Arienette schreef:Haha het is inderdaad een uitzonderlijke situatie, de vaste bewonder deelt inderdaad de badkamer en keuken met toeristen. De vaste huurder kwam al bij de aankoop van het huis (huurdersbescherming), als hij er niet was geweest hadden we wellicht hele andere keuzes gemaakt. Maar waarschijnlijk hadden we het huis ook niet kunnen betalen. In de praktijk is deze vaste huurder weinig thuis en kookt niet.
Misschien hadden we ons best moeten doen voor een apart toilet maar die had dan aan de keukenkant moeten komen en waar hij nu zit valt het exact boven het toilet op de 1e verdieping dus makkelijk qua riolering. De ruimte van de badkamer zat er al, we hebben hem alleen iets opgefrist en toilet bijgeplaatst. Het moeten ophouden van een plasje is natuurlijk vervelend, maar of er een toerist onder de douche staat of een andere vaste huurder maakt dan toch niet uit?
De intentie is op de lange termijn zoals Dubbeldun noemt om er 1 volledig appartement van te maken met twee slaapkamers. Maar we kunnen de huidige huurder niet zomaar wegsturen. Om in de tussentijd niet aan een tweede huurder 'vast te zitten' hebben we het in eerste instantie ingericht om steeds een jaar gemeubileerd te verhuren aan bv expat of buitenlands student. Misschien dat we dat ook nog wel doen na de zomer, zeker als ik jullie hoor over toeristen... Ik word er een beetje bang van! Voor ons is het nu een voordeel dat we de ruimte zelf tussendoor als kantoor gebruiken in een rustige week, en beschikbaar kunnen houden voor familie die komt logeren.
@Dubbeldun. De muurbekleding is behang, komt ook nog terug in het slaapgedeelte maar staat net niet op de foto. Het is van Karwei.
Over je plattegrondje, Leuk om te zien! dat garderobe idee ga ik zeker onthouden, scheelt weer om die muur niet terug te zetten naar waar hij voorheen stond. Wat niet duidelijk is aan mijn plattegrondje dat de ruimtes van de huurder dieper zijn, De nok zit ongeveer op de lijn van de badkamerdeur. Momenteel denken we om de woonkamer met open keuken aan de huurderskant (+-30m2) te maken ivm grote dakkapel.
Even een hele andere vraag in het kader van de huurdersbescherming. Je schrijft alsof je dus niet van de huurder af kan komen. Is dat zo? Als het huis van jou is en je hebt er andere plannen mee, kan je de huurder inderdaad niet zomaar op straat zetten maar wel op termijn na een keurig nette aankondiging.
Zie ik het ook goed dat de toeristen dan in de studio van de vaste huurder moeten zijn om te koken? Als ik huurder was en net die ene keer wel thuis ben om te koken mijn studio moet delen met een toerist? Ik zou daar namelijk niet heel gelukkig van worden.