bankkosten bij betaling naar buitenland ?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

bankkosten bij betaling naar buitenland ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-08 19:46

Hoi,

Ik wist niet zo goed waar deze vraag te stellen, ik hoop dat tie hier goed staat !
Als ik iets in duitsland b.v. moet betalen doe ik dat altijd dmv IBAN en BIC, maar altijd moet ik dan toch nog bankkosten betalen. Is dat normaal of te vermijden ?

Vorig jaar een keer geprobeerd de kosten te delen, maar toen moesten ze in het buitenland toch ook nog kosten betalen. Dus ik kies altijd voor de bankkosten enkel voor mij.

Iemand een tip ?

Groetjes,

Maris

Rivano

Re: bankkosten bij betaling naar buitenland ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 15:20

Als je bij de ABN zit kun je een SEPA overboeking doen. Heb het nog nooit gedaan, dus weet niet hoe het werkt en waar je aan moet voldoen. Ik zag het per toeval toen ik net naar Duitsland geld overgemaakt had, en gewoon de bankkosten heb moeten betalen. Daarna opende per toeval een venster met een advertentie voor de sepa overboeking. Schijnbaar is dit niet iets wat automatisch aan je aangeboden wordt, maar iets wat je zelf moet aangeven of je dat wilt.. (baalde wel dat die advertentie niet vooraf kwam! Tong uitsteken )

http://www.abnamro.nl/nl/prive/betalen/sepa_overboeking/introductie.html
Grenzeloos betaalgemak in Europa
Net zo gemakkelijk betalen binnen Europa als binnen Nederland? Met een SEPA-overboeking is uw Europese betaling net zo eenvoudig als een binnenlandse.
    Eén standaard overboeking voor 31 landen
    Uw betaling altijd binnen drie dagen verwerkt
    Gratis overboeken binnen Europa

Als de ABN het heeft hebben andere banken het waarschijnlijk ook.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 15:21

Ik maak regelmatig geld naar het buitenland over (Engeland, Ierland, Duitsland ed) en heb nog nooit bankkosten betaald. Is volgens mij vrij binnen Europa?

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 15:23

Djilan schreef:
Ik maak regelmatig geld naar het buitenland over (Engeland, Ierland, Duitsland ed) en heb nog nooit bankkosten betaald. Is volgens mij vrij binnen Europa?

Heb het 2 weken geleden nog naar Duitsland gedaan met IBAN/BIC via de Abn internet bankieren en die schreven vrolijk meer dan 10 euro af voor de geleverde diensten...
Als dat vrij is binnen europa dan heb ik nog heel wat geld te goed van de ABN!

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 15:24

Ik betaal altijd via de ABN... Nog nooit bankkosten betaald
Maar misschien doe ik dan altijd al automatisch een SEPAbetaling. Heb het nog nooit apart aangegeven.
Ik ga even inloggen om het te checken..
Laatst bijgewerkt door Djilna op 29-12-08 15:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Aeris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 15:25

Ik betaal nooit bankkosten voor een overschrijving naar Nederland alleszins (vanuit België).

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 15:28

Wij delen altijd bankkosten, maar ik doe het via office direct (abn) ook wanneer ik een cheque stort moeten wij een gedeelte aan kosten betalen

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 15:28

Ik klik altijd buitenland overboeking aan, nooit SEPA. En toch betaal ik er niet voor..

Edit:
Ah, aanvullende kosten worden (wel) in rekening gebracht als je overmaakt zonder BIC!
Ik gebruik altijd BIC en IBAN.
En kosten geef ik gedeeld aan, maar zijn dus bij zowel mij als ontvangende partij niet in rekening gebracht. Heeft met EU betalingsverkeer te maken.
Laatst bijgewerkt door Djilna op 29-12-08 15:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 15:34

Heb meteen ingelogd in Internet bankieren, en ze hebben vorige week 13 euro afgeschreven voor geld overschrijven naar Duitsland:
KOSTEN EM1912003213799I
KOSTEN CORRESP EUR 7,50
TRANSFERPROV. EUR 5,50

Hangt misschien van het bedrag af? Of misschien kiezen jullie al meteen voor sepa overboeking?

Ik heb namelijk in het menu de keus: Internationale Overboeking of Sepa overboeking. Maar omdat ik nog nooit van SEPA overboeking gehoord heb kies ik altijd voor Internationale Overboeking. Dus schrijven ze gewoon de transactie kosten af. Bij internationale overboeking vul ik ook de BIC en IBAN in!! Dus eigenlijk voldoe ik aan alle voorwaarden.
Fraai!
Ben blij dat ik het nu weet... maar wil wel mijn geld terug van afgelopen jaar!
Maar aan de andere kant heeft dat misschien voorkomen dat ze helemaal failliet gingen. Clown

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 15:35

Dit staat er bij de ABN over gewone overboekingen naar het buitenland. Je betaalt als klant dan blijkbaar gewoon binnenlandse transferkosten. Die heb ik nog nooit gefactureerd zien worden. Zit vast in de jaarlijkse bank(pas) kosten meegenomen:

Kosten Buitenlandoverboekingen via Internet Bankieren zijn voordeliger dan schriftelijke overboekingen. Daarom is het goedkoper om al uw betalingsopdrachten elektronisch aan te leveren. Kijk voor een kostenoverzicht op de tarievenpagina.

