bestellijst Excel / bestelformulier op site ?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

bestellijst Excel / bestelformulier op site ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-09 11:37

Ik ben op zoek naar een pientere oplossing voor een probleem / ongemakje , wie houdt er van een uitdaging Haha!

Voor mijn shop heb ik voor mijn wederverkopers nu een bestellijst in Excel , die werkt op zich heel fijn.
Heeft diverse regels met alle artikelen onder elkaar en daarachter diverse kolommen : kleur / maat / prijs / prijs ex. BTW / verkoopprijs / winst.

En onderaan dan cellen met bereken-functies waardoor de totalen direct te zien zijn. Wederverkopers kunnen hierin hun bestelling doorgeven ,
simpelweg door de regels de verwijderen van de artikelen die ze niet willen , dan blijven de artikelen die ze WEL willen , vanzelf over en zien ze daarvan de totaalprijzen bij bestelling. Zij maken die lijst met alles dat ze willen bestellen , mailen mij die lijst , ik vul het factuurnummer in + pakketcode , stuur hem dan terug waarmee de bestellijst dus direct een officiële factuur is geworden , lekker praktisch ! Ja
Werkt helemaal super , in theorie Tong uitsteken

In de praktijk echter , zijn er een paar klanten die er elke keer een zooitje van maken waardoor ik mezelf een slag in de rondte moet repareren om een nette factuur te maken. Ze vouwen de regels op , trekken de opmaak uit elkaar , veranderen formules , maken de formules corrupt , enz. enz.
Kortom : regelmatig krijg ik een bestelling die er dus echt niet uitziet en / of helemaal "kapot" is gemaakt. En dan wordt soms ook nog vergeten om een keuze te maken qua kleur / maat....moet ik dat weer na gaan vragen Tong uitsteken Dus het idee van de snelle bestelling -> snelle factuur gaat zo niet helemaal goed op....

En ze kunnen in principe ook prijzen veranderen...die moet ik voor de zekerheid dus ook elke keer controleren.

Dit werkt dus niet ideaal. Moet makkelijker kunnen , zowel voor mij als voor de klanten.

Ik zoek hiervoor een oplossing.

Bvb. een soort bescherming in Excel waardoor er minder aan geklooid kan worden en men alleen nog in de vakjes kan komen waar ze een kleur / maat op moeten geven. Maar ik krijg dit niet voor elkaar en weet niet of dat ook wel gaat lukken. Bovendien kunnen ze dan vast nog wel de hele opmaak uit elkaar trekken enzo ,
of blijkt net zoals nu dat bij het uitprinten ineens allerlei instellingen gewijzigd zijn.... vrij irritant Tong uitsteken

Een beter optie lijkt me , als ze een soort formulier hebben , wellicht op mijn site ? Waarop ze kunnen bestellen.
Beetje een soort winkelwagentjes-idee. Aanklikken wat ze willen hebben + aantal + kleur + maat. En dat dat dan automatisch in de lijst gezet wordt.
Zou ook extra handig zijn als ze dan niet kunnen versturen als ze vergeten zijn een kleur of maat te kiezen , dat ze dan een melding krijgen Knipoog

Dat ze simpelweg alles dat ze willen hebben kunnen aanklikken , bevestigen , ze een voorbeeld-factuurtje te zien krijgen , liefst met alle gegevens net zoals nu , maar dan platte tekst waar ze niet direct iets aan kunnen veranderen maar alleen via dat winkelwagentjes-idee. En als de lijst dan compleet is met alles erop dat ze willen , dat ze hem dan definitief kunnen versturen. En ik hem in mijn mail ontvang.

Tot zover nog niet zo moeilijk.

Maar als ik die lijst in mijn mail ontvang , open ik hem , en wil IK dus wel direct in die lijst kunnen wijzigen.
Een factuurnummer erbij zetten , pakketcode erbij zetten , datum van verzending en datum ontvangst betaling...

En mochten we toch na overleg met de klant nog besluiten een artikel te wijzigen of te verwijderen , dan moet dat ook kunnen.

Kortom : ik wil dat de klant niet direct aan het formulier kan zitten , maar ikzelf wel alle vrijheid heb Tong uitsteken

Iemand enig idee hoe ik dit voor elkaar kan krijgen ?

Ik heb al dagen zitten zoeken naar een goed scriptje ofzo voor op de site , maar kan het juiste niet vinden....
Het hoeft niet per-sé gratis te zijn , als het maar goed werkt en lekker simpel is.

Weet iemand wat , of wellicht een beter idee hoe ik de manier van bestellen kan verebeter....? Alvast super bedankt !!!

