[Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kirstenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 08:47

Slechte zaak zeg! zo blijf je bezig...

Hier ook op voorhand geen tips nuvel, succes met jullie gesprek!

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 09:09

Ja ik vind het ook bizar, ik snap ook werkelijk niet waarom ze er niet uit komen wat er verkeerd is gegaan. Heb het idee dat ze ook de moeite niet doen, het leek heel hoopvol maar na gisteren ben ik er klaar mee....

Heb nu nog een deel flexibel krediet staan, heb mijn eigen inbreng van middelen ook nog niet voldaan want ik wil eerst weten hoe of wat. Gelukkig maak ik me zelf allemaal niet zo ontzettend druk en zal het mijn tijd wel duren... :')

Ik vraag me af wat voor een vervolgstappen ze willen gaan nemen als ik echt weiger te gaan betalen. Wat ze dan kunnen doen.

Maar het is eigenlijk te schandalig. Ben alleen bang dat ik weinig aan mijn rechtsbijstand heb, deze zit namelijk ook bij de ABN onder gebracht.

Achterom

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 09:13

Dat is idd schandalig :j

Wij hebben gisteren het aanbod van de Rabo gekregen voor de hypotheek. Als dit de standaard werkwijze is van hen, dan verstrekken ze schokkend weinig informatie aan hun klanten :') Het maakt de zaken natuurlijk wel lekker simpel, maar ik begrijp werkelijk niet dat je akkoord kunt gaan met zo weinig informatie. De algemene voorwaarden waren ook nogal.... in het voordeel van de bank zeg maar.
Ook zaten er een aantal zaken in waar we meteen al op gereageerd hebben, omdat dat niet conform afspraak is :n
Verder laten we nu onze eigen adviseur het aanbod bekijken.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 09:16

Rabobank kan er ook wat van, wilde mijn ouders na 30 jaar geen hypotheek meer verstrekken :')

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 09:21

Rabo viel bij mij meteen al af als hypotheek-verstrekker.
Buiten het feit dat ik verre van tevreden was over bank-divisie en daarom mijn rekening had opgezegd, vond ik hun informatie verstrekking écht magertjes.
Als ik iets wilde weten wat ik niet al op de website had kunnen vinden, mocht ik meteen advieskosten betalen. Dat hebben we dus even níet gedaan....

Nuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 09:24

Bedankt nog voor jullie snelle reacties Anouk en kirsten!

Gelukkig dat je zo een houding hebt. Veel mensen zouden toch echt gaan stressen. Moet een rechtsbijstandverzekering niet gewoon onafhankelijk opstellen want jij bent toch hun klant? Misschien dat hun de zaak kunnen uitbesteden omdat ze niet onafhankelijk zijn? Misschien kan je dat gewoon eens vragen? Probeer maar mee te denken hoor.. Weet niet of zoiets kan?

Dan nog een vraagje hoe hoog was jullie eerste hypotheek? Ik bedoel dan hoeveel je moest lenen om jou eerste huis te kunnen kopen? Mag natuurlijk via pb snap dat je zulke dingen niet open en bloot op internet gaat zetten.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 09:47

Wendy, hier eenzelfde ervaring met de rabo.
Wij zien er net als Liezel niet aan begonnen

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 09:49

We zitten door het gedoe met het huis een beetje boel aan hen vast. Maar we hebben wel een aantal eisen gesteld, vooraf al.
Als ze niet hun stinkende best gaan doen, dan gaat het hele feest gewoon niet door :n

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 10:06

Ja ik kan me er gelukkig niet druk om maken, ben zelf financieel geschoold daar zal het waarschijnlijk wel door komen haha mijn bloed kookt niet zo snel :')

Op ons eerste appartement hadden wij een financiering van 170.000.

Wij hebben 5 jaar geleden de Rabo en ABN tegen elkaar uit gespeeld en zijn toen bij de ABN beland :P
Toen kon dat nog met de rentes haha nu doen ze dat ook al niet meer.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 10:09

De hypotheek op ons eerste/vorige huis was zo'n 190.000 euro, trouwens. Dat was inclusief een bouwdepot van 30.000

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 10:12

Ik heb toen ik mijn huis kocht een hypotheek afgesloten van € 150.000. Die is in 2013 overgesloten van mijn ouders naar ING.

Nuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 11:12

Dank jullie wel allemaal. Ik heb vandaag samen met mijn man de afspraak bij de hypotheekadviseur en dan weet ik hopelijk iets meer. Ook komt de aannemer eens langs omdat er veel achterstallig onderhoud is aan het pand.

Kirstenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 11:17

Laat dan ook een bouwtechnisch onderzoek doen. Dan heb je in ieder geval op de goede manier onderzoek gedaan als koper.

Nuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 11:18

Dat had ik gister inderdaad gelezen op internet. Dat gaan we zeker doen!
Nu is het puur voor ons om de kosten te schatten i.v.m. de hypotheek aanvraag.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 13:00

Ik zou zelf niet én een aannemer én een bouwtechnisch onderzoek doen. Een goede aannemer kan het bouwtechnisch deel ook oppakken...

Kirstenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 14:08

Wat ik via pb van nuvel heb gehoord kan ik me goed voorstellen als ze beiden doen! :)

Sperziemone

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 20:56

Wat balen Anouk! :( Toch weer een smak geld... Ik heb alleen niet het hele verhaal meegekregen en weet dus niet echt wat er speelt. Je woont al in het huis dat je had gekocht, maar hebt nu financieel gedoe, toch?

