen trekhaak krijgen, dus vraag je om gegevens van verschillende kevers?

Als je er 1 bij gaat kopen is het toch handiger om dat dan tegen die tijd aan de handelaar/verkoper te vragen?

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-09 09:33

Een Kever erbij kopen (wat op termijn sowieso gaat gebeuren) voor die caravan zitten we inderdaad over te denken. Maar een Kever (of andere willekeurige oldtimer) kopen is een speurtocht, die koop je niet zomaar bij de eerste de beste handelaar zoals bij een moderne auto, die vind je eerder bij een particulier. En het is maar de vraag of die dat weet. Daarnaast zijn er nog heel wat rotte appels die eigelijk rijp zijn voor de sloop dus al vind je er een, dan is het nog maar de vraag of je hem meeneemt.

Ons lijkt het leuk om met een Kever en caravannetje op pad te gaan. Maar het type Kever dat wij mooi vinden is waarschijnlijk te licht om een caravan te trekken. Dus als wij die carvan willen zullen we waarschijnlijk genoegen moeten nemen met een (in onze ogen) mindere Kever. Dus ja, het is van belang om op voorhand te weten wat zo'n ding mag trekken zodat wij kunnen kijken welke Kever binnen ons wensenlijstje valt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 13:07

Maar is een oud type kever (luchtgekoeld) wel geschikt voor het trekken van een caravan?
Ik denk niet dat je het beessie daar erg blij mee maakt, gewicht an sich nog niet eens zo spannend maar is zo'n auto hier wel op gebouwd?

Edit kom hier een forum tegen waar een topic staat over Kevers en caranan trekken mss heb je er iets aan;

http://www.keverclub.nl/phpBB2/viewtopi ... 854419e115