Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 21:09

Varekaj schreef:
Eten is altijd goed :P

Fijn dat je je best OK voelt!

Vriend en ik hebben goed gesprek gehad, en toch samen akkoord dat ik wat nieuws ga zoeken alvast. Ontslag geven kan altijd nog immers, al heb ik wel al een gesprek gepland staan. En we zijn overeen gekomen dat ik, als het zo uitkomt, iets zoek voor 25-32u. Gaat wat druk van de ketel halen qua huishouden, da's nu best chaotisch en als ik wil/kan bijverdienen, dan is dat alsnog een optie :)

Netjes weekendje PS!

De Europese unie wil nu naast het belasten op uitstoot van je auto ook gaan belasten op uitstoot van CO2 van je huis. Waar gaan we naartoe jongens... Zoals alles duurder en steeds strenger wordt, daar kan je haast niet in volgen om het allemaal snel genoeg te isoleren en renoveren. En net de personen die in zulke slechte huizen wonen hebben vaak het budget niet daarvoor. Worden die nog harder getroffen in de portemonnee.
Verder ben ik onze gratis eco/vegan wasstrips aan het uittesten. Eerste machine was op 30°. Kwam er fris uit, hele subtiele geur, mocht wat meer zijn maar wel propere was. Nu machine met 40° aan het doen, misschien dat dat wat meer geur overlaat door de warmte van het water.

Daarnaast hergebruiken we het water uit de condensbak van onze droger. Verbaasde me vandaag weer, uit een machine ondergoed kwam zo even bijna 1L aan opvangwater. Ik gebruik het om te strijken. Als ik het elke week in de droger zou stoppen ipv op het wasrek (hangt nog vol nu met andere was) dan is dat al 52L/jaar. Uiteraard doen we meer wassen dan dat. Alles bij elkaar toch ook fikse drup water die je bespaart als je er even bij stil gaat staan.

Beterschap VHU.

Het word een CO2 budget.
Eerst voor de auto en verwarming.
Terwijl verwarming nu al voor vele niet te betalen is.

Als de digitale identiteit en digitale euro er is word het samen aan elkaar verbonden.

Dan word je Co2 budget ook uitgebreid met hoeveel vlees je eet en hoeveel je met vliegtuig reist.
En hoeveel aankopen je doet.

Lekker controle uit oefenen en voor jou bepalen van hoe en wat.
Maar ja was een een complot he?

Steenbok12

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 21:20

Maar heel eerlijk. Als je ziet met hoeveel mensen we op deze aardbol zijn en hoe groot onze consumptie maatschappij doorgeslagen is.. we mogen best meer terug naar vroeger denk ik. Ben helemaal geen wappie maar zijn wel doorgeslagen allemaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 22:01

Jezus moet je hier ook al komen spuien?

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 22:03

Ik zou er gewoon niet op reageren ;)

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 22:06

Varekaj schreef:
Jezus moet je hier ook al komen spuien?

Bedoel je mij?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 23:06

Ik had het er van het weekend weer met mijn man over, dat ik me echt wil gaan verdiepen in de carbon farming/carbon credits markt, zien hoe het werkt en wat het op zou kunnen brengen. Dit bericht versterkt me daar alleen maar in.

De mensheid verkloot de aarde, ik snap best dat ze op zoek zijn naar manieren om de uitstoot terug te brengen. De meest effectieve manier blijft toch door de portemonnee, dat zie je nu ook met de gasprijzen, dat men gewoon minder gaat gebruiken. En ja, voor een groep mensen zal het pijn gaan doen, dat zou best eens waar kunnen zijn. Maar, nu komt mijn niet populaire mening, een groot gedeelte van die groep zou best andere manieren moeten kunnen bedenken om mee te doen ipv alleen te zeggen dat ze het niet kunnen en dat de overheid maar moet compenseren. En uiteindelijk komt dat weer bij de rest van de maatschappij vandaan. Dan worden die dubbel belast, dat vind ik ook steeds minder eerlijk.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 23:36

