Kamerplanten asiel

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 20:45

Wat balen van de beestjes LinSa! Ik zie dat sommige mensen hun planten behandelen met neem olie, dat schijnt wel goed te werken en is natuurlijk.

Oeh, die Philodendron is inderdaad gaaf _Karlijn :D Zou over de rest zeker mailen, ziet er zo op de foto niet netjes uit nee.

Mijn Alocasia Melo is binnen <3
Afbeelding

Afbeelding

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 22:04

Wat een schattig plantje! <3

Ik heb vandaag eindelijk mijn lang gewilde Strelitzia Nicolai gekocht <3 hij is nu 90cm, dus hij mag hier lekker groot worden.

Afbeelding

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 22:34

Strelitzia Nicolai <3 Hij is mooi!

Ik heb er ook één bij de AH gekocht als mini. Hij is nu bezig met 2 nieuwe bladeren uitrollen, maar echt de hoogte in wil hij nog niet. Zal nu zo’n 40cm hoog zijn.

Amigo_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 22:37

Mijn Strelitzia's (nicolai en reginea) staan beiden buiten, in de zoon en die groeien als kool :D

In september haal ik ze weer binnen voor de wintermaanden en dan kunnen ze volgend jaar weer naar buiten

Amber_anne

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 22:38

Ik zit er ook aan te denken om wat planten naar buiten te doen maar ben toch bang voor beestjes. Hebben jullie daar geen last van?

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 22:45

Ik zet die van mij af en toe een paar uurtjes buiten als het zonnig is, maar 24/7 buiten durf ik niet aan. Ben vooral bang dat de bladeren beschadigen door de wind.

Foto van vorige maand:
Afbeelding

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 23:15

Afbeelding
Joehoe mijn tradescantia nanouk krijgt haar eerste bloemetjes! <3 zo leuk als alles in bloei staat!

Ik zet mijn planten alleen buiten als het keihard regent, fleuren ze altijd erg van op. :)

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 23:56

Net even grondig geïnspecteerd en hij heeft wolluis -O-

Het waren er maar twee, dus die heb ik gelijk weggeveegd. Iemand ervaring met het (preventief) bestrijden? Hij is niet in de directe buurt van andere planten geweest, wel in de woonkamer gestaan maar op een tafel met een plantloze straal van 2 meter om zich heen. Heb hem nu even verbannen naar de keuken en hem al wel met alleen water af gedaan.

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 07:02

Ah wat balen xPabloBokt, je hebt ook speciale spray daarvoor. Bij mij heeft dat de plant helaas niet gered.

Ik ben echt wel een beetje verdrietig. Spotte bij een andere plant toch weer trips #) heb er echt de pest in zo.

_Siri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 07:35

_Karlijn schreef:
Ik heb mijn stekjesbox binnen van stekjesbox.nl maar vind het maar mwa...

De philodendron mottled mojito is wel <3
[ [url=m/yaFasc.jpg]Afbeelding[/url] ]

Maar aan niet alle planten zitten wortels of überhaupt nodes? Of gewoon al zichtbaar ingedroogde afknipplek. En sommige bladeren zien er gewoon niet uit, of zaten onder kattenharen etc.
[ [url=m/8JCHte.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dus zou daar niet nog een keer bestellen. Ga dr nog wel een mailtje achteraan gooien denk ik.

Syngonium mottled mojito denk ik?
Volgens mij is ongeworteld wel normaal. Maar zonder nodes is gek. Of zijn het bladstekjes dan? Welke stekjes heb je? Onder de kattenharen zou ik ook niet blij mee zijn nee..

LinSa schreef:
Ah wat balen xPabloBokt, je hebt ook speciale spray daarvoor. Bij mij heeft dat de plant helaas niet gered.

Ik ben echt wel een beetje verdrietig. Spotte bij een andere plant toch weer trips #) heb er echt de pest in zo.

Trips is zo rot! Ik heb mijn alocasia eronder maar die staat gelukkig alleen op de kamer van de jongste. Kwam er alleen laat achter dus een mega invasie. Nu een ronde conserve garden gebruikt en het grootste gedeelte is nu weg.

Oh strelitzia’s :+:

Alles groeit hier nu zo hard. Echt prachtig!
Vorig jaar waren de meeste nog stekjes of babyplantjes en nu worden het echt al hele planten. Enige nadeel daarvan is dat het nu wel wat vol begint te raken :')

Hoeveel planten hebben jullie in huis staan ongeveer?

