Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 23:19

Hier slaan ze zelfs toe als je gewoon thuis bent en je erop staat te kijken.

Dat fietspad is idd heel handig! Er is nog zo'n route van ruim 20km die begint in onze stad en doorloopt naar zelfs de aanpalende provincie. Alles is omzoomd door bomen dus als je het donker wil hebben... Moest daar zulke verlichting staan, het zou veel vaker gebruikt (kunnen) worden. Idem lang de vaart over het jaagpad. Nu nam ik die route naar mijn vorige week nooit eens het donker was na werktijd. Dus ik nam nooit de fiets in de winter. Was er absoluut niet veilig.

Luxorvalkje

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 10:35

Over dat soort verlichting zit ik een beetje in tweestrijd.

Ik ben helemaal voor verlichte fietspaden, fietsen ipv auto wanneer het kan, zo min mogelijk onnodig licht aan voor zowel dieren/ natuur als het milieu.

Maar stel dat zo'n creep zich stil verstopt, dan ziet hij aan de lichten wanneer zijn slachtoffer vlakbij komt. En dat vind ik ook weer eng.

Qua besparen gaat het niet zo goed. Heb nieuwe gordijnen besteld.

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 13:51

Hier zit ook zo'n fietspad, leuk als je er loopt dan blijft het licht net niet lang genoeg aan.

Sportcomplex erna heeft wel giga verlichte billboarda die continue aanstaan.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 14:35

Hier ook niet zo lekker bespaard. Nieuwe ski's besteld en twee sets sneeuwschoenen (van die rackets).

Hier hebben ze nu de weinige lantaarns ook uit tussen 23 en 5 uur. Ik vind het goede zaak!

Die straatverlichting op sensor vind ik echt briljant. Ik ergerde me in NL echt al jaren dood aan de idiote hoeveelheid straatverlichting. De helft minder zou al enorm schelen en nog steeds ruim voldoende zijn, zeker in bebouwde kom waar je naast de doorgaande weg nog 2 paralelwegen hebt met ieder zijn eigen verlichting.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 14:37

Aangezien je altijd verlichting hebt op je fiets en die paden lange rechte stroken zijn ziet een creep je sowieso aankomen :+
Camera's zouden ook handig zijn. Idee van wildcamera die filmt bij beweging, en de beelden een week of maand bijhouden. Als er dan iemand verdwijnt weten ze iig tussen welke 2 ijkpunten het is gebeurd.

Geen billboards aan sportcomplexen hier.

Ipv alles zo immens te verlichten zouden ze beter inzetten op goede reflectie langs de wegen en op de wegen, kleinere verlichting aan fietspaden/voetpaden op sensor, en uiteraard focus op zichtbaarheid van de (zwakke) weggebruikers. Ik ging gisteren overdag bij grijs maar helder weer een stapronde doen met paard. Ikzelf okergele jas, paard met fluo nierdeken. Zijn we nog 3x gewoon de gracht in gedrukt.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 14:46

Ik ben even een beetje boos.
Ik had een vacature gezien voor 8 uur per week. Dat had ik kunnen combineren met mijn huidige baan. In de vacature stond ook 0 tot 32 uur per week.
Jasje gekocht en op naar de sollicitatie.
Blijkt dat het om een vacature voor 24 uur per week gaat.
Nu ben ik dus voor de kat z'n viool gegaan, voor de kat zijn viool reiskosten gemaakt...
En zit ik dus geïrriteerd met een grote blaar op mijn hiel aan een muffin...

Ik ben eigenlijk wel in staat om mijn kosten terug te vragen die ik gemaakt heb

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-22 14:48

Ik heb ook járen zoiets gehad van Sint hoort erbij ook al is het een chocoladeletter. Dat doe ik dan ook, maar niet exact meer op 5 december :+

Echt zo balen als ze zo slecht op je letten Varekaj >;)

Met bezuinigen / letten op de uitgaven gaat het hier nu weer goed na een maand behoorlijk de teugels los te hebben gelaten :o :+
We zouden met Oud&Nieuw een paar dagen weg maar het is zo giga duur dat we het maar overslaan...

@purny wat ontzettend waardeloos -O-

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 14:51

Ja ik ben echt best wel pissed nu...
Zocht gewoon iets voor 8 uur erbij wat makkelijk met mijn huidige baan gecombineerd kan worden aangezien ik daar geen extra uren kan krijgen

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 15:25

O dat is wel echt heel erg matig van zo'n bedrijf. Wat hadden zij als reden dat ze 8 op de vacature zetten en 24 willen?

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 15:30

Jeetje dat is echt slecht inderdaad. Wat ontzettend vervelend Purny! Die muffin heb je wel verdiend.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 15:49

PSvanLot schreef:
O dat is wel echt heel erg matig van zo'n bedrijf. Wat hadden zij als reden dat ze 8 op de vacature zetten en 24 willen?

