Kamerplanten asiel

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 12:08

Super leuk die roze <3

Als de planten bij mij slecht blijven dan volg ik het stappenplan
1. Controleren op beestjes en dus eventueel behandelen
2. Plant verpotten en de wortels controleren
3. Als verpotten niet werkt dan kan je snoeien om de groei te stimuleren
4. Werkt niks meer dan snoei ik hem helemaal terug. Maak stekken van de gesnoeide stukken en wacht wat er weer opkomt

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 12:16

leeslampje schreef:
Help, meelezer met een plantenprobleem…

Ik heb 2 monstera’s staan waarvan 1 er qua groei al zeker een jaar (of 2?) stil staat. Inmiddels worden ook de bladeren bruin. Wat gaat er mis? Water, licht, voeding? Hij staat al die tijd op 3 meter afstand van een raam op het noorden.

De patiënt:

[ [url=m/uwknqQ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Heb je meer foto’s? Standplaats, grootte van de pot, achterkant en inzoom van de bladeren?

fotolijstje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 19:45

Kan iemand mij helpen met het identificeren van 3 planten? :)

Nummer 1:
Afbeelding

Afbeelding

Nummer 2:
Afbeelding

Afbeelding

Nummer 3:
Afbeelding
Afbeelding

Tanya

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 19:50

Die laatste is een Syngonium, ik denk de Arrow?

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 20:06

Die laatste is inderdaad een Syngonium. De eerste lijkt op een Strelitzia Nicolia(?) en de tweede is een palmachtige maar welke durf ik niet te zeggen.

senna21Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 21:41

Die tweede noemden wij altijd de parapluplant :+ , maar hij heeft vast en zeker nog een echte naam.

Chanen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 22:07

Hé, die laatste heb ik ook staan. Een Syngonium Arrow inderdaad. Hij had bij mij een moeilijke start, maar doet het inmiddels ontzettend goed. Op die paar gele blaadjes na ziet die van jou er ook erg happy uit.

Wat de Monstera van leeslampje betreft, die van mij ging een aantal maanden geleden ook erg slecht. Het ene na het andere blad vergeelde. Geen beestjes kunnen ontdekken, verpot, minder water geven, meer water gegeven, andere standplaats geprobeerd, maar niets hielp. Geen idee wat het uiteindelijk geweest is, maar inmiddels is ie bijgetrokken. Zijn het vooral de onderste, oudste bladeren? Wie weet zijn die gewoon 'op' en is verder in orde als die eenmaal afgestorven zijn?
Hoewel die van mij al die tijd wel nieuw blad gaf. Ik lees dat dat met die van jou niet zo is, dus misschien is het toch iets anders?

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 23:47

Tweede lijkt mij gewoon een Kentiapalm?

De eerste weet ik niet, maar denk geen Strelitzia.

Hier in plantenland alles "rond en gezond". Met name mijn Zebrina die ondertussen echt meeeeeega aan het worden is:

Afbeelding

:+

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 00:53

Prachtig Pablobokt!

Over de planten van fotolijstje; foto 2 is zeker geen parapluplant. Misschien een Chinese dwergpalm? 3 is idd een Syngonium, waarschijnlijk Arrrow idd. Aan 1 durf ik geen gokje te wagen :o

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 11:33

Wauw, heel mooi, Pablobokt!

Die eerste plant van fotolijstje: misschien een Philidendron dan? Google Lens zegt Strelitzia of lepelplant. Maar die laatste is het volgens mij niet.

fotolijstje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 13:13

Dankjewel voor jullie antwoorden!

Twee is een dwergpalm achtige gok ik.
Laatste een arrow inderdaad.
De eerste heb ik nog geen idee van :')

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 15:57

Ik zou voor die eerste ook gokken op een philo achtig iets.

Mijn Monster (monkey mask, maar toch) ging ook niet zo lekker, veel gele bladeren. Die doet het nu weer helemaal top na een plug plantenvoeding :)

_Siri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 20:35

Amber_anne schreef:
Super leuk die roze <3

Als de planten bij mij slecht blijven dan volg ik het stappenplan
1. Controleren op beestjes en dus eventueel behandelen
2. Plant verpotten en de wortels controleren
3. Als verpotten niet werkt dan kan je snoeien om de groei te stimuleren
4. Werkt niks meer dan snoei ik hem helemaal terug. Maak stekken van de gesnoeide stukken en wacht wat er weer opkomt

Dit idd. En goed kijken of de plant niet op de tocht staat of heeft gestaan.

Kaplaars schreef:
Aloe heeft inderdaad maar heel weinig water nodig!
Monstera’s heb ik geen verstand van.
Tanya: mooie aankopen!
Jis_prachtige siernetel! De kleuren knallen eruit!
Ailill: mooi combi ook! Met dat touw en pot!

Ik heb deze knapperd voor mijn verjaardag gekocht!
[ [url=m/b91qez.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat een leuke!

Tanya schreef:
Was even bij de Bosrand, deze 2 waren super erg in de aanbieding.
[ [url=m/s0crHW.jpg]Afbeelding[/url] ]
Philondendron white knight voor 10 euro

[ [url=m/hpqpAp.jpg]Afbeelding[/url] ]
Syngonium alba voor 5 euro. Ik heb deze wel eens gezien voor 120 euro :')

Mooie koopjes!

Hier is er een plant de container in gegaan. Plant zag zo gigantisch onder de trips en kreeg het niet onder controle. Wel 4 knolletjes eruit gehaald dus ben benieuwd of die het gaan doen!

Het zebrina kneusje van m’n werk doet het heel goed! Inmiddels 2 nieuwe bladeren.

