[Info] iPod - iPad - iPhone - iTunes #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

PSvanLot

Re: [Info] iPod - iPad - iPhone - iTunes #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 21:03

Hoe maken jullie het scherm van je MacBook vetvrij? Merk dat ik er af en toe toch per ongeluk met mijn handen aan zit en nu zitten er vette vlekken op. Heel irritant!

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 21:11

Ik heb van neweco een hele buts suède microvezel doekjes gekocht. Die zijn echt fantastisch. Maakt niet uit wat voor scherm, vette vingers vliegen er vanaf. Geen vocht, geen gekke spulletjes. Gewoon alleen zo’n doekje. Echt ideaal. Gebruik het ook voor mijn bril, MacBook, iPad en zo.

https://www.neweco.nl/microvezeldoeken/ ... eldscherm/

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 21:15

Toch beetje al online aan het zoeken!
Zie veel op marktplaats aangeboden worden van 2010. Is dit nog aan te raden? Qua updates, goed werkend, snelheid etc etc

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 21:17

Ik doe dat gewoon met een katoenen doek, of soms met een brillendoekje. En dan zonder vloeistof ofzo inderdaad, gewoon voorzichtig oppoetsen.

Ik heb een iMac uit 2010 die nog perfect werkt.. Maar eerlijk gezegd zou ik liever voor een nieuwe Macbook Air of Mac mini gaan. Die hebben de M1 chip, dus helemaal toekomstproof, voor niet al te veel geld.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 22:44

Mijn iMac van 2011 begint nu af en toe tegen niet-werkende applicaties aan te lopen omdat mijn besturingssysteem niet up to date is.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 23:35

MoniqueT schreef:
Mijn iMac van 2011 begint nu af en toe tegen niet-werkende applicaties aan te lopen omdat mijn besturingssysteem niet up to date is.

Ik heb een Mac van 2008 waar ik alleen mee internet, dat doet ie nog prima gelukkig!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 07:38

MoniqueT schreef:

Die van mij draait op High Sierra, die van jou ook gok ik? En hier heb ik inderdaad wat kleine problemen met Safari. Soms laadt ie een bepaalde website niet bijvoorbeeld. Op zich is dat makkelijk op te lossen door een andere browser te gebruiken.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 10:46

8nnemiek schreef:
MoniqueT schreef:

Die van mij draait op High Sierra, die van jou ook gok ik? En hier heb ik inderdaad wat kleine problemen met Safari. Soms laadt ie een bepaalde website niet bijvoorbeeld. Op zich is dat makkelijk op te lossen door een andere browser te gebruiken.

yepp High Sierra en Safari gebruik ik niet, nooit gedaan ook. Ik gebruik Chrome, die geeft geen problemen bij mij.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 11:11

Klopt, met Chrome kan ik veel oplossen. Maar ik ben wel erg gewend aan Safari en gebruik daarin heel vaak de sleutelhanger voor wachtwoorden bijvoorbeeld. Het zijn kleine dingetjes, ik wilde alleen maar aangeven dat Macs uit die tijd wel hun beperkingen beginnen te krijgen.

En inderdaad, hier ook High Sierra. Ik denk wel dat je High Sierra gebruikt Morrie, dat is namelijk het besturingssysteem waar je Mac op draait. Of op een nog oudere.

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 11:08

Een macbook Air early 2015
MacOS Mojave

Zou deze nog lang meegaan/ en qua snelheid?
Ben echt een leek hierin, sorry! Normaal heb ik wel verstand van laptops ed, maar bij macbooks vind ik dit toch wel lastig..

Of gewoon lekker doorsparen, nog even van mijn chromebook genieten, en een nieuwe kopen?

Afbeelding

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 12:30

Ik zou doorsparen. Ik weet niet wat ze vragen voor die uit 2015? Maar die is dan toch al 7 jaar oud.
Met een nieuwe weet je zeker dat je er heel lang mee kan doen.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 12:33

Mijn MacBook Air uit 2012 stopte er na 7 jaar spontaan mee ;-) Ik zou doorsparen.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 12:52

Wat is je budget, de vp van deze MacBook en je gebruiksdoel?

