Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 14:58

Vanmorgen weer een stuk of 25 vissen gevangen. Folie is er nu uit getrokken, ligt nu een dikke modderpoel. Straks nog een keer kijken of er vissen naar boven komen.

Afbeelding

Afbeelding

Goudwinde van dik 30 cm lang.

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 16:00

Wow, wel mooi dat ze zo overgezet zijn en die Goudwinde is groot! Hopelijk kunnen ze de verandering aan.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 21:44

En weer een stapje verder!
Afbeelding
Zoals een vriend van me zei: huisje, boompje, beestje, broertje! :D

Vandaag ben ik met mijn moeder mijn leibeuken op gaan halen. Daarna hebben we ze met vereende krachten geplant, be-boompaald, en met nog veel meer moeite voorzien van band (wat een k*t klus is het om dat helemaal strak netjes te krijgen!). Maar ik ben wel blij met het resultaat. Volgend jaar zal de heg er ook al veel meer in komen, en dan wordt het een mooi geheel wat hopelijk voldoende privacy biedt!

De leibeuk heb ik gekozen omdat hij 's winters zijn blad vasthoudt, en ik dat wel prettig vindt omdat het veel inkijk op mijn keukenraam wegneemt.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 22:20

Netjes, hele verandering zo! En het is een klusje wat inderdaad niet makkelijk is, leibomen planten viel ons ook zwaar tegen. :)) Niet alleen het binden maar ook alles netjes uitlijnen.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 22:30

Dat wordt mooi zeg! <3

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 22:32

Neonlight schreef:
Netjes, hele verandering zo! En het is een klusje wat inderdaad niet makkelijk is, leibomen planten viel ons ook zwaar tegen. :)) Niet alleen het binden maar ook alles netjes uitlijnen.

Echt hé... Alles precies even hoog, precies in lijn met elkaar, en dan als ze er al in staan bedenken dat de boompalen er ook nog onder moeten...
Maar goed, t staat en daar ben ik wel echt heel blij mee :D

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 21:11

Mag ik even binnenvallen in dit topic?

Ik ben vergeten mijn klimroos te snoeien begin maart. Hij staat nu vol in knop op de oude uitlopers.
Moet ik het zo laten of kan ik hem alsnog flink terugsnoeien om sterkere uitlopers en meer rozen te krijgen?

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 22:07

@ eekhoornerik: Klimrozen alleen licht snoeien, anders geen bloemen...

Struikrozen en edelrozen e.d. mag je wel sterk terugsnoeien. Licht terugsnoeien ondanks knoppen of maar eerst laten bloeien en erna snoeien??? Aan jou de keuze! Mijn klimroos (New Dawn) heeft nog geen knoppen, ik hem hem licht gesnoeid, maar nog even goed nakijken, maar half nog (iets met weinig tijd en peuter erbij in de tuin).

Is het een rambler (bloeit één keer) of een doorbloeiende?

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 22:17

Rambler toch liever niet snoeien?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 23:12

Wij hebben afgelopen weekend flink huisgehouden in de voortuin. Flink wat gesnoeid en ook het een en ander eruit gegooid. Voortuin is nu flink kaal geworden. :=

Bij gebrek aan foto maar even plaatje van streetview.
Afbeelding

Die notenboom staat al een aantal jaar in de achtertuin, die struiken rechtsvoor op de foto hebben we eruit gegooid. Waren inmiddels enorm groot geworden en heb altijd al een hekel aan dat soort struiken gehad (stonden vroeger bij ons in het gemeenteplantsoen, ik weet de naam niet maar het pikte gruwelijk).
Op die plek willen we eigenlijk wel weer een groenblijvende heester neerzetten, maar dan dezelfde als linksvoor in de tuin staat, die pikt niet, is mooier naar mijn mening en groeit niet zo hard.
Nu we de tuin ver leeg hebben kwam mijn man ook met het idee om die vijver (niet echt te zien op die foto, maar in het midden ligt een toch nog vrij grote vijver) opnieuw aan te leggen. We hebben nieuwe stenen voor de rand gekregen, maar de opbouw van die vijver is knudde. Plateau aan de rand is ondiep, je kunt er geen bakken neerzetten want die steken een eind boven water. Bovendien niet waterpas, zodat ze eraf glijden.
Wel weer een heel project. := Maar heb er wel oren naar, zoals het nu is is het gewoon net niet.

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 23:20

Ik heb twee vragen.
Hopelijk weet iemand er iets van.

