fohadie schreef:Dat zou mooi zijn als jullie het huis zo kunnen krijgen voor die prijs. Zeker ook omdat je dan niet met andere bieders hoeft te klooien. Succes hoor!
Hier de belastingpapieren ingevuld. Dachten een mooi bedrag terug te krijgen want vorig jaar juli huis gekocht en hypotheekrente aftrek. Volgens de hypotheker konden we zo,n €7000 terug vragen van de kosten voor het kopen van een huis.
Blijkbaar zijn de regels veranderd en als je gezamelijk inkomen boven een bepaald bedrag komt, krijg je een heel stuk minder terug en ook een heel stuk minder hypotheekrente terug.
Niemand die ons dat verteld heeft, ik heb het ook nergens gelezen. Hebben jullie hier al van gehoord?
Ook gek dat het huis met alleen het salaris van mijn man is aangekocht. Maar hij alleen zit onder dat bepaalde bedrag. Samen komen we er iets boven, niet veel. Ik weet het niet meer zeker maar meen dat het om een verzamel jaarinkomen van boven de 78.000 gaat.
Jullie hebben het huis gekocht in juli, dus je hebt maar 5 of 6 mnd hypotheek betaald. De Hypotheker zal met een volledig jaar gerekend hebben. Dus je betaalde rente even x2 doen (ongeveer).
Je/jullie zouden bij een jaarinkomen tussen 39.000 en 78.000 niet meer rente-aftrek hebben. Boven die drempel van 78.000, in de 3e belastingsschijf, kreeg je vroeger (bijna) 50% terug. Dat is nu beperkt tot de 37,6% van de 2e schijf.
Dit is gedaan omdat het wel een beetje vreemd was dat 2 situaties met hetzelfde huis en dezelfde hypotheeklast maar 2 verschillende inkomens (zeg 77.000 en 79.000), het hoogste inkomen veel meer aftrek had dan de buren met een lager inkomen.
Dus door meer te werken krijg je in dit geval niet minder terug, maar ook niet meer.