Mijn MacBook uit 2014 doet het nog steeds leuk voor simpel internetten, films kijken, simpele spelletjes spelen etc. Qua snelheid is het ok maar niet fantastisch. Batterij is niet veel soeps meer. Als de batterij van de MacBook die je op het oog hebt nog nooit is vervangen zou ik er rekening mee houden dat je er geen urenlang intensief gebruik van kan maken zonder oplader in de buurt.

Het is simpelweg nooit te zeggen hoe lang een apparaat het nog volhoudt maar ik zou niet verwachten dat je er nog 5+ jaar plezier van hebt als je deze koopt. Je mag er vanuit gaan dat een dergelijke computer het 5-10 jaar naar behoren doet dus je zou met deze al een beetje in de ‘spannende’ leeftijd zitten.

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 12:56

cynthiar schreef:
Ik zou doorsparen. Ik weet niet wat ze vragen voor die uit 2015? Maar die is dan toch al 7 jaar oud.
Met een nieuwe weet je zeker dat je er heel lang mee kan doen.

€200,-

Memories schreef:
Wat is je budget, de vp van deze MacBook en je gebruiksdoel?

Mijn MacBook uit 2014 doet het nog steeds leuk voor simpel internetten, films kijken, simpele spelletjes spelen etc. Qua snelheid is het ok maar niet fantastisch. Batterij is niet veel soeps meer. Als de batterij van de MacBook die je op het oog hebt nog nooit is vervangen zou ik er rekening mee houden dat je er geen urenlang intensief gebruik van kan maken zonder oplader in de buurt.

Het is simpelweg nooit te zeggen hoe lang een apparaat het nog volhoudt maar ik zou niet verwachten dat je er nog 5+ jaar plezier van hebt als je deze koopt. Je mag er vanuit gaan dat een dergelijke computer het 5-10 jaar naar behoren doet dus je zou met deze al een beetje in de ‘spannende’ leeftijd zitten.

In principe zal ik er niet elke dag opzitten, gewoon veel internetten, mailen, en soms film kijken. Opzich niet heel spannend dus. Maar dan spaar ik gewoon nu even door, aangezien ik sowieso ook nu nog de chromebook heb van nog geen 1,5 jaar oud. Dus het is ook niet zo dat ik heel erg zonder zit! En wie weet met blackfriday een leuke aanbieding ofzo, geen idee of dan überhaupt sowieso macbooks in de aanbieding komen…

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 13:46

200 euro is op zich geen gekke prijs en je zal er best nog een aantal jaren lol van hebben, maar hij is wel wat verouderd en de nieuwe chips zijn zo veel meer toekomstbestendig voor een klein beetje meer geld.
Ik heb zelf een Macbook Pro van 2015 die nog top werkt en waar ik nog veel mee doe, tot foto- en videobewerken aan toe. Maar je merkt wel echt dat die trager wordt.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 19:38

Als je alleen veel wil internetten, mailen en films kijken, kan je ook voor een ipad gaan. Koop er een los toetsenbord bij en je kan alles.

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 22:16

cynthiar schreef:
Als je alleen veel wil internetten, mailen en films kijken, kan je ook voor een ipad gaan. Koop er een los toetsenbord bij en je kan alles.

Ipad vind ik persoonlijk niet fijn.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 09:06

Ik gebruik mijn iPadPro veel vaker dan mijn MacBook Air. Maar ik teken we dan ook heel veel op. Voor lappen tekst pak ik nog steeds de Mac of MacBook.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 17:08

Ik gebruik voor beide inmiddels de iPad, maar heb er dan wel ook zo’n keyboard bij. Op dat moment is het praktisch een laptop.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 17:21

Ik gebruik de iPad juist heel weinig. Ik vind het scherm te klein om te werken en films te kijken, en vind het lastig dat hij niet gewoon in elke hoek blijft staan om iets te typen of te lezen. En omhoog houden vind ik te lastig met zo’n redelijk groot en zwaar apparaat als je op de bank ligt.
Ik heb er mijn receptenboek op staan, en mijn vriend gebruikt em voor zijn tabellen en berekeningen.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 17:36

Ik kijk in bed tv op de iPad en op vakantie lees ik er boeken op en maak ik digitaal legpuzzels

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 09:42

Ik heb wel een iPadPro met 12,9 inch scherm. Dat maakt het praktisch net zo groot als mijn MacBook, ik heb er geen toetsenbord bij, omdat ik dat veel te zwaar vind. Zolang die MacBook het doet, denk ik niet dat ik dat toetsenbord aanschaf, later misschien wel. Om te tekenen is dit grote scherm heel fijn.

