Interieurtips: hoe ziet jouw leefruimte eruit? - Deel 12

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Arienette

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 01:44

Hallo allemaal. Ik lees zo af en toe mee sinds we in oktober een bovenwoning uit 1900 gekocht hebben. Deze zijn we na verbouwen (nou ja het is nog niet helemaal klaar) rustig aan het inrichten.

Even ter inleiding.. De bovenwoning bestaat uit twee verdiepingen en een bergzolder. Wij hebben een appartement gemaakt op 1 verdieping en op de bovenste verdieping hebben aan de achterkant van het huis een vaste huurder en aan de voorkant een nieuwe studio voor toeristenverhuur. Deze delen badkamer en keuken op de verdieping. plattegrondje bovenverdieping voor de duidelijkheid
Ik wil graag tips en meningen over de indeling/ inrichting van de studio.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 05:50

Begrijp ik het goed dat de toeristen en de vaste huurder keuken en badkamer delen? Waarom hebben jullie daarvoor gekozen?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Interieurtips: hoe ziet jouw leefruimte eruit? - Deel 12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 06:03

Maak t niet te mooi. Toeristen zijn zwijnen.

En een vaste bewoner die keuken en badkamer moet delen met steeds weer iemand anders? Waarom is daarvoor gekozen?

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 06:22

En er zit maar 1 toilet en die zit in de badkamer?
Dus als de toeristen lekker uitgebreid gaan douchen 3 kwartier lang en de vaste bewoner moet heel nodig naar het toilet dan moet hij maar in de gootsteen gaan zitten? Of wacht, dat gaat ook niet want daar zit de andere toerist te wachten tot hij mag gaan douchen (grapje natuurlijk) maar ik vind het niet practisch en zou hier echt niet als vaste bewoner willen zitten. (ook niet als vakantie ganger). Badkamer is echt mijn privacy en die moeten delen? No way....

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 06:24

Sky_As schreef:
En er zit maar 1 toilet en die zit in de badkamer?
Dus als de toeristen lekker uitgebreid gaan douchen 3 kwartier lang en de vaste bewoner moet heel nodig naar het toilet dan moet hij maar in de gootsteen gaan zitten? Of wacht, dat gaat ook niet want daar zit de andere toerist te wachten tot hij mag gaan douchen (grapje natuurlijk) maar ik vind het niet practisch en zou hier echt niet als vaste bewoner willen zitten. (ook niet als vakantie ganger). Badkamer is echt mijn privacy en die moeten delen? No way....

Zat ik ook aan te denken. Naast dat toeristen echt viespeuken zijn. Ik zou er ook niet willen wonen en als eigenaar de keuze maken, of alles apart, of geen vakantieverhuur of geen vaste verhuur.

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 09:11

De eethoek lijkt niet erg ruim, zou dat niet beter gaan met een ronde tafel?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 09:14

Aparte indeling idd. Ik vraag me af of je niet meer huurinkomsten zou hebben als je gewoon een groter appartement (voor 2 personen) zou maken.

@Arienette: De muurbekleding bij de eethoek vind ik wel heel mooi; zijn dat houten panelen of behang ??

Ideetje...
Afbeelding

sanneloveyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 09:33

Wij hebben van het volgende set het tv meubel en twee kasten besteld.
https://www.profijtmeubel.nl/catalogsea ... ?q=indusy+

Heel blij mee, ook hebben wij al een eetkamertafel plus 4 stoelen besteld.
Het is een ronde tafel die je kan uitschuiven naar 6-7 personen.
Nu wil ik hier eigenlijk nog 2 of 3 stoelen bij die je makkelijk kan opbergen.
Ik was benieuwd of jullie hier ervaring mee hebben.

