Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-22 11:40

Ik heb misschien geluk gehad along the way met mijn loopbaan maar als ik het echt niet meer vond kunnen heb ik altijd opgezegd (dat is een aantal keer gebeurd) was soms wel lastig, want tja, wat dan, maar via flexen of wat dan ook verdiende ik m'n geld dan wel weer.

Is niet altijd makkelijk geweest hoor maar ik kan gewoon niet werken in een omgeving waar ik me niet prettig voel :o misschien zwak maar zo zit ik in elkaar. Het hoeft niet continue een feestje te zijn maar je begrijpt denk ik wel wat ik bedoel.

Als het je wel lukt te blijven en gemotiveerd door te werken zou ik dat erg knap van je vinden...
Sterkte met je besluiten... :(:)

Prairy

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 11:45

Heb je financieel de ruimte om het op te vangen als dat gesprek in januari niet goed gaat? Zou je nu al kunnen starten met je bijberoep?

Krijg je een uitkering als je eruit gegooid wordt bij je huidige baan?

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 11:49

Als de ruimte er is zou ik ook opzeggen Varekaj, niets zo vervelend als echt ongelukkig op je werk zitten.

Ik heb laatst een sollicitatie gehad, maar het loon is niet ter sprake gekomen, weet nog even niet zo goed hoe ik dat nu aan moet pakken, nog nabellen, of is dat raar?
Ik heb tot nu toe geluk gehad met mn andere banen dat ik meestal gevraagd werd om er te werken, heb mn eerste baan na de studie niet onderhandeld, later werk in een andere sector wel, maar dan ging ik een functie omhoog binnen een bedrijf waar ik de mensen al kende. Dit is voor het eerst via een reguliere sollicitatie procedure, dus had verwacht dat dat wel in het eerste gesprek zat, maar blijkbaar niet en wist dus ook niet zeker of ik het zelf aan moest kaarten. Ze vonden ervaring niet zo heel relevant merkte ik, dus daar zit ook niet echt onderhandelingsruimte. Alleen de cao is heel slecht, dus als het neer gaat komen op het minimum van de cao dan word het hem gewoon niet.
Laatst bijgewerkt door Faelynn op 15-12-22 11:50, in het totaal 1 keer bewerkt

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 11:50

Ik zou als je het vol kan houden, je einde contract afwachten, dan heb je eventueel nog ww, mocht je niks anders hebben nog. Bij zelf opzeggen niet.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 12:26

Faelynn schreef:
Als de ruimte er is zou ik ook opzeggen Varekaj, niets zo vervelend als echt ongelukkig op je werk zitten.

Als je sollicitatie positief was kan je vragen om je arbeidsvoorwaarden gesprek
Ik heb laatst een sollicitatie gehad, maar het loon is niet ter sprake gekomen, weet nog even niet zo goed hoe ik dat nu aan moet pakken, nog nabellen, of is dat raar?
Ik heb tot nu toe geluk gehad met mn andere banen dat ik meestal gevraagd werd om er te werken, heb mn eerste baan na de studie niet onderhandeld, later werk in een andere sector wel, maar dan ging ik een functie omhoog binnen een bedrijf waar ik de mensen al kende. Dit is voor het eerst via een reguliere sollicitatie procedure, dus had verwacht dat dat wel in het eerste gesprek zat, maar blijkbaar niet en wist dus ook niet zeker of ik het zelf aan moest kaarten. Ze vonden ervaring niet zo heel relevant merkte ik, dus daar zit ook niet echt onderhandelingsruimte. Alleen de cao is heel slecht, dus als het neer gaat komen op het minimum van de cao dan word het hem gewoon niet.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-22 12:56

@Faelynn ik zou ze gewoon even bellen, zo van, ik heb nog een belangrijke vraag, wat kunnen jullie mij bieden qua salaris? Dan kan ik kijken of het voor mij echt interessant is of niet.
Lijkt me logische vraag hoor. En als zij ervaring niet belangrijk vinden en je daarom in de laagste schaal inschalen, dan zeg jij dat jij je ervaring wel belangrijk vind en dat dat waarschijnlijk toch wel de reden is geweest dat je uitgenodigd bent voor het gesprek. En dat je met jouw ervaring anders iets anders gaat zoeken. Even goede vrienden, maar jouw kachel moet ook roken (en dat kost nogal wat tegenwoordig).

CCCCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 12:57

Faelynn schreef:

Wat heb je afgesproken? Bellen zij jou? Of jij hen? Is er überhaupt iets van een kader gesteld omtrent het salaris? (bijv: je gaat tussen x en x verdienen) Als er interesse is van beide kanten zou ik zoals fokfanaat zegt inderdaad een arbeidsvoorwaardengesprek vragen.

Bij ons wordt vaak in het eerste gesprek wel even geïnformeerd naar de loonwens van de kandidaat. Pas na het tweede gesprek volgt er een aanbod/onderhandeling. Wel is al duidelijk in welke schaal de functie valt en dit staat er dan ook bij.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 13:30

Oei dat is niet handig inderdaad dat het loon vergeten is te bespreken.

Ik zit er niet zo in, maar kun je wanneer ze voornemens zijn je aan te nemen, niet vragen om een contract wat je eerst kunt bekijken alvorens te tekenen?

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 13:34

Tjonge tis alweer bijna kerst! Toch altijd weer wat als zo een kalenderjaar voorbij is. Ik vind dat ook altijd wel in juli als er een schooljaar voorbij is, maar een nieuw kalenderjaar is toch wel weer wat bijzonders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 16:07

Ik zou even nabellen Faelyn, die duidelijkheid is wel zo fijn.

Voor mezelf: ik heb ruim een jaar aan loon achter de hand, of ik kan mezelf iig een jaar lang mijn huidige voltijdse loon uitkeren als ik wil. Als ik bekijk voor enkel mijn vaste lasten, dan kan ik zeker 1,5 jaar overbruggen. En nee, de reis naar Antarctica kan er dan nog steeds vanaf. Kortom, best luxe.
Als ik nu zelf vertrek en ik zou WW aanvragen heb ik 3 maanden geen recht op uitkering. Krijg ik ontslag, dan heb ik er wel recht op.
Belangrijk: je mag geen bijberoep opstarten als je ww krijgt. Bijberoep is alleen toegelaten als je dat al x tijd uitoefent voor je de ww aanvraagt.
Met mijn huidige functie is het tijdstechnisch lastig. Als ik opzeg geef en een job van 25-30u aanpak, dan kan ik wel rustig aan dat bijberoep erbij proberen.

De sfeer is... Bijzonder. Je zou denken dat er geen vuiltje aan de lucht is.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 17:03

Dat kan toch…… je gaat weg maar je blijft tot je contract is afgelopen of whatever.
Iedereen is volwassen dus normaal doen is appeltje eitje

Wij hebben mega verloop op bedrijf := wat zit, zit er lang en is gek alle normale en labiele mensen trekken deze cultuur niet en vertrekken of de werkdruk.

Jaarcontracten worden uitgezeten en je kan normaal blijven doen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 17:08

Op zich kan ik wel blijven en aan de punten werken, het enige wat ik nu heb is de twijfel: pak ik de kans en maak ik de sprong? Of laat ik het gaan en pak ik het risico dat het er niet meer van komt?

Want het zou wel ideaal zijn nu om het gewoon te proberen natuurlijk. En ik vind het stiekem anders ook zonde van de opleidingen.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 17:30

Je zit er al zo lang over te twijfelen, als je de financiële ruimte hebt om het te doen, ga ervoor. Het ergste wat er kan gebeuren is dat je nog een keer op zoek moet naar een nieuwe baan. En als je je eigen berichten even terug leest, heb je het al heel lang niet naar je zin.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 17:37

Is wel ervaring wat je mee neemt, en je leert met een ongewone situatie om gaan.

