Kraan ontkalken

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

GamblersCup

Kraan ontkalken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 14:15

Ik heb een huishoudelijke vraag :D

Ik doe een rondje huis om de douchekop en alle kranen te ontkalken, sommige sprietsen inmiddels alle kanten uit. :o

Nou hebben 2 kranen zo’n schroefkop met zeefje erin, die kun je er gewoon afdraaien met een tang en een nachtje in een bakje schoonmaak azijn leggen.
Maar 1 kraan heeft niet zo’n uiteinde, daar valt niets vanaf te schroeven. En ik kan niet de hele kraan demonteren. Iemand een tip hoe ik deze kraan toch kan ontkalken?

Paardennamen

Re: Kraan ontkalken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 14:17

Bind het bakje met azijn met een elastiekje aan de kraan :D

_mrie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 14:22

Misschien is het mogelijk om een zakje o.i.d. 'om' de kraan heen te krijgen zodat de kraan toch in het schoonmaakmiddel 'zit'..
Waarschijnlijk is er dan het probleem dat schoonmaakazijn de kalk weg krijgt, en waarschijnlijk dus ook het 'zakje' ;)

Hm, toch best lastig als je er zo over nadenkt.
Zelf spray ik altijd gewoon het 'hier maak je je badkamer mee schoon' middel op en in de kraan, misschien dat dit een beetje kan helpen?

Je zou natuurlijk ook gewoon de hele kraan kunnen demonteren, is misschien wat lastig met het water. Wat dan bijvoorbeeld kan is, voordat je gaat werken, water eraf, kraan in bak, en als je terug komt alles weer dr'op en dr'an.

Probeer ook maar een beetje mee te denken ;)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 14:33

ballonnetje vullen met azijn?

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 14:36

Welk merk is de kraan?

Bij de meeste kranen kan je het bovendeel demonteren (het deel met de hendel), zodat je alsnog het binnenwerk even kan ontkalken.

Meestal werkt dit met een vijsje of gewoon hard trekken.

Mijn ouders hebben een winkel van sanitair, daarom...

PS: Coca cola werkt even goed als azijn, hoe vreemd dit ook klinkt ;)

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 14:47

Hihi, heb toevallig ook pas mijn kraan in de badkamer ontkalkt. Er kwam niet veel water meer uit en wat eruit kwam, spoot alle kanten op. Helaas is dit ook zo'n kraan die niet te verwijderen valt zonder het water af te sluiten en een goed gereedschapskist.
Ik heb een boterhammenzakje gevuld met vloeibare ontkalker (ben de naam even kwijt maar zal in nl vast anders heten) en dat zakje met een elastiekje aan de kraan gebonden. Heel langzaam zakt het zakje dan naar beneden en loop dus leeg, maar het zit wel lang genoeg om te kunnen werken. Voor de zekerheid heb ik het daarna nog een keer herhaald en nu heb ik weer een volle straal water.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 14:49

Een zakje met azijn heb ik al geprobeerd, dat werkt voor geen meter. Moeilijk uit te leggen, ligt aan de vorm van de kraan. Het uiteinde van de kraan is bijna plat en loopt schuin omhoog, en daarin zit het zeefje verstopt. Azijn kan er niet bij. (je wilt niet weten wat een rotzooi ik gemaakt heb met dat zakje! :D )

De hele kraan demonteren ga ik niet aan beginnen, ziet er veels te ingewikkeld uit en ik ben wat dat betreft niet zo handig. :o

Ik weet niet zo uit mijn hoofd welk merk het is, maar ik ga wel proberen of alleen het bovenstuk van de kraan los wil laten. Moet toch op de één of andere manier mogelijk zijn dit ding te ontkalken...

En het ballonnetje ga ik proberen. Die gaat er natuurlijk strak omheen, dus minder geknoei. Ik weet alleen niet of ik het zeefje in de azijn krijg.

Bedankt voor de tips, ik ga vanavond wat uitproberen! Als er nog meer tips zijn wat niets met demonteren te maken heeft, die zijn welkom!
Laatst bijgewerkt door GamblersCup op 20-02-09 14:57, in het totaal 1 keer bewerkt

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 14:53

Ik kan je verder ook maar zeggen, zo'n kranen zonder zeefje zijn meestal de goedkoopste op de markt (minder dan 30 EUR)... dus mocht het echt teveel geknoei zijn, weg met dat ding en plaats een degelijke kraan.

