Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 12:59

Dat is vreemd Marjo. Elektriciteit blijft normaal behoorlijk stabiel. Je stookt op gas?

Varekaj, meeste kans lukt je dat nu weer of ze hebben de fout ontdekt. Is namelijk niet een fout van de kassière maar het staat verkeerd in het kassasysteem.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 13:08

Varekaj schreef:
Ik kom net van Kruidvat. Had producten mee van elseve, was 2+1 gratis. Ik kijk thuis de rekening even na, en ze hebben 1+2 gratis verrekend. Het was een nieuwe kassabediende en die was alles behalve vriendelijk dus ik heb geen neiging om dit te melden. Mijn vriend zegt zelfs, ga terug en flik het nog eens als het werkt }>
Scheelt toch wel, heb nu 20,97 korting gehad ipv 9,99...

Bij de Kruidvat zal het verkeerd in het systeem staan verwacht ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 13:15

Welja dat verwacht ik dus ook. Normaal zou ik terugkeren (hij zit om de hoek) maar dit keer heb ik iets van "bekijk het maar".

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 13:26

Ik zou het hele schap ophalen whah

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 14:01

PSvanLot schreef:
Marjo schreef:
Ik ben een beetje geschrokken van mijn energierekening afgelopen maand. In november heb ik op een of andere manier 270kWh verbruikt. In oktober was dit 153 en september 90... Ik snap echt niet waar dit vandaan komt...

Het is ook een stuk kouder geweest natuurlijk, is je verwarming niet aangeslagenonverwacht?

Ik zit op een zeer goed geïsoleerd appartement, ik heb in 4 kamers een thermostaat hangen en heb dit in 3 kamers uitgezet, alleen de woonkamer verwarm ik op 18-19gr, dus ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat het hierdoor komt...

Neonlight schreef:
Dat is vreemd Marjo. Elektriciteit blijft normaal behoorlijk stabiel. Je stookt op gas?

Varekaj, meeste kans lukt je dat nu weer of ze hebben de fout ontdekt. Is namelijk niet een fout van de kassière maar het staat verkeerd in het kassasysteem.

Nee ik heb een nieuwbouwappartement die niet op gas is aangesloten. Alles gaat elektrisch.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 14:19

Dan moet je het goed uitzoeken, er is vast iets aan gelegen.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 14:50

Afbeelding

Ik begrijp hier weinig van.

Wonen in een hoekwoning uit 1968 met gezin van 4, hebben afgelopen zomer 28M2 bijgebouwd in vorm van een woonkeuken.
Zijn van gas naar inductie gegaan en hebben een Quooker en veel meer lampen (wel led) hangen.

Snap dat het gas omlaag is, want koken inductie en verwarmen grotendeels met houtkachel.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 14:59

Nieuwe apparatuur in de keuken die veel zuiniger is?

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 15:07

Neonlight schreef:
Nieuwe apparatuur in de keuken die veel zuiniger is?

De oven en magnetron misschien. Al verwacht ik dat niet want het oude was ook pas 4 jaar oud.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-22 01:00

Minder apparatuur standby?
Naja beter omlaag dan omhoog. Bij @Marjo omhoog en dan zoveel zou ik ook wel willen weten waar dat van komt...
Hier afgelopen november weer flink lager dan vorig jaar *\o/*
Ben vorig jaar december extra op energie gaan letten, heb overal wel 40% bespaard. Echt ongelofelijk.
Dus denk niet dat ik er komend jaar nog veel vanaf ga krijgen, wel wat verschuiven van gas naar electriciteit. En wie weet straks met nieuwe ketel dat het dan nog wel wat gaat dalen, maar goed is ook fikse investering }:0 :$

Erg blij want krijg deze maand een bonus van mijn uitgever. Noem bedrag hier niet maar het is heel prettig zeker ivm de cv ketel die vervangen moet worden :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 11:40

