Kamerplanten asiel

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mandyy

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 10:06

Bedankt voor de tip!

Skyla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 10:13

Tot nu toe gebruik ik ook gewone potgrond, soms met orchideeëngrond maar deze is nu op. Perliet heb ik hier nog niet gevonden.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 11:02

Mooie avocado, Skyla! Hopelijk gaat je Rhaphidophora aanslaan.

In goedkopere potgrond zitten vaak rouwvliegjes is mijn ervaring. Ik hou het daarom bij de potgrond uit het tuincentrum. Al kocht ik onlangs een zak opkweekaarde en daar kwamen ze ook al uit.
Momenteel gebruik ik veel orchideeëngrond, voornamelijk voor mijn Hoya’s.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 11:08

Puera schreef:
Mooie avocado, Skyla! Hopelijk gaat je Rhaphidophora aanslaan.

In goedkopere potgrond zitten vaak rouwvliegjes is mijn ervaring. Ik hou het daarom bij de potgrond uit het tuincentrum. Al kocht ik onlangs een zak opkweekaarde en daar kwamen ze ook al uit.
Momenteel gebruik ik veel orchideeëngrond, voornamelijk voor mijn Hoya’s.

Hier de ervaring anders...

Potgrond van Aldi en Lidl niks aan de hand... Paar zakken pokon gehaald... allemaal rouwvliegjes... :\

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 11:10

Puera schreef:
Geen beestjes, leeslampje? Zie veel berichten over trips etc. voorbij komen momenteel.
Klopt het dat ie op hydrokorrels staat? Krijgt ie wel eens voeding?

@Janine1990, Aloë Vera is een succulent, vetplantachtige dus die hoeft niet zoveel water. Bruin worden doet me vermoeden dat ie teveel water gehad heeft.
Hopelijk overleeft je stekje het!

Het gekke is dat hij eigenlijk nauwelijks water heeft gehad... Ik zat te wachten tot hij bruin/rood werd zodat ik zeker wist dat hij niet te veel had. Maar er kwam telkens een rare aanslag op het blad.

Ik moet nog steeds het stekje verpoten, hopelijk deze week eens tijd voor... Maar wat een leerzaam topic is dit verder! Nog nooit gehoord van Aaltjes!

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 11:31

Hier het meeste laatst op lechuza pon gezet, een soort steentjes. Ik was al langer een alternatief aan het zoeken en kon het ineens vrij goedkoop krijgen. Alle potgrond (ongeacht van welke winkel) wordt hier telkens zo snel droog en deels ook schimmelig of in ieder geval lelijk (ondanks dat ik m'n planten eerder te weinig dan te veel water geef). Of het een succes is weet ik nog niet, maar alles leeft nog na nu een maand ongeveer.

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 13:20

Ik gebruik enkel nog turf/veen/peat vrije grond. Meestal kokos potgrond. Stuk beter voor het milieu :)
En het is lichter/losser dan je standaard potgrond, vind ik ook wel fijn.

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 17:07

Ik merkte vanochtend trips op 1 plant, even anderen goed gechecked en ze zitten overal |( meteen roofmijten besteld, hopelijk kan ik het nog de kop in drukken

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 19:30

Oh nee! Klotetrips! _-:(

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 13:21

Ik had het eerder over stippel (mijn stippenbegonia) had hem in vier stukken geknipt. (Zo groot was hij) En het stekken direct in de grond heeft gewerkt. Moeder is hersteld en alle stekken maken nieuw blad, eentje zelfs een bloem. Heb nu vier volwaardige planten (bestaande uit meerdere stekken). *\%/*

Helaas doet mijn zamioculcas het minder goed. Hij is gewoon niet happy. Dus misschien dat ik die naar een plantenasiel ga brengen. Heb hem sinds hij in een 20 cm pot zat. En ondanks dat hij nieuwe stengels blijft maken sterven er ook af. Enorm jammer want hij is zo makkelijk. ;(

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 13:27

Heeft die zamioculcas niet gewoon meer ruimte nodig? De pot ziet er vrij krap uit als je bedenkt dat ze knollen hebben als wortels. Misschien dat er hier iemand is die er verstand van heeft?

