Iemand verstand van auto's? Problemen met opel tigra!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Charlie_P

Iemand verstand van auto's? Problemen met opel tigra!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-09 20:01

Een paar maanden geleden kochten wij via mp een opel tigra bij een 'garage' (meer zo'n eenmanszaak handelaartje). Volgens hem was de auto natuurlijk helemaal top en wij hebben er geen verstand van.
We hadden er dus al wel rekening mee gehouden dat er wat dingetjes moesten gebeure. Ok, auto gekocht en direct naar de garage gebracht voor een grote beurt en om ff helemaal na te kijken. Er bleek nogal wat aan te mankeren en we kregen een rekening van 2000 euro (aaah!!) Ja, we hadden misschien meteen terug moeten gaan, maar we hadden hem al laten maken (heel slim) en hoopten dat we nu dan ook een goede auto hadden. Maar helaas, er begon een lampje te branden (motor management) en af en toe begon de auto te schudden (trillen). Niet gelikjktijdig met het lampje (wat ook aan en uit ging), maar echt als je gas gaf. Ok, terug naar de kwik fit en zij konden het verhelpen zeiden ze. Daar hebben ze weer iets vervangen, wat ik al heel raar vond, want ik had hem daar toch al helemaal laten nakijken?
Maar goed, dat kon spontaan optreden zeiden ze.
Helaas, mijn lampje brandde nog steeds en hij trilde ook nog steeds. Weer gebeld naar de kwik fit, kreeg nu iemand anders die zei dat zij geen apparatuur hebben om dit uit te lezen. Pardon?? Na enige discussie mocht ik de auto brengen en bij de buren hadden ze die apparatuur wel en ze zouden kosteloos regelen dat die auto in orde kwam. Zo gezegd zo gedaan. Maar toen ik de auto weer terug kreeg was alles nog hetzelfde. Helaas, ze konden niets meer doen, ik moest er maar mee naar de Opel garage.
Daar hebben ze het ding uitgelezen en een sensor vervangen en idd, het lampje is uit. Maar helaas, de auto trilt nog steeds. Zij hadden er echter een testrit mee gemaakt en niets gemerkt. Nee dat kan kloppen, hij doet het ook lang niet altijd!!!!! Moest hem maar weer brengen als hij het weer doet, maar als zij niks merken kunnen ze hem ook niet maken :?
Vandaag was ik onderweg en ik keek op mn dashboard, zie ineens dat de temperatuur helemaal maximaal in het rood staat. Aan de kant gezet en ff af laten koelen. Zodra hij weer was afgekoeld weer gaan rijden, maar de temp liep heel snel weer op. Was gelukkig bijna thuis. Ga morgen eerst naar de koelvloeistof kijken, maar dat zou dus pas bij de grote beurt moeten zijn aangevuld.

Ik moet dus weer naar een garage, maar ik vroeg me af of iemand enig idee heeft wat dit zou kunnen zijn? En dan bedoel ik vnl het trillen wat hij doet. En dat is dus maar af en toe, soms hoor je er ook een geluid bij , net of er iets aanloopt. En altijd alleen als je gas geeft.
En wat zou er aan de hand kunnen zijn met die temp? En kan dat ook iets met elkaar te maken hebben?

Ben er gewoon zo zat van met die bak!!!!!!

Elise88

Re: Iemand verstand van auto's? Problemen met opel tigra!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 20:04

Hallo, nou ik ben 'n leek op auto-gebied, maar zal 't zo 'ns aan m'n vriend vragen, die spreek ik als 't goed is nog vanavond, die heeft ervoor gestudeerd ;). - mochten anderen hier het antwoord dan nog niet hebben gegeven ..

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 20:07

Hmm t is jammer dat mn pa er niet is, die is automonteur geweest en auto's zijn nog steeds zijn werk. Als je nog geen antwoord op je vraag hebt zal ik eens kijken of ik het hem vanavond kan vragen als ik hem nog zie :)

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-09 20:13

Ok bedankt, wil het nou wel eens weten ;) !