De voorbije dagen is de temperatuur in huis gezakt tot 18 graden overdag en dat hebben we kunnen uitzitten met een lekkere fleece trui. Zodra het naar 17,5 ging gisteren in late namiddag wel verwarming aan gezet, dat was even stapje te ver (ik douche liever in een warme badkamer) maar ik overweeg wel om het in de toekomst gewoon te proberen.
Enige nadeel is dat ik een plant in huis heb die van wat meer warmte houdt.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 12:19

Ik keur het ook helemaal goed haha. Fijn om het zo maandelijks in te kunnen zien.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 12:27

Nou ik heb een apparaatje gekregen van mijn vader, maar dat helpt nog niet echt. Maandag maar eens bellen met de woningstichting/ gemeente. Ik begrijp echt niet waar mijn hoge verbruik vandaan komt...

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-22 12:30

Wil je niet ongerust maken ... maar ik heb een keer buren gehad die een hennepkwekerij hadden (tja, Rotterdam-West :+ ) en die tapten stroom af bij de andere buren... (niet bij mij het lijntje lag naar rechts ipv naar links waar ik woonde).

Hier heeft mijn cv ketel het helaas toch nu al echt begeven. Krijg hem niet meer aan de praat. Enige voordeel: ik verbruik niets. Nadeel geen verwarming en geen warm water.
Gelukkig heb ik een aantal electrische kachels en kan naar vriendlief...
Ik ga geen storingsmonteur meer langs laten komen, ding moet gewoon vervangen.
Daar gaat m'n bonus (plus nog wat meer vrees ik...) ^)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 12:57

Hmm gros van mijn buren zijn bejaarden :')
En dit appartement is in februari dit jaar opgeleverd, dus ik kan me niet voorstellen dat het daar vandaan komt eigenlijk :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 13:29

Misschien dat er dan toch ergens wat verkeerd aangesloten zit? Wij hadden enkele jaren terug water in de inkom. Bleek de afvoer van de buren met de onze samen te komen, en zij gebruikten immens veel waspoeder (wij vloeibaar). Dat is onder onze garage, waar de samenkomst zat aan de put, een koek en dus verstopping gaan vormen. Met als gevolg lekkage en water wat door de voegen van de vloer naar boven kwam.

Wij konden vrolijk de ontstopkosten betalen, in een weekend, want zat in ons huis volgens hen en zij hebben gewoon vrolijk verder gewassen met een massa poeder...
Goddank zijn ze kort erna verhuisd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 14:43

Nouja als je elektrisch verwarmt vind ik het zelf niet waanzinnig gekke verschillen. Wij hebben ook een dergelijke stijging met het zakken van de temp.

Maar wel goed om in de gat te houden :j

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 16:37

Marjo schreef:
Nou ik heb een apparaatje gekregen van mijn vader, maar dat helpt nog niet echt. Maandag maar eens bellen met de woningstichting/ gemeente. Ik begrijp echt niet waar mijn hoge verbruik vandaan komt...

Heb je alle apparaten ook een keer uit het stopcontact getrokken om te kijken wat de elektriciteitsmeter dan doet?
Dan moet je even kijken of hij stroomverbruik laat zien of niet. Meest handige is het met een p1 meter. Daarmee kan je realtime meten. Dus alles eruit. Ook ventilatiebox, modem enz.

En dan 1 voor 1 alles er weer instoppen en bij elk apparaat wat erin gaat kijken wat het stroomverbruik doet.

Een ziggobox voor de tv staat er bijvoorbeeld om bekend veel stroom te verbruiken.
En je zegt dat alles electrisch is. Dus ook je verwarming? Dan zou ik het eerlijk gezegd daarin zoeken.

