Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 21:14

Ik heb ze van 2008 tot eind 2019 in eigen beheer gehad. Februari/maart tot oktober 24/7 op weiland en de andere maand op een doe-het-zelf stal. Ontzettend veel van geleerd, plezier van gehad mar ook genoeg ellende. Kapotte omheining omdat de boer elke keer tot nét tegen de palen kwam ploegen en een treinbiels meesleurde, sproeiproduct wat mijn weiland in vloog en meters aan gras verbrandde. Wegenwerken waardoor mijn weiland een jaar niet bereikbaar was en alle zooi/afval werd er gedumpt (ook bij de aanpalende weilanden) met een onmogelijke besmetting van JKK tot gevolg.
Problemen met jagers, kapotgeknipte draad, pony's met koliek door de stress van de knallen tot zelfs hulzen van hagel in de weide terwijl de pony's er stonden.

Mijn paard stond sedert 09/2019 volpension, sinds vorige winter gaan de 2 mini's mee vanaf september tot maart.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 21:22

Jeetje, dat klinkt wel als een horrorlocatie!

Wij hebben de paarden aan huis, maar behalve dat de kosten gelijk zijn, zo niet meer, ben je ook gewoon veel meer tijd kwijt. Ik doe het graag, maar soms mis ik het gemak van in pension. Maar mezelf kennende ben ik daar na 24 uur alweer van genezen :')

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-22 21:39

Ik had ook allerlei 'gedoe' op de wei. Zelfs de gemeente die simpelweg mijn afrastering weghaalde want de sloten moesten worden gemaaid en dat doe je dan zonder overleg }:0 }:) 8)7
Werd regelmatig gebeld door 'omwonenden', pony / paard ligt dood in het land, was niet zo, lag er gewoon een te slapen tot 'moeten ze geen deken om', nee dat hoeft niet, tot hebben ze wel genoeg water (jawel had pompsysteem etc.).
En ook enorm veel JKK ivm bermen in de omgeving waar maar JKK bleef opkomen en dan verstuifd het naar jouw land...

Zo kan ik nog wel ff doorgaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 21:44

Dit zijn 2 locaties. Ene plek is mijn eigendom, die verhuur ik nu. De boer die de palen liet sneuvelen was in loondienst en is er na nog klachten elders uit gemikt. Mijn huurder heeft er dus geen last meer van, en de weide is qua JKK intussen fiks opgeknapt. Vlak voor ik ze ging verhuren zat er een hele grote populatie aan rupsen op die planten, ze zijn allemaal opgevreten. Dus als het goed is zijn er ook een hele hoop mooie beschermde vlinders geweest die er baat bij gehad hebben :D

De andere locatie met de kogels is een huurweiland. Ik heb natuur en bos alles doorgestuurd, foto's en facturen. Dit jaar is het stuk veld ernaast na de maïs weer ingezaaid en mag er ook niet meer gejaagd worden 8-) dus ook dat is opgelost.

Maar het heeft me veel kopzorgen en een kluit geld gekost ja. En toch zou ik het zo weer doen. Dus ik begrijp Duhelo wel, het heeft ook een hoop voordelen.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-22 21:52

Die vlinders / rupsen heb ik ook gehad ja :j :')

Wat ik fantastisch vond was gewoon de vrijheid.
En waar ik eigenlijk de meeste hekel aan had.... was de modder :+
Toch is wat me nu vooral tegenhoudt weer een paard/pony te nemen het feit dat je dan weer op een pensionstalling terechtkomt met al dát gedoe weer...
Dus ik snap Duhelo ook wel hoor :j
Maar paarden aan huis is wel heul veul gedoe en kost ook heul veul geld.

