[Centraal]Bokkers op de woningmarkt!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Berdien

Re: [HK]Bokkers op de woningmarkt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 13:55

Als het goed is houden zowel de bank als de hypotheker zich aan dezelfde regels: Gedragscode Hypothecaire Financieringen die sinds augustus 2011 gelden. Dus het kan en mag niet zo zijn dat je bij de een een veel rooskleuriger beeld krijgt dan bij de ander. Ergens gaat er dan wat fout. Wees daar zelf ook kritisch in, ga desnoods nog eens praten met een andere verstrekker.

Hypotheker (en andere tussenpersonen) werken op basis van eerst de offerte verstrekken en dan pas de volledige acceptatie. En op dat laatste loopt het nog wel eens fout, dan accepteert de uiteindelijke verstrekker de aanvraag niet. En dan zit je. Hypotheker is immers slechts een tussenpersoon en geen geldverstrekker.

*kruipt weer onder meeleessteen*

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 13:58

berdien laat ik t dan zo uitleggen dat de hypotheker meer luisterde en uitlegde over het hoe en het wat dan dat de bank deed.

berthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 14:06

Nicolletje schreef:
Wat leven we eigenlijk dan in een raar land. Ik zou het maar raar vinden om een stuk gemeente-grond toe te eigenen en te claimen.
Hoewel het hier ook op grote schaal gedaan wordt met hoekhuizen maar dat hindert eigenlijk niemand.

Is er geen middenweg, kan je niet met die mensen praten?
Ik ben het eens met Saskiaatje, waarom willen zij wél met ruzie beginnen met de nieuwe bewoners?

De verjaringstermijn is overigens 20 jaar (tenzij de gebruiker niet kon weten dat het gemeentegrond was, dan is het 10 jaar) dus ik denk dat de kinderen dan inmiddels wel erg groot moeten zijn.

Ik had al de indruk dat wij juridisch veel sterker staan. De grond ligt nl. aan de overkant van de weg (voor die mensen die bezwaar maken). De situatie:

Afbeelding

De rode lijn is de grond die er sowieso bij hoort. Wij willen het stuk achter dat perceel, tot aan de weg die er achter loopt, er bij kopen. Het gele pijltje wijst aan waar door de achterburen een ingang is gecreeerd. Ik vermoed dat die hutjes e.d. daar volkomen illegaal staan.
Dus het juridisch aspect is wat ons betreft het punt niet. Vraag is: willen we starten met een conflict met de buren of nemen we een stuk links of rechts erbij?

Wij hadden inderdaad ook al bedacht om dit weekend maar eens kennis te gaan maken.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 14:09

Berdien, wij kregen ook bij de hypotheker en andere tussenpersoon een leuker gesprek met leukere uitkomst dan bij de Rabo Lisse.
Die deden eigenlijk zo van tja jeetje jullie kunnen helemaal niks kopen sorry :=

En bij de 2 tussenpersonen kwam er zo 30.000 euro méér naar boven.

We hebben het uiteindelijk via een tussenpersoon geregeld en we hebben uiteindelijk niet de hoogste hypotheek genomen.
Maar het eerste gesprek met die Rabo gingen we echt zo -O- naar huis. Was ook op alles Nee. Nee. Nee dat kan niet.

Bij de hypotheker (ben verder geen fan van die zaak eigenlijk) krijg je ook vaak een goedkoper all-in pakket voorgeschoteld dan bij de bank, bijvoorbeeld met verzekeringen.

De verklaring van een makelaar hoe je een hogere hypotheek bij een tussenpersoon kon krijgen was: "dat komt omdat zij tot meer bronnen toegang hebben dan 1 bank"

berthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 14:13

NathalietjeB, dat was nav het bezoek aan dat huisje wat je hier plaatste? Probeer je die nou te financieren? Of wordt die toch te duur?