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 21:11

Mijn Monkey Mask had vorig jaar trips, had m gelukkig weten te redden, verpot, verplaatst en was echt geweldig aan het groeien. Tot ie weer trips kreeg. Heb m gelijk buiten gezet, behandeld en leek weg te zijn maar toen vergat ik m weer binnen te zetten... paar dagen volle zon dr op heeft m geen goed gedaan.

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 21:29

Oeps := dat zou ook echt iets voor mij zijn.

KarenQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 11:48

Nou ja, dan kan hij binnen weer bijkomen en uit pure blijdschap veel nieuwe bladeren maken. :D

Ik moet van het weekend even een stekjesdag inplannen, want ik heb zoveel stekjes die ineens allemaal veel wortels hebben. Die moeten in een potje. *\o/*

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 15:39

Hier weer aaltjes besteld want mijn Alocasia heeft nog steeds last van rouwvliegjes en heb er net op mijn werkkamer twee apart gezet en alles ingespoten omdat ik dacht een of twee Trips te zien.. hopelijk is het dat niet en/of ben ik er op tijd bij want ik heb de helft van mijn planten op mijn werkkamer staan..

Heb ook weer een paar kruidencapsules in de grond gedaan tegen insecten.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 15:48

Aaltjes werken hier ook altijd goed. Heb af en toe wel eens een rouwvliegje beneden en op m’n werkkamer heb ik er regelmatig eentje. Vooralsnog red ik me nog met de gele plakkers.
Af en toe vang ik een harige ‘mug’. :))

Trips, bah! Mijn grootste angst! Lees op Facebook veel berichten over trips bij Monstera’s.

Ik had laatst spint op m’n Alocasia frydek (heet eigenlijk anders maar dat kan ik niet onthouden :=). Gelukkig was ik er op tijd bij en heeft het me maar een blad gekost.

Wel heb ik last van wolluis. Had wat stekken van iemand overgenomen en stom genoeg niet in quarantaine gezet. Gelukkig is het prima onder controle te houden.

Laatst had ik ook zomaar ineens witte luis op een, naar mijn idee, gezonde Hoya. Hoe dat ineens kwam, is me nog steeds een raadsel.
Nu staat m’n grote Hoya australis apart want die heeft nu luis. Maar die heeft het wat zwaar op het zuiden dus dat verbaast me niet heel erg. Ik heb wat stekken genomen dus als ik het niet onder controle krijg, gaat de moederplant weg.

Volgens mijn partner komt het omdat ik te veel planten heb. Ik vind van niet. O:)

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 15:52

Ja ik hoop echt dat het gewoon een ander klein zwart beestje is.. maar goed ik pak het maar gelijk rigoreus aan. Ik heb inderdaad ook van die plakplankjes, moet die van mijn grote Alocasia Zebrina nog vervangen (die is wel super effectief). Net ook eentje in de grond gestoken bij mijn grote Calathea Medaillon, die staat op mijn werkkamer. Beide Calathea's en mijn Monstera Adansonii hebben ook een kruidencapsule van Pokon gehad, tegen bladinsecten (ze gaan hiervan vies smaken en worden daardoor minder aantrekkelijk voor beestjes).

Die rouwvliegjes maak ik me niet zo druk om aangezien ik alleen volwassen, gezonde planten heb maar trips krijg ik echt de kriebels van..

Mijn vriend snapt mijn stress ook niet. Liet hem net kijken naar een van de planten die ik apart heb staan, daar zat zo'n beestje op: 'maar dat is toch gewoon een random zwart beestje?'

Het is maar goed dat ik een planten hobby heb, en niet hij :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 15:55

Typisch.. ik keek pas naar een plant die bij mijn vriend op zijn bureau staat. Allemaal wolluis erin.. hij: ow ik dacht dat de plant fluffy dingetjes maakte :')

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 15:59

idinn schreef:
Typisch.. ik keek pas naar een plant die bij mijn vriend op zijn bureau staat. Allemaal wolluis erin.. hij: ow ik dacht dat de plant fluffy dingetjes maakte :')

_O- die is wel mooi, hahaha.

Skyla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 22:11

Na lange tijd nog eens een update van mijn grootste avocado plant, de kleinste staat stil van groei.

Ik denk er wel aan om de zijtak af te knippen, vrees dat hij de hoofdtak naar beneden zal trekken.

Afbeelding

Foto van mijn vorige post, vraag me niet meer wanneer juist. :')
Afbeelding

En verder nog mijn stekjesverzameling die het allemaal op de mini monstera na |( super doen. Moet sommige dringend in aarde steken. Enkel nog zien welke mengeling het best.

Afbeelding

Heb ondertussen nog enkele planten bij waaronder eindelijk een strelizia nicolai die een hele weg en ferm wat km's heeft mogen afleggen tegen dat die hier raakte maar ondertussen al 2 nieuwe bladeren op komst heeft. En als ik het juist heb oa ook een kleine reginai.

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 07:33

Wat gebruiken jullie qua potgrond? Ik neem nu normale potgrond wat ik meng met perliet en een klein beetje orchideeëngrond

Mandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 09:54

Maakt het verschil of je potgrond bij bijvoorbeeld de supermarkt of het tuincentrum koopt?

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 10:02

Ik vind zelf van niet. Het verschilt wel per merk, sommige is luchtiger bijvoorbeeld. De potgrond van de Aldi vind ik zelf erg fijn maar die van de Jumbo blijft het water op liggen en duurt het lang voordat het intrekt

De Keuringsdienst van waarde heeft er wel een keer een aflevering over gemaakt zie ik. Ga ik zelf ook eens kijken
https://www.npo3.nl/keuringsdienst-van- ... KN_1655556