Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Chawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 21:57

Vraagje, wanneer de taxateur getaxeerd heeft voor de hypotheek, kan hij dan al doorgeven waarop hij het huis heeft getaxeerd? Of moet je daarvoor echt op het rapport wachten?

Ons huis staat nu onder bod qua status op Funda

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 21:59

Chawi schreef:
Vraagje, wanneer de taxateur getaxeerd heeft voor de hypotheek, kan hij dan al doorgeven waarop hij het huis heeft getaxeerd? Of moet je daarvoor echt op het rapport wachten?

Ons huis staat nu onder bod qua status op Funda

Onze taxateur heeft mij het bedrag inderdaad al doorgegeven en het rapport volgde 2 dagen later. Maar het bedrag kan dus wel al :)

Chawi

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 22:38

Ah super, dan kunnen we hopelijk een stuk rustiger het weekend in. Het niet weten geeft op één of andere manier een heel onrustig gevoel :')

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 23:20

Wij hoorde de taxatie waarde pas toen we ook het rapport kregen.

Chawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 23:25

Neeee, dat is niet het antwoord dat ik zocht }> :+ .

Yvankaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 06:06

Wendy_Komen schreef:
Wij hoorde de taxatie waarde pas toen we ook het rapport kregen.

Wij ook!

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 07:43

Je kunt de taxateur gewoon even bellen toch? Ik heb destijds gevraagd of dat kon ivm het hypotheek gesprek. Was geen probleem maar uit zichzelf had ie het niet gedaan.

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 07:52

De taxateur voor de overbruggingshypotheek (is straks ook onze verkoopmakelaar) hebben we verteld dat we graag z.s.m. een indicatie zouden willen. We hoopten op een bepaald bedrag (hoger zou geen invloed hebben). Hij belde 4 uur na zijn komst al wat het definitieve bedrag zou zijn. Het rapport kwam nog 2 dagen later.

Door het alvast horen van het bedrag konden we mooi direct door met de hypotheekaanvraag :)

Bij de taxatie van het gekochte huis kregen we na 3 dagen gewoon het rapport en zagen we het daar. Had voor ons ook wat minder prioriteit om het zsm te weten.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 12:28

Achterom schreef:
lucifertje schreef:
Ons huis heeft tot het moment van tekenen bij de notaris op funda als 'verkocht onder voorbehoud' gestaan. Dat is wel redelijk normaal.

Dat is niet redelijk normaal, dat is normaal. Tot de overdracht is het verkocht onder voorbehoud...

Dat is niet juist wat jij zegt. Als het koopcontract ondertekend is, is het definitief verkocht, en moet de koper 10% overmaken naar de notaris. Het maakt niet uit wanneer dan de overdracht is. Dat kan over een maand of een jaar zijn bij wijze van spreken, dat is maar hoe het afgesproken wordt. Bij de overdracht wordt er volledig afgerekend.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 13:09

pillow schreef:
Achterom schreef:
Dat is niet redelijk normaal, dat is normaal. Tot de overdracht is het verkocht onder voorbehoud...

Dat is niet juist wat jij zegt. Als het koopcontract ondertekend is, is het definitief verkocht, en moet de koper 10% overmaken naar de notaris. Het maakt niet uit wanneer dan de overdracht is. Dat kan over een maand of een jaar zijn bij wijze van spreken, dat is maar hoe het afgesproken wordt. Bij de overdracht wordt er volledig afgerekend.

Die 10% hoeft niet altijd, het is maar net of dat opgenomen is in het contract. Dat hebben wij dus niet hoeven doen toen wij ons huis kochten destijds :n De verkoper vond die waarborg blijkbaar niet nodig.
Een huis is pas definitief verkocht als de overdracht is geweest. Een voorlopig koopcontract is bindend, maar dat betekent niet dat het huis dan ook is verkocht. Dat hebben wij destijds aan den lijve ondervonden, het is uitzonderlijk, maar kan wel degelijk.

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 13:20

Bij ons kwam ie als verkocht toen het voorbehoud van financiering verlopen was. Toen konden we er niet meer onder uit, dus verkocht (al kun je er technisch gezien natuurlijk altijd onderuit, maar dan betaal je boete).

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 13:36

Bij mij heeft er heel lang onder bod gestaan op funda :')
Toen de hypotheek bij de kopers rond was kwam hij gelijk op verkocht.

Vrijdag is de overdracht en ben eerlijk gezegd blij als het erop zit. We zijn in totaal één jaar bezig geweest met het verkoopklaar maken en verkopen van twee woningen en natuurlijk onze nieuwe woning. Kan weinig meer hebben de laatste tijd :+

Dacht eindelijk alles geregeld te hebben. Belt de notaris dat ze nog twee formulieren niet hadden. Maandag speciaal een paar uurtjes verlof opgenomen om het optijd te kunnen inleveren. Zijn ze het kwijtgeraakt :?