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 14:14

Een leuker/beter gesprek staat in principe los van je maximale leencapaciteit. Die kan en mag, zoals gezegd, niet afhangen van waar je het gesprek hebt. Zeker aangezien elke verstrekker zich moet houden aan de branchebrede regels. Je kunt er vanaf wijken, maar dan krijg je een explainhypotheek. En als de AFM (die van die boetes ;) ) ergens dol op is... dan is het explaindossiers.
Dus die verklaring van de makelaar is helaas onjuist, zeker nu. In het verleden wellicht nog wel, maar nou niet meer.
Tussenpersonen kunnen hun provisie nog inruilen voor korting op de afsluitkosten, maar ook dat heeft geen invloed op je leencapaciteit.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 14:34

berthe schreef:
NathalietjeB, dat was nav het bezoek aan dat huisje wat je hier plaatste? Probeer je die nou te financieren? Of wordt die toch te duur?

-O- nee die was 2 dagen voor de bezichtiging verkocht....

nee we ware ons al aan t orienteren op de markt qua koophuizen kijken en we hadden gesprek gehad bij de abn dit was alles behalve netjes verlopen dus toen zijn we naar de hypotheker gegaan waar we veel meer uitleg kregen en t 1 en ander een heel stuk duidelijker werd voor ons.

maar een andere vraag zijn er mensen hier die een recreatie woning hebben anno nu?? permanent wonen mag dat?? want op t internet word ik er ook niet wijzer uit -O- dat is veelal dingen uit 2006/2007 en dus niet anno nu...

berthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 14:46

Drie collega's van mij wonen in hetzelfde recreatiewoningenpark (of hoe noem je dat?). Een van hen mag daar permanent wonen, de andere twee niet. De collega die daar permanent mag wonen, woonde er al voor een bepaalde datum permanent (dat werd toen gedoogd) en dat is omgezet in een blijvende toestemming om permanent te wonen. Maar die toestemming geldt voor hem alleen. Als hij verkoopt dan mag de volgende koper er weer niet permanent wonen. En volgens mij is dat inmiddels overal in Nederland zo. Voor zover ik weet, kan je nergens meer een recreatiewoning kopen en daar legaal permanent in wonen.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 15:34

Berthe, zij gaan anders toch sowieso een conflict met jullie aan :') Either way it sucks, geloof ik!
Als zij en aan de andere kant van de weg wonen als het perceel waar het om gaat en alleen 'onze kinderen spelen daar' als argument gaan gebruiken, zou ik gewoon tegen de gemeente zeggen dat je dat stuk wilt en niet het stuk naast het huis :j
Berthe, Ik ken genoeg mensen die permanent op een recreatiepark wonen :j De hypotheekrente is sowieso niet aftrekbaar geloof ik en je moet aantonen dat je min. 6 (?) weken ergens anders verblijft, ofwel wassen neus!

berthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 16:16

Ja, een van die collega's woont ook wel permanent daar, maar officieel mag het niet. Terwijl dat een aantal jaren geleden op sommige parken nog wel toegestaan was.
Als er in de advertentie op funda recreatiewoning staat, is permanente bewoning officieel vast niet toegestaan. In Norg is er een park met oorspronkelijk recreatiewoningen, waar je wel mag wonen. Maar daar staat in de advertentie dan ook niet dat het een recreatiewoning is:
http://www.funda.nl/koop/norg/huis-4765 ... hagen-k-4/

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 16:48

Goedemiddag allemaal!

Mag ik mij ook melden voor dit topic, aangezien wij ons sinds 6 weken ook op de huizenmarkt bevinden :).
Dit is ons appartement wat nu te koop staat in Den Haag: http://www.funda.nl/koop/s-gravenhage/a ... traat-143/

We willen graag iets kopen in Zoeterwoude of Stompwijk (bij Leiden). Voor mij van de stad naar het " platte land " / dorp, mijn vriend komt zelf uit het dorpje Stompwijk. Mijn paard staat wel in Stompwijk, dus voor mij ook een ideale plek om te wonen.

