Diginoter ervaringen? Dyslexie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lesilla

Diginoter ervaringen? Dyslexie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-09 20:38

Daarstraks op het nieuws was het over hulpgadgets voor mensen met een beperking.
Nu zat diginoter daartussen en dat lijkt me wel wat.

iemand ervaringen mee?

ireika

Re: Diginoter ervaringen? Dyslexie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 20:44

Heb hem ook net "ontdekt" op de com@modem dag vandaag! Ziet er inderdaad best wel handig uit, maar ik weet niet meteen hoe het zou kunnen helpen bij dyslexie, omdat het gewoon opneemt wat je schrijft uiteindelijk he? Behalve natuurlijk als je je text, eens hij omgezet is, kan laten corrigeren door een taalprogramma ofzo?

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-09 20:50

Ja inderdaad word kan het corrigeren, en heb een slecht handschrift (dus ik kan niet leren van handgeschreven dingen).

En dan kan je tekeningen maken dat kan ik niet in de les met de laptop.

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 20:54

wat ze er wel uitdrukkelijk bijgezegd hebben was dat je handschrift wel duidelijk moest zijn...
Je kan het ding wel 'programmeren' zodat het jouw handschrift toch herkent denk ik, maar dan moeten je krabbels toch wel onderscheidbaar zijn...
Maar ik denk dat het voor jou dan misschien eenvoudiger is om gewoon meteen alles op een laptop te typen ofzo?

ja voor de tekeningen is het dan wel handig denk ik...
(uiteindelijk valt het erg mee van prijs, dus misschien kan je hem wel eens uitproberen?
of je moet eens info vragen bij Modem, misschien kan je hun exemplaar uittesten?)

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 21:14

Ik heb er verder geen ervaring mee, maar even opgezocht... Ik kwam op Youtube deze 'handleiding' tegen: http://www.youtube.com/watch?v=Ozsrt7lBjcc

Ik heb even naar het filmpje zitten kijken en op zich is het wel interessant, maar het lijkt me niet echt een hulpmiddel bij dyslexie. De enige manier waarop het kan helpen is inderdaad de spellingscontrole in Word eroverheen halen, maar ook die ziet niet alles. Met name grammaticaal wil dat nog wel eens mis gaan.

Ik heb er, afgaande op het filmpje, weinig vertrouwen in dat het heel praktisch is in de praktijk. Je kunt niet zien wat je schrijft - en ik weet van mezelf dat ik dat zelf wel heel erg zinvol vind als ik aantekeningen maak tijdens lessen, je moet denk ik vrij groot 'schrijven' en een pagina wisselen lijkt me ook niet heel erg snel gaan.

Als je dit voor bv studie of werk wil gaan gebruiken denk ik da je er inderdaad meer aan hebt (praktisch bezien) om gewoon met een laptop te werken... :)

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 13:00

Op de infodag werd wel nog iets anders voorgesteld wat wel nuttig kan zijn voor dyslectische mensen: de Dragon Naturally Speaking en Little Lizard: dit zijn programmas die doormiddel van stemherkenning je stem omzetten in tekst. Dat kan zowel onmiddelijk gebeuren, maar je kan het ook in een dictafoon inspreken en daarna inpluggen in je pc.
( www.intaal.nl )

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 13:34

Ik ben niet dyslectisch maar gebruik bij lange stukken uit te typen tekst regelmatig Dragon Naturally Speaking, werkt uitstekend en gaat duidelijk sneller dan typen.

heb het filmpje van de diginoter even bekeken, maar lijkt me erg omslachtig (normale OCR software gaat sneller ;) )

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-09 14:26

Dragon is ook een optie inderdaad. Maar die leest niet voor toch niet wat ik kan vinden.
En dan zit ik met sprint en dragon loopt een beetje op kwa centjes :=

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 14:28

Voorlezen : Screenreader (JAWS for Windows heeft een gratis trial versie :) ) of iets als TextAloud.