Mocht je echt buikpijn hebben en veel verdriet moet je aan jezelf denken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 18:05

Ik ga me er even verder in verdiepen maar jullie bevestigen inderdaad mijn eigen gevoel, gewoon gaan met de banaan :D Steve Jobs is ook geen topman geworden door te twijfelen en risico's te mijden als de pest.

Wat wel meetelt: ik sta nu ongeveer 20u in negatief. Opzeg is 3 weken, dus half januari ten laatste stopt dan daar mijn termijn. De kans dat ik die uren nog kan ophalen is quasi nihil.
Dit zijn echter overuren waarvan ik verplicht ben geweest ze op te nemen, ik heb ze zelf nooit gevraagd. En het gaat nog oplopen, want de agenda's voor komende weken staan lang niet vol.
Ik vrees dan wel, als ik op einde van mijn opzeg bijvoorbeeld nog in negatief sta (1 dag = 7u36) dat ze dat dan gaan invullen met jaarlijkse vakantie of als verlof zonder wedde.
En daar heb ik absoluut geen zin in eerlijk gezegd.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 18:06

Ik zeg altijd, bij twijfel niet doen, maar als je er ongelukkig van wordt en al zo lang over nadenkt?

Dan wordt het een keer tijd om er een einde aan te maken en dingen te gaan doen die je leuk vindt.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 18:31

Ik ga zaterdag een afspraak inplannen dat ze gordijnen komen inmeten. Gaat mijn eindejaarsuitkering. Maar dan is het qua gordijnen wel klaar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 18:34

Professioneel cocktails slurpen aan een strand is helaas wat teveel van het goeie :') en ik zou dolgelukkig worden mocht ik de camping van mijn intussen overleden tante kunnen herstarten en beheren. Maar dat is financieel niet haalbaar -O- en mijn partner vindt het even zuur. Had het 3 jaar later voorbij gekomen (of een paar jaar eerder mogelijk geweest), dan hadden we die stap zonder pardon en zonder verpinken kunnen zetten.

De sfeer onder collega's zit verder wel prima, vandaag ook weer bijna in m'n broek gepiest van het lachen.

Ik heb onze minimale temperatuur verhoogd naar 18 ipv 17. Was het beetje zat om 's ochtends in de kou uit bed te moeten en overdag met trui en dekentje in huis te zitten op een vrije dag.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 18:40

VanHuisUit schreef:
@Faelynn ik zou ze gewoon even bellen, zo van, ik heb nog een belangrijke vraag, wat kunnen jullie mij bieden qua salaris? Dan kan ik kijken of het voor mij echt interessant is of niet.
Lijkt me logische vraag hoor. En als zij ervaring niet belangrijk vinden en je daarom in de laagste schaal inschalen, dan zeg jij dat jij je ervaring wel belangrijk vind en dat dat waarschijnlijk toch wel de reden is geweest dat je uitgenodigd bent voor het gesprek. En dat je met jouw ervaring anders iets anders gaat zoeken. Even goede vrienden, maar jouw kachel moet ook roken (en dat kost nogal wat tegenwoordig).

Citaat:
Wat heb je afgesproken? Bellen zij jou? Of jij hen? Is er überhaupt iets van een kader gesteld omtrent het salaris? (bijv: je gaat tussen x en x verdienen) Als er interesse is van beide kanten zou ik zoals fokfanaat zegt inderdaad een arbeidsvoorwaardengesprek vragen.

Bij ons wordt vaak in het eerste gesprek wel even geïnformeerd naar de loonwens van de kandidaat. Pas na het tweede gesprek volgt er een aanbod/onderhandeling. Wel is al duidelijk in welke schaal de functie valt en dit staat er dan ook bij.