Ze vonden 1 dag beschikbaar zijn te weinig. Ik had aangegeven dat dat de rede was dat ik daar had gesolliciteerd omdat er als tijdsbestek 0 tot 32 uur stond.
Ik ben in staat om de treinkaartjes te declareren bij ze

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-22 17:13

Zou dat gewoon doen, die treintickets declareren. Nee heb je ja kun je krijgen en misschien dat het ze een beetje doet nadenken over hoe / wat.
Overigens... misschien met een beetje aardig mailtje. Er zijn veel bedrijven die willen dat je 32 uur per week beschikbaar bent en maar 8 uur per week werk hebben, maar er zijn maar heel weinig mensen die zo willen werken. Dus met een beetje geluk voor jou en pech voor hen zullen ze je straks gewoon nodig hebben die ene dag :j :+

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 17:16

PSvanLot schreef:
Ja dat wisselgeld sparen vind ik echt ideaal Luxor! Vorige maand onbewust €65,90 gespaard en nu ook alweer bijna €40.

Ik word gek van zulke bedragen op mijn spaarrekening.

Ik boek over per 100 of 500 euro
Liefst nog 1000
Ook als ik rente krijg van een paar euro haal ik het eraf, vind zulke bedragen zo vreemd :+

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 17:22

Jeetje purny dat is echt waardeloos

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 18:22

Alja schreef:
PSvanLot schreef:
Ja dat wisselgeld sparen vind ik echt ideaal Luxor! Vorige maand onbewust €65,90 gespaard en nu ook alweer bijna €40.

Liefst nog 1000
Ook als ik rente krijg van een paar euro haal ik het eraf, vind zulke bedragen zo vreemd :+

Lees nog steeds mee hier maar post niet zo vaak :o maar dit doe ik ook inderdaad :')

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 18:34

Varekaj schreef:
Ik zit op 30-40min rijden (15km maar lastige route) en dat is tegelijk zowat het dichtste bij waar de accommodatie goed is voor zowel ruiter als paard. Kost best geld, maar zoals ik al zei, de gemoedsrust is het meer dan waard.
Bij koliek of bevalling gaat je paard in een box met cameratoezicht, checken ze ieder uur/om het uur, gaan eruit om te laten stappen of voor DA, ook tijdens de nachten. Heb je paard met wondzorg, helpen ze mee. Ga je op vakantie pakken ze alles over behalve rijden/longeren zonder extra kosten. En ook op vlak van weide beheer hebben ze altijd wel tips and tricks, zodat je je eigen weiland goed kan houden.

Spaarzaam zijn op mezelf is ook iets wat ik heb geleerd tijdens de lockdown met covid. En gemoedsrust hoort daar absoluut bij.

gemoedsrust is idd een ferm punt!

Ik heb totnutoe ook verschillende variaties van stallen gehad.

1. bij een boer met nog een trekpaard. Mijn paard stond er gratis en ik ging iedere dag hooi vullen en gaan uitmesten, geen faciliteiten en in de winter een drekboel. wel 24/7 buiten en onbeperkt hooi.
2. Na de tweede winter drek en aankoop van mijn paard haar moeder, heb ik ze beide bij een boertje die wat opfok deed gezet.
24/7 buiten, ruime propere inloopstal, stromend water, 6 hectare, voor 150 per paard incl brok en hooi.
Nadeel: in de winter kregen ze weinig hooi bijgevoerd, geen magere paarden ,wel chagerijnige paarden soms. Kon wel prima opgevangen worden door ze dagelijks een goede emmer pulp bij te voeren, ze hadden sowieso constant gras te knabbelen en een portie hooi smorgens, savonds gaf ik dan de pulp. Geen piste, wel trailerstalling en geen werk eraan. Was ideaal, maar hij vond mijn paarden teveel eten en wilde de prijs praktisch verdubbelen, dat vond ik het niet waard.
3. stalling op basis van doe het zelf, eerst was het ik alleen, daarna met nog 2 stalgenoten. goede inloopstal, verharding met ruif, paddock en weides aansluitend. Alles doe het zelf, dus 24/7 buiten en onbeperkt hooi. met de andere twee personen had ik 3-4 mest en voerbeurten per week
Nadeel: het hooi was erg duur en na een paar jaar besloten ze van 90-120 euro te gaan. In combi dat ik dan 3 paarden had op 2 locaties en ik een huis gekocht had dicht bij mijn moeder (en het 25 km naar stal was over een mottige weg (ik was 3-4 uur weg per ronde omdat ik in totaal op mijn dagen 7 paarden moest uitmesten en voeren + de afstand) heb ik besloten iets dichterbij te zoeken waar ze alledrie naartoe konden.
Dit dan wel gevonden op mijn huidig stukje op 5 minuten van mijn deur af, en eigenlijk vind ik het zalig!
Ik bepaal alles, ik zit super dichtbij.
Het enige nadeel is dat ik het mezelf graag makkelijker zou maken, maar daarvoor moet ik investeren, en dat is zonde op een huurstuk. De investeringen dat ik doe zijn er dat ik kan meenemen, maar dingen zoals beton, zand, omheiningen, etc zijn niet evident.
En ik heb nu ook maar 3500 m² meer en er mag geen 4 de paard bijkomen. :+

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 18:56

Toevallig werd ik net geappt door degene die mij had ingepland voor het gesprek. Heb aangegeven hoe het was verlopen en dat ik het zonde vond van de reiskosten.
Ik vroeg haar ook of ze niet op 1 lijn zaten en ineens werd het gesprek afgekapt.
Ze ging nog met de persoon waarmee ik het gesprek had zitten om te kijken hoe of wat.
Ze kwam ook een beetje bijdehand uit de bocht dat het een communicatiefout was...