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 13:38

_Christina schreef:
Heeft die zamioculcas niet gewoon meer ruimte nodig? De pot ziet er vrij krap uit als je bedenkt dat ze knollen hebben als wortels. Misschien dat er hier iemand is die er verstand van heeft?

Hij wordt elk jaar verpot. Deze plant heeft sowieso de neiging om flink te wortelen. Ze kunnen een terracotta pot van binnenuit open breken. Van heel ruim staan worden ze ook niet persé gelukkig heb ik gemerkt. 1 jaar een te grote pot en toen was ie wat sip. Ook al eens te laat geweest met verpotten, en toen moest ik de binnen pot kapot knippen.

Kaplaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 13:42

Die stippels doen het goed!!

Ik heb voor het eerst sinds een jaar mijn Lithops weer water gegeven. Die hebben zo weinig nodig en mogen ook alleen op een bepaald moment in hun cyclus water hebben. Dat was dus even spannend.

Voor het water geven
Afbeelding

Na het water geven! *\o/*
Afbeelding
Niet veel te zien, maar vooral de grotere rechtsonderin zijn flink gegroeid en de rest is niet dood, dus dat is een hele overwinning :')

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 13:46

Luxorvalkje, dan wordt het wel lastig pinpointen, ik ga er vanuit dat je dan zelf ook al verschillende opties af bent gegaan qua meer/minder licht, water enzovoort. Ik ben benieuwd of de mijne zich goed houdt dan, met de overgang naar steentjes heb ik 'm wat ruimer gepot. Maar even goed in de gaten houden.

Kaplaars, die Lithops zijn interessant, hoe vogel je uit wanneer ze weer een keer water moeten?

Kaplaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 13:56

Trail and error :')
Er is best wat info op internet te vinden, volgens mij mogen ze nu tot ze bloemen krijgen water hebben. Maar te veel water en ze rotten direct weg. Ze kunnen in elk geval echt wel jaren zonder water, dus liever te weinig dan te veel. Er zijn er ook een paar zonder reden doodgegaan, dus een beetje raadselachtig blijven ze toch.
Ik vind ze ook nog steeds leuk, maar merk dat ik mijn cactussen leuker vind, daar zit toch wat meer ‘leven’ in :+

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 14:00

Oooh gaan ze ook nog bloeien! Ik ben heel benieuwd hoe dat oogt, internetplaatjes zien er wel leuk uit. Ik zie de Lithops zelf ook in verschillende kleuren, wat grappig!

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 14:33

Ze zullen vast heel lief zijn... maar ik blijf het een eye sore vinden := :D lithops... net als sanseveria.

Maar met sommige hondenrassen heb ik dat ook. Zoals veel te dikke platsnuitjes of een sharpei.. Ik weet niet of ik het met paarden ook heb eigenlijk. JA minishets met dwerggroei (telefoon maakte er ministers van := ).

Maar goed, ik moet dringend weer gaan doen waar ik mee bezig was :').

Skyla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 09:18

Iemand die hier weet waarom?
Ik let er niet iedere ochtend op maar ik heb al meerdere keren 's ochtends aan de puntjes van de blaadjes een druppel zien hangen, deze ochtend aan bijna ieder blad. Heb dit nog nooit gezien en vroeg me af wat de reden hiervan is. Het is alweer een paar dagen geleden dat hij water gehad heeft dus ik heb niet gemorst. :+
Deze plant heeft overigens vorige week met die extreme hitte hier een enorme groeispurt gekregen.

Afbeelding

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 09:30

Dat doet die van mij ook wel eens en mijn banaan ook. Daar is een naam voor en het is normaal geloof ik.
Maar wat de naam is en de functie weet ik even niet meer :')

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 09:37

Guttatie toch?
Bij de Alocasia is dat dacht ik omdat ze dan teveel water hebben gehad geloof ik.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 09:45

Volgens mij is dat het woord inderdaad! Of het door een te veel aan water komt, weet ik niet...

Dit gaat trouwens om een drakenklimop zo te zien...