Het gaat trouwens om de volgende tafel (maar dan met iets slankere poten, met een donker grijs blad):
https://www.prontowonen.nl/eettafel-pel ... 08191.html

Met deze stoelen (2 cognac en 2 antraciet):
https://www.prontowonen.nl/eetstoel-fon ... 64304.html

@arienette Ik vind die muurbekleding ook erg mooi, verder heb ik geen tips. Maar zou er inderdaad niet te veel geld in stoppen, omdat toeristen niet altijd even voorzichtig en net zijn.

Margoooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 09:40

Arienette, waarom maak je in dat hoekje met aanrecht en koffie (?) apparaat niet een simpel keukentje? Dan hoeven ze de keuken al niet te delen...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 10:12

@sanneloveyou: gewoon simpel klapstoelen nemen. Die zullen niet direkt de uitstraling hebben van je 'echte' eetkamerstoelen, maar je kunt ze wel makkelijk ergens opbergen.

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 10:27

Ontzettend bedankt allemaal voor jullie tips en ideetjes !!
Wij houden ook een beetje van de landelijke stijl en rustige kleuren. De herfstachtige kleuren uit mijn canvas boven de bank ( dit is geen schilderij, maar dat ben ik met mijn helaas inmiddels overleden hond, deze foto werd gemaakt door een top fotograaf <3 ), die zou ik inderdaad nog kunnen gaan toevoegen.

kwa vloerkleed zijn we nog wat aan het rondkijken, maar die gaat er wel een komen.
We hadden voor de gein een plaid op de grond gelegd om eens te kijken wat dat doet met de ruimte, en dat oogt echt heel mooi en warm.

Arienette: kun je niet beter kiezen voor of een vaste huurder of alleen toeristen? Lijkt mij niet fijn om een badkamer te moeten delen... je zou maar hele hoge nood hebben inderdaad.

sanneloveyou: hele gave stoelen ! zou ook klapstoelen voor erbij nemen, maar dan niet van die harde on comfortable plastic stoelen :o

DemDeempel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 10:42

sanneloveyou schreef:
Heel blij mee, ook hebben wij al een eetkamertafel plus 4 stoelen besteld.
Het is een ronde tafel die je kan uitschuiven naar 6-7 personen.
Nu wil ik hier eigenlijk nog 2 of 3 stoelen bij die je makkelijk kan opbergen.
Ik was benieuwd of jullie hier ervaring mee hebben.

Oh wauw hele leuke tafel!
Wat betreft de klapstoelen, hoe vaak denk je uiteindelijk dat er mensen komen eten? Als je zegt ik heb twee keer per week extra mensen over de vloer dan kun je wel extra investeren natuurlijk. Als je max twee keer per maand een etentje hebt voor wat meer personen dan kun je denk ik prima af met klapstoelen. Zelf heb ik altijd simpele plastic klapstoeltjes van de ikea gehad met een heel dik kussen van 7 cm ofzo. Prima voor die twee keer per maand dat er andere mensen kwamen eten en dan ging ik er zelf wel opzitten zodat de gasten de luxe stoelen hadden haha.

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 11:08

Iemand ideeën?
Even 2 oude foto's erbij van de woonkamer. Er zit een prachtige kastenwand in met gashaard.
Alle muren in de woonkamer zijn grijs. Alleen ik wil wel van het grijs af. Er komt ook een andere vloer in.
Eigenlijk zou ik de meeste muren wit willen, en 1 muur in kleur. Alleen ik ben bang dat dat absoluut niet mooi wordt in combi met de haard. Afbeelding

Afbeelding

Arienette

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 12:06

Haha het is inderdaad een uitzonderlijke situatie, de vaste bewonder deelt inderdaad de badkamer en keuken met toeristen. De vaste huurder kwam al bij de aankoop van het huis (huurdersbescherming), als hij er niet was geweest hadden we wellicht hele andere keuzes gemaakt. Maar waarschijnlijk hadden we het huis ook niet kunnen betalen. In de praktijk is deze vaste huurder weinig thuis en kookt niet.