Ik denk dat met de huidige en aankomende maatregelen de bevolking een stuk minder hard zal groeien :+
Ik bedoel wie wil er nu nog met deze maatschappij een kind op de wereld zetten?
Bovendien is de groep die wederom het hardst getroffen gaat worden de chronisch zieken die zo'n beetje afhankelijk is van de kachel omdat ze anders niks meer kunnen.
En nu komt mijn niet zo'n populaire mening. De regering zou ook eens wat meer naar de schrijnende verhalen kunnen luisteren ipv een verjaardag te gaan zitten vieren(en dat is echt gebeurd) en eens wat meer naar ons land om kunnen kijken en wat meer op een langere termijn te gaan zitten ipv alleen maar geld weg te geven aan anderen

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 00:39

purny schreef:
Ik denk dat met de huidige en aankomende maatregelen de bevolking een stuk minder hard zal groeien :+

Ik hoop het van harte. Maar de verwachting is dat de bevolking in 2040 naar 20 miljoen is gegroeid in Nederland.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 08:22

Prairy schreef:
purny schreef:

Ik hoop het van harte. Maar de verwachting is dat de bevolking in 2040 naar 20 miljoen is gegroeid in Nederland.

Maar dat heeft niet zo zeer een gevolg op de wereldbevolking, dit heeft grotendeels te maken met de instroom van asielzoekers.

Maakt het voor nl niet makkelijker overigens.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-22 11:43

En gelukkig zitten daar een heleboel jongeren bij die weer voor al die ouderen kunnen zorgen :+

Wat mij vooral stoort is dat een TataSteel bijvoorbeeld maar uitstoot en uitstoot en dat wij simpele zielen extra moeten betalen voor CO2 uitstoot. Dus dat het zo scheef is als maar zijn kan vwb belasting en hoeveelheid vervuiling.

Feit is wel, links- of rechtsom, als iets duurder wordt gaan mensen er minder van gebruiken of gaan ze er effectiever mee om. Het is natuurlijk op zich van de zotte dat er nu zo'n 25 / 30% minder gas en electriciteit wordt verbruikt, blijkbaar vonden we het allemaal wel best dat er van alles door de kieren van onze deuren verdween (ik ook hoor, ben niet roomser dan de paus)...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 15:59

Vanochtend op de radio dat steeds meer gezinnen in de middenklasse met beide werkenden de kosten niet meer kunnen betalen om hun kind(eren) te laten studeren. Vaak verdienen ze net teveel om recht te hebben op een studiebeurs, terwijl de schoolkosten intussen op korte tijd al bijna €1200/schooljaar gestegen zijn.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 21:58

Moderatoropmerking:
Bericht voldoet niet aan de regels
Laatst bijgewerkt door Mjetterd op 21-12-22 22:03, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bericht verwijderd

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 22:53

OleJon schreef:
Moderatoropmerking:
Bericht voldoet niet aan de regels

Ik zit grotendeels op bijlees stand maar eerlijk vind ik je bericht niks toevoegen hier. Klagen over het kabinet kan in andere topics. Misschien kun je daar beter terecht zoals waar naar je ook in het topic over de hoge gas prijzen al wordt verwezen.

Dit is namelijk al het 4e precies hetzelfde bericht wat ik in een topic terug zie komen van je erover.

[NM] Wanbeleid politiek in crisistijd
Laatst bijgewerkt door Steenbok12 op 19-12-22 22:55, in het totaal 2 keer bewerkt

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 22:53

Gewoon maar even van me afschrijven. Ik heb echt even een baal momentje en ga echt zoals hier ook als tip werd gegeven: ga kijken wat je verwacht in een maand uit te geven en niet werken met standaard budgetten voor uitjes, eten etc. Ben nu deze maand vooral weer teleurgesteld in mijzelf over mijn uitgaven. Was ook echt wel een dure maand, dus had het kunnen verwachten maar toch....
Best wat spanning voor de wintersport die eraan zit te komen in februari. Amper nog voor gespaard. Gelukkig nog twee maanden loon + een eindejaarsuiterking voor die tijd. Daarnaast lekker weinig gepland in januari. Dat scheelt hopelijk ook.

Vanaf 2023 dus hopelijk goed van start gaan door op bovenstaande manier te kijken naar mijn budget.

