Help? Mensen die verstand hebben van IP adressen...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Help? Mensen die verstand hebben van IP adressen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-09 09:28

Heel graag zou ik wat hulp/info willen van mensen die thuis zijn in de ICT en met name de IP adressen.
Ik heb mails ontvangen waarvan ik het IP heb nagetrokken en dat blijken VPN adressen te zijn. (private network IANA??)
Ze beginnen met 192.168...... en met 10. .... Deze laatste was een gmail account. Begint gmail altijd standaard met 10. ...??
Wat houdt dit in? En wat als er geen original IP of X source IP instaat? Hoe kan dat en hoe weet ik dan waar het vandaan komt? En wat is localhost en wat kan ik van dat nummer afleiden?

Verder vroeg ik me af of iedere provider een eigen begincode heeft voor IP? Ik zit bij Planet en die van mij begint met 84. .... Chello begint met 77. .... Is dit altijd zo? Zit er nog verschil tussen mail via webmail of vanuit Outlook?

Wie kan mij helpen??

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 11:12

Ik zal proberen een paar van je vragen te beantwoorden. Om echt iets zinnigs te zeggen over de headers zou ik ze allemaal moeten zien in de juiste volgorde (kan ook per pb.)

IP-adressen zijn series van 4 getallen, gescheiden door puntjes. Op elke plaats kan het getal varieren van 0 tot 255.
Er zijn een paar speciale adressen:
127.0.0.1 verwijst altijd naar je eigen computer, net als de naam 'localhost'. Als jij een server hebt draaien (een webserver, een ftp-server of een mail-server, en normaal gesproken heb je dat niet als thuisgebruiker) dan kun je dit invullen als er ergens gevraagd wordt naar 'host-name' of 'host-address'.

192.168.x.x en 10.x.x.x zijn adressen die op netwerken gebruikt worden. Ze zijn dus alleen maar geldig binnen het netwerk, voor communicatie met het 'echte' internet heb je een router nodig die fungeert als een soort secretaresse tussen de computers buiten en binnen. Het werkt eigenlijk net als een telefooncentrale: binnen je eigen netwerk kun je de interne nummers gebruiken (de korte), maar vanaf buiten heb je het externe nummer nodig en iets/iemand die je kan doorverbinden met 1 bepaald toestel.

Elke provider heeft inderdaad een eigen 'range' van adressen. Daarvan komen inderdaad de eerste cijfers meestal overeen. Maar helaas: meestal is niet altijd. Door fusies, uitbreidingen en overnames hebben sommige bedrijven meerdere 'ranges' en kan het dus zijn dat de webmail inderdaad via een ander adres wordt gestuurd dan de mail die via smtp (wat je doet als je outlook gebruikt). Ook kunnen adressen soms op elkaar lijken en toch van een ander bedrijf zijn.

Hier kun je een ip-adres intypen en zien aan wie het toebehoort:
http://www.whois.sc/
(Hiermee kun je trouwens ook uitvinden wie de eigenaar is van een domeinnaam.)

Is het hiermee wat duidelijker geworden?

Suzanne F.

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-09 20:05

Shadow0 schreef:
192.168.x.x en 10.x.x.x zijn adressen die op netwerken gebruikt worden. Ze zijn dus alleen maar geldig binnen het netwerk, voor communicatie met het 'echte' internet heb je een router nodig die fungeert als een soort secretaresse tussen de computers buiten en binnen. Het werkt eigenlijk net als een telefooncentrale: binnen je eigen netwerk kun je de interne nummers gebruiken (de korte), maar vanaf buiten heb je het externe nummer nodig en iets/iemand die je kan doorverbinden met 1 bepaald toestel.

Alvast dank voor dit. Deze bovenstaande adressen zijn dus van netwerken? Wat kan ik daarvan afleiden dan? Ik heb een mail binnengekregen waar het 192.168.... nummer staat als X source IP. Waarom kan ik niet afleiden waar deze echt vandaan komt dan?

Shadow0

Re: Help? Mensen die verstand hebben van IP adressen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 20:16

In de headers staat als het goed is een lijst met 'Received:'-headers, en dat zijn ook de 'echt' belangrijke: elke mailserver zou deze lijst over moeten nemen en dan vervolgens het adres waarvan ze de mail hebben gekregen bovenaan toe moeten voegen. (Spammers proberen uiteraard hier uiteraard onder uit te komen, maar omdat het de ontvangende server is die dit toevoegt kun je meestal wel ongeveer afleiden waar dit vandaan komt. Vaak staan er dan onderaan een aantal onzinadressen in, maar als je van bovenaf begint kom je uiteindelijk wel dat ene adres tegen dat van belang is.)
X-source-ip is een header die niet precies hoeft te kloppen, maar een eigen variatie is (van jouw provider, of van de verzender, dat weet ik niet precies.) Het kan zijn dat spammers of andere kwaadwilligen deze toevoegen om verwarring te zaaien, het kan ook zijn dat het gewoon fout wordt afgeleid uit de Received-headers.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 21:05

Alleen als je een wissel ip heb kan je er niets mee.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-09 08:53

Chiqa schreef:
Alleen als je een wissel ip heb kan je er niets mee.

Wat bedoel je?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 14:37

Dat je ook een wisselend IP aan kan nemen, dan weer in Nederland, dan weer in Australie bv.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-09 16:44

Chiqa schreef:
Dat je ook een wisselend IP aan kan nemen, dan weer in Nederland, dan weer in Australie bv.

Nee het zijn gewoon IP's hier in Nederland, zelfs uit dezelfde regio en zelfde provider.
Maar verder kom ik niet. En gmail geeft helemaal geen IP's mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 18:19

Je kan ook een wissel ip hebben alleen in Nederland.
En als je de mail nu eens doorstuurt naar bv je outlook en daar binnenhaald?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-09 20:06

Chiqa schreef:
Je kan ook een wissel ip hebben alleen in Nederland.
En als je de mail nu eens doorstuurt naar bv je outlook en daar binnenhaald?

Maakt helaas geen verschil.