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 18:08

Hier maandag de overdracht. Heb de woning nu bijna leeg. Straks alleen stofzuiger erdoor en dweil erdoor.
Ze gaan schijnbaar toch hele benedenverdieping er uit halen en opnieuw. Dus ga me er niet al te druk om maken

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 18:11

Pfff, ik heb de bezichtiging gehad en moet voor maandag 17.00 uur een bod uitbrengen. Lastig hoor …

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 18:42

Lieszje, jeetje wat zal het uiteindelijk een rust geven straks als alles achter de rug is!

Avelienvd, ook al snel de overdracht! Hier komende dinsdag overdracht nieuwe huis, en dan 2 september overdracht oude huis.

Fitzroy, is het huis iets wat je zou willen?

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 18:45

Het is echt heel wat anders en daar twijfel ik dus over. Ik heb vanmiddag gekeken bij een appartement ipv een vrijstaand huis, wat ik nu heb :+ Dus echt heel wat anders. Tegelijkertijd voelt het als een unieke kans door de ligging van het appartement. Er waren 11 bezichtigingen.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 21:33

Fitzroy schreef:
Het is echt heel wat anders en daar twijfel ik dus over. Ik heb vanmiddag gekeken bij een appartement ipv een vrijstaand huis, wat ik nu heb :+ Dus echt heel wat anders. Tegelijkertijd voelt het als een unieke kans door de ligging van het appartement. Er waren 11 bezichtigingen.

Waarom wil je het?
Om er aan te verdienen?
Of ben je al op leeftijd zodat het gewoon makkelijker wordt ?

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 21:41

Nee hoor, ik ben alleen en zelf niet zo handig en baal ervan dat ik overal mensen duur voor moet inhuren. Dit appartement is helemaal af en de VvE regelt verder alles buiten, dus dat vind ik wel makkelijk.

Aan de andere kant woon ik nu in een ontzettend leuke wijk en heb ik net mijn achtertuin opnieuw laten aanleggen.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 21:44

Had je een pb gestuurd maar was eigenlijk gewoon een reactie op hier :+
Sorry

karin1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 12:02

ik heb net mijn nieuwe buurvrouw gesproken. Ze moet de financiering nog rond maken en overdracht is pas in september. Ik was zo brutaal om te vragen wat ze nu betaald had en ze gaf zonder blikken of blozen antwoord.
Het betreft een ex huurhuis. Is dus kaler dan kaal. 110m2 wonen en 112m2 kavel. De vraagprijs was €200.000. Ze heeft er €244.000 voor neergelegd.

Wij willen eigenlijk ook wel verhuizen, maar als je dat dan hoort dan doe ik het wel een beetje in de broek. De kant die wij op zouden willen is nog krapper qua markt. Dan is die fictieve overwaarde ook maar een sigaar uit eigen doos.

Het is een alleenstaande oudere vrouw. Het is een huis met 4 slaapkamer. Maar ze gaf aan dat er gewoon bijna geen kleinere huizen te koop staan...

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 12:54

karin1985 schreef:
ik heb net mijn nieuwe buurvrouw gesproken. Ze moet de financiering nog rond maken en overdracht is pas in september. Ik was zo brutaal om te vragen wat ze nu betaald had en ze gaf zonder blikken of blozen antwoord.
Het betreft een ex huurhuis. Is dus kaler dan kaal. 110m2 wonen en 112m2 kavel. De vraagprijs was €200.000. Ze heeft er €244.000 voor neergelegd.

Wij willen eigenlijk ook wel verhuizen, maar als je dat dan hoort dan doe ik het wel een beetje in de broek. De kant die wij op zouden willen is nog krapper qua markt. Dan is die fictieve overwaarde ook maar een sigaar uit eigen doos.

Het is een alleenstaande oudere vrouw. Het is een huis met 4 slaapkamer. Maar ze gaf aan dat er gewoon bijna geen kleinere huizen te koop staan...

Is inderdaad een hoop erboven maar heb veel gekkere dingen gezien inmiddels. Ligt ook een beetje aan de regio. Enige waar je met overbieden echt op moet letten is dat als je 40k overbiedt, je in het ergste geval ook die 40k uit eigen zak neer moet kunnen en willen leggen als de taxatie niet boven de vp uit komt. Dusja als dat kan, dan is het maar wat de gek erover over heeft in deze tijd.

karin1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 13:15

schijnbaar hebben ze 1 zo gek gevonden om hem op 245 te taxeren -.-
Mijn laatste WOZ was €185.000...

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 13:19

karin1985 schreef:
schijnbaar hebben ze 1 zo gek gevonden om hem op 245 te taxeren -.-
Mijn laatste WOZ was €185.000...

Mijn oude woning wat de woz 175.000 die is getaxeerd op 212...

Huidige woning is ook ruim 40 hoger getaxeerd dan de woz

karin1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 13:21

@ingedebruijn: jij had trouwens gezocht op huizen die al langer te koop stonden.
Maar daar is niet echt een filter voor funda toch?

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 13:22

karin1985 schreef:
@ingedebruijn: jij had trouwens gezocht op huizen die al langer te koop stonden.
Maar daar is niet echt een filter voor funda toch?

Volgens mij kun je qua sortering wel wat met nieuwste bovenaan of oudste boven aan