En bij Wendy idem, haha :P

Hier vandaag ook een grote update geweest... We wilden een eindbod gaan doen van 197.000 (zaten inmiddels op 207.000 met onderhandelen), wat volgens de makelaar nog steeds betekent dat er ruimte is voor onderhandeling, gezien zij zeggen niet lager te willen dan 2 ton. Maargoed, dikke kans dus dat we het huis iig voor 2 ton zouden krijgen en het vandaag of morgen zou zijn.

Belt de aannemer vlak daarna weer: tóch nog andere geïnteresseerden die wilden bieden, te horen kregen dat wij al in onderhandeling zijn en dus een eindbod moeten doen. Blijkbaar andere geïnteresseerden dan waar ik het eerst over had, omdat deze geen makelaar hadden en die hiervoor wel. Gelukkig gunt de verkoopster het ons meer (mijn vriend kent haar vader, feit dat wij aankoopmakelaar hadden en die anderen niet sprak ze aan, en we maakten een goede indruk met het open huis), waardoor ze het geboden bedrag hebben verteld en ons dus de kans geven om datzelfde bedrag te bieden, en dan is hij alsnog voor ons. Niet helemaal zoals het hoort, maarja, die gunfactor he :P Erg balen van de prijs, want 200.000 was sowieso gelukt, maar wel enorm geluk dat het ons meer gegund wordt waardoor ze het geboden bedrag hebben genoemd.

We hebben niet heel lang na hoeven denken en besloten het toch te doen. Het valt nog steeds binnen het budget en het is het huis ook best wel waard. Morgen officieel dat bod (laten) plaatsen en dan hopen op goed nieuws.

En nu hopen dat dit geen vieze verkooptruc is... al mag het natuurlijk officieel niet.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 21:28

Ik vind het vreemd dat ze jullie zo onder druk zetten sperziemione. Jullie hebben namelijk niks te maken met die andere partij

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 21:36

Tuurlijk wel, als zij een hoger bod neerleggen kan de verkoper het aan hen gunnen. Netjes vind ik deze praktijk niet, maar wettelijk schijnt het te mogen.

Blinnii

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 08:12

Ik heb juist bij onze biedingen toen begrepen dat deze situatie helemaal niet zou mogen? De verkopende partij mag alleen mededelen dat er een ander eindbod is gedaan, het bedrag mag niet genoemd worden (dan kun je mensen tegen elkaar uitspelen en dat zou niet mogen..?). Weet het wettelijk ook niet, maar vind het een rare gang van zaken :n

Nuvel: Ons eerste huis heeft een hypotheek van 260.000 euro

Puur uit interesse. Op welk moment laat iedereen hier de hypotheekrenteaftrek uitbetalen? Wij doen het nu het eerste jaar maandelijks (en sparen het zelf) en willen kijken of we het volgend jaar in één keer kunnen laten uitbetalen.

Anouk: gedver wat achterlijk dat het allemaal zo moet lopen zeg! :n Hoop dat rechtsbijstand wat oplevert, ga er toch vanuit dat zij onafhankelijk opereren. Anders indd door laten schuiven?

karin1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 08:23

Wij krijgen maandelijks een bedrag, maar dat heb ik wel naar beneden bijgesteld zodat ik zeker weet dat ik nooit bij hoef te betalen om wat voor reden dan ook. Wij sparen momenteel, meer dan wij terug krijgen, om extra af te lossen. Het lijkt mij heel mooi om het hele bedrag in één keer terug te krijgen, maar het staat mij tegen dat ik er dan nog zoveel langer op moet wachten (ipv in het jaar +/- 6 maanden na afloop van het jaar). Nu is de rente op het moment niet veel waard, maar alle kleine beetjes zijn natuurlijk mooi meegenomen, dus ik denk dat ik het maandelijks laat. Ook al zouden we het ook wel in één keer achteraf kunnen :P.

Nuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 08:30

Dank je wel allemaal!
We kunnen lenen maar omdat mijn man zzp'er is is het een stuk moeilijker.
We krijgen nog te horen hoeveel als hij alle gevraagde papieren heeft ingediend.

Hoeveel onder de vraagprijs was jullie eerste bod? :)

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 08:34

Bij ons was vp 125, eerste openingsbod 111, afgewezen, tweede openingsbod 116 en uitgekomen op 120.

Hypotheekrenteaftrek moeten we ook nog regelen maar gaat via mijn accountant, omdat ik een eigen bedrijf heb ligt het wat ingewikkelder..

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 08:40

Ik krijg de hypotheekrenteaftrek jaarlijks. Bruto maandlast is dusdanig laag dat ik het niet nodig heb, en met een deel variabele rente en een deel annuïteitenhypotheek is het me teveel gedoe om dat door te rekenen of bij te moeten stellen.

Sperziemone

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 08:49

Blinnii schreef:
Ik heb juist bij onze biedingen toen begrepen dat deze situatie helemaal niet zou mogen? De verkopende partij mag alleen mededelen dat er een ander eindbod is gedaan, het bedrag mag niet genoemd worden (dan kun je mensen tegen elkaar uitspelen en dat zou niet mogen..?). Weet het wettelijk ook niet, maar vind het een rare gang van zaken :n

Dat weten we, dat het zo werkt. Daarom zei ik ook dat dit niet helemaal is zoals het hoort. Ergens twijfel ik ook of dit een leugen van de verkoper is. Zo niet: de verkoopster zelf gunt het ons meer en heeft daarom het bedrag laten vertellen. Vind het ook niet netjes maarja, voor ons natuurlijk erg fijn.