We gaan niks kopen voordat ons eigen huis verkocht is, omdat we het risico niet willen nemen met dubbele lasten te zitten. Ook hierdoor hebben we nu 2x ons "droomhuis" aan ons neus voorbij zien gaan. Ook kunnen we nog geen nieuwe hypotheek krijgen, aangezien je dan eerst 2 jaar dubbele lasten zou moeten kunnen betalen. Het is dus echt wachten op de verkoop van ons huis! Spannend allemaal en we zitten pas in week 6 :D.
Geduld is een schone zaak zogezegd. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen, ik zal even terug lezen in dit topic. Erg handig om hier tips en ervaringen uit te wisselen.

Groetjes, Ilvy

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 17:53

Berdien schreef:
Een leuker/beter gesprek staat in principe los van je maximale leencapaciteit. Die kan en mag, zoals gezegd, niet afhangen van waar je het gesprek hebt. Zeker aangezien elke verstrekker zich moet houden aan de branchebrede regels. Je kunt er vanaf wijken, maar dan krijg je een explainhypotheek. En als de AFM (die van die boetes ;) ) ergens dol op is... dan is het explaindossiers.
Dus die verklaring van de makelaar is helaas onjuist, zeker nu. In het verleden wellicht nog wel, maar nou niet meer.
Tussenpersonen kunnen hun provisie nog inruilen voor korting op de afsluitkosten, maar ook dat heeft geen invloed op je leencapaciteit.

Maar het is toch wel zo dat een onafhankelijke adviseur voor elke bank kan adviseren en de rentes nog al eens willen verschillen waardoor het wel mogelijk is dat je ergens anders meer kan leren?

Sorry, ik kom ook zo het topic binnen vallen :D
Ik lees al een tijdje mee, omdat wij ook bezig zijn met een huis te kopen en dat ging zo enorm moeizaam en omdat het er nu wat zonniger uit ziet durf ik mij te melden en hebben mensen misschien nog tips.
Het is voornamelijk dat ik via een uitzendbureau werk en nu een Fase B contract heb gekregen voor een half jaar met vaste uren en een intentie op vast. Een Fase A contract konden sowieso niks op en een Fase B contract lijkt gunstig.
Nu lijkt de ene hypotheekadviseur waar we eigenlijk alles mee willen doen daar niet zoveel vanaf te weten, terwijl een eerdere hypotheekadviseur die tip gaf. Nu willen we niet 2 aan het lijntje houden en zijn we met de eerste steeds bezig, maar hij lijkt weinig te weten van Fase B uitzendcontracten, misschien dat hier iemand er wel ervaring mee heeft?
Voor de rest is het nu een heel papierwerk aanleveren en we moeten uitstel vragen van de ontbindende voorwaarden, omdat we het anders sowieso niet op tijd rond krijgen... Pffff het is wel wat zo'n huis kopen he maar dat heb ik hier wel gelezen..

Ik zag ook het stukje gemeentegrond en met de achterburen dat is wel enorm vervelend zeg!

Wolken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 18:35

Super huis Femke! Het lijkt me echt heerlijk om je paard aan huis te kunnen houden, incl rijbak. Mijn paard staat nu op ruim 2 uur rijden met pensioen omdat ik niet iets in de buurt kon vinden wat aan mijn eisen voldoet.

Bertje, lastig pakket hoor... Idd ga een gesprek aan met de buren en geef daarin aan dat de buurtonderzoek bijvoorbeeld nog een x aantal jaren ( tot ze brommers interessanter vinden... ) een hoekje mogen gebruiken voor hun boomhut ed. Dan zouden jullie gewoon de achter aanrit kunnen aanleggen en de kinderen kunnen blijven spelen. Maar dan moet dat ook wel de werkelijke reden zijn waarom ze er bezwaar tegen hebben. Gisteren was Bonje met de Buren weer op RTL4. Man o man, wat zijn sommige buren gek....

