Gehecht brocheren Acrobat/InDesign

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Knoffer

Gehecht brocheren Acrobat/InDesign

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-09 23:15

Ik kan het gewoon weg niet vinden en ik ben er toch van overtuigd dat de optie moet bestaan.

Ik ben bezig een magazine te maken voor school met niet al te veel pagina's. Ik wil straks de boel gehecht brocheren. (De spreads (dubbelzijdig geprint) dubbel vouwen en dan een niet door het midden.) Maarrr, de paginavolgorde is dan natuurlijk niet gewoon 1,2,3,etc. Nu kan ik wel alle pagina's op de juiste manier naast elkaar gaan zetten in InDesign en dan pdf-en, maar dat moet simpeler kunnen! Vet onhandig om dat namelijk al in InDesign te doen, dat maakt vet onhandig op. Er is vast een optie dat die volgorde automatisch goed gezet wordt door Acrobat prof. of al bij het pdf-en ofzo....

Wie o wie, weet de simpele oplossing?

Knoffer

Re: Gehecht brocheren Acrobat/InDesign

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-09 19:41

Niemand? Verdrietig

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 13:32

Bij mijn beste weten moet je het wel in indesign opmaken.. Helaas.. Ben op het moment ook bezig met een magazine voor school, en volgens mij kan het echt alleen in Indesign..
Maar ik kán het fout hebben, dus als iemand DE tip heeft, graag :D

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-09 13:39

Nou....het zijn iets meer pagina's geworden...namelijk 60. Ik word echt gek als ik dat allemaal in InDesign moet gaan verplaatsen. Het moet gewoon anders kunnen. Ik bedenk me nu wel dat het waarschijnlijk lastig wordt om het achteraf nog met acrobat te doen, aangezien ik wel afloop en snijtekens wil gebruiken. En dan klopt er natuurlijk helemaal geen reet meer van :P

Arg :( Misschien dan toch maar op een andere manier binden.

Of iemand met de tip moet nog voorbij komen.....???? :D :D :D

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 13:45

Vraag bij de drukkerij waar je het wilt laten drukken naar een inslagschema en hoe zij dit gebruiken.
Je kunt het ook gewoon met pagina's onder elkaar opmaken en zo aanleveren bij je drukkerij. Zij laten dan hun inslagschema er op los.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 13:48

Even googlen wil ook wel helpen. Volgens Adobe:

Impositie op een document toepassen voor het afdrukken van een boekje

Met de functie Boekje afdrukken kunt u printerspreads voor professioneel drukwerk maken. Als u bijvoorbeeld een brochure van 8 pagina's bewerkt, worden de pagina's in de juiste volgorde weergegeven in het layoutvenster. In printerspreads kan het echter zijn dat pagina 2 naast pagina 7 wordt geplaatst, zodat de pagina's in de juiste volgorde komen te staan als ze worden afgedrukt op hetzelfde vel papier en daarna worden gevouwen en gesorteerd.
De pagina's staan in dezelfde volgorde als in het layoutvenster, maar worden zo afgedrukt dat ze bij het vouwen en inbinden de juiste volgorde hebben.

Het omzetten van layoutspreads in printerspreads wordt impositie genoemd. Tijdens het toepassen van impositie op pagina's kunt u de afstand tussen pagina's, marges, afloopgebied en kneep wijzigen. De layout van uw InDesign-document wordt hier niet door gewijzigd, omdat de impositie volledig verwerkt wordt door het afdrukwerkschema. Er worden geen pagina's in het document verplaats of geroteerd.

1. Kies Bestand > Boekje afdrukken.
2. Als een voorinstelling van de printer de gewenste instellingen heeft, kiest u deze voorinstelling in het menu Afdrukvoorinstelling.

Als u de afdrukinstellingen (de afdrukinstellingen in het dialoogvenster Afdrukken) van het huidige document wilt gebruiken, kies u Huidige documentinstellingen in het menu Afdrukvoorinstelling.
3. Selecteer Bereik in het gedeelte Instelling als u impositie niet wilt toepassen op het hele document. Bepaal vervolgens welke pagina's u in de impositie wilt opnemen.

Gebruik afbreekstreepjes als scheidingstekens tussen paginanummers en komma's als scheidingstekens voor niet-opeenvolgende paginanummers. Als u bijvoorbeeld 3-7, 16 typt, wordt de impositie op de pagina's 3 t/m 7 en 16 toegepast

Opmerking: Als u het document hebt onderverdeeld in secties met paginanummers, moet u de paginanummers voor de sectie (bijvoorbeeld Sec2:11) opgeven in het veld Bereik.
4. U wijzigt de instellingen, zoals de drukkersmarkeringen en de kleuruitvoer, door te klikken op Afdrukinstellingen. Wijzig met de opties links waar nodig instellingen en klik vervolgens op OK.
5. Geef in het dialoogvenster Boekje afdrukken de overige instellingen voor het boekje op en klik op Afdrukken.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-09 13:52

Probleem is dat ik het niet naar de drukker wil brengen. Dat vind ik veel te duur voor een magazine in tweevoud voor school. Ik ga ws printen bij het bedrijf van een kennis of bij de repro op school. En ik heb mijn twijfels over hoe prof de repro op school is. Ik ga het wel nog even aan die kennis vragen, misschien weet die het wel gewoon.

Ik heb het al opgemaakt....het is helemaal af in InDesgin. Ik heb het opgemaakt met spreads...ik vind dat zelf het makkelijkste werken, omdat ik dan tenminste goed zie wat ik doe. Anders moet je in je hoofd je voorstellen hoe afzonderlijke pagina's er naast elkaar uit zullen zien. Maar er losse pagina's van maken is natuurlijk niet zo lastig.

Edit:
Hey, thnx :D
Op welk trefwoord heb je gezocht? Ik had zelf natuurlijk ook al InDesign help doorgespit en gegoogled....maar kon niet veel nuttigs vinden.

InBooklet SE heet de functie in mijn versie van InDesign trouwens en het lijkt helemaal te zijn wat ik bedoel :D

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 14:45

Ik heb gegoogled op "inslagschema InDesign". En dan kom je een boel info tegen. Succes er mee verder. Een digitale drukker hoeft trouwens niet duurder te zijn dan het zelf printen (www.gbgoes.nl).

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-09 15:22

Jammer dat het is Goes zit.

Maar vriendjes via via zijn altijd handig, want dan kan het uitkomen op 0 euro, dat is pas goedkoop :D

Inslagschema :)* Het is al een tijdje geleden dat ik wat heb gehad over drukvoorbereidingen :P dus die begrippen ben ik allang vergeten. Bovendien betwijfel ik of ze het bij m'n oude school uberhaupt wisten, want ik heb die vraag daar volgens mij ook al eens gesteld, maar niemand die me antwoord kon geven >;)

Anyway, thnx :D nu weet ik eindelijk hoe dat moet.