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 10:07

Guttatie :) Heeft te maken met de waterdruk/verdampingsdruk in de plant. Is heel normaal voor veel soorten, Alocasia bijvoorbeeld doet dit bijna standaard. Maar mijn Monsters hebben ook wel eens druppels hangen. Niets om je zorgen over te maken iig.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 10:13

Is idd guttatie, mijn planten doen dat momenteel ook. Ik wijt het deels aan de weersomslag, er hangt meer vocht in de lucht dus ze moeten het zelf ook meer kwijt.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 18:02

Vakantie is over, huishouden is weer aan kant en ook alle planten hebben vandaag wat aandacht gekregen.

Menigeen zal er meer hebben hier in dit topic, maar hé, wat niet is kan nog komen :D

Afbeelding
Mijn drakenklimop, heeft al helemaal tot de grond gelegen. Afgelopen voorjaar heb ik die tak afgeknipt en gestekt in potjes water. Nu heeft hij wat meer volume.

Afbeelding
Het Aloë stekje van m'n buurvrouw heb ik vandaag eindelijk verpoot. Geen water gegeven en op dezelfde plek als de oude gezet, nu maar hopen dat hij het beter doet dan de vorige. Die van m'n buurvrouw is al heel wat jaartjes oud en doet het waanzinnig.

Afbeelding
Ongeveer anderhalf jaar terug nam m'n buuf deze banana (zo noemen we het) mee van de veiling. Ze had er zelf ook eentje die maar klein blijft. De mijne doet het echter heel erg goed en er zitten constant nieuwe stekken in. Af en toe haal ik de lelijke bladeren er uit en hij groeit alleen maar groter. Ik durf de stekken er niet uit te halen, naast dat het ook gewoon wel tof staat zo'n volumineuze plant.

Afbeelding
Ik heb geen idee wat dit is, maar ik vond 'm schattig, ik heb 'm nu een paar weken en hoop dat hij snel wat meer volume krijgt. Tot nu toe heeft hij het vooral erg warm gehad vermoed ik, want die kamer heeft nog enkel glas en het was niet bepaald warm de afgelopen tijd.

Afbeelding
Deze staat op mijn slaapkamer, volgens de verkoper zeer geschikt voor niet al te veel licht, maar ik krijg er maar weinig leven in. Als iemand deze herkent en me tips kan geven hoor ik het graag.

Afbeelding
Deze kocht ik eens bij de AH, ik gooi altijd de kaartjes weg :+ Hij zat in een ander potje en deed het erg goed. Vervolgens verpoot toen hij wat bruinige bladeren kreeg en nu is dit het resultaat. Hoe krijg ik deze weer mooi???

Afbeelding

En nog een slaapkamerkiekje, de lepelplant is een soort van verhaal :+
De succulent (geen idee wat voor) deed het heel erg goed, en nu niet meer :+ Maar leeft nog steeds...

De lepelplant stond in deze pot, kreeg wat lelijke bladeren, die ik onderaan heb afgeknipt *insert facepalm* Toen duurde het natuurlijk een eeuw voordat er weer wat gebeurde. Heb ik eens gekeken wat ik kon doen. Plant uit de pot gehaald, wortels in stukken gedaan en verdeeld over twee potten (het leek me wel een fijne plant op m'n werk):
Afbeelding

Inmiddels heb ik een nieuw bed, ik had een super laag bed, waardoor het setje op de slaapkamer heel geinig stond. Maar nu komt het nauwelijks nog boven het bed uit (boxspring) waardoor ik aan het denken ben over wat anders. Ik heb al eens een toren van de drakenklimop gezien, dat lijkt me wel geinig om zelf te maken van stekjes drakenklimop.

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 20:10

Dat is toch al best een verzameling!
Die bij de spiegel is een ceropegia woodii volgens mij, bij mij ten dode opgeschreven dus geen tips van mij en voor die erna (rhipsalis meen ik) ben ik ook wel benieuwd naar tips want de mijne leeft weliswaar nog, maar daarmee is ook alles gezegd.

Hoe heb je die eerste gestekt? Gewoon willekeurig ergens doorknippen en dan op water zetten? Ik heb een paar hele kale stengels met op het einde pas weer blaadjes, dat ziet er dus niet uit :')