Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Babsiej

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 20:02

Transitievergoeding krijg je als je eruit wordt gestuurd. Zelfs binnen je proeftijd.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-22 20:31

Citaat:
Punt 1 langer dan 2 jaar in dienst…… dus die kunnen we afstrepen die vergoeding

Toen een jaarcontract wat ik had op mijn verzoek niet werd verlengd kreeg ik toch transitievergoeding...

Met betrekking tot dagje meelopen, dat is in de zorg en ook in het onderwijs eigenlijk heel normaal. Dan proef je toch de sfeer van de locatie, als je als begeleider gaat werken maak je kennis met een aantal cliënten of leerlingen, collega's. Ik vind het wel heel prettig hoor om een dagje mee te lopen :j
Je krijgt er inderdaad geen geld voor maar je krijgt toch wel beter beeld. Je kunt dan ook wat gerichter vragen stellen aan degene met wie je in het sollicitatieproces zit en ook aan andere medewerkers die je gedurende die dag ziet.
Ach en ik heb zoiets van je doet ook weer wat contacten op, je weet nooit hoe het balletje rolt :7

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 20:40

Bij mij op school is het semi verplicht een dat mee te lopen. Je weet anders niet in wat voor school en met wat voor leerlingen je gaat werken.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-22 20:50

En zo krijgen je toekomstige collega's ook een beeld van jou, daar wordt het vaak ook voor gedaan. Dus het is dan wederzijds.
Bij de zorginstellingen waar ik heb gewerkt was het ook standaard. Bij een school kan ik me er ook alles bij voorstellen :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 21:07

Heel veel mensen in de zorg keren ook terug of blijven hangen op een stageplaats of vakantiewerkplek. Genoeg oud-klasgenoten die zo aan een eerste job zijn geraakt. Zal in andere sectoren ook wel gebeuren vermoed ik.
Bedrijven die er misbruik van maken worden snel genoeg bekend hierom.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 21:10

Ik ben ook op mijn stage adres blijven hangen, 13 jaar later zit ik er nog.

MissAnnemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 21:17

Als meelezer uit de diergeneeskundewereld, meelopen is inderdaad best heel normaal. Ik zou gewoon voor het meelopen informeren naar het loon Faelynn! Als dat te laag is heeft meelopen namelijk ook geen zin, hoe leuk het bedrijf ook is. De markt is goed gezien tekorten om vacatures op te vullen, helaas is wat ze kunnen/ willen bieden niet altijd daaraan af te zien ;) Zeker paravets zijn echt karig betaald inderdaad.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 21:23

Charaz schreef:
Euh nee hoor daarvoor hoef je niet langer dan 2 jaar in dienst te zijn

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -ontslagen

Er is een hoop veranderd sinds 2020

Zo dan…. Je hebt gelijk wat een klote systeem zeg
Slaat nergens meer op deze berekening

Ik had geschil en ben in 2017 uit dienst gegaan na 10 jaar salaris en mijn transitie vergoeding was gelukkig meer dan 10 maanden
En 7 maanden extra salaris zonder werken maar ik had ook goede advocaat en WG zat behoorlijk fout
En leukste is hij maakte een fout heeft ie toegegeven hoorde ik van mijn collega .. maar goed zo’n traject ingaan is niet bevorderlijk voor je gemoedstoestand

Ik kon kiezen mijn WG voor gerecht slepen en kreeg ik zeker 3x zoveel of snel afhandelen
Voor gerecht moest ik blijven werken tot rechtszaak was afgehandeld en dat kan maanden duren en ik was emotioneel een wrak want ik hield van dat werk

Faelynn

Ik ben inderdaad ook bij het eerste bedrijf blijven plakken na mijn stage, tenminste, hoefde bij dat bedrijf alleen een korte eindopdracht te doen, had mijn nummer op een notitieblaadje staan en paar weken later werd ik gebeld of ik er wou komen werken, uiteindelijk 3 jaar blijven plakken, maar ook daar was het loon niet heel goed (hoewel na een flinke onderhandeling wel 20% verhoging gekregen in het 3e jaar omdat ze mij zo graag wouden aanhouden) maar ik ben toen ook verhuisd en de reisafstand werd op den duur echt een obstakel, dus dat was een goed moment om iets anders te gaan doen.

Vind een dagje meelopen ook wel prima en praktisch in sommige gevallen inderdaad. Alleen als we het sowieso niet eens gaan worden over loon dan heeft het natuurlijk niet zo veel zin. En omdat ik er een dag voor vrij moet vragen en werk op nul uren contract momenteel krijg ik dan ook van mn vaste werk die dag geen loon, geen ramp, maar dan moet de kans wel groot zijn dat het wat word, anders is het beetje zonde.

