Kamerplanten asiel

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Amber_anne

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 20:35

Ze noemen hem ook wel het Chinese lantaarn plantje. Bij mij is die bijna 1,60 lang

Voller gaat die niet worden uit zichzelf maar je kan hem wel stekken en dan weer erbij zetten. Stekken kan op water of met de vlinder methode, beide werken in mijn ervaring

Skyla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 20:50

Dankje iedereen, weer iets bijgeleerd.
Maar klopt wel, is sinds 2 dagen veel frisser hier nu.
Vind het een erg leuke plant, ben nog aan het twijfelen of ik hem naar beneden ga laten groeien of langs de muur omhoog. We hebben dan ook zo'n leuke boog tussen 2 ruimtes.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 22:38

_Christina schreef:
Dat is toch al best een verzameling!
Die bij de spiegel is een ceropegia woodii volgens mij, bij mij ten dode opgeschreven dus geen tips van mij en voor die erna (rhipsalis meen ik) ben ik ook wel benieuwd naar tips want de mijne leeft weliswaar nog, maar daarmee is ook alles gezegd.

Hoe heb je die eerste gestekt? Gewoon willekeurig ergens doorknippen en dan op water zetten? Ik heb een paar hele kale stengels met op het einde pas weer blaadjes, dat ziet er dus niet uit :')

Aan de andere kant van het blad zit vaak een soort van stompje of stengeltje. Daarboven knip je ze af en die heb ik dan weer op water gezet bij veel daglicht. Zodat het stompje goed weekt en gaat groeien. Daarna heb ik ze weer in de pot gezet :j

Skyla schreef:
Dankje iedereen, weer iets bijgeleerd.
Maar klopt wel, is sinds 2 dagen veel frisser hier nu.
Vind het een erg leuke plant, ben nog aan het twijfelen of ik hem naar beneden ga laten groeien of langs de muur omhoog. We hebben dan ook zo'n leuke boog tussen 2 ruimtes.

Hoe laat je 'm tegen de muur groeien dan? Ik heb het alleen nog maar gezien met van die buizen omkleed met kokosachtige matten...

Amber_anne schreef:
Ze noemen hem ook wel het Chinese lantaarn plantje. Bij mij is die bijna 1,60 lang

Voller gaat die niet worden uit zichzelf maar je kan hem wel stekken en dan weer erbij zetten. Stekken kan op water of met de vlinder methode, beide werken in mijn ervaring

Daar ga ik naar kijken! Op water lijkt me leuk, ik heb zo'n stekstation, daarmee moet de watermethode wel mee lukken :D

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 23:15

Janine1990 schreef:
_Christina schreef:
Dat is toch al best een verzameling!
Die bij de spiegel is een ceropegia woodii volgens mij, bij mij ten dode opgeschreven dus geen tips van mij en voor die erna (rhipsalis meen ik) ben ik ook wel benieuwd naar tips want de mijne leeft weliswaar nog, maar daarmee is ook alles gezegd.

Hoe heb je die eerste gestekt? Gewoon willekeurig ergens doorknippen en dan op water zetten? Ik heb een paar hele kale stengels met op het einde pas weer blaadjes, dat ziet er dus niet uit :')

Aan de andere kant van het blad zit vaak een soort van stompje of stengeltje. Daarboven knip je ze af en die heb ik dan weer op water gezet bij veel daglicht. Zodat het stompje goed weekt en gaat groeien. Daarna heb ik ze weer in de pot gezet :j

Tegen de tijd dat ik mij eraan ga wagen, maak ik wel even een foto voor de juiste plek :=

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 09:31

Rhipsalis - jungle cactus, al is het geen cactus :Y) - kan idd met weinig licht uit de voeten, maar dat wil niet zeggen dat hij daar ook gelukkig van wordt. Betekend vooral dat hij het beter doet dan een hoop andere planten onder een dichte canopy, in de jungle. Maar in huis hoeft hij die competitie niet te winnen van andere planten. Ik heb 3 verschillende en in mijn ervaring doen ze het het beste bij veel (indirect) licht, weinig water en in orchideëngrond :)

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 11:07

Eelmo schreef:
Rhipsalis - jungle cactus, al is het geen cactus :Y) - kan idd met weinig licht uit de voeten, maar dat wil niet zeggen dat hij daar ook gelukkig van wordt. Betekend vooral dat hij het beter doet dan een hoop andere planten onder een dichte canopy, in de jungle. Maar in huis hoeft hij die competitie niet te winnen van andere planten. Ik heb 3 verschillende en in mijn ervaring doen ze het het beste bij veel (indirect) licht, weinig water en in orchideëngrond :)

Toch wel veel licht! Dat krijgt ie toevallig sinds kort, dus dat geeft mij hoop dat hij misschien ook weer gaat groeien in plaats van puur overleven :')

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 11:12

In de volle zon verbranden ze, dat is dan weer het andere uiterste :D Maar van een fijne lichte plek worden ze wel gelukkiger dan een donkere slaapkamer (been there...). Ik heb zoveel planten op mijn slaapkamer gehad die 'weinig licht' kunnen hebben, geen enkele werd er blij. Nu is 'weinig licht' voor een plant ook wel een heel stuk meer licht dan wij vaak denken, maar toch :+

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 11:27

Daar heb je zeker een punt := hij stond hier eerst op de badkamer, an sich een hele lichte badkamer want (niet transparant) raam op de zon kant, maar hij bleef z'n 'haren' (hij staat in een potje met een gezicht :+) verliezen.

