Internet netwerkje. Zien anderen wat ik doe?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Milou90

Internet netwerkje. Zien anderen wat ik doe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-08 01:50

Hoihoi!

Ik ben nogal een leek op dit gebied, dus misschien is het een beetje een stomme vraag..
Maar het zit zo:
Ik woon sinds kort op kamers en ik vertrouw mijn huisbaas niet helemaal. Hij houdt me heel erg in de gaten en merkt alles op wat ik doe, een beetje creepy...

Nu heb ik gewoon internet op mijn kamer, draadloos.. Maar dat is hetzelfde netwerkje als waar hij met zijn computer op zit, en zijn computer is dus de 'hoofdcomputer'.
Is het mogelijk dat hij kan zien wat ik doe op internet? MSN gesprekken etc?

Ben er echt een beetje huiverig voor.. normaal gesproken ben ik niet zo snel panisch, maar ik vertrouw deze man gewoon echt niet..

Alvast heel erg bedankt!

Elma_

Re: Internet netwerkje. Zien anderen wat ik doe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 02:01

Volgens mij kan hij niet zomaar je msn zien hoor
Maar als je het niet vertrouwt kun je toch altijd je eigen aansluiting nemen?

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 14:03

Zolang je verbinding/pc goed versleuteld is, is er niets aan de hand. Dus je huisbaas kan niet meegluren!
Laatst bijgewerkt door CoonArt op 11-12-08 14:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 14:04

Binnen een netwerk is het wel degelijk mogelijk dat iemand alles kan meekijken, of je moet je pc goed beveiligen Lachen

Stoeptegel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 14:32

Inderdaad, op hetzelfde netwerk kan hij je bestanden zien mits ze gedeeld staan.
Als je ze neit gedeeld hebt kan hij ze niet zien maar ik sta er ook niet van te kijken als het met 1 of ander vunzig programma toch mogelijk is om andere pc's binnen eenzelfde netwerk te bespioneren.

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 23:35

Wat er op je PC staat is in principe niet te zien zolang je geen bestanden publiek deelt. Wat je op internet doet is een heel ander verhaal :\ Internet is van vroeger uit heel erg opgezet op basis van vertrouwen, het was een netwerk tussen (professionele) instellingen die elkaar allemaal kenden, een soort wereldwijd intern netwerk zeg maar.

Tegenwoordig zit er vanalles op het net en is dat vertrouwen helemaal niet meer zo vanzelfsprekend, helaas is er wat beveiliging betreft maar weinig veranderd... Wat jij allemaal op internet doet kan je huisbaas vrijwel helemaal volgen. Welke sites je bezoekt, welke pagina's je daar wanneer bekijkt, welke gebruikersnamen en wachtwoorden je op een hoop sites hebt, wat je via MSN verstuurt, vaak ook de mail die je ophaalt/verstuurt. Kortom; bijna alles dus.

Stelregel is dat vrijwel alles 1 op 1 te volgen is behalve het daadwerkelijke verkeer met SSL beveiligde sites (https://) en verkeer via beveiligde verbindingen (b.v. versleutelde verbindingen (vaak ook via SSL/TLS) met je mailserver). Bij die https site kan je huisbaas nog wel zien welke pagina's je opvraagt, alleen niet meer wat er precies op die pagina's staat.

De makkelijkste manier om jezelf af te schermen van je huisbaas (of huisgenoten) is het opzetten van een VPN verbinding met de universiteit/school waar je studeert, als die instelling dat aanbiedt iig. Ik weet dat het in iedergeval kan op de TU/e, o.a. ivm het kunnen zoeken in bibliotheken e.d. waar de TU/e een abonnement op heeft.

Of je draadloze netwerk versleuteld is staat hier overigens los van. Of ja, als dat niet versleutelt is kan heel de buurt meekijken ipv alleen je huisbaas/huisgenoten :D

Milou90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-08 05:05

Het netwerk is wel beveiligd, dus de hele buurt kan niet meekijken, maar hij eventueel dus wel. VPN bieden ze wel aan bij mijn hogeschool, maar dat is alleen te gebruiken binnen de school en niet daar buiten..
Maar ik weet iig genoeg! Thanks!