Evelyne79

Re: bestellijst Excel / bestelformulier op site ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 11:44

op het werk hebben wij een bestelllijst in excel waar je sommige kolommen niet kunt wijzigen, je kunt dus alleen maar invoeren wat je in moet kunnen voeren, je kunt dus geen artikelnummers of dergelijke wijzigen.
Hoe het gemaakt is durf ik niet te zeggen maar ik kan het je eventueel wel doormailen dat je kunt zien hoe het gemaakt is en misschien zie je dan zelf hoe het gedaan is ( als je een beetje handig bent met excel kom je er misschien wel achter als je ziet hoe het totaalplaatje eruit ziet)

Laat maar weten of ik m je moet doorsturen

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 19:52

Je zou het via visual basic scripts kunnen proberen.. Al weet ik nog niet precies wat je bedoelt.. Lachen

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-09 08:50

Evelyn : graag , misschien zie ik dan iets van een formule of instelling die ik kan gebruiken Ja

Ik PM je even OK dan!

Marieke : visual basic scripts.....? Bloos

Nikitah86

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 09:01

Hoi Evelyn,
In Excel heb je een optie om cellen te locken, dan kan alleen degene met een wachtwoord wijzigingen aanbrengen in die cellen.. Op die manier kun je de cellen met prijzen en formules vastzetten en kunnen die niet meer gewijzigd worden. Als je wilt weten hoe dat werkt, laat het me dan even weten dan probeer ik het uit te leggen.. Ook zou je in excel een invoerformulier kunnen maken of kiezen voor vaste waardes die gekozen kunne worden (bijv. alleen cijfers etc.)...
Ik denk dat je met het locken van de cellen je grootste probleem hebt opgelost omdat je dan niet elke keer de prijzen en formules hoeft na te lopen.. Ik ben niet megahandig maar weet ondertussen wel aardig wat van de mogelijkheden en met wat puzzelen kan ik een hoop voor elkaar krijgen. Wanneer je wilt mag je het formulier wel eens sturen dan kan ik eens kijken hoe je hem nog wat meer kan beveiligen (geen beloftes maar kan altijd kijken)...

Visual Basic Scripts heeft te maken met macro's. Macro's schrijf je voor gelijke handelingen die je vaak moet herhalen. Je zou mogelijk met naar voren komende boxjes keuzes kunnen laten maken voor wat ze willen bestellen en ze vervolgens door laten geven hoeveel, welke kleur etc. dan moeten ze alle boxjes door voordat ze het bestelde kunnen afronden en ook daar kan je weer vaste waardes weergeven.. Dat is wat lastiger en zou met wel aardig wat tijd kosten om uit te leggen/in elkaar te zetten maar is zeker mogelijk...

Als je meer wilt weten of hulp wilt, let me know!

Gr.
Nikki

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-09 09:12

Zoiets zou ik inderdaad willen , en dat heb ik wel eens voor elkaar gekregen , het beveiligen van een cel.

Ellende is dan alleen , dat die bepaalde cel vast bleef staan zoals in de originele lijst , en er worden natuurlijk voor een bestelling heel veel regels verwijdert , omdat alleen de regels overblijven van de artikelen die men wil bestellen en de rest wordt verwijderd.

In het origineel heb je bvb. op (ik roep maar wat) cel F150 de totaalprijs staan , met een formule die dat berekend.

Dan kan ik cel F150 beveiligen.

Maar nadat de overbodige artikelen weggehaald zijn en alleen nog een handjevol artikelen (=regels) overblijft van datgene dat men wil bestellen , komt de totaalprijs bvb. op cel D25. En daar zit die functie dan niet op , die blijft aan D150 verbonden.

In de originele complete lijst stond er op D25 gewoon een artikelprijs , want die cel valt dan nog volop in de artikel-regels.

Is het dan wel te doen...?

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 09:34

Met mijn grote doch nog aardig beperkte Excel kennis denk ik dat al jou wensen in een Excel file te verwerken zijn.

Begrijp ik goed dat je nu al je producten op 1 pagina hebt staan en dat ze alleen kleur en aantal in hoeven te vullen? Ik heb wel ideeën over hoe je dit zou kunnen doen, maar dan gaat het waarschijnlijk wel iets anders eruit zien dan nu. Ik wil wel eens voor je gaan puzzelen.

Via internet moet het ook kunnen. Het beste kan je dan op zoek naar een systeem waarbij de gegevens naar een Access database worden gestuurd. Jij kan die Access database bewerken of eventueel telefonische orders erin zetten, maar net wat je wilt. Met behulp van bepaalde functionaliteiten in Access, Excel en Word kan je deze gegevens in printbaar formaat zetten. Helaas weet ik van deze dingen alleen dat het kan, niet hoe het werk.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 10:07

Met visual basics kan je kleine scripts schrijven in excell die aangeven of iets kan of niet, of die dingen voor je voorrekenen.

Wat jij wilt kan inderdaad denk ik vrij eenvoudig met het beveiligen van een cel. Om te voorkomen dat de eindprijs per cel verspringt moet je de eindformule wat uitgebreider opbouwen (misschien eventueel met een als-functie?).

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 10:22

Ik zat te denken aan een apart tabblad met een overzicht van alle artikelen (met artikelnummer) en de prijzen. Met een vlookup kan je die dan op een tweede tabblad (de bestellijst) naar voren halen en alles meteen doorrekenen. Je kan dan alles beveiligen en twee rijtje open laten waar de klant het artikelnummer en het aantal invult (waarbij ik ervan uitga dat je per artikel per kleur een artikelnummer aanmaakt).