Verder maak ik me ook druk om mijn gasverbruik. Ik heb geen idee of het veel is of niet wat ik verbruik. Ben echt wel heel erg veel thuis geweest de afgelopen twee, twee en een halve week en heb de gaskachel regelmatig aan gehad. Hou het wel bij voor mezelf middels de meter. Ik heb een klein appartement en ben voornamelijk alleen. Mijn vriend is er wel in de weekenden. Ik zat afgelopen maand op 25m3 en deze maand (is uiteraard nog niet voorbij) op 40 m3. Ik zie op internet heel verschillende dingen voorbij komen. Ik denk zelf dat dit niet veel is maar heb eigenlijk geen idee. Iemand die me gerust kan stellen? :) of misschien ook niet haha....

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 22:59

40m3 is heel netjes alleen die hoge prijzen maken het gewoon duur. Scheelt wel dat het verbruik over een jaar enorm wisselt. In de zomer gebruik je nauwelijks wat dus ook al is het nu veel compenseert straks natuurlijk wel.
Lastige is dat door de hoge prijzen het wel snel op kan lopen dus goed dat je zo bewust bezit bent!

Ik zat met 178m3 op een gemiddelde verbruik met tussenwoning vorig jaar bijvoorbeeld in december. Heel anders als m'n flatje toendertijd en alleen en goed geisoleerd. Nu ook een gezin. Hou vooral in de gaten of je niet in de problemen komt maar met de 190 euro compensatie en prijs plafond zal het wel al wat schelen.
Laatst bijgewerkt door Steenbok12 op 19-12-22 22:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 22:59

Op een koude dag verbruik ik makkelijk 10m3 en qua stroom 10kwh

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 23:02

Wij hebben een 2-1 kap woning uit 1973, niet echt heel erg geïsoleerd en een 24 jaar oude ketel. Afgelopen weekend waren we niet thuis, de verwarming staat op 15 graden. We hebben ongeveer 10m3 gas verbruikt per dag.

Douchen kost ongeveer een halve kuub voor 7-10 minuten.

Ik denk dat je het met 40m3 dus best aardig doet!

En teleurgesteld zijn in jezelf mag, maar is niet heel effectief. Je kunt het beter omdraaien, ok, dus deze maand is het niet gelukt, wat kan ik volgende maand, in kleine stapjes, beter doen? Die kleine stapjes hebben meer nut dan jezelf af te straffen :)

Je bent goed op weg al :)

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 23:10

Nou dat is niet veel met zo'n oude ketel Prairy, mijn ketel is uit 2016 en mijn huis een 2 onder 1 kap uit 1972 (dacht ik), ik heb spouwisolatie en dubbel glas en mijn verbruik is ongeveer hetzelfde, hier staat het nu standaard op 17 graden.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 23:32

Wij zitten deze maand al op 218m3 en de maand is nog lang niet voorbij.. Wel 2 huizen op 1 aansluiting, dus ongeveer 110m3 per huis. En nee we stoken niet extreem, mijn huis zet ik nooit hoger dan 15 graden, heb hem deze maand een keer een dag omhoog gezet naar 17 omdat ik bezoek kreeg. Andere huis word wel altijd gestookt op 18 graden, maar mn moeder is de jongste niet meer en met pensioen dus gemiddeld gezien veel thuis, dus snap wel dat ze niet lager wil, ik vind de 15 graden ook echt niet prettig.
Beide wat oudere panden, maar begin dit jaar wel volledig "gerenoveerd" bijna overal zit inmiddels het nieuwste dubbel glas in en we hebben bij mij de muur en t andere pand de vloer geïsoleerd.
We hebben nog een oud contract en redden het dus wel precies allemaal, maar zodra het contract afloopt gaan we ver boven het prijsplafon uitkomen en hebben we wel een probleem. Gelukkig duurt dat nog even en doen we er nu al alles aan om zo veel mogelijk te bezuinigen. :j

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 00:08

Charaz schreef:
Nou dat is niet veel met zo'n oude ketel Prairy, mijn ketel is uit 2016 en mijn huis een 2 onder 1 kap uit 1972 (dacht ik), ik heb spouwisolatie en dubbel glas en mijn verbruik is ongeveer hetzelfde, hier staat het nu standaard op 17 graden.