Zo hé trouwens, ik was net even boodschappen doen, sla altijd giga voorraden toiletpapier in, dus heb nu al maanden niks meer gekocht, vandaag nieuw gehaald, is de verpakking die ik altijd heb van iets rond de €3 a €4 euro naar €7,99 gegaan :oo

PSvanLot

Ik werk nog bij mijn eerste baan na mijn afstuderen. 1 december zat ik er 13 jaar. Verwacht niet dat ik nog eens op zoek ga naar wat anders, zit hier wel prima.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 21:38

Ik moet zeggen dat het "jobhoppen" me wel extra loon heeft opgeleverd, op ongeveer 10 jaar tijd is mijn nettoloon verdubbeld. Al telt behalen van mijn bachelor ook wel mee daarin, maar ik heb het iig wel als positief ervaren.

Vriend en ik zijn beiden bij Orange, en we krijgen regelmatig getrouwheidscadeautjes. Meestal gebruiken we ze niet omdat het niks is, maar ik heb nu wel een leuke! Kon een pakket Vega/eco wastabletten gratis bestellen, goed voor 32 wasbeurten. Ecologisch en verpakkingsvrij, goed voor wasjes van 15 tot 95 graden. Ben benieuwd hoe ze gaan bevallen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 21:39

Ik zit ook nog steeds bij mijn eerste echte baan. Heb eerst 5 maanden op uitzendbasis gezeten, die tellen niet, maar 1 februari vier ik mijn 25 jarig jubileum.

MissAnnemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 21:43

Ik heb in de afgelopen tijd meegelezen en vooral bijgelezen. (Be)sparen zijn we momenteel niet echt mee bezig, wonen voor 1.5 jaar in het buitenland wat ons vooral veel geld kost :') Maar gaaf avontuur en CV van man krijgt er een mooie boost van. In augustus/september komen we weer naar Nederland. Maar vind het wel erg leuk om mee te lezen en ideeën op te doen vooralsnog :D

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-22 21:51

Daar heb je gelijk in Faelynn. Geen idee wat toiletpapier nu kost had een half jaar geleden ook mega ingeslagen doordat er een of andere erg veel rollen voor weinig actie was :+

Heb in mijn werkzame leven veel gehopt. Had ook te maken met het feit dat ik in het onderwijs heb gewerkt, daar was het toen in ieder geval toen ik net begon vrij hopeloos (kun je je nu niet meer voorstellen) met tijdelijke baantjes en uren schrapen.
Ben ook nog een keer paar keer verhuisd onder andere van Nrd Ned naar Randstad.
Ben een keer zodanig gepest en getreiterd (echt... dat volwassenen dat doen, nou ja dus) dat ik echt niet meer terug wilde en een keer zwaar burn out gegaan ... dan wil je ook niet meer terug.
Heb ook wel eens een tijdje geflext. Of projecten. Vond ik eigenlijk het prettigste. Doe ik nu feitelijk ook. Vooral dat je zelf je projecten kiest, of grotendeels zelf bepaald wat je doet en hoe, dat vind ik heel plezierig.
Maar het werken in een team is ook heel erg leuk en dat heb ik dan wel eens gemist want dat is toch iets wat je op moet bouwen. Kan dan wel eens jaloers zijn hoor op mensen die jaren en jaren met elkaar werken en ook echt iets opbouwen met elkaar.

Moet zeggen dat ik nu bij mijn opdrachtgevers ook leuke teams tref dus heb het momenteel echt prettig vwb werk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 22:24

Mijn vriend zit ook nog steeds bij zijn eerste werkgever, is doorheen de jaren van onderin de ladder van zijn departement kunnen doorgroeien naar project manager. Het is keihard werken, dat wel, maar inzet wordt daar wel gestimuleerd en ook echt beloond met ontwikkelingsmogelijkheden. De jobs waar ik heb gewerkt was dat veel minder van toepassing. Sinds ik in 2021 thuis heb gezeten met die bijna burn-out leef ik niet meer om te werken. Nog steeds wel wat workaholic, alleen ben ik kritischer aan wie en wat ik mijn energie wil besteden :)

Waar in het buitenland zit je MissAnnemijn?

Ons toiletpapier is steeds supermarktmerk, nu van Lidl geloof ik. Gewoon wit en slechts 2 lagen. Iets met teveel verstoppingsgevaar anders ivm dunne afvoeren. Zijn we heel tevreden mee, geen schuurpapier aan de kont, je zit er niet bij elke veeg los doorheen en goedkoopste van de hoop. Geloof iig goedkoper dan wat Faelyn aftikt.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 22:31

Ik heb echt geen idee wat wc papier kost, ik pak altijd hetzelfde en moet eerlijk zeggen dat ik er niet op let. Het moet toch gekocht worden haha.

