[Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 22:23

Sammie schreef:
Verkopen? :))

Laat ik het anders formuleren...als ze rotzooi achter laten :+

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 22:33

Je moet dan eerst de verkoper in gebreke stellen, en die heeft dan 8 dagen de tijd (zo was het bij ons tenminste). Daarna gaat de boete direct in. Alleen hoe het zit met die kale kip waar je niet van kunt plukken, geen idee. Als je geluk hebt verkoopt hij met winst en is er daarbij geld vrij gekomen.

Kirstenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 22:33

Wat een gedoe zeg Anne_mieke88! Wanneer is de overdracht gepland? Hoop dat je snel van dit gedoe af bent zeg.

Wij hebben vandaag bouwtechnische keuring gehad. Was eigenlijk prima! Paar punten die gedaan moeten worden. Dus nu is eigenlijk alles zeker dat het ons huis gaat worden, financiering heb ik wel vertrouwen in dat dat gaat lukken :D

Anne_mieke88

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 22:48

Fijne uitleg neonlight!

Overdracht is 31/03 dus vrij snel al ...
Pppfff hopelijk zijn we er snel vanaf :j
Wat fijn kirsten! Ga dr voor!!

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 22:52

Neonlight schreef:
Je moet dan eerst de verkoper in gebreke stellen, en die heeft dan 8 dagen de tijd (zo was het bij ons tenminste). Daarna gaat de boete direct in. Alleen hoe het zit met die kale kip waar je niet van kunt plukken, geen idee. Als je geluk hebt verkoopt hij met winst en is er daarbij geld vrij gekomen.

Hoe bedoel je 8 dagen de tijd? Want in principe heb ik de eerste week ook vrij genomen om te gaan klussen. Maar hoe het huis was zou het me niet verbazen dat ze dingen achter laten.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 23:02

Ze moeten wel de tijd krijgen om hun fout te herstellen. Dus binnen acht dagen de rotzooi ophalen :D

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 23:02

Sammie schreef:
Ze moeten wel de tijd krijgen om hun fout te herstellen. Dus binnen acht dagen de zooi ophalen :D

Bedankt voor de uitleg :)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 23:36

Zo is het inderdaad. :j
Wij hebben dat ook aan de hand gehad, wij woonden er tegenover en er was totaal geen zicht op een verhuizing en ook geen nieuwe woning (en dat met 3 kinderen). Dus ook het nodige aan informatie gewonnen, maar op vrijdag begonnen ze te rijden en te ruimen en op maandag was alles toch weg (naar allerlei plekken en hun gingen in een caravan wonen bij de ouders/grootouders op de oprit).
Wij hadden ook maar 2 weken vrij, en het is balen dat die 8 dagen er dan eerst nog zijn, maar helaas is het niet anders. En wij hadden een strakke deadline, want een maand na de overdracht trouwden wij en het feest was in het nieuwe huis, we hebben dus wel even peentjes gezweet, maar achteraf was het niet nodig. :D

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 23:59

Onze verwachting was ook dat de verkopers niet optijd eruit zouden zijn. Gelukkig hadden ook wij het mis en was het huis op de afgesproken datum leeg.

Ik heb er wel van geleerd. De verkopende makelaar zal, als wij dit huis ooit verkopen, absoluut NIET onder verkoop makelaar worden :D

A_noukJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 00:00

Annemieke, bankgarantie moet geen probleem zijn. Onze bank had hem een dag na het tekenen van de offerte gestort.

Hier druk aan de klus! En nog niets van de bank gehoord :')

Kirstenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 09:25

Leuk Anouk, foto's? :D

Wat is trouwens jullie ervaring na een bouwtechnische keuring qua kosten die gemaakt moeten worden? Wij hebben geen bedrag vastgesteld waarop de ontbindende voorwaarden van toepassing zouden zijn, dus we mogen er sowieso vanaf zien. Het lijkt mij wel logisch als alle kosten voor ons zelf zijn, of kunnen we ook verwachten dat de verkoper hier nog wat in doet?