Het is een Nefit turbo, met 80 liter boiler. Cv mannetje komt elk jaar en is altijd zo klaar met schoonmaken. Schijnt een hele goede ketel te zijn. Zolang hij het doet, mag ie mooi blijven hangen. We weten toch nog niet wat we met dit huis willen, verhuren, verkopen of zelf blijven wonen. Zonde om dan een nieuwe ketel al te hangen terwijl deze nog prima werkt. Zelfs tweedehands zijn ze nog te krijgen op marktplaats!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 15:18

Als je zou verhuren en je hangt een nieuwe ketel wordt dat wel gewaardeerd zeg maar. Al weet ik niet of het standaard is, ik ben van BE en indertijd viel dat onder kost voor de verhuurder qua onderhoud en vervangen.

Ik merk bij ons wel dat 1 graad verschil echt veel kan uitmaken.
Het stond lang op 17 graden als temperatuur als we van huis waren, dan sloeg de verwarming amper aan. Maar aangenaam was het dan niet echt. Dus (mede ivm oudere katten) omhoog gezet naar minimaal 18 graden. En nu schiet de ketel wel vaker aan, of voelt de verwarming lauwwarm. Dus voor die ene graad draait de boel echt wel vaker.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 15:28

Varekaj schreef:
Als je zou verhuren en je hangt een nieuwe ketel wordt dat wel gewaardeerd zeg maar. Al weet ik niet of het standaard is, ik ben van BE en indertijd viel dat onder kost voor de verhuurder qua onderhoud en vervangen.

Ik merk bij ons wel dat 1 graad verschil echt veel kan uitmaken.
Het stond lang op 17 graden als temperatuur als we van huis waren, dan sloeg de verwarming amper aan. Maar aangenaam was het dan niet echt. Dus (mede ivm oudere katten) omhoog gezet naar minimaal 18 graden. En nu schiet de ketel wel vaker aan, of voelt de verwarming lauwwarm. Dus voor die ene graad draait de boel echt wel vaker.

Hier is dat ook voor de verhuurder. Die is er verantwoordelijk voor.

Ja joh, die graag maakt zoveel uit! Wij hadden hem op 16,5 en dan in de avond de houtkachel aan. Hebben hem nu naar 18 gezet en nu is het heerlijk in huis voor de kachel aan staat. 16.5 was gewoon niet te doen.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 16:23

Ja hier ook hoor, en als we zouden gaan verhuren (of verkopen) dan zullen we hem ook wel vervangen, maar zolang we hier zelf wonen en hij doet het nog, mag hij mooi blijven hangen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 17:14

Het wordt nu weer warmer de komende dagen (tot 13 graden zelfs!) en ga het nu terug naar 17 zetten als minimum. Verwacht dat het huis veel minder snel gaat afkoelen als het buiten niet meer zo koud is. Al is het 2 weken, als die tijd de verwarming niet hoeft te draaien is dat mooi meegenomen.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-22 18:38

Ik ben in mijn jaren '30 appartement van 75m2 ook gewoon rond de 6, 7 m3 per dag kwijt hoor en het is behoorlijk frisjes :brr: lees 17 graden.
Gelukkig ergens 2e week januari mijn nieuwe HR cv ketel. Schijnt 20 /30% te gaan schelen...

@Felien
Er mee bezig zijn is al een hele stap hoor! Enne... tja, ik ga niet op wintersport... kan het me simpelweg niet veroorloven. Of ik moet veel harder werken dan nu en dat heb ik er niet voor over :o
Alles heeft te maken met keuzes.
Maar welke je maakt beslis je helemaal zelf :j het bewust zijn van de keuzes en je daar al dan niet goed bij voelen dat is denk ik waar we allemaal een beetje naar streven...
Ik ga bijv de hele maand juli en augustus nauwelijks werken, zalig vind ik dat, lekker beetje op pad met de boot, ik vind het wel best. En juni is het al wat fading out, september weer fading in...
En in oktober ga ik altijd een of twee weken naar iets warms. Afgelopen jaar Andalusie. En dan doe ik niet l*llig mbt de accommodatie.