Misschien hadden we ons best moeten doen voor een apart toilet maar die had dan aan de keukenkant moeten komen en waar hij nu zit valt het exact boven het toilet op de 1e verdieping dus makkelijk qua riolering. De ruimte van de badkamer zat er al, we hebben hem alleen iets opgefrist en toilet bijgeplaatst. Het moeten ophouden van een plasje is natuurlijk vervelend, maar of er een toerist onder de douche staat of een andere vaste huurder maakt dan toch niet uit?

De intentie is op de lange termijn zoals Dubbeldun noemt om er 1 volledig appartement van te maken met twee slaapkamers. Maar we kunnen de huidige huurder niet zomaar wegsturen. Om in de tussentijd niet aan een tweede huurder 'vast te zitten' hebben we het in eerste instantie ingericht om steeds een jaar gemeubileerd te verhuren aan bv expat of buitenlands student. Misschien dat we dat ook nog wel doen na de zomer, zeker als ik jullie hoor over toeristen... Ik word er een beetje bang van! Voor ons is het nu een voordeel dat we de ruimte zelf tussendoor als kantoor gebruiken in een rustige week, en beschikbaar kunnen houden voor familie die komt logeren.

@Dubbeldun. De muurbekleding is behang, komt ook nog terug in het slaapgedeelte maar staat net niet op de foto. Het is van Karwei.
Over je plattegrondje, Leuk om te zien! dat garderobe idee ga ik zeker onthouden, scheelt weer om die muur niet terug te zetten naar waar hij voorheen stond. Wat niet duidelijk is aan mijn plattegrondje dat de ruimtes van de huurder dieper zijn, De nok zit ongeveer op de lijn van de badkamerdeur. Momenteel denken we om de woonkamer met open keuken aan de huurderskant (+-30m2) te maken ivm grote dakkapel.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 12:11

@manonutjuh: als je bank standaard voor die haardombouw staat zou ik die wegslopen, want dat staat erg storen.
Als je aan een zomer- en winteropstelling doet (2e plaatje) dan zou ik de muur idd wit maken en de haard een donkerder kleur .

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 12:40

DubbelDun schreef:
@manonutjuh: als je bank standaard voor die haardombouw staat zou ik die wegslopen, want dat staat erg storen.
Als je aan een zomer- en winteropstelling doet (2e plaatje) dan zou ik de muur idd wit maken en de haard een donkerder kleur .

Het zijn hele oude foto's, op dit moment staat de eettafel aan die kant van de woonkamer. Ook die gaat er straks uit, deze komt dan in de keuken en dan wil ik er een gezellig hoekje van maken met iets van een zitje ofzo.
Er komen ook nieuwe vloeren beneden plus nieuwe meubels.

Foto met de bank ervoor is toen we nog aan het uitpakken waren.

Haard donkerder maken vindt ik een gaaf idee. Zou dat gewoon kunnen? Volgens mij is het natuursteen oid?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 13:13

Als het een poreuze steensoort is kun je met waterige indringverf een hoop doen en dan met wax afdichten.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 14:17

Ik zou alle muren wit doen, en dan lalleen het muurtje met de haard, het stuk tussen de kasten, een mooie contrastkleur.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 14:19

manonutjuh schreef:
Iemand ideeën?
Even 2 oude foto's erbij van de woonkamer. Er zit een prachtige kastenwand in met gashaard.
Alle muren in de woonkamer zijn grijs. Alleen ik wil wel van het grijs af. Er komt ook een andere vloer in.
Eigenlijk zou ik de meeste muren wit willen, en 1 muur in kleur. Alleen ik ben bang dat dat absoluut niet mooi wordt in combi met de haard. [ [url=m/pHsZSL.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/kqupiA.jpg]Afbeelding[/url] ]

Welke muur zou je in kleur willen? Want wit met de haardkleur zoals die nu is, is denk ik niet mooi. Dan lijkt het zo'n piskleur, pardon my French.