A_noukJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 10:53

Ik denk dat erg afhankelijk is van de staat waarin het huis is en waarop de vraagprijs is gebaseerd.
Mocht nu blijken dat er dermate veel achterstallig onderhoud is dat de verkoopwaarde niet meer overeenkomt zou ik in overleg treden met de verkopende partij, mocht je de woning dan natuurlijk nog willen.

Heb wel wat fotos :))
Gisteren zijn we begonnen aan het in elkaar zetten van de keuken, heb de badkamer helemaal opgeruimd. Mijn vader had het muurtje af, dus morgen kunnen de leidingen gefreesd worden en zaterdag worden alle inbouw artikelen geïnstalleerd op de badkamer.

Fotos zijn van zondag!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 10:55

A_nouk schreef:
Annemieke, bankgarantie moet geen probleem zijn. Onze bank had hem een dag na het tekenen van de offerte gestort.

Hier druk aan de klus! En nog niets van de bank gehoord :')

Ok... ik denk dat ik de adviseur dan niet goed heb begrepen hij had het telkens over na 8 weken na de tekendatum... maar dat kan dus niet omdat er geen tekendatum op staat...

A_noukJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 11:03

Bij de ABN kon de bankgarantie na het ondertekenen van de offerte ( offerte traject duurt gemiddeld 8 weken) direct gesteld worden. Had een vertraging van 1 werkdag voor de administratieve rompslomp.

Kirstenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 11:20

Dat is wel een goede manier om het te bekijken ja. De woning wordt er niet minder waard door en er is ook geen sprake van achterstallig onderhoud, dus ik denk dat we moeten accepteren dat het voor onze eigen kosten is.

Jullie huis ziet er al best af uit op je foto's! Behalve de keuken dan ;)

A_noukJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 11:59

Alles moet nog wel geschilderd worden bij ons, echt letterlijk alles :=
De kozijnen hebben binnen allemaal een soort grijs blauwe kleur en de muren zijn ontzettend geel terwijl het plafond spierwit is :\

Alleen aan de vloer die er ligt wordt niets meer gedaan..

Buiten moet al het hout nog geschilderd en gelakt worden, leuk karweitje.. :Y)

Als alle benodigde aanpassingen vanuit het taxatie rapport niets af doen aan de waarde van de woning, dan lijkt het me dat het meer aanpassingen zijn om het naar jullie wensen te maken?

De badkamer is nog lange niet af :P
Afbeelding

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 12:04

prutsmuts hadden we een kamer met groen houtwerk(gedaan met muurverf >;) )

Een kamer met zilver houtwerk, ook de plafondplinten _-:(

1 met grijs houtwerk
En beneden was alles wit, maar slecht in de verf tot zaken puur in de grondverf.

Verder een houten gevel die al heel lang geen verf meer had gezien inclusief heel wat rotte plekken... kiloos albastine houtrotvuller tegen aan gegaan
Ach ja... het houd je van de straat ;)

A_noukJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 12:09

Ja ik vind dat houd bij ons van de gevel maar eng.. maar de inspecteur heeft me verteld dat het toch echt niet rot is maar verweerd en dat met een keertje schuren en lakken alles weer netjes is ? :')

Agh ik moet toch alles gaan schilderen, bepaalde stukken worden nog gestukadoord en heb ook een aantal nieuwe kozijnen. Dusja ben voorlopig nog wel even bezig !

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 12:14

A_nouk schreef:
Bij de ABN kon de bankgarantie na het ondertekenen van de offerte ( offerte traject duurt gemiddeld 8 weken) direct gesteld worden. Had een vertraging van 1 werkdag voor de administratieve rompslomp.

hhhmm. toch even extra vragen nog wat hij precies bedoelde dan maar...

pfoe succes met klussen hoor... zodra je klaar bent heb je een paleisje hoor :)

Kirstenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 12:23

Das toch nog wel een aardig klusje ja, succes!