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 07:49

_Siri schreef:
_Karlijn schreef:

Maar aan niet alle planten zitten wortels of überhaupt nodes? Of gewoon al zichtbaar ingedroogde afknipplek. En sommige bladeren zien er gewoon niet uit, of zaten onder kattenharen etc.

Dus zou daar niet nog een keer bestellen. Ga dr nog wel een mailtje achteraan gooien denk ik.

Volgens mij is ongeworteld wel normaal. Maar zonder nodes is gek. Of zijn het bladstekjes dan? Welke stekjes heb je? Onder de kattenharen zou ik ook niet blij mee zijn nee..

Oeps ja. Al die 9 stekjes maken me door de war :Y) ze heeft tetuggrmaild dat de groeipunten nog komen. Bij afgeknipte stekjes. Volgens mij is dat een beetje onzin?
Ik had oa philodendron painted lady <3 , philo happy leaf, syngonium neon robusta, een siernetel, philo karstenianum, tradescantia yellow hill, maranta fascinator, de syngonium mottled mojito....

Ik heb op 40m2 momenteel zo'n 20 planten en dan 9 stekjes.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 10:05

Ik heb ook even aaltjes besteld, mijn alocasia lijkt rouwvliegjes te hebben dus ga die sowieso even behandelen en de rest beneden preventief.

Ik denk dat het met mijn strelitzia wel goed komt, ik heb nog maar een volwassen luis gezien en die heb ik gelijk weggehaald. Dus ik ga straks idd spray halen en dan hoop ik dat daarmee de kous af is.

Heb nog wel een andere plant staan die nog beestjes heeft, maar kom er niet uit wat.. die staat al een tijdje apart. Het lijkt op trips maar hij heeft geen dorre of zilveren plekken..

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 13:23

Ik heb een knutten probleem die ik al weken negeer. :+ ik heb 24 planten op mn kamer staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 14:20

Ik heb er in de woonkamer bijna 60 staan.. inclusief eentje met chronische wolluis die er zelf geen last van heeft, eentje met bladluis en voor de gezelligheid had die laatste nu ook een fijn web onderin. Ik ga dus even grover geschut in zetten als stelselmatig met de hand wat ik zie eraf halen :')

_Siri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 14:33

_Karlijn schreef:
_Siri"
[quote="_Karlijn schreef:

Oeps ja. Al die 9 stekjes maken me door de war :Y) ze heeft tetuggrmaild dat de groeipunten nog komen. Bij afgeknipte stekjes. Volgens mij is dat een beetje onzin?
Ik had oa philodendron painted lady <3 , philo happy leaf, syngonium neon robusta, een siernetel, philo karstenianum, tradescantia yellow hill, maranta fascinator, de syngonium mottled mojito....

Ik heb op 40m2 momenteel zo'n 20 planten en dan 9 stekjes.[/quote]

Bij de meeste die je noemt moet je op z’n minst wel een node hebben dan ja. De tradescantia niet maar die zou met een week wel echt wortels moeten hebben

Amigo_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 15:11

Amber_anne schreef:
Ik zit er ook aan te denken om wat planten naar buiten te doen maar ben toch bang voor beestjes. Hebben jullie daar geen last van?

Vanaf het weer het toelaat gaan heel veel planten van mij naar buiten. In t najaar komen ze weer naar binnen (en is t denken en zien wáár ik al die planten kwijt moet 's winters :')

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 00:46

Ik heb net de Calathea Waterfresh besteld.

Afbeelding

Kennen jullie er nog een andere naam voor? Op Google kwam ik er niet echt uit.

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 20:24

Wat een gave planten allemaal!

Ik heb al een paar jaar een reginae staan die het goed doet.
Ben ook al tijden op zoek naar een betaalbare Nicolai.

Een maand of twee terug heb ik een plantje mee genomen bij de Ikea, en nu zag ik naast twee nieuwe bladeren ook een bloem.

En stippel is in stukken geknipt, nu heb ik er vier :') Duurde even voordat ik het durfde. Nu maar hopen dat ze het overleven.

Afbeelding

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 20:33

Mijn dragon scale heeft helaas het leven gelaten. Drie bladeren in een keer dood

Misschien toch maar eentje meenemen de volgende keer bij de IKEA

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 21:42

Wauw, die is gaaf _Karlijn <3 Heb hier ook een aantal Calathea’s staan, blijf ze zo mooi vinden!