Verricht u een betaling die voldoet aan de criteria van de Europese Unie? Dan wordt de betaling tegen binnenlandtarief afgerekend. De EC-criteria zijn:

binnen of tussen EU-landen
in euro's
maximaal € 50.000,-
voorzien van een correct IBAN en de juiste bijbehorende BIC
op basis van met de begunstigde gedeelde transactiekosten (shared).
De hoogte van de transferprovisie voor overboekingen naar het buitenland (niet volgens de EC-criteria) is afhankelijk van de hoogte van het over te maken bedrag en de opgegeven kosteninstructie:

gedeelde kosten (SHARED): de opdrachtgever betaalt alleen de kosten van ABN AMRO. De begunstigde betaalt alleen de kosten van de eigen bank
alle kosten voor opdrachtgever (OUR): de opdrachtgever betaalt de kosten van ABN AMRO én die van de buitenlandse bank
alle kosten voor begunstigde (BEN): de begunstigde betaalt de kosten van zijn eigen bank én de kosten van ABN AMRO.

Kosten die gerekend worden zijn inderdaad niets:
Betaalopdrachten naar het buitenland
SEPA-overboeking
Via Internet Bankieren gratis
Betalingen tot € 50.000,- tussen EU-landen*
Via Internet Bankieren** gratis
Via formulier** gratis
Behandeling door vestiging € 10,-
Spoedoverboeking via Internet Bankieren** € 4,50
Spoedoverboeking via formulier** € 9,-
Spoedoverboeking via vestiging € 19,- (= behandelings- en spoedkosten)

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 15:39

Rivano dan ben ik benieuwd wat jij anders hebt gedaan dat je wel kosten had?

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 15:43

Djilan schreef:
Rivano dan ben ik benieuwd wat jij anders hebt gedaan dat je wel kosten had?

Grinnik, ik ben meer benieuwd naar de manier waarom jij ze niet hoeft te betalen!

Heb een berichtje gestuurd via internet bankieren. Dan mag mijn "vestigings-contact" het aan mij uitleggen waar die 13 euro toch elke keer naartoe gaan.
Ik vul wel altijd in dat de kosten voor de opdrachtgever zijn.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 15:48

Nou, als je in mijn lijstje kijkt zie je dat als je via internetbankieren een betaling onder de 50.000 euro doet naar een adres met BIC en IBAN en je kiest voor 'shared' kosten je dus niets hoeft te betalen.
Is gratis..

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-08 15:50

Hoi,

Ik heb net gebeld met de Rabo, daar werd ik niet veel wijzer van. Ik wist meer als degene die ik aan de telefoon had Clown
Ik betaal altijd met BIC en IBAN en Our ---> dan 8 euro bankkosten

Djilan :
BIC EN IBAN en SHA ( shared ) zou volgens de bank voor mij kostenloos zijn, maar degene die het ontvangt heeft dan wel kosten. Aangezien dat niet de bedoeling is, heb ik alleen de keuze " our".

Sepa ken ik niet, hebben alle banken dat ?

Groetjes,

Maris

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 15:53

Ik heb nog nooit van de ontvangende partij teruggekregen dat ze door mij via de SHAREDoptie kosten in rekening gebracht kregen. Ik ga er dus vanuit dat de hele transfer kostenloos is geweest..

SEPA is volgens mij iets Europees dus zou voor alle banken moeten gelden.
http://www.abnamro.nl/nl/prive/betalen/ ... uctie.html
Laatst bijgewerkt door Djilna op 29-12-08 15:57, in het totaal 2 keer bewerkt

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 15:53

ik betaal regelmatig duitse rekeningen via de postbank en daar kun je kiezen of je de bankkosten wil delen

die optie neem ik dan uiteraard altijd
en betaal dus helemaal geen bankkosten

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-08 15:54

onley schreef:
ik betaal regelmatig duitse rekeningen via de postbank en daar kun je kiezen of je de bankkosten wil delen

Nee, idd jij niet, maar de ontvanger van het geld in het buitenland schijnbaar wel !

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 15:59

overboeking binnen/tussen EU-landen, in euro, voorzien van een volledige en correcte IBAN en BIC, ten bedrage van maximaal € 50.000,- op basis van met de begunstigde gedeelde kosten (shared).

