Kamerplanten asiel

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

KarenQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 20:20

Wow, er zitten weer mooie plantjes bij!

Even een plaatje van internet afgeplukt om te laten zien hoe de cactus er uit ziet. De mijne is een stuk groter en soms zitten er wel 10 bloemen aan. Ze zijn echt een cm of 3-5 en echt hel oranje!

Afbeelding

Ik probeer zelf wat stekjes te ruilen. Ik heb veel mother of thousands stekjes en eindelijk is er interesse. Alleen ik hoef niet voor elk stekje een plant terug, want dat neemt te veel ruimte in en het voelt ook soms een beetje scheef omdat mijn stekjes niet zo groot zijn. Ongeveer 5 cm, maar dat is duidelijk op de foto te zien. Dus elke keer als iemand er eentje wil, krijgen ze er gelijk 2 of 3. Voor het geval ze het niet doen.
Vandaag kreeg ik alleen óók twee stekjes terug. Een begonia en een madagascar jewel. En ja, ik zei nee, die heb ik al! Niet helemaal waar. Maar diegene was enthousiast, dat ik hem toch maar aangenomen heb. In ieder geval is hij klein, als hij groter is, kan ik hem altijd nog verder ruilen of weggeven. :D

capopjekop

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 21:42

Als je van stekjes afwil kun je ook kijken of je een stekjesbieb in de buurt hebt. Die zijn vaak blij met stekjes.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 23:28

Een plantenasiel is er vaak ook wel blij mee. :)

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 14:02

Oh, ik hoop dat mijn pannenkoekplant wel mojito blijft dan. Zou zonde zijn als hij langzaam weer “normaal” wordt.

Wauw, die grote Ficus <3

Gaaf _Karlijn! Ik zag meer foto’s van mooie Ikea planten, moet er snel weer naartoe.

Mijn Philodendron Plowmanii heeft zijn 3e blad uitgerold :D
Afbeelding

Afbeelding

KarenQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 09:04

Er zijn hier inderdaad wat plantenbiebs en ik heb er daar al wel een paar Mother of Thousands achtergelaten. Maar ik merk dat ze niet vaak meegenomen worden, ik loop regelmatig langs. Ze zijn denk ik minder aantrekkelijk dat veel andere planten. Een aantal stekjes ga ik groter kweken, dan is er denk ik wel meer interesse.
Ik plaats nu berichtjes op facebook en marktplaats en afgelopen weekend liep het lekker! Zeker omdat ik er niets voor terug wilde. Wil ze toch wel kwijt. :D

Een paar geruild met een begonialiefhebber, dat was erg interessant.

Voor de grap eens geteld hoeveel individuele plantjes ik heb... teveel. Gelukkig zijn de meeste klein.

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 08:59

Weet iemand of je planten die op hydrokorrels staan ook verpot kunnen worden op aarde? Of slaat dat niet aan?

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 09:46

Volgens mij kan dat wel. Ze zullen waarschijnlijk moeten wennen aan de potgrond.

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 12:55

Ik wil mijn planten waarschijnlijk over gaan zetten van normale potgrond naar Lechuza pon. Vind potgrond veel rommel geven en het trekt (bij mij althans) veel rouwvliegjes aan.

Ik heb net een Alocasia Jacklyn gekocht <3

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 13:14

Ik vind die steentjes zo ongezellig staan, hier alleen maar potgrond/mengsel. Ik heb veel van m’n Hoya’s in orchideeëngrond, dat is wat grover. Heb wel wat last van rouwvliegjes maar daar heb ik plakkers voor en af en toe aaltjes, als het te veel wordt.

Jacklyn, zo gaaf! <3

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 13:51

Oh wauw, moest even googlen maar <3 wat een pareltje!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 14:07

Ok.. die wil ik ook _O-

Ik heb eigenlijk alles in potgrond. Eentje op hydrocultuur, zo gered uit een kantoorpand. Die durf ik ook niet eruit te halen. Maar het zou denk moeten kunnen. Misschien als tussenstadium eerst een deel potgrond erdoor mixen?