Ik heb de iPad meestal op de leuning van mijn luie stoel staan, met een hele goede hoes van Zugu blijft die prima staan in alle standen. Op de bank is hij veel te zwaar, maar daar hang ik zelden. En als ik dat doe, dan lees ik meestal. Ik gebruik mijn iPhone als ereader in bed ook.

Ik heb mijn oude iMac nog steeds en gebruik ik die voor mijn online lessen via Google Meet, terwijl ik aantekeningen maak in Notities en Classroom open heb voor het lesmateriaal. Dat zou met alles op 1 apparaat gewoon niet lukken. Ik gebruik voor lessen ala we niet thuis zijn ook mijn MacBook Air wel. Maar die heeft een slechte camera de 2018 staat er helaas bekend om.

Beetje Apple-gek ben ik wel ja ... maar ik heb geen Watch en de oude Apple TV is allang vervangen door Chromecast.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 10:59

een Apple Watch heb ik wel, ideaal ding wil niet meer zonder! Je kan er zelfs mee bellen als je telefoon even niet onder handbereik is.
Ik heb een oude iMac, iPhone(11) en een iPad van 2014 ofzo. Lezen op de iPhone kan ik niet meer, dat doe ik op de iPad.
Mijn man heeft een nieuwere iMac en een stel Mac mini's voor z'n muziekgebeuren, allemaal 2e hands, maar dan wel weer een Samsung telefoon, waar hij niets van snapt en ik ook weiger om me erin te verdiepen en nog een Windhoos pc om te internetten met alle ergernissen van dien (updaten als je net even snel iets moet opzoeken en vastlopen).

Ik heb helaas geen geld voor een nieuw setje telefoon/watch, mijn telefoon is erg snel leeg en hangt zo'n beetje continu aan de lader, maar hij moet toch echt nog een tijd mee

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 11:11

Je kan setjes kopen om zelf de accu te vervangen, dat kost een paar tientjes. Toevallig pas nog naar gekeken, toen mijn vriend mijn oude SE kreeg, en die accu ook niet meer geweldig is.

Ik heb veel van Apple, maar zeker niet alles.
Laatst heb ik een Remarkable gekocht, een digitaal notitieblok, en dat vind ik dan weer veel fijner dan een iPad bv.
Verder heb ik een oude iMac, twee Macbooks (eentje was eigenlijk overleden, nieuwe gekocht, en toen bleek die oude toch nog gerepareerd te kunnen worden, dus nu hebben we een oude voor onderweg en een nieuwe voor het zware edit-werk), een heel oude iPad, oude Apple tv, iPhone, Apple watch en wat Airtags.
Dingen als de Airpods en homepod enzo vind ik te duur voor wat ik er mee zou doen.
Ik heb wel mijn Klik-Aan systeem gekoppeld met de Opdrachten app op de iphone. Erg handig.
Zo heb ik bv ingesteld dat de lader van mijn telefoon uit gaan zodra hij 80% opgeladen is. Dan zou de batterij veel langer moeten meegaan, dus ik ben benieuwd of dat inderdaad werkt!

Een oude Windows laptop heb ik ook nog staan, die gebruik ik alleen voor de plotter, die werkt helaas alleen met Windhoos software.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 11:18

dat heb ik ook ingesteld: opladen tot 80% maar na ruim 3 jaar is het toch wel klaar hoor.
Zelf batterij vervangen kan ik niet, ik zie niet goed genoeg en ik heb trilhandjes (door medicijngebruik), dus dat wordt niks en als ie het helemaal niet meer doet daarna, heb ik niks meer.