De Rabobank... Ik wilde er zelf een offerte aanvragen voor de hypotheek, en kon dan over 4 weken terecht. Helaas pindakaas. Ik wil dan best 1 of 2 weken wachten, maar 4 weken vind ik een beetje van het goede. Ik betaal nu 2500 euro all in voor het regelen van de hypotheek bij de plaatselijke hypotheekadviseur.

Faniek, ik heb zelf ook problemen gehad waardoor er uitstel moest worden gegeven op de ontbindende voorwaarde. Gelukkig deze week is alles rond gekomen en kan het grote regelen beginnen.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 19:36

Noah, mooi appartement heb je te koop :j Leuk dat er een aparte eethoek is!
Stompwijk is echt een schattig dorp, maar ik kan mij voorstellen dat dat na DH erg wennen is :D

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 21:33

Rente heeft maar een hele beperkte invloed op je leencapaciteit. Er wordt ook vaak gewerkt met een zogenaamde toetsrente, je uiteindelijke rente staat daar los van.

Fase B kan :j mits je maar zwart op wit door middel van een intentie én een werkgeversverklaring krijgt dat je uitzicht hebt op een vast contract. En daar doen de meeste uitzendbureau's nog wel eens moeilijk over.
Dat zou je hypotheekadviseur moeten weten overigens... hoe dat zit qua contracten bij uitzendbureau's. Zo moeilijk is dat namelijk niet.

Onafhankelijke adviseurs ( voor zover die bestaan...) adviseren een bepaalde hypotheek, en gaan daarna kijken bij welke verstrekker die het gunstigst te krijgen is. Ze adviseren dus geen bank en dan een hypotheek, maar kijken wel (als het goed is ) welke bank en voorwaarden het beste bij jullie passen.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 22:07

@ Wolken
Dat zou volgens mij best een nette aanbieding zijn naar de achterburen dat ze daar dan nog wel mogen komen. Lijkt trouwens best behoorlijk groot die "hutjes" zo in verhouding.

Gelukkig is het dus wel vaker zo dat uitstel word gevraagd ben ik niet zo'n uitzonderingspositie :))

@ Berdien
Bij ons zou de toetsrente ten opzichte van de werkelijke rente bijna 15000 euro schelen. Wat ik begreep van de hypotheekadviseur is dat als je een hypotheek neemt zonder 10 jaar rentevast dat ze inderdaad werken met die toetsrente, maar anders met de offerterente: http://www.hypotheekshop.nl/de-hypothee ... -aangepast

Ik heb op Fase B alles al zwart op wit met intentie op vast. Ik zat eigenlijk ook nog maar half jaartje in Fase A en het bedrijf wil mij wel overnemen, maar kortste klap was dit. Het viel me ook wat tegen dat mijn hypotheekadviseur dat niet wist. Nu komt hij er mee dat er geen vast gesteld uurloon in mijn arbeidsovereenkomst staat, ik weet niet in hoeverre dit van belang is? Je schijnt er volgens mij best veel van te weten :D
Het is niet gebruikelijk om 2 hypotheekadviseurs aan het werk te zetten lijkt mij, vind ik ook niet netjes, maar we zitten zo krapjes in tijd en de andere lijkt wat meer te weten over hoe en wat met Fase B contract.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 22:34

Klopt :j Langer dan tien jaar vast is 'echte' rente, alles daaronder gaat op de toetsrente.

Uurloon is wel van belang, zeker als je op basis van uitzendcontract werkt :j Anders wordt er vaak met een maandloon gewerkt. Met een flexcontract heb je vaak een min-max contract en kunnen -theoretisch gezien- je uren sterk wisselen. Daarom dus een uurloon waar een gemiddelde van genomen wordt.

Twee adviseurs voor je aan het werk zetten is niet ideaal, maar zeker als je krap zit qua tijd kun je niet altijd even 'netjes' te werk gaan. Geen hypotheek zonder goed vast gelegd inkomen, zo simpel is het.