Er zijn 3 dingen uit de keuring gekomen, en 1 daarvan is regulier onderhoud (dus niet meer dan logisch dat dit voor onze kosten komt). Het andere is een klein foutje in de dakbedekking van de dakkapel en de schoorsteen moet gerenoveerd worden. Is niet meer in gebruik maar het is een jaren 30 woning dus hoort wel bij het huis. Dat is ook waarom het huis er niet zozeer minder waard door wordt... Bij een jaren 30 woning weet je dat dit soort dingen spelen en het valt enorm mee hoe de rest eruit ziet. De schoorsteen is ook nog eens gedeeld met de buren dus ook even de vraag of zij t gerenoveerd willen hebben

A_noukJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 12:24

Heb je al een bod gedaan? Anders zou ik wanneer je er in je bod vanuit bent gegaan dat die dingen wel in goede staat waren even in overleg gaan met de makelaar van de koper :)

Maar dan moet je even zelf overwegen of de waarde van de woning ook echt de staat van de woning weerspiegelt, als dat het geval is dan zou ik het gewoon zo laten :j

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 18:24

Heb net alle concepten gehad van de notaris...heb ik in ieder geval wat te lezen vanavond.

Avalon87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 09:22

Hoi allemaal. Mag ik hier ook meekletsen?
Mijn partner en ik willen graag een huis kopen. Voor ons allebei is dit de eerste keer en we vinden het nogal spannend :D

We hebben inmiddels een huis op het oog. Op de site van de Rabobank hebben we het digitaal hypotheek dossier ingevuld, dus we hebben een beeld van wat we kunnen lenen. Ook hebben we een tijd terug een oriëntatie gesprek gehad.

Nu willen we dus graag een bod doen onder de ontbindende voorwaarde dat we de financiering rond krijgen en de bouwtechnische keuring goed uitvalt. Als we een bod hebben gedaan, kunnen we pas terug naar de bank voor de financiën verder te regelen. Nou missen we eigenlijk een tussenpersoon, die ons kan adviseren over de onderhandelingen, de keuring, de notaris en de hypotheek. Een partij waar we met vragen terecht kunnen. Hoe hebben jullie dit gedaan?

Vorige week kreeg ik van iemand de tip om me aan te melden bij Vereniging Eigen huis, voor tips, adviezen en diensten. Zijn er hier meer mensen die zich daarbij hebben aangemeld? En hebben jullie verder misschien tips hoe we dit het beste kunnen aanpakken?

Alvast bedankt!

Kirstenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 09:27

Wij hadden ook veel vragen en hebben daarom een aankoopmakelaar in de hand genomen. Die heeft er ook voor gezorgd dat we 2500 lager uit zijn gekomen dan we zelf hadden gedaan dus haar kosten zijn er ook al uit :)

Succes, spannende tijd! :D

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 18:20

wij zijn om die reden naar een "onafhankelijke" hypotheek adviseur gegaan...
we zijn orienterend bij 2 banken en een onafhankelijke wezen praten...rabo was de meest waardeloze van de drie , abn dacht nog aardig mee, de onafhankelijke was zijn geld dubbel en dwars waard, ondanks dat we daar minstens drie keer een rabohypotheek mee hadden kunnen afsluiten qua bedrag.
de rabo kon ook echt niets voorrekenen
"dat valt onder advies, dus als je even tekent en een 400 euro ophoest, dan zal ik de nummers even invoeren" overig meedenken over samenleven, erven en wat dan ook, dat zat er allemaal niet in , "daar doen wij niks mee" (behalve dan dat ze je een overlijdensrisico verzekering aan willen smeren van interpolis. )
wij liepen ook echt hoofdschuddend naar buiten , want het enige wat ze ons konden vertellen was hoe we het online hypotheekdossier moesten samenstellen, maar dat snapten we zelf ook wel,

de abn meneer wist ons wel het 1 en ander te vertellen
de onafhankelijke heeft voor het geld van het hypotheekgebeuren ook echt goed geadviseerd over samenleven, erven en ga zo maar door.

maar afhankelijk van de vragen die je hebt kun je kiezen voor een aankoopmakelaar, of een hypotheekadviseur die mee mag en wil denken.

wat betreft bieden, wij hebben eerst een keuring van het huis laten uitvoeren en op basis van die keuring hebben we onze max en beginbod gebaseerd. de bouwkundige was trouwens ook een lokaal persoon die goed op de hoogte is van het hoe, wie, wat en waar in de regio, die heeft dus ook echt meegedacht en geadviseerd op dat gebied. hoewel wij zelfs lager gestart zijn dan zijn advies.