Deel zwart op de foto

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

capopjekop

Deel zwart op de foto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-09 14:14

Ik wilde vandaag mijn studioflitsers eens uitproberen om wat te oefenen met 'studio' werk. Ik heb een flitser en een softbox opgesteld en ik ben begonnen met een diafragma van 10, sluitertijd was 1/125 en iso staat op 100. Hier kreeg ik normale foto's uit. Daarna wilde ik eens kijken hoe het eruit gaat ziet met een F1.8. Sluitertijd lag rond de 1/1000 en iso nog steeds 100. Maar nu krijg ik dus het bovenste deel van de foto zwart. Ook als ik de intensiteit van de flitsers omhoog zet. Als ik het diafragma omhoog gooi en de sluitertijd omlaag dan wordt het zwart minder.

Doe ik nu iets fout (met instellen)? Want ik neem aan dat je toch met een klein diafragmagetal moet kunnen werken in de 'studio'.

Ik werk met een nikon D300 en een 50mm 1.8

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 14:29

Dit probleem wordt veroorzaakt door de manier waarop een camera en een flitser standaard samenwerken. Het heeft te maken met de maximale 'sync speed' van je camera. Meestal is dat maximaal iets van 1/250 oid, bij kleinere sluitertijden (zoals 1/1000) krijg je de problemen die je nu ziet.

Bij veel camera's en (wat duurdere) flitsers is het echter ook mogelijk om 'high speed sync' aan te zetten wat dit probleem op zou moeten lossen. Zoek even op die term in Google ofzo, is flink wat over te vinden op internet.

capopjekop

Re: Deel zwart op de foto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-09 14:33

Bedankt voor je snelle reactie! Ga het even opzoeken, volgens mij ben ik dat begrip weleens tegen gekomen in de handleiding.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 23:32

Inderdaad je sluitertijd- ik werk met gewone reportageflitsers i.c.m. een trigger en receiver (Cactus V2) waardoor ik ze off-camera kan bedienen.. ken je 'probleem'. Mijn sluitertijd ligt rond de 1/125 meestal, en opzich is dat prima. Als je graag met open diafragma wilt oefenen kun je je flitsers wat 'zachter' of diffuser proberen te maken, bijv door lakens ervoor te hangen, of ze via iets anders te laten weerkaatsen, dat is hoe ik het nu even oplos.. (maar ik ga ook eens over Barts oplossing nadenken, even de handleiding erop naslaan :D )

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 23:39

Die zwarte balken zijn niet op te lossen door een defuser te gebruiken, ze worden simpelweg veroorzaakt doordat je camera te traag is (of je flitser te snel, maar net hoe je het bekijkt).

Basis van het probleem is dat de sluiter in je camera een stuk materiaal is dat fysiek moet bewegen, er is dus een minimum tijd nodig voor je sluiter helemaal open is en bij (dure) camera's ligt dat rond de 1/250e, lower end camera's zitten eerder rond de 1/60e.

Een flitser is helemaal elektronisch en regelt vaak zijn sterkte door de duur van de flits aan te passen, hier gaat het echter om b.v. 1/60.000e, een heel andere orde van grootte dus.

Wat dat high speed sync doet is de flits verdelen over een veel langere periode. De flitser flitst dan duizenden keren (op laag vermogen) in bijvoorbeeld 1/250 seconde ipv 1x op hoog vermogen in 1/60.000e seconde. Hierdoor is het minder erg dat je sluiter relatief traag is en voorkom je dus dat de sluiter nog in de weg zit terwijl er geflitst wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 23:42

Dat snap ik Bart, ik heb het alleen ook niet over het oplossen van de zwarte balken :))

Als je graag met een open diafragma wilt werken en je sluitertijd kán niet korter en je ISO/ASA niet lager en je foto wordt daardoor overbelicht.. kan je je licht ook aanpassen, dat zeg ik :D

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 23:50

:) Duidelijk, volgensmij is het voor mij heel erg heel erg tijd om te gaan :z Had je post idd niet goed gelezen... ;)