Als je juist de muur met de haard een kleur wil geven, gaat dat denk ik heel tof zijn. Ik zou dan zelfs opteren de kasten in dezelfde of wat donkerdere kleur als de muur te schilderen.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 14:46

Arienette schreef:
Haha het is inderdaad een uitzonderlijke situatie, de vaste bewonder deelt inderdaad de badkamer en keuken met toeristen. De vaste huurder kwam al bij de aankoop van het huis (huurdersbescherming), als hij er niet was geweest hadden we wellicht hele andere keuzes gemaakt. Maar waarschijnlijk hadden we het huis ook niet kunnen betalen. In de praktijk is deze vaste huurder weinig thuis en kookt niet.

Misschien hadden we ons best moeten doen voor een apart toilet maar die had dan aan de keukenkant moeten komen en waar hij nu zit valt het exact boven het toilet op de 1e verdieping dus makkelijk qua riolering. De ruimte van de badkamer zat er al, we hebben hem alleen iets opgefrist en toilet bijgeplaatst. Het moeten ophouden van een plasje is natuurlijk vervelend, maar of er een toerist onder de douche staat of een andere vaste huurder maakt dan toch niet uit?

De intentie is op de lange termijn zoals Dubbeldun noemt om er 1 volledig appartement van te maken met twee slaapkamers. Maar we kunnen de huidige huurder niet zomaar wegsturen. Om in de tussentijd niet aan een tweede huurder 'vast te zitten' hebben we het in eerste instantie ingericht om steeds een jaar gemeubileerd te verhuren aan bv expat of buitenlands student. Misschien dat we dat ook nog wel doen na de zomer, zeker als ik jullie hoor over toeristen... Ik word er een beetje bang van! Voor ons is het nu een voordeel dat we de ruimte zelf tussendoor als kantoor gebruiken in een rustige week, en beschikbaar kunnen houden voor familie die komt logeren.

@Dubbeldun. De muurbekleding is behang, komt ook nog terug in het slaapgedeelte maar staat net niet op de foto. Het is van Karwei.
Over je plattegrondje, Leuk om te zien! dat garderobe idee ga ik zeker onthouden, scheelt weer om die muur niet terug te zetten naar waar hij voorheen stond. Wat niet duidelijk is aan mijn plattegrondje dat de ruimtes van de huurder dieper zijn, De nok zit ongeveer op de lijn van de badkamerdeur. Momenteel denken we om de woonkamer met open keuken aan de huurderskant (+-30m2) te maken ivm grote dakkapel.

Even een hele andere vraag in het kader van de huurdersbescherming. Je schrijft alsof je dus niet van de huurder af kan komen. Is dat zo? Als het huis van jou is en je hebt er andere plannen mee, kan je de huurder inderdaad niet zomaar op straat zetten maar wel op termijn na een keurig nette aankondiging.

Zie ik het ook goed dat de toeristen dan in de studio van de vaste huurder moeten zijn om te koken? Als ik huurder was en net die ene keer wel thuis ben om te koken mijn studio moet delen met een toerist? Ik zou daar namelijk niet heel gelukkig van worden.

sanneloveyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 14:50

Bedankt voor het meedenken!
De tafel was een heel opgave om te vinden, een ronde uitschuif tafel zonder een een fortuin voor te betalen bleek een hele opgave.

Klapstoelen dacht ik inderdaad zelf ook aan. En dan inderdaad gewoon ergens degelijke vandaan halen.
Nu ziet mijn vriend dit niet zitten i.v.m. comfort. Dus ik dacht misschien hebben jullie hier toevallig zelf ervaring mee. Tja hoe vaak we extra stoelen nodig zullen hebben, we zijn zelf met zijn 2 en dus als we bezoek hebben van 2 personen hebben we geen extra stoelen nodig, ik gok niet heel vaak. Maar dit is voor ons de eerste keer dat we uit huis gaan dus is een beetje lastig een inschatting te maken.