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 14:14

Wauw westhof prachtige plant

Ik zit er juist aan te denken om een aantal planten op water te gaan zetten. Ik vind het water geven super veel werk en overpotten ook

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 14:14

Waarschijnlijk zitten er wel een aantal korrels vastgeplakt aan de wortels. Ik plant zoiets gewoon in de aarde. Welke soort ik gebruik hangt af van de plant. Ik hou verder geen rekening met de overgang. Misschien wat extra water, maar dat is het ook.

Potgrond geeft vaak wel rommel inderdaad.

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 14:42

Water durf ik niet aan, ik heb hier een kitten rondlopen. Dan heb ik toch liever potgrond of steentjes op de grond liggen :=

Ik krijg in ieder geval een plantje op pon, dus kan even kijken hoe dat bevalt voor ik alles over zet.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 15:06

Hier ook weer een nieuwe aanwinst:

Afbeelding

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 16:40

Westhof schreef:
Ik wil mijn planten waarschijnlijk over gaan zetten van normale potgrond naar Lechuza pon. Vind potgrond veel rommel geven en het trekt (bij mij althans) veel rouwvliegjes aan.

Ik heb net een Alocasia Jacklyn gekocht <3

Moest ik ook even opzoeken en wauwie, :wow: heel gaaf!

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 16:44

Ging wat bloemetjes kopen voor in de tuin en kon deze Siernetels niet laten staan. <3 Net zo kleurrijk als de bloemen :D

Afbeelding

Afbeelding

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 19:50

Prachtige aanwinsten, Aillil en Jis!

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 16:04

Was even bij de Bosrand, deze 2 waren super erg in de aanbieding.
Afbeelding
Philondendron white knight voor 10 euro

Afbeelding
Syngonium alba voor 5 euro. Ik heb deze wel eens gezien voor 120 euro :')

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 16:27

Mooie deals!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 16:35

Ik heb de afgelopen jaren vaak dit topic gezien, maar dacht dat het echt om kamerplantenopvang ging :')

Nu ik hier even lees, valt dat wel mee en durf ik hier ook wel een berichtje te plaatsen... :D

Recent heb ik mijn lepelplant helemaal de vernieling in geholpen door het lelijke blad onderaan af te knippen :+ Aangezien dat dus niet handig was van me, heb ik de plant uit de pot gehaald en opgedeeld om zo te vermeerderen zodat ik een grote pot mee kan nemen naar mijn werk. Dat gaat best wel goed.

Verder heb ik intussen een tweede Aloë Vera van het plaatselijk tuincentrum gehaald aangezien de eerste helemaal bruin en slap werd... Dat doet de tweede helaas ook :+
Van m'n buurvrouw een stekje van haar AV gekregen (die het echt belachelijk goed doet) dus die moet ik ompoten naar de andere pot. Maar ik durf niet goed, weten jullie misschien wat ik verkeerd doe met mijn AV waardoor hij zo lelijk is geworden en gewoon dood gaat?

Foto's volgen, en hopelijk doe ik hier nog wat ideetjes op ten aanzien van planten. Allereerst zal ik vanavond lotussen in hun kweekset maken :D

leeslampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 10:51

Help, meelezer met een plantenprobleem…

Ik heb 2 monstera’s staan waarvan 1 er qua groei al zeker een jaar (of 2?) stil staat. Inmiddels worden ook de bladeren bruin. Wat gaat er mis? Water, licht, voeding? Hij staat al die tijd op 3 meter afstand van een raam op het noorden.

De patiënt:

Afbeelding

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 11:13

Geen beestjes, leeslampje? Zie veel berichten over trips etc. voorbij komen momenteel.
Klopt het dat ie op hydrokorrels staat? Krijgt ie wel eens voeding?

@Janine1990, Aloë Vera is een succulent, vetplantachtige dus die hoeft niet zoveel water. Bruin worden doet me vermoeden dat ie teveel water gehad heeft.
Hopelijk overleeft je stekje het!

Kaplaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 12:04

Aloe heeft inderdaad maar heel weinig water nodig!
Monstera’s heb ik geen verstand van.
Tanya: mooie aankopen!
Jis_prachtige siernetel! De kleuren knallen eruit!
Ailill: mooi combi ook! Met dat touw en pot!

Ik heb deze knapperd voor mijn verjaardag gekocht!
Afbeelding

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 12:06

Wat een beauty, Kaplaars! <3

Wat voor substraat heb je ‘m in? Of zijn dat siersteentjes?