Veel vanaf weten.. ach. Ik ben hypotheekadviseur :))

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 23:26

Onze adviseu heeft idd een hypotheek en de bank geadviseerd! Maar hij had heel veel verschillende opties voor ons uitgezocht en door middel van het gesprek zijn we uiteindelijk op een hupotheek uitgekomen!
Ging echt super fijn, onze adviseur kent ons persoonlijk vrij goed en heeft ook naar onze huidige hypotheek en looptijden gekeken. Onze makelaar wilde het ook wel doen, hadden we eerder een beter gevoel bij.
Maar toch een tweede gesprek gehad met de huidige en dat was echt goed. Hoop wel dat de offerte snek komt want de tijd begint wel een beetje te dringen......

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 21:39

Ik hoorde net dat de buurman wier huis te koop staat wegens een verbroken relatie een hypotheek heeft van 125% het aankoopbedrag vier jaar terug... Met de huidige VP maakt hij 30 mille verlies op zijn hypotheek en 3 verdiepingen meer onder onze laag staat een appartement voor 35 mille minder dan zijn VP te koop (18 m2 groter, maar ex-huur en de plafonds 35cm lager).

Ik ben blij dat ik niet in zijn schoenen sta :o

Berdien :D

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 21:45

Wij hebbengelukkig met zi'n bedrag aan overwaarde kunnen kopen!
Hypotheek wordt nu ook niet hoger dan nodig is om het huis te financieren. We hebben beiden wel een redelijk gevulde spaarrekening en daar wordt dis ook de inrichting ed van betaald.
Daarbij brengen we ook nog extra geld in dus de hypotheek wordt nog wat lager. Daar maak ik me verder dus niet zo heel druk over hoor.

Maar je hoort tegenwoordig idd vaker dat mensen met echt verlies verkopen

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 21:50

Ik snap uberhaubt niet dat je zo'n hoge hypotheek neemt om er een mooiere badkamer en keuken mee te financieren, terwijl het standaard sanitair en keuken echt heel netjes was (nieuwbouw) :Y)
Als ik mijn huis verkoop blijf ik sowieso niet met een restschuld zitten, en dat vind ik een heel fijn idee :o

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 23:02

Dat hebbe wij ook en wij hebben het idee dat wij hier blijven wonen tot we rijp zijn voor het bejaardentehuis :') toch hebben we het streven om de hypotheek aan de kant te hebben als we 65 zijn. Liever eerder natuurlijk maar we willen ook gewoon blijven leven :)

berthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 12:12

Noah, mooi appartement!

Na heel veel dubben, hebben we besloten om eerst maar even niets te doen. In de brochure stond al aangegeven dat het achterperceel bij te kopen was. Als er iemand een fout heeft gemaakt, is dat dus de gemeente. Die laten nu hun juridisch medewerkers ernaar kijken. Als de achterburen geen rechten hebben dan hebben ze een conflict met de gemeente. Niet met ons. Als ze dat wel zo zien, jammer dan. Op zichzelf moet je sowieso al bijzonder in elkaar zitten als je denkt rechten te hebben op een stuk bos aan de overkant van de straat omdat je kinderen daar spelen, toch? Ik snap de teleurstelling wel maar ja.... We gaan pas praten als het voorlopig koopcontract is getekend. Wij willen toch gewoon het liefst dat stuk en wellicht zijn ze wel heel blij als we aanbieden dat hun kinderen nog twee jaar (ofzo) daar mogen spelen.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 14:41

Ik vind dat eigenlijk best coulant...
Als je een projectontwikkelaar was geweest die er een weg of kantoor of weetikveel wat had aangelegd, had dit niet gekund.

Wolken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 15:17

Een projectontwikkelaar bouwt er een paar huizen, verkoopt deze voor een mooie prijs en is dan weer vertrokken. Die heeft niet nog jaren te maken met vrokkige buren... Maar idd eerst even lekker aan de gemeente overlaten. Laat die nu maar even "het gevecht" voeren.