(was waarschijnlijk wel niet wat je wilde horen, maar toch)

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 14:55

Eh, wat zou ik met een kraan zonder zeefje moeten? Ik wil gewoon deze ontkalken. Ik ga niet iedere keer als ik moet ontkalken nieuwe kranen kopen hoor, dit is een flink prijzige en degelijke kraan. :\

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 14:56

je kan ook een doekje of keukenpapier drenken in azijn en om de kraan wikkelen, en er een stukje in proppen.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 14:59

Zou keukenpapier gedrenkt in azijn genoeg zijn om goed te ontkalken? Ik kan er niets inproppen, want daar zit het zeefje.

Ik las net nog iets over een spray. Is er zo'n goede spray die je erop spuit en wat lang genoeg "houd" om te ontkalken?

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 15:04

GamblersCup schreef:
Eh, wat zou ik met een kraan zonder zeefje moeten? Ik wil gewoon deze ontkalken. Ik ga niet iedere keer als ik moet ontkalken nieuwe kranen kopen hoor, dit is een flink prijzige en degelijke kraan. :\

Zo bedoelde ik het niet hoor!
De kranen die ik ken, die zo geen zeefje hebben, zijn meestal "light" versies. die bestaan dan ook in een zwaardere versie met zeefje, maar die kosten dan weer iets meer (is ook niet zo'n verschil, 10 EUR of zo, maar vr een kraantje van 30 of 40 euro kunnen sommige mensen zo'n toestand maken en zo krenterig doen, terwijl die kraan wel 10 jaar moet meegaan).

Het kan natuurlijk ook zo'n echt knappe designkraan zijn, en dan snap ik wel héél goed dat je deze kraan gewoon wilt ontkalken!
Dan zou ik de winkel contacteren waar je ze gekocht hebt en om advies vragen, doen wij ganse dagen voor onze cliënten!

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 15:06

Kan je geen ontkalker in een emmer doen en de douchekop er in hangen?

Merlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 15:10

Als je een dure kraan hebt met keramische schijven moet je met azijn heel voorzichtig zijn; die tast nl die schijven aan.
Demonteren is dan eigenlijk het beste.

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 15:11

Je moet hem natuurlijk niet te lang er in hangen... ;)

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 15:21

amanda2 schreef:
Kan je geen ontkalker in een emmer doen en de douchekop er in hangen?

Eh ja, dat is precies wat ik doe. Maar wat heeft dat met mijn niet-te-ontkalken kraan te maken? ;)
amanda2 schreef:
Je moet hem natuurlijk niet te lang er in hangen...
De douchekop wel hoor, lekker de hele nacht, is ie morgen weer brandschoon!
Merlijn schreef:
Als je een dure kraan hebt met keramische schijven moet je met azijn heel voorzichtig zijn; die tast nl die schijven aan.
Demonteren is dan eigenlijk het beste.
Zo duur en design was ie ook weer niet denk ik. 8-)

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 15:30

Ik doe altijd schoonmaakazijn op wat watten. En die watten sla ik om de kraan heen. Tot nu toe is het allemaal nog goed ontkalkt. Maar dan doe ik dat wel regelmatig (dus geen ernstige kalkaanslag).

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 15:37

Hee, da's een goeie! Die ga ik ook proberen! En dan maar steeds opnieuw nat maken en wat langer laten zitten.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 15:39

zoiets als een keukenpapiertje of een doekje dus ;)

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 15:40

Hihi, sorry, snap nu pas dat het om je kraan zelf gaat...blont! :z
Dat van die watten lijkt me dan wel wat -spuit 11...- :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 15:43

Antikal heb je in een spuitbus. Gewoon naar binnen proberen te spuiten in de kraan?

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 16:08

Fojoe: ja, zoals jouw voorstel inderdaad. Maar bij watten heb ik het idee dat ze "natter" zijn, meer absorberen, dus langer effectief zijn.

Ik weet niet of ze hier antikal hebben. Vast wel, of een soortgelijk merk. Ik heb dat alleen nog niet in huis, moet ik straks even gaan zoeken in de winkel of ze dat merk hier kennen. Is dat echt zo goed? Ik geloof namelijk niets van al die reclame...

_mrie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 16:12

Die watten klinken best wel handig ja..
Misschien vast tapen die handel zodat het blijft waar het hoort?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 16:15

Ja dat is echt goed spul GC, werkt echt 10x sneller en beter dan bv schoonmaakazijn.

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 16:20

Antikal vr kranen is ok, ik gebruik het zelf ook, maar pas op als je het ooit op je bad zou gebruiken.

Bij acryl is er ook geen probleem,maar zo'n ouderwetse email badkuip kan er helemaal door gesloopt worden!