Mar_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 20:32

Blijft je auto wel stationair hetzelfde toerental lopen??Dus dat hij niet de hele tijd zelf gas geeft???

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-09 20:33

Nee dat doet hij niet, hij geeft niet zelf gas...

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 20:34

niet goed uitgebalanceerd misschien?
of iets met de lagers, vering of ophanging?

temperatuur kan iets met de radiateur zijn.. misschien lek?
of water vullen ;)

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 21:03

temp dacht ik ook aan radiateur... Hoor je de ven wel aanslaan als ie stationair loopt? Als er iets met je thermostaat niet goed zou zijn gaat je thermostaathelemaal openstaan zodat je motor niet warm word (niet op arbeidstemeratuur komt)
Hoe is je waterpomp?
Enne misschien een raar idee maar geeft je kachel wel genoeg warmte? Een motorblok kan zijn warmte via de kachel kwijt, als daar iets verstopt zit kan je motor te warm worden

Snader

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 21:14

De omschrijvingen zijn vrij algemeen, daar kan ik weinig mee. De oorzaak van de hoge temperatuur ligt waarschijnlijk in het koelcircuit:
- Te weinig koelvloeistof.
- Lekke radiator.
- Kapotte radiatorpomp.
- Kapotte V-snaar.
- Versleten koppakking (gevolg: olie bij de koelvloeistof, etc.).

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 21:17

als je je verwaring op warm zet, koelt de auto dan af...
zo ja dan is het meestal de radiateur...
als je koelvloeitof bijna op is...moet je s kijken of je een witte wolk uit de uitlaat ziet komen..
dan lek je koelvloeistof en kan het een lekke koppakking zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 21:40

Oei beetje dom om met een verhitte motor door te rijden, je had meteen moeten kijken of het koelvloeistof niveau te laag was, zoja kan iets simpels zijn een slangetje los of wat hierboven werd genoemd, maar je heb hiermee wel de conditie van je koppakking ernstig in gevaar gebracht.

Dus het probleem wat je had zal je hiermee alleen maar verergeren, wil je niet bang maken maar zo'n geintje kost al snel €1200 euro.
Dus even heel snel kijken hoe het staat met het koelvloeistof, eventueel bijvullen let wel op dat er dan een luchtbel in het systeem zal ontstaan, dus meerdere malen bijvullen.
Ik vrees alleen dat je hiermee de situatie alleen maar verlechterd heb.

Kwik fit is niet geschikt voor ingewikkelde reparatie's, ja remmetjes monteren, bougietje dr in en dr uit draaien, olie verversen, maar daar houdt het toch echt wel op.
Jammer dat je van het kluitje in het riet wordt egstuurd, kon ej zo al meteen vertellen dat hun geen apparatuur hebben om hem uit te lezen laat staan resetten.

T is vrij simpel, wat was de diagnose van de Opel?
Wat heeft de kwik fit voor reparatie uitgevoerd?
Want het kan wel heel goed kloppen dat je hem net heb laten repareren en er net weer wat stuk is gegaan, maar ligt eraan wat.

Neem iemand mee die er verstnad van heb, en laat als eerste prioriteit even controleren waardoor hij het water kwijt is geraakt, of als dat niet het geval is of je thermostaat niet kapot is.
Want in het tweede geval kan je er niet meer mee rijden.
Als je een kokende motor heb zet hem dan aan de kant van de weg met de kachel vól open, kan hij zijn hitte kwijt.

Als hij koelwater lekt, ruik je dat onmiddel zodra je de kap opendoet, meestal zie je het ook wel lekken,
koelvloeistof heeft de geur van pannenkoeken.
Dus eerst even dat checken, dan kijken we weer verder.

Clauwtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 21:44

Het zou een lekke radiator kunnen zijn...
En das een prijzig grapje, daardoor heeft een vriend van mij toendertijd proberen zn auto meteen te verkopen..
succes igg!

Ranja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 22:20

[LZP] --> [TV]

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 15:19

Ik had dezelfde problemen/klachten met mijn auto en stond ineens stil midden op een berg (tijdens de vakantie).
Auto was weggeweest voor een grote beurt, helemaal nagekeken. Een maand of 4 later stonden we stil.
Waterpomp was kapot waardoor er koelvloeistof lekte.
Dit was overigens niet te ruiken, aangezien het niet op een warm deel van de motor lekte en het dus niet verdampte.

Ik ben toen bewust naar een garage van Renault geweest (ik heb een Twingo). Dit omdat merkgarages dit gewoon beter kunnen repareren omdat ze de ins en outs van het merk kennen.
Je betaalt er wel meer voor, maar uiteindelijk heb je er ook meer profijt van. Kosten waren overigens 500 euro.

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-09 15:22

Tja, ik ga er van de week maar (weer) mee naar de opel garage.
Wordt dus de tweede keer dat zij ernaar gaan kijken. Heb inmiddels al zoveel uitgegeven aan die auto...heb het er een beetje mee gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 17:44

Amanda schreef:
Auto was weggeweest voor een grote beurt, helemaal nagekeken. Een maand of 4 later stonden we stil.
Waterpomp was kapot waardoor er koelvloeistof lekte.

Alleen heeft een kapotte waterpomp bar weinig met een onderhouds beurt te maken, zoiets kan je nooit aan de buitenkant zien.
Of ze moeten het koelwater ververst hebbend an kan je er vergif op innemen dat je waterpomp het gaat vergeven.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 22:38

Joh :roll:
Dat was alleen maar even om aan te geven dat een grote beurt niet meteen wil zeggen dat je auto niets meer kan mankeren.
De auto van de TS heeft ook een grote beurt gehad voor de pech.
Is een vergelijking.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 22:42

'Ja lijkt me vrij logisch, net als je een auto voor de apk wegbrengt en hij de volgende dag niet start.
Heeft echt helemaal niets met elkaar te maken, neem aan Amanda dat jij begrijpt dat er mensen zijn die dit logisch vinden? ;)

angelique19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 22:50

Ik heb een corsa. (ecotek motor)
En ik had ook altijd het probleem met het oranje lampje, (motorstoring)
Mijn auto haperde dan en sloeg uit.

Probleem opgelost door niet alleen maar goedkope benzine (Tango ect.) in de tank te gooien,
Dit is goedkoper maar er zit ook minder vet in. Doordat je gas geeft gaan de kleppen op en neer. dit wordt gesmeerd met dat vet. Aangezien het goedkope benzine dit niet heeft blijven de kleppen haken. Met als gevolg dat de motor verhit raakt.
Ook een beetje doseren met het gaspendaal heeft geholpen
(dus niet in 1x op volle speed optrekken gelijdelijk het gaspendaal intrappen :+ )

Het klinkt allemaal een beetje warrig. mijn pa zit in de auto's en toen klonk het allemaal wat logischer ;) :Y)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 22:54

En daarom zei ik het er dus ook bij. Was een reactie op onderstaande tekst.
Ik ging er namenlijk toen ook van uit dat toen mijn auto een grote beurt had gehad dat hij automatisch goed zou zijn.
Maar dat is dus niet zo.
Dat bedoelde ik met mijn bericht.

sifra01 schreef:
Ok, auto gekocht en direct naar de garage gebracht voor een grote beurt en om ff helemaal na te kijken. Er bleek nogal wat aan te mankeren en we kregen een rekening van 2000 euro (aaah!!) Ja, we hadden misschien meteen terug moeten gaan, maar we hadden hem al laten maken (heel slim) en hoopten dat we nu dan ook een goede auto hadden.