Nog even een andere vraag trouwens, wij gaan de badkamer ook verbouwen. Nu vinden we zwarte kranen geweldig, hier mochten we voor de zwarte kranen gaan een waterontharder/ontkalken komen. Heeft iemand hier toevallig ervaring mee? ik zou dan kiezen voor eentje die je bij de cv aansluit zodat al je water in het huis minder klak bevat (in keuken van het huis zitten al zwarte kranen). En ik las dat dit ook voordelig was voor de andere machines die water gebruiken.

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 15:13

Geen idee hoe dat zit met zwarte kranen , wel een goeie vraag want ik wil die straks ook in de nieuwe keuken :D

Ik heb trouwens wat geshopt.
Kussentjes (toch kleur en deze kleur vond ik leuk en mooi fris ! ), Bloemetjes voor in het vaasje bij dat luik en een onderlegger voor onder de bloempot ( heerlijk truttig :') )

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

_Roxanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 15:36

sanneloveyou schreef:
Bedankt voor het meedenken!
De tafel was een heel opgave om te vinden, een ronde uitschuif tafel zonder een een fortuin voor te betalen bleek een hele opgave.

Klapstoelen dacht ik inderdaad zelf ook aan. En dan inderdaad gewoon ergens degelijke vandaan halen.
Nu ziet mijn vriend dit niet zitten i.v.m. comfort. Dus ik dacht misschien hebben jullie hier toevallig zelf ervaring mee. Tja hoe vaak we extra stoelen nodig zullen hebben, we zijn zelf met zijn 2 en dus als we bezoek hebben van 2 personen hebben we geen extra stoelen nodig, ik gok niet heel vaak. Maar dit is voor ons de eerste keer dat we uit huis gaan dus is een beetje lastig een inschatting te maken.

Nog even een andere vraag trouwens, wij gaan de badkamer ook verbouwen. Nu vinden we zwarte kranen geweldig, hier mochten we voor de zwarte kranen gaan een waterontharder/ontkalken komen. Heeft iemand hier toevallig ervaring mee? ik zou dan kiezen voor eentje die je bij de cv aansluit zodat al je water in het huis minder klak bevat (in keuken van het huis zitten al zwarte kranen). En ik las dat dit ook voordelig was voor de andere machines die water gebruiken.

Wij hebben overal in huis zwarte kranen en hebben een 'waterontharder' van Aquacell. Dit is een soort filtersysteem wat bij ons is geplaatst daar waar de waterleiding het huis inkomt. Het ontharde water gaat dus ook door de CV. Belangrijk is wel om te controleren of je CV hier tegen kan, niet alle CV ketels kunnen draaien op onthard water.

De aquacell werkt met een filter, die je na iedere X-kuub water moet vervangen. Bij ons komt dat neer op max 1-2 keer per jaar vervangen. Voor het prijsverschil tussen de Aquacell en een 'echte' waterontharder kunnen wij geloof ik zo'n 30 jaar lang filters wisselen. Dat was het mij wel waard dus :)

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 15:41

Wij hebben net een waterontharder besteld via a.mysoft. Die werkt met een harskolom en zout. Enige wat we straks moeten doen is het zout af en toe bijvullen.
Praktijkervaring heb ik nog niet aangezien hij pas volgend jaar wordt geplaatst ivm nieuwbouw. Hij wordt aangesloten bij de hoofdkraan zodat alle leidingen in huis zacht water geven.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 16:16

Mijn indruk is dat zwart nu een hype is die snel weer voorbij is. Ik zou daarom vaste elementen, zoals kranen, neutraal houden. Alleen dingen die je gemakkelijk kunt vervangen met een kwast verf oid meer trendy maken.
Maar goed: voor de economie is het beter dat niet iedereen denkt zoals ik. :+