Ik heb een hydrangea gekregen een paar jaar terug. Preciezer weet ik niet. Het liefst wil ik hem voller hebben, maar de snoei methode verschilt per soort.
Nu heeft hij nog droge bloemen erop zitten. In het verleden al eens de toppen gesnoeid, tot de helft en een keer kort. Hij blijft sprieterig.
Wat raden jullie aan qua snoeien?

Mijn tulpenbollen laten al veel groen zien, en de eerste lelie ook. De bollen zitten nu in potten, en die zou ik graag in bakken doen.
Wat is een handig moment? Direct na het bloeien, de herfst of een ander moment? Sommigen raden aan om ze donker weg te leggen. Het liefst zie ik ze volgend jaar weer opkomen.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 23:34

Heb je een foto van de hortensia in bloei @Luxorvalkje

Lekker bezig neonlight :D

Vandaag wat foto's gemaakt van de bloemen in voor en achtertuin <3
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 08:25

Hier zit zoveel kennis dus ik probeer het maar.

Kun je een magnolia stekken of laten wortelen?

Mijn dochter heeft grote takken gekregen uit de tuin van overleden buurman en dus huis verkocht.
Nu wil ze graag als herinnering proberen om te stekken.
Volgens mij gaat dat heel moeilijk of zelfs helemaal niet maar misschien hier nog iemand een tip ?

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 08:58

Dagmar80 schreef:
@ eekhoornerik: Klimrozen alleen licht snoeien, anders geen bloemen...

Struikrozen en edelrozen e.d. mag je wel sterk terugsnoeien. Licht terugsnoeien ondanks knoppen of maar eerst laten bloeien en erna snoeien??? Aan jou de keuze! Mijn klimroos (New Dawn) heeft nog geen knoppen, ik hem hem licht gesnoeid, maar nog even goed nakijken, maar
half nog (iets met weinig tijd en peuter erbij in de tuin).

Is het een rambler (bloeit één keer) of een doorbloeiende?

Dank je! Het is een Rambler, al een oude die er al stond toen we hier kwamen wonen. Met knoppen bedoel ik de blaadjes. Mijn andere klimroos (ook New Dawn) heb ik heel licht teruggesnoeid in de herfst.

Ik blijf er toch maar vanaf na jouw tips :-j

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 09:00

anca schreef:
Hier zit zoveel kennis dus ik probeer het maar.

Kun je een magnolia stekken of laten wortelen?

Mijn dochter heeft grote takken gekregen uit de tuin van overleden buurman en dus huis verkocht.
Nu wil ze graag als herinnering proberen om te stekken.
Volgens mij gaat dat heel moeilijk of zelfs helemaal niet maar misschien hier nog iemand een tip ?

Het kan, maar absoluut geen garantie op succes. Lukt vrijwel alleen met jonge, nog niet verhoute, loten en midden in de zomer als de grond goed warm is.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 11:11

Ik baal een beetje, want de Veronica struiken zien er na de koude periode zo uit... en ik zie geen groenige dingen. Wat denken jullie? Wordt het nog wat of rooien? Afbeelding

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 11:12

Zijn de takken zo af te breken (en dan niet alleen de uiteindjes, maar juist laag bij de grond)? Zo niet en buigen ze, dan zit er nog leven in en kun je rustig nog even afwachten.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 11:18

Ik probeer ook te stekken en gok het er soms maar op.

Heb Vlier gewoon in de grond gestoken en doet het super.

Had vorig jaar Framboos gekregen, lange stengels en in de grond. Kregen in de winter hele kleine startende blaadjes en na de vorst was alles weg. Ik laat ze nog maar even staan, want iemand zei dat aanslaan ook wel 2jr kan duren, maar ben er bang voor.
Kan ze alleen niet altijd tegen sneeuw en vorst beschermen.

We hebben veel bessen soorten, ook stekken en die slaan allemaal goed aan.

Rozen overgenomen en zie ik nu eindelijk in bloei komen. En dan veel wilgen. Wat overleefd ( door paarden en varkens ), lijkt ook aan te slaan.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 11:23

Stekken is bij heel veel struiken en planten ontzettend makkelijk. Stukje afknippen/scheuren, een takje een beetje inkepen, eventueel een tijdje in water zetten tot ze wortels krijgen en in de grond planten. Na een maand checken of ze vaster zitten (dan wortelen ze) en lekker afwachten. Magnolia is wel echt notoir moeilijk (en het duurt jaren voor je een degelijke plant hebt). Maar altijd het proberen waard natuurlijk.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 11:27

Wat me wel is opgevallen bij wilg is dat ik kronkelwilg takken heb die bloeien en groeien, maar geen wortels hebben.