Mooie Alocasia Dragon Scale, Luxorvalkje! Heel mooi vol. Ik ga binnenkort ook nog naar de Ikea, ga even goed tussen alle planten zoeken naar dit soort pareltjes.

Mijn baby Alocasia Azlanii is binnen:
Afbeelding

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 10:49

Eindelijk eens de tijd genomen om goed bij te lezen.

Quir en vriend hebben mooie bloempotjes ontworpen en geprint. Wat supergaaf, zo'n 3D-printer!

Idinn, hoe is het met je moswand-in-vitrine? Heb je een foto-update?

Je Philo melo wordt weer mooi, Jis. Zijn alle wetsticks inmiddels aangeslagen?

Ik heb allemaal prachtige planten voorbij zien komen. Stoere vetplanten, mooie cactussen (cacti?) en een hele gave Syngonium mottled van Amber_anne. Die dragon scales van de Ikea zijn ook gaaf! Ik heb twee kleintjes maar die willen niet echt aanslaan. Strelitzia's, wat zijn ze mooi! <3
Wat een lief bloempje op je Nanoek, Jeika!
Mooi, die Alocasia melo en azlanii, Westhof! Die laatste staat ook op mijn wensenlijstje.

Balen dat je stekjesbox tegenviel, Karlijn. Groeipunten zijn volgens mij meestal wel goed zichtbaar. Al had ik een tijdje geleden een Hoya-stek die heel mooie glad was maar daar kwamen wel allemaal wortels uit.

De stekken van m'n werk staan heel tevreden in de vensterbank op kantoor te wortelen. En een paar die perse bij mij thuis wilden blijven wonen. O:) Epipremnum aureum en Philodendron pedatum als ik het goed heb. Als de pedatum goed aanslaat, ga ik m'n squamiferum ook op die manier snoeien en opnieuw planten want die wordt me wat te wild.

Hieronder een foto van mijn uitzicht als ik thuiswerk. Heel vervelend. :))
Allemaal Hoya's, op eentje na.
Afbeelding

Vorige week heb ik een rondleiding bij een Hoyaverzamelaar gehad, echt zo gaaf! :):)

Qua aantal planten zit ik nu tussen de 80 en 100, denk ik. := Dan reken ik de gewortelde stekken in aarde ook mee. Verder heb ik ook nog een aantal stekken op water staan om te wortelen.
Sowieso heb ik inmiddels meer dan 40 verschillende Hoya's. De rest is van alles en nogwat.
Alocasia, Philodendron, Ppipremnum en verschillende Dischidia's. Ik hield het bij in een Excelbestand, die moet ik nodig eens updaten.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 10:56

Super leuk zo'n kweekbak om in de gaten te houden

Er zijn veel Hoya fans valt me op. Ze doen het ook altijd goed op ruil pagina's

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 11:03

Ik had ze eerst los op het bureau staan maar dit is veel handiger. Als ik wil, kan ik ze allemaal ineens verplaatsen en zo hoef ik er niet meer tussendoor te poetsen. O:)

Ik heb onlangs een leuke ruil hier in de buurt gedaan. Alle drie stekken slaan inmiddels aan dus die kunnen binnenkort een potje in.
Verder geef ik veel weg. Een familielid houdt ook van Hoya’s dus die krijgt ook wel eens wat. En ik heb een paar die als een malle groeien dus ik geef daar geregeld stekken van weg.
Een aantal weken terug heb ik een andere Hoya flink terug gesnoeid en alle stekken in bulk verkocht. Dat geleur met versturen durf ik niet aan, ik heb geen zin in al dat gedoe voor een stek van 2 euro.

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 12:16

Zijn hoya’s een beetje makkelijk? Krijgen ze snel beestjes?

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 14:31

Ik kom er niet helemaal uit. Ik heb deze Calathea gekocht als een Waterfresh, maar op Plantnet geeft ie aan dat het een Calathea Louisae is, oftewel de Maui Queen, maar die heeft een veel dunnere nerf. Ik had nog nooit van de 'Waterfresh' gehoord (al verzinnen ze natuurlijk wel steeds nieuwe namen, net als bij de Birkin).

Wat denken jullie? Hij ziet me er veel te bekend uit maar ik kom er niet op :Y)

Afbeelding

En hij lijkt ook niet echt op het verkoopplaatje. Of in heel speciaal licht ofzo.

Afbeelding