Ik ben echt de draad kwijt.. Photofilte opent de bestanden niet, mijn laptop flipt door als ik ze na elkaar wil bekijken, Jasc paint shop pro opent ze hartstikke klein, het programma dat bij mijn camera zat wil niet werken. Kan ik de raw bestanden als jpeg opslaan als ik ze naar de pc laad? Wie o wie heeft tips, bedankt als je me kan helpen!
ladymagic
Geplaatst: 17-01-09 22:46
Geen photoshop op je computer? Je kan ze volgens mij niet voor het overzetten omzetten, ik heb de optie in elk geval niet.
Adobe bridge heb ik daar voor.. Maar inderdaad, als je geen photoshop hebt dan wordt dat lastig.
Je kan GimP downloaden, dat lijkt op adobe photoshop, maar is gratis. En op die site staat ook een download voor als je raw of nef bestanden wil openen
Ik heb het gedownload, krijg hem wel geopend, alleen de foto is zo klein, echt raar. Ik denk dat ik me er bij neer moet leggen en voortaan die camera niet meer op raw zetten..
Heb je ook de update van gimp gedownload? *even zoeken hoe die heet..* http://ufraw.sourceforge.net/ In het voorbeeldvenster worden de foto's misschien klein weergegeven, maar als je ze opent worden ze gewoon groot Anders is er waarschijnlijk iets mis met de instellingen van je camera. Heb je de afbeeldingsgrootte daar wel goed ingesteld?