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 11:50

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 12:02

Die van mij staat zo:
Afbeelding

Ik dacht dat dat licht genoeg zou zijn... zeker met zo'n raam:
Afbeelding

Don't mind the bed :+

Het lijkt wellicht aan de donkere kant, maar de zon staat nog op de andere kant van het huis. Vanaf een uur of 2 gaat het rustig aan naar de kant van de slaapkamer...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 12:02

_Karlijn schreef:
Janine1990 schreef:
]
Hoe laat je 'm tegen de muur groeien dan? Ik heb het alleen nog maar gezien met van die buizen omkleed met kokosachtige matten...

Het was niet mijn bericht maar ik reageer hier even op: de takjes laten leunen op spijkertjes of je hebt van die vasthoudertjes;

https://www.bol.com/nl/p/zelfklevende-p ... androidapp
Heel duur van bol.com

Of goedkoper van aliexpress:
https://a.aliexpress.com/_vbYnX9
Haakjes

Of look a like blaadjes
https://a.aliexpress.com/_uzXit9

Ah, dank voor de tip! Dan kan ik dus ook gewoon een mooie houten stam uitzoeken :D

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 18:21

Mijn nieuwste aanwinsten :D Keer eens wat grotere planten gekocht.
Afbeelding

Afbeelding

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 18:28

Wauw die calathea is prachtig! <3

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 18:30

Mooi!

Ik wilde mijn moeders Chinees lantaarntje nog laten zien hier.
Ze heeft een paar strengen geplant in de aarde en omhoog geleid, folie erover de eerste weken voor de luchtvochtigheid en nu na een jaar? is hij zó vol en vol bloemen. Niks aan gedaan verder.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 19:20

Mooie! Mijn roze lantaarntje heeft ook regelmatig bloemen. Als de sliertjes te lang worden hang ik ze terug over het potje heen, als het kan met een bolletje in de aarde. Dan kan die weer wortelen en voller worden.

Westhof, mooie planten!

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 21:22

Vandaag weer even lekker met de vingers in de aarde gezeten. De 2 hangplantjes zijn nieuw. De ripsalis was een miniplantje(3 voor 5 euro, samen met een kleine sanseveria en ficus elastica belize). De grote sanseveria en hoya komen uit de kringloop. De sanseveria op de kast heb ik jaren geleden bij de Ikea gekocht in een 12 cm pot. Nu heb ik 2 van deze grote en nog een stuk of 10 kleine stekken, allemaal van hetzelfde plantje af, doet het dus erg goed. Ook wel eens leuk want er gaat nog wel eens wat dood...

Afbeelding

En zo ziet de rest van de vensterbank eruit :D

Afbeelding

Deze plant niet meegenomen maar twijfel hem nog te gaan halen... Weet iemand hoe die heet?

Afbeelding

Heb nog een scindapsus golden pothos gekocht, was een mooie volle plant met strengen van bijna een meter voor 10 euro. Prijzen vielen mij erg mee.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 21:29

Is dat niet de Philodendron white knight/queen?

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 07:42

Amber_anne schreef:
Is dat niet de Philodendron white knight/queen?

Was ook mijn eerste ingeving!

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 13:41

Hij lijkt op mijn philo white princess, maar misschien is dat dezelfde als die jullie noemen.

Edit: white queen krijg ik geen hits op Google, verschil tussen whitep princess en white knight is dat de knight rode stam heeft en de princess niet dus dit lijkt me idd de knight.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 01:47

Eelmo schreef:
Rhipsalis - jungle cactus, al is het geen cactus :Y) - kan idd met weinig licht uit de voeten, maar dat wil niet zeggen dat hij daar ook gelukkig van wordt.

Rhipsalis is 100% cactus hoor.

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 11:25

Kuggur schreef:
Eelmo schreef:
Rhipsalis - jungle cactus, al is het geen cactus :Y) - kan idd met weinig licht uit de voeten, maar dat wil niet zeggen dat hij daar ook gelukkig van wordt.

Rhipsalis is 100% cactus hoor.

Ohja, je hebt gelijk! Ik dacht dat ze hun eigen familie waren :j

Skyla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 14:00

In denk ook de knight of princess. Heb hem hier ook, maar vraag me niet meer welke van de twee. De mijne heeft wel meer wit.
Mag in vragen hoe duur die bij jullie is?

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 21:08

Skyla schreef:
In denk ook de knight of princess. Heb hem hier ook, maar vraag me niet meer welke van de twee. De mijne heeft wel meer wit.
Mag in vragen hoe duur die bij jullie is?

Ik had een gelukje bij de Boskoop, 10 euro ;-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 21:38

Iemand tips waar de alocasia red secret en dragonscale van houden qua staanplaats? En een ctenanthe lubbersiana 'golden mosaic'? Ik gok dat die laatste lichter kan staan als de andere twee?

Morgen loon en de plantenwinkel heeft weer een nieuwe lading planten zag ik _O-

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 14:34

Ik was even potgrond halen :=
Kwam met iets meer thuis :=

Afbeelding
Op het kaartje stond homalomena emerald 8)7 maar daar lijkt hij in de verste verte niet op. Volgens mij is het een caladium lindenii?

Afbeelding
Voor 5 euro een vét imposante nieuwe varen.

Afbeelding
En een nieuw plantje voor mn schildpadje.

Verder nog een chlorophytum met bloemetjes, een bonte schleffera, een mini palmpje, mini neon robusta, en een grote mand-pot uit de koopjeshoek voor 5 euro :):)