Nee zelfs geen kaders gesteld, helemaal niks, zoals jij het omschrijft had ik het ook logisch gevonden, inderdaad evt later nog een exact loon, maar dan is er wel een beeld voor beide partijen of je überhaupt op een lijn kan komen.
Het gaat overigens om een heel klein bedrijf, dusdanig klein dat het heel persoonlijk en informeel is (bijna 1 op 1). Precies wat ik zoek, alleen dat maakt onderhandelen wel iets lastiger vind ik, bij een groot bedrijf kan je het zakelijk aanpakken, dat is hier niet echt passend. Het was meer een gezellig kennismakingsgesprek haha.
Er is vanuit de andere partij al aangegeven dat ze wel interesse hebben en ze hebben gevraagd of ik een dag mee wil draaien, het lijkt mij echt een hele leuke plek om te werken dus hier heb ik wel ja op gezegd. Maar als ze nooit voldoende loon kunnen bieden dan kan ik het nog zo leuk vinden, alleen moet er ook van rond kunnen komen natuurlijk, dus twijfel of ik dit niet beter voor de 2e sollicitatie ronde/meeloopdag aan kan geven, want anders loop ik straks misschien een dag voor niks mee (en moet er voor vrij vragen bij mijn ander werk)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 18:42

Ik heb altijd zo mijn twijfels bij een meeloop dag.
Je geeft toch een extra dag op, en je mist een dag inkomsten.

Bij ons hebben de kandidaten altijd een tweede gesprek en daarna het arbeidsvoorwaarden gesprek

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 18:45

PSvanLot schreef:
Oei dat is niet handig inderdaad dat het loon vergeten is te bespreken.

Ik zit er niet zo in, maar kun je wanneer ze voornemens zijn je aan te nemen, niet vragen om een contract wat je eerst kunt bekijken alvorens te tekenen?

ja dat ga ik inderdaad sowieso doen! Alleen tussen het hele proces zit natuurlijk best een tijdje, dus voor beide partijen is het fijn om zsm te weten waar we aan toe zijn, dan kan ik anders al op zoek naar wat anders, en omdat ze zo klein zijn is 1 persoon missen meteen behoorlijk veel in het bedrijf, dus die willen natuurlijk ook het liefst op korte termijn iemand vinden.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 18:58

Als je zelf opzegt krijg je geen transitie vergoeding en als zij je contract beëindigen wel toch ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 19:07

Tegen wie heb je het charaz? Transitievergoeding, wat is dat juist?

Over werk en besparen: waar ik werk hebben ze algemeen de temperatuur voor alle consultaties naar 19 graden gezet. Niet alleen zitten wij in een vreselijke tocht om te werken qua bureau, de patiënten klagen steen en been dat ze liggen te rillen op de behandeltafel. Voor sommige onderzoeken ben je op onze dienst soms een uur geïnstalleerd op een onderzoekstafel met half ontbloot lichaam.

En werken en studeren of zorgverlof opnemen in de vorm van tijdskrediet wordt ook hard in gesnoeid. Wie deeltijds werkt en tijdskrediet opneemt krijgt daar geen vergoeding meer voor in de plek. En wie voltijds tijdskrediet wil opnemen om bijvoorbeeld te studeren krijgt evenmin nog een vergoeding én je jaren ben je kwijt voor pensioenberekening.
Ok, als student bouw je ook niks op uiteraard. Maar voor de werkende mens die op latere leeftijd besluit om alsnog een opleiding te willen gaan doen wordt het wel lastig zo.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 19:51

Charaz schreef:
Als je zelf opzegt krijg je geen transitie vergoeding en als zij je contract beëindigen wel toch ?

Niet zomaar iets roepen
Transitievergoeding te krijgen moet je aan aantal voorwaarden voldoen.
Punt 1 langer dan 2 jaar in dienst…… dus die kunnen we afstrepen die vergoeding

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 19:58