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 21:04

Alja schreef:
PSvanLot schreef:

Liefst nog 1000

Ik doe dat vanaf nu aan het einde van de maand. Dan trek ik het weer recht haha.
Ik wil ook rond bedragen op mijn spaarrekening.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 21:05

Ik heb vandaag gehoord dat ik voor mijn werk in februari 4 dagen naar Estland mag. Vind het echt zo enorm gaaf!

Sunrise

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 21:36

Alja schreef:
PSvanLot schreef:

Liefst nog 1000

Ik antwoord niet zo vaak maar ben toch blij te lezen dat ik niet de enige ben die dat doet :')

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 21:38

Leuk zeg! Wat ga je daar doen? Als ik me goed herinner zit jij in het onderwijs?
Ik heb in februari ook een snoepreisje van het werk. Een klant opent een nieuwe fabriek die wordt volgezet met onze machines, wij als 1ste lijn troubleshoot gaan preventief support geven, vanaf februari voor ongeveer een jaar lang. Nu wordt de fabriek pas begin februari opgeleverd en half/eind februari worden de eerste machines binnen gereden. Nu duurt het vanaf dan nog een week of 8 voordat ze bij mijn stuk voor te troubleshooten komen. Ik ga eind februari voor 2,5 week. :') Geen klap voor mij om te doen daar. :=
Zit nog wel een andere klant waar support aan gegeven kan worden maar de kans dat dat 2 weken werk geeft is minimaal. Dus wellicht dat het dan gewoon de machines in de fabriek in Nederland supporten vanuit de US. Maar dan moeten we wel op werkvisum gaan en het schijnt tijdrovend te zijn om een werkvisum te regelen. Heb al gehoord dat collega's 2 weken in Dublin zijn geweest om dat vanuit daar te regelen, was sneller. :=
Echt he, besparen, dit geintje kost zo 15000 euro voor het bedrijf, en waarvoor? Als het nu Azië was, dan was er nog iets voor te zeggen, dag daar is bij ons nacht, maar US, dat valt precies samen met de avonddienst hier.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 21:47

Noenlight, ik ga daar naartoe in verband met een inspiratiereis omtrent digitalisering in het onderwijs.

Een bomvol programma vanaf het aankomen op Schiphol om 08:00 op zondag tot en met het vertrek in het hotel woensdag om 06:00. Universiteiten en scholen bezoeken, maar ook verschillende lezingen.

'Technologie zit in het DNA van Estland, en dit werkt door op het onderwijs. Leerlingen kunnen technologie overal gebruiken: het is onderdeel van het curriculum, maar er zijn ook verschillende publieke en private initiatieven om aan de slag te gaan met technologie. Digitale geletterdheid is daarom erg belangrijk om te kunnen functioneren in de vergevorderde digitale samenleving in Estland.

Online dienstverlening en slimme toepassingen zijn dan ook niet meer weg te denken uit het onderwijs in Estland. Het land is heel bewust begonnen bij de jeugd. Kinderen leren al op jonge leeftijd programmeren op school en docenten krijgen ieder jaar een ‘opfriscursus’ om bij te blijven bij de snelle ontwikkelingen in de (onderwijs)technologie. De overheid faciliteert scholen bij het gebruik van ICT.

Estland bivakkeert als gidsland voor onderwijstechnologie al jaren in de top van de PISA ranglijst. Tegelijkertijd kent Estland ook nog een echte leescultuur. Dus de digitalisering van het onderwijs lijkt de leescultuur (boeken) niet te raken.'

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 21:57

Interessant zeg! Estland is daarmee dus een soort van koploper in het onderwijs? Nooit verwacht van een land wat 30 jaar geleden nog een en al communisme was dat ze nu veel landen voorbij stevenen. Wel gaaf dat jij daar naar toe mag gaan!

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 22:17

Ja gaaf he! Ik had het ook overal verwacht, maar niet in die hoek.
Ga mijn winterkleding vast zoeken... Het komt er in februari vaak niet boven de -2 en vaak ligt er sneeuw. Dat is dan wel erg leuk. En het is daar nog een stuk later licht en eerder donker. Het lijkt me een toffe ervaring om naar dat land te gaan! 12 februari is al snel!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 22:54

Ontzettend knap dat ze zo opgekrabbeld zijn. Nu doen die 3 landjes het daar ontzettend goed, kunnen veel landen wat van leren. Hopelijk heb je ook wat tijd om sightseeing te doen, schijnen mooie landen te zijn met mooie steden. Ga je naar Tallinn?