Maar ik heb geen kennis van VB dus dat deel sla ik altijd over Knipoog

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-09 12:42

Wordt het allemaal niet te ingewikkeld dan voor Excel-leken ? Lachen

Ik bedoel : als het simpelweg verwijderen van regels al fout gaat Tong uitsteken

Wat ik ook zit te denken is om misschien toch iets van een online-bestelformulier op de site te zetten , maargoed waar vind je dat dan weer.... zal vast weer niet EXACT zo bestaan als ik het wil , dus dan zou ik het moeten laten maken , en waar kun je daarvoor betrouwbaar en niet aso-duur terecht....? Moeilijk is dat.

Iets van een online bestelformulier zou dan eigenlijk handiger , praktischer en professioneler zijn denk ik , en vooral ook veel makkelijker voor de mensen die NOG minder thuis zijn in Excel dan ik Knipoog

En sommige mensen zijn ook gewoon heel slordig en zullen dat altijd blijven , nemen simpelweg de moeite niet of ZIEN niet dat hun bestelling geen porum is door de hele overhoop gehaalde opmaak....

Als jullie denken dat Excel kneus-proof (sorry wederverkopers Tong uitsteken ) gemaakt kan worden dan zou dat al een hele fijne oplossing zijn , maar allerliefst zou ik een bestel-omgeving op mijn site willen waar men inlogt , er verschillende tabbladen te zien zijn , en een bestelling ingegeven kan worden op een makkelijke en duidelijk manier (aanvinken en keuze-vakjes enzo) , bij bevestiging komt de bestelling op het tabblad "Nieuwe Bestelling" , en er gaat direct een automatische mail naar mij en klant dat er nieuwe bestelling ingegeven is.

Ik ga via de link in die mail direct naar die inlog-map van de klant toe , maak definitieve factuur van bestelling en de factuur gaat naar het tabblad "Nieuwe Factuur" , en de klant krijgt die dan weer direct automatisch doorgemaild.

Klant betaald , factuur gaat naat tabblad "In Behandeling" , ik krijg weer mail daarvan en verstuur het pakket , vul de verzenddatum en pakketcode enzo in op de factuur en de factuur gaat naar de map "afgehandeld" , waarna zowel de klant als ik de afgehandelde versie automatisch direct toegemaild krijgen voor onze locale administratie en om evt. uit te printen. Factuur blijft dan nog 1-3 maanden in die map "afgehandeld" en wordt dan automatisch van de site gegooid zodat de serverruimte niet te snel volloopt.

Zoiets Lachen

Maar waar vindt een kneus zoals ik dat nou Bloos

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 12:49

pb even je mailadres naar me, ik moet dadelijk werken dan zal ik even dat bestand doormailen naar mijn eigen privemail en dan stuur ik m dan door naar jou

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 13:06

pmarena schreef:
Wordt het allemaal niet te ingewikkeld dan voor Excel-leken ? Lachen

Wat ik in mijn hoofd heb ik Excel-leken-proof Knipoog
Ik heb een klein opzetje gemaakt, als je je e-mail even pb-t kan ik je die doorsturen en dan kan je kijken of het werkzaam is voor jou en wat die Excel-leken er aan kunnen verbouwen. Ik kan je dan eventueel wel helpen met het ombouwen van je huidige bestellijst.

Hetgeen jij beschrijft is erg ingewikkeld. Ik ben bang dat je echt een expert nodig hebt om dat voor jou op te zetten. Dat wordt lastig om zo op afstand te doen. En een expert heeft ook een prijskaartje.

In de tussentijd zou je gebruik maken van een aangepast Excel bestand waar je klanten minder in kunnen verknoeien. En als je deze ook nog eens met een wachtwoord als alleen lezen opslaat verplicht je de klant om een kopie op te slaan en blijft het origineel altijd intact.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-09 13:29

Nou ik ben benieuwd , alvast hartstikke bedankt !!

Ik ga NU PM-en OK dan!

Nikitah86

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 13:30

Ook ik wil wel eens sleutelen als je daar wat aan hebt...
Wat betreft zo'n functie op je website.. Ik kan je wel in contact brengen met iemand die dat misschien zou kunnen doen (die heeft een bedrijfje gehad) maar weet niet of die dat nog wilt en wat die ervoor zou vragen.. Niet geschoten is altijd mis en volgens mij is hetgeen jij wilt niet zo heel erg duur...

Stuur me maar een pb als je meer vragen hebt!
Gr.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-09 13:32

Ik vind het ook niet erg om er voor te betalen , als het dan allemaal goed werkt is dat het zeker waard Ja

Maar het moet geen gekkigheid gaan worden dat het een maandsalaris gaat kosten ofzo , dat heb ik er nu ook weer niet voor over Lachen

Ik PB je ook even , super Ja