Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Marcella

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 19:54

Ze waren met rooien al zeiknat en tegen rot aan sommige. En de kas overwintert, maar ben bang dat daar toch te koud is geweest net. Al voelde niks zacht aan met planten.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 20:37

Majabeestje schreef:
Wie wil er meedenken met wat we in g*dsnaam moeten met dit stukje 'tuin'?
Het is een stukje waar we weinig onderhoud mee willen. Ik heb er al wat grassen in gepoot (stekjes lampepoetser gras en achteraan 2 pampasgrassen). Eigenlijk willen we geen onkruid zien. Nou heeft mijn man het over boomschors. Ik zit eraan te denken het vol te planten met nog meer (lampepoetser)grassen. Zodat het overal groeit. Kan dat?
Of heeft iemand een ander briljant idee? :')

[ [url=m/inx6zl.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/XxTMNv.jpg]Afbeelding[/url] ]

Lievevrouwebedstro :j

Is een bodembedekker die het binnen mum van tijd vol heeft.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 21:39

Ik vind echt dat jullie top tips hebben, bedankt!
Is er ook iemand die het leuk vindt om mee te denken met de inrichting van onze tuin?
We hebben een nieuw huis en de tuin is helemaal leeg, staat nu wel omheining en wat bamboe. Verder ben ik elke dag aan het turen in de lege tuin en aan het nadenken :')

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 22:18

Kom maar op met foto’s, tekeningen en wensen Majabeestje! Leuk! :j

havermout

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 08:49

Mijn vorig jaar nog prachtig volle Toscaanse Jasmijn ziet er nu zo uit |( Hoop zo dat er toch weer nieuw blad aankomt! Stomme vorst

havermout

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 08:49

havermout schreef:
Mijn vorig jaar nog prachtig volle Toscaanse Jasmijn ziet er nu zo uit |( Hoop zo dat er toch weer nieuw blad aankomt! Stomme vorst

Afbeelding

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 08:58

Mijn olijf ziet er ook niet uit en oleander moet ik nog even boven de grond afknippen, want is ook overleden.

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 09:20

Als je iets "moet" vervangen, kijk dan eens naar een inheems alternatief. Die zijn ons klimaat wat beter gewend.

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 11:27

Ik kon mijn oleander niet binnen halen (te zware pot) en die vond de 2 dagen winter die we hadden niet leuk. Kan ik die nu helemaal terugsnoeien? Ik heb hem wel vaker weer tot leven gewekt na ernstige vries schade maar ik weet niet meer hoe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 12:49

Je kan de oleander flink terugsnoeien. Kans bestaat dat ie vanuit onder de grond weer uitloopt.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 14:51

Nou, ik heb mijn groep 3 tekenkunsten even aangesproken en een ideetje getekend :+
Zoals je op de foto ziet, de tuin moet ingericht worden tot de omheining. Bamboe staat er nu, hopelijk is dat volgend jaar zo gegroeid dat we redelijk privé op ons terras kunnen zitten. De omheining moet nog vol groeien met hedera.
In de tekening zie je bovenaan bij de omheining een dikke groene streep, daar komen nog leibomen.
Linksboven op de tekening zie je een grijze ronde gevaarte, dat wordt de (ingegraven) trampoline. Daar rechts komt nog een klein haagje (weet nog niet wat) en een boompje of struik (weet ook niet wat..). Onder de trampoline op de tekening zie je bruine vierkantjes, dat worden palen op verschillende hoogtes die we misschien ook laten begroeien. Het bruine pad van het terras naar de trampoline wordt van boomschors,net als het eromheen. Onder de bruine palen wordt gras en daar staan 3 prachtige, dikke catalpa's.
De tuin loopt helemaal rondom het huis maar het stuk wat ik op de foto heb gezet moet dus behalve de bamboe nog helemaal worden ingericht..
Vaste plek is ook de trampoline, verder hou ik alle opties open.

Ik wil geen 'degelijke tuin'. Ik hou enorm van bamboe, siergrassen en een beetje van die boerderijtuin planten. Geen strakke border met een buxushaag bijvoorbeeld.
De overkapping wordt nog van hout en op het terras komen nog potten met planten waaronder een olijfboom.
Overigens hou ik weer niet van een hele rommelige, echt landelijke tuin. Wie snapt hem nog en heeft leuke ideeën? :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 15:17

Ik denk dat je een stel pluimhortensia wel op prijs kan stellen. Niet te degelijk, niet rommelig en makkelijk in onderhoud.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 00:29

Majabeestje, klinkt alsof een prairietuin wel bij je past. Bij de tuinen van Appeltern verkopen ze daar ook borderpakketen van geloof ik. Daar kun je dan mooi van afkijken.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 09:04

Maar zouden jullie een border maken langs de omheining en daarvoor gras? Of iets anders doen qua plek van de beplanting/border?