Mochten jullie ooit een goed aanbieding zijn, dan houd ik me aanbevolen!

Heb meteen weer even bijbesteld bij de AH, voordat ik het zou vergeten.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-22 22:43

@MissAnnemijn welkom!
Je schrijft dat het cv van je vriend er een goede boost van krijgt dat is mooi natuurlijk en hoe zit het met die van jou :)

Ik leef ook echt niet om te werken maar vind het werk wat ik doe over het algemeen dan weer zo leuk dat ik vaak toch weer snel te veel doe :+

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 22:43

Het viel mij ook op, Faelynn. Toiletpapier was van 3,79 naar 5,49 gegaan. Dus ik heb maar even bij de Action gehaald. Maar niet alleen toiletpapier, alles wordt duurder. 1 kilo koffiebonen was bij de Lidl 1 jaar geleden rond 7 euro. Ik kon nu 10,49 aftikken.
Alleen de benzine wordt goedkoper maar dan houdt het wel op.

Ik heb mijn 25-jarig ambtsjubileum er alweer een tijdje opzitten. Als het tegenzit haal ik zelfs de 40 jaar nog :=
Laatst bijgewerkt door Fitzroy op 15-12-22 22:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 22:45

Varekaj schreef:
Ons toiletpapier is steeds supermarktmerk, nu van Lidl geloof ik. Gewoon wit en slechts 2 lagen. Iets met teveel verstoppingsgevaar anders ivm dunne afvoeren. Zijn we heel tevreden mee, geen schuurpapier aan de kont, je zit er niet bij elke veeg los doorheen en goedkoopste van de hoop. Geloof iig goedkoper dan wat Faelyn aftikt.

Haha goede omschrijving, maar fijn wc papier is inderdaad wel echt een ding.
Ik koop ook altijd van Lidl trouwens, alleen 3 laags ipv 2. Maar die is dus nu al €7,99 voor een pak.. Wel redelijk groot pak, maar die heb ik altijd, dus prijs is wel verdubbeld

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 22:58

Fitzroy schreef:
Het viel mij ook op, Faelynn. Toiletpapier was van 3,79 naar 5,49 gegaan. Dus ik heb maar even bij de Action gehaald. Maar niet alleen toiletpapier, alles wordt duurder. 1 kilo koffiebonen was bij de Lidl 1 jaar geleden rond 7 euro. Ik kon nu 10,49 aftikken.
Alleen de benzine wordt goedkoper maar dan houdt het wel op.

Ik heb mijn 25-jarig ambtsjubileum er alweer een tijdje opzitten. Als het tegenzit haal ik zelfs de 40 jaar nog :=

Geloof dat per 1 januari het belastingvoordeel er weer af gaat voor de benzine, dacht dat ik dat ergens gelezen had?
Dan is het dalen nog maar van korte duur helaas.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 23:24

Hier altijd eigen merk van de Jumbo, is ook iets duurder geworden. Maar tot vanmiddag weinig gemerkt van de prijsstijgingen. Tot vanmiddag...want vanavond ging ik naar de Sligro. En toen merkte ik het wel goed. Koffiebonen haal ik altijd daar, nu dus ook 10 kilo meegenomen. Maar dat was dus flink in prijs gestegen. De kroketten idem dito. Ik ga zo'n 2 tot 3 keer per jaar naar de Sligro met name voor kroketten en koffie, vandaar dat ik het nog niet eerder had gemerkt.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 23:38

Ik heb afgelopen week weer eens een bestelling gedaan bij Butlon. Oa 4 pizza’s (4-kazen) voor 4 euro (normaal 3,50 per stuk) en blikken bonen in tomatensaus voor 50ct/stuk en Unox zakken vega stoofpot voor 50ct/stuk en pakken paninibrood voor 30ct/pak. Allemaal lekker goedkoop en handig om op voorraad te hebben.
Nu heb ik 24 pizza’s in de vriezer liggen, en een paar rekken vol bonen en zakken en broodpakjes :))

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 01:01

Haha de koningin is weer goed bezig geweest. Ik ga eens kijken op die site :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 12:19

Oeh nu je het zegt! De Warmste Week in België gaat dit jaar voor kansarmoede als thema. 1 van onze tv-koks, Jeroen Meeus, heeft samen met Albert Heijn verschillende gerechten uitgewerkt. Bedoeling is dat die doelgroep dan ook gezond en toch goedkoop kan koken. Zat al iets tussen van < €2/persoon.
Weet niet of dat in NL ook iets is? Kan de recepten wel eens opzoeken.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 12:58

Op de site van AH.nl kun je sowieso op budget recepten zoeken. Daar zitten echt prima gerechten tussen.