Maar gister noodgedwongen 3 opgegeten stompjes moeten verwijderen en die hadden wel wortels. Gaan dus weer ergens de grond in.

Ik heb takken van de liguster ook in de grond gestoken om haag te verlengen bij het huis en ben benieuwd wat het gaat doen. Staan er best veel nu en gaat niet dood, maar het doet verder ook niks.

Mijn tante heeft ooit een eigen buxus haagje gemaakt door te stekken. De helft is dood bij ons, dus ook geprobeerd, maar doe iets niet goed.......

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 11:31

Blijkbaar luistert buxus stekken best nauw: https://www.buxusplant.nl/buxus-stekken.html

Wat betreft dat die kronkelwilg: kan goed zijn dat de energie nu in de bloemen gaat zitten en niet in de wortels. Je kunt afwachten of ze na de bloei wel wortels aan gaan maken of de bloemen eraf halen zodat de plant zijn energie alsnog in de wortels stopt.
Laatst bijgewerkt door Kaka op 31-03-21 11:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 11:36

De Veronica zag er bij ons ook zo uit, en heb me laten vertellen dat die het maar een jaar of 5 doen. Stond er 6 jaar en heb hem eruit gehaald. Eerdere jaren is ie altijd groener gebleven. Stond wel in de voortuin waar nu alles op de schop gaat.

Zo ziet het er nu uit.
Afbeelding

Zijn nu aan het plannen hoe en wanneer we het allemaal gaan doen. Nieuwe folie moet op afspraak bijvoorbeeld, en het weekend na het paasweekend moeten we werken en hebben we maar 1 dag vrij. Omdat we dus ook met de vissen en het een en ander aan waterplanten zitten moet het in een paar dagen gedaan worden. Vissen zouden naar de andere vijver tijdelijk verhuisd kunnen worden maar qua bacteriën is dat ook niet zo goed. Dan gaan er gegarandeerd dood.
Vanmorgen in de andere vijver ook een dode vis, daar was de kop gewoon van af. |( Ik verdenk katten hiervan.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 11:53

Kaka schreef:
Blijkbaar luistert buxus stekken best nauw: https://www.buxusplant.nl/buxus-stekken.html

Wat betreft dat die kronkelwilg: kan goed zijn dat de energie nu in de bloemen gaat zitten en niet in de wortels. Je kunt afwachten of ze na de bloei wel wortels aan gaan maken of de bloemen eraf halen zodat de plant zijn energie alsnog in de wortels stopt.

Ja, soms kijkt het erg nauw. Heel knap hoe mn tante toen een hele haag zelf heeft gestekt.

Oke, thanx.

Er zijn wat kronkelwilg takken die inderdaad geheel vol in bloei staan en geen wortels hebben.

Deze kleine stompjes waren aangevreten en wist niet dat ze er nog zaten. Hebben nieuwe, grotere, dikkere wilgen nu, dus haalde ze eruit zag de wortels en een enkel blaadje. Krijgen ergens een rustig plekje en kan ze over 2jr altijd nog verplaatsen.

@Neonlight, wat rot als je een vis zo vindt. Is dat niet slecht voor het water? Een dode vis?

Wij hebben een poel met wat waterplanten. De poel moet aangepast, dus moeten die waterplanten eruit gaan halen. Maar water staat nog steeds hoog. Wordt een mooi weer klusje :)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 11:57

Geen idee of het heel slecht is, ik denk dat het wel meevalt. Is een redelijk grote vijver en heeft er niet dagen in gelegen. Maar baal wel dat katten de vissen om zeep helpen. Een reiger of ijsvogel eet hem tenminste helemaal op en daar heb ik minder moeite mee (hoewel ik ook baal als die de vijver leeg vissen).

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 17:17

Ik heb ook geen idee. Geen verstand van vijvers. Ik vind het heel mooi, maar best veel werk en ik denk dat je er best een beetje verstand van moet hebben om de kwaliteit goed te houden. Dus we hebben geen vijver.

Wij gaan een nieuwe poel maken bij de paarden en denk soms om die door te laten lopen naar de tuin en dan bij ons een watervalletje. Er zou dan een duiker moeten komen met pad erop voor de paarden als een soort bruggetje.

Zag dat de waterplanten nog leven. Maar die poel heeft vrij hoog gestaan en wat ik zag was dor, maar zie nu weer groen.