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 10:38

Ik zou het gewoon vol zetten en werken met grote hoeveelheden planten van verschillende hoogtes waardoor je een soort eilanden/heuvels krijgt. Eventueel met wat paden er door van een natuurlijke halfverharding.

https://www.seasons.nl/wonen/prairietuin/70721/

LaPluche

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 10:53

Mijn broer die gaat zijn tuin “verstenen” en nu mag ik alle planten uit zijn tuin wegkapen!! *\o/*
Het is van alles wat, ik ben er blij mee! *\o/*

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 12:25

Majabeestje schreef:
Nou, ik heb mijn groep 3 tekenkunsten even aangesproken en een ideetje getekend :+
Zoals je op de foto ziet, de tuin moet ingericht worden tot de omheining. Bamboe staat er nu, hopelijk is dat volgend jaar zo gegroeid dat we redelijk privé op ons terras kunnen zitten. De omheining moet nog vol groeien met hedera.
In de tekening zie je bovenaan bij de omheining een dikke groene streep, daar komen nog leibomen.
Linksboven op de tekening zie je een grijze ronde gevaarte, dat wordt de (ingegraven) trampoline. Daar rechts komt nog een klein haagje (weet nog niet wat) en een boompje of struik (weet ook niet wat..). Onder de trampoline op de tekening zie je bruine vierkantjes, dat worden palen op verschillende hoogtes die we misschien ook laten begroeien. Het bruine pad van het terras naar de trampoline wordt van boomschors,net als het eromheen. Onder de bruine palen wordt gras en daar staan 3 prachtige, dikke catalpa's.
De tuin loopt helemaal rondom het huis maar het stuk wat ik op de foto heb gezet moet dus behalve de bamboe nog helemaal worden ingericht..
Vaste plek is ook de trampoline, verder hou ik alle opties open.

Ik wil geen 'degelijke tuin'. Ik hou enorm van bamboe, siergrassen en een beetje van die boerderijtuin planten. Geen strakke border met een buxushaag bijvoorbeeld.
De overkapping wordt nog van hout en op het terras komen nog potten met planten waaronder een olijfboom.
Overigens hou ik weer niet van een hele rommelige, echt landelijke tuin. Wie snapt hem nog en heeft leuke ideeën? :D

[ [url=m/bHPVsP.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/GscDPE.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/aJws6W.jpg]Afbeelding[/url] ]

Leuke tuin. Hier kun je echt een leuk en speels geheel van maken. Ik zou een afwisseling maken tussen boerenhortensia, Rododendron (mocht dat op jullie grond willen en anders een andere groenblijvende plant zoals glansmispel of skimmia), mooie bloeiende heesters en voorjaars/zomerbollen?

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 18:12

Ik heb vandaag potten en planten etc geshopt voor op het terras. Alles in de aanbieding :)
Had niet genoeg potgrond dus een aantal moet ik later poten.

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 18:30

Oleander, olijf, lavendel iets met gras :+

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 19:59

Morganlefay schreef:
Oleander, olijf, lavendel iets met gras :+

Ja! :D Gras is Zebragras :)

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 23:58

Wauw, waar komt die mooie olijf vandaan?

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 00:03

noviceh schreef:
Wauw, waar komt die mooie olijf vandaan?

Olijf bij de Welkoop, pot bij de Kwantum.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 07:17

Ik heb voor het huis een aantal rioleringbuizen rechtop staan, met daarin plantjes. Deze drogen alleen zo snel uit... Volle zon de hele dag en dus in een buis. Iemand nog tips voor bepaalde plantjes voor daarin? Heb nu campenula, maar die ga ik straks verpotten naar de volle grond, anders gaan ze de zomer niet halen.

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 08:17

Sting schreef:
Ik heb voor het huis een aantal rioleringbuizen rechtop staan, met daarin plantjes. Deze drogen alleen zo snel uit... Volle zon de hele dag en dus in een buis. Iemand nog tips voor bepaalde plantjes voor daarin? Heb nu campenula, maar die ga ik straks verpotten naar de volle grond, anders gaan ze de zomer niet halen.

Ik heb op mijn dakterras op de volle zon van die balkon hangbakken met daarin makkelijke moestuin mix. Die houdt wat meer water vast. Als de plant de bak niet volledig bedekt en de aarde bloot ligt, dan bedek ik deze met hydrokorrels (die klei balletjes). Dat zorgt ervoor dat de grond niet zo snel uitdroogt. Die balletjes kun je ook onderin de bak doen om het water vast te houden.

Qua planten heb ik eigenlijk alleen maar éénjarigen die goed in de volle zon kunnen: hangende geraniums, spaanse margrieten, petunia, bacopa (witte bloemetjes die helemaal over de bak gaat kruipen/hangen), lavendel (is wel meerjarig). Die heb ik elk jaar en doen het allemaal goed. Lavendel is fantastisch, ruikt lekker en de hommels vinden het heerlijk.
De intratuin heeft een afdeling voor bij en vlinder planten die bijna allemaal in de volle zon kunnen. Die worden afhankelijk van de plant 30-150cm hoog. De meesten zijn voor mijn balkonbakken te hoog maar ik heb er dit jaar twee uitgekozen van 30cm en ben benieuwd hoe die het gaan doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 09:16

Ik zag bij de Kluswijs een citrusje staan en dan dat tje met hoofdletters geschreven. 20 euro :x