Dat gebruik ik nooit want dat bedrijf gaat echt niet die kosten betalen als ik daar een dienst/product afneem. Heb het ook nooit geprobeerd trouwens.
Aan de andere kant, waarom kan het wel gratis met een sepa overschrijving? Want daar staat die shared optie niet eens bij. Dus dan kan het wel gratis en betaald opeens niemand iets?

Maris schreef:
Ik heb net gebeld met de Rabo, daar werd ik niet veel wijzer van. Ik wist meer als degene die ik aan de telefoon had Clown
Ik betaal altijd met BIC en IBAN en Our ---> dan 8 euro bankkosten

8 euro... beter dan de ABN. Dat daar verschil tussen zit, dacht dat zoiets standaard bedragen waren.

Maris schreef:
onley schreef:

Nee, idd jij niet, maar de ontvanger van het geld in het buitenland schijnbaar wel !

Lijkt me ook. Denk niet dat een groot bedrijf geld gaat betalen om geld te mogen ontvangen.
Misschien is het anders als je onderling iets koopt via marktplaats ofzo. Dan zie je dat wel dat mensen vaak de verzendkosten delen enzo. Dus zou ook voor overboeken kunnen gelden.
Volgende keer ga ik die sepa proberen. Eens kijken wie er gaat betalen...

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 16:02

Ik ben de shared optie gaan gebruiken toen ik ooit bij de ABN op de nieuwspagina bij het inloggen las dat je via BIC, IBAN en Shared een gratis transfer had. En dus ook dat de ontvanger geen kosten in rekening gebracht kreeg.
0 euro gedeeld is nl nog steeds 0 euro Clown
Ondanks talloze overboekingen naar het buitenland nog nooit gehoord dat mensen door mij kosten in rekening gebracht kregen met de shared optie.
Maar dan nog, nu ik weet wat SEPA is ga ik die in het vervolg gebruiken Knipoog

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 16:08

Dan ga ik 2x overboeken: 1x met shared en 1x met SEPA.

0 boze mailtjes: beide opties zijn gelijk.
1 boos mailtje: Bij mij toch SHARED met kosten voor de andere partij
2 boze mailtjes: Blijkbaar ben ik de cashcow van de ABN en vragen ze nog voor de SEPA dienst geld.

Heb toch een berichtje naar ABN gestuurd met de vraag waar het verschil zit, volgens de website geven ze binnen 2 dagen een reactie.

Maris schreef:
Sepa ken ik niet, hebben alle banken dat ?

Ik zou ze terug bellen en dit onder de neus wrijven:
https://www.rabobank.nl/particulieren/klantenservice/veelgestelde_vragen/betalen/sepa/items/wat_verandert_er_voor_mij_en_wanneer_gebeurt_dit

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-08 16:09

Ik ga eens kijken naar dat Sepa ( ontvangende bank moet ook lid zijn, ik neem aan dat de Rabo zowieso wel lid is ). Net aan de telefoon zeiden ze er niets over in ieder geval.

Dijlan, ik heb 1 keer shared geprobeerd, maar toen kreeg de ontvangster 5 euro bankkosten. Die heb ik toen maar opgestuurd per brief, anders nog een keer bankkosten erover heen.

Ik moet van de week geld overmaken ........ Knipoog

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 16:11

Kan het dan zijn dat er aan 1 van de andere voorwaarden niet werd voldaan?
Wat als een overboeking gratis is en je deelt die kosten, tja dan is het voor beiden nog steeds gratis Nagelbijten / Gniffelen
Dus ik snap het dan niet. Betaal inmiddels al een jaar of 5 op deze manier....

_Anke_

Kiezen voor bic en ibancode en de kosten delen, dan betaal je niks voor een overboeking naar Duitsland Vork

Rivano

Maris schreef:
Ik ga eens kijken naar dat Sepa ( ontvangende bank moet ook lid zijn, ik neem aan dat de Rabo zowieso wel lid is ). Net aan de telefoon zeiden ze er niets over in ieder geval.

Dijlan, ik heb 1 keer shared geprobeerd, maar toen kreeg de ontvangster 5 euro bankkosten. Die heb ik toen maar opgestuurd per brief, anders nog een keer bankkosten erover heen.

Ik moet van de week geld overmaken ........ Knipoog

In de pagina van de link die ik hierboven gaf staat:
Zo blijven betalingen in euro’s binnen de eurozone tot € 50.000 bijvoorbeeld nog steeds gratis.

HUH?? Nog steeds gratis??!?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-08 16:16

https://www.rabobank.nl/particulieren/p ... _betaling/

Hier staat ook een vaag verhaal. Idd dat je gebruik moet maken van de Shared optie. Kennelijk maak je met BIC en IBAN altijd al gebruik van Sepa ?
MAAR er staat niet dat dan de buitenlandse ontvanger geen kosten heeft mbt shared. En dat werd me idd net ook verteld, ontvanger heeft dan wel bankkosten...

??????????????