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 10:01

Moet na mijn nachtje weg maar even bijlezen. Zojuist in ieder geval uitgebreid en heerlijk warm wezen douchen in het hotel. Zijn een nachtje weg :) bespaart alweer iets he en vind dat het wel mag voor t bedrag dat je betaalt bij een overnachting ;)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 13:08

Tieme schreef:
Marjo schreef:

Heb je alle apparaten ook een keer uit het stopcontact getrokken om te kijken wat de elektriciteitsmeter dan doet?
Dan moet je even kijken of hij stroomverbruik laat zien of niet. Meest handige is het met een p1 meter. Daarmee kan je realtime meten. Dus alles eruit. Ook ventilatiebox, modem enz.

En dan 1 voor 1 alles er weer instoppen en bij elk apparaat wat erin gaat kijken wat het stroomverbruik doet.

Een ziggobox voor de tv staat er bijvoorbeeld om bekend veel stroom te verbruiken.
En je zegt dat alles electrisch is. Dus ook je verwarming? Dan zou ik het eerlijk gezegd daarin zoeken.

Het gekke is, dat het verbruik niet stabiel is.
Gisteren heb ik bijna 10kwh verbruikt, en met name op de tijden dat ik sliep en dus geen apparaat in gebruik heb:

Afbeelding

De piek van 0,97 kan ik verklaren met gebruik van de oven en douchen overigens.

Vandaag is het t/m nu dit:

Afbeelding

Gelukkig een stuk lager want gisteren zat ik rond dit tijdstip al op 5,5 kwh verbruik.

Nu wordt er overigens amper iets verbruikt. Maar ik heb ook de verwarming overal uitgezet. Ik kan me ook gewoon niet voorstellen dat het verwarmen van de woonkamer op 18-19 gr 500w per uur kost...

[Edit] waar die piek van 0,53 vandaag vandaan komt, Joost mag het weten. Ik sliep :')

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 15:20

Wat voor kachel heb je?
Als je een gewone, elektrische kachel hebt die 2000 Watt verbruikt, en die is de helft van de tijd aan om de kamer op temperatuur te houden, dan verbruik je dus 1kWh per uur, of 12kWh op een hele dag ongeveer. Om even een voorbeeld te noemen.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 15:39

8nnemiek schreef:
Wat voor kachel heb je?
Als je een gewone, elektrische kachel hebt die 2000 Watt verbruikt, en die is de helft van de tijd aan om de kamer op temperatuur te houden, dan verbruik je dus 1kWh per uur, of 12kWh op een hele dag ongeveer. Om even een voorbeeld te noemen.

Eigenlijk heb ik geen flauw idee. Ik weet alleen dat ik vloerverwarming heb en dat het elektrisch gaat.

Ik heb dus nu de thermostaat uit staan en het blijft overal rond de 19 graden. Ik kan me dus niet voorstellen dat de kachel überhaupt verwarmt als ik hem op 18 of 19gr zet.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 15:43

Geen vriezer, koelkast of telefoon in het stopcontact?

Heb je je thermostaat uit staan? Of op een bepaald aanraking graden?

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 15:52

PSvanLot schreef:
Geen vriezer, koelkast of telefoon in het stopcontact?

Heb je je thermostaat uit staan? Of op een bepaald aanraking graden?

Koel-vries combinatie, maar die staat altijd aan dus ook als het verbruik erg laag is.

Thermostaat heb ik uit gezet, hij toont alleen hoe warm het is:

Afbeelding

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 15:53

Als ik zo naar de grafiekjes kijk dan denk ik dat je elektrische verwarming zo’n 500 Watt is, en dat die op bepaalde momenten toch even op vol vermogen aan gaat. ‘S nachts kan dat komen doordat het buiten zo koud is natuurlijk, en had ie waarschijnlijk wat moeite om de ruimte op temperatuur te houden.
Heb je een slimme thermostaat die zelf probeert te berekenen wanneer hij aan moet springen om bv ‘s morgens een bepaalde temperatuur te hebben? Of stel je hem altijd handmatig in?
En misschien heeft ie een soort vorstbeveiliging om te voorkomen dat het huis bv onder de 10 graden komt?