Duhelo

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 22:35

Ja. Idd. Het is gewoon een zwarte bodemloze put inderdaad.
1 of 2 paarden op pension is simpeler.
Maarrr.ik heb er nu eenmaal 3, en geen enkele is geschikt voor mijn beginnende vriend.
De grote is te sensibel (en half kapot. Dus 95 kilo beginner is te zwaar). De pre is maar 1.60 en week op de gewrichten en niet bomproof buiten.
En de jonge is pas 2 :+

Daarnaast is er in wvl heel weinig aanbod van pensionstallen die paardwaardig zijn.
Mijn eisen: zo goed als onbeperkt ruwvoer en minstens 10 uur per dag buiten. En dat vind je hier al niet.
Dus staan ze 24 op 7 buiten met een schuilstal, droge voederplek en onbeperkt hooi in eigen beheer.
Ik heb wel een hele goede boer die mijn balen id ruif komt stoppen en die mijn mest ophaalt en waarvan ik de weidemann kan gebruiken, dus dat scheelt een hoop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 23:20

Hier kon het wel, op de doe het zelf waar ik stond. Elk zijn Paddock en je voerde wat en hoeveel je zelf wou.

Maar de meer dan kogeldiepe drek, niks schuiloptie, beperkte opslag, weinig toezicht, nogal beperkte en niet al te beste accomodatie waren op een bepaald moment ook kopzorgen waard.

Hij staat nu qua weidegang beperkt. Maar super plek voor mij, veel wandelmogelijkheden, superfijn advies, DA en TA op letterlijk 5min rijden, altijd toezicht, constant hooi/stro ter beschikking. Paard heeft echt baat bij de rust die het mij geeft en andersom.
Gelukkig heb ik huurweide niet zo veraf en kan hij daar met regelmaat een dagje of aantal dagen heen.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-22 13:36

Citaat:
Mijn eisen: zo goed als onbeperkt ruwvoer en minstens 10 uur per dag buiten. En dat vind je hier al niet.

Dat was precies ook de reden waarom ik zo lang wei in eigen beheer heb gehad.

Ik kijk nu af en toe nog naar wei ergens ... hier in de buurt dus... maar dat is er gewoon niet (woon Den Haag / Rotterdam). Of dan van die afgetrapte stukjes op plekken waar je verder niets kunt of je je afvraagt hoe dat 's nachts goed moet gaan en dan altijd van die postzegeltjes waar je paard never een keer lekker de benen kan strekken }:0

En wie viert er dit weekend Sinterklaas <:) [&]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 13:49

Wij vieren Sint Maarten en dat was op 11 november <:)

Ik merk aan mijn paard dat hij in de winter het wel comfortabel vindt om tijdens de nacht en/of dagdelen op stal te kunnen. Droog, zonnig en koud vindt hij prima maar zoals nu met (koude) wind, hoge luchtvochtigheid, regen en donkere lucht is niet zijn ding. Geef hem hooi of gras en hij is tevreden maar sowieso dat hij na een bepaalde tijd met zure kop in het schuilhok gaat kamperen.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 15:09

Ik zit in het land van Sinterklaas, telt dat ook? :P

Ben online met 3 dames het 'grote' programma van Tony Robbins an het volgen van 6 dagen achter elkaar.

Start rond 17u in de middag en tot nu toe ben ik om 6.30 en 8.00 naar bed gegaan omdat het toen pas klaar was _O- :)F :)) :O

Je wordt goed wakker gehouden hoor. Maar als ik vrijdag weer naar huis ga, heb ik wel een jetlag :')

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 15:16

Wij hebben gisteren de cadeautjes gedaan. Wel weer typisch dat ze tijdens het uitpakken het meest geobsedeerd waren door van die plastic fidget tubes die ik had gekocht 8 voor 25 cent(opruiming blokker), ze kregen er ieder 2 :')

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 21:20

Leuk Corine!

Wij vandaag bij mijn ouders. Kinderen zijn inmiddels 11 en geloven niet meer in de Sint, maar mijn. ouders vinden het belangrijk om te vieren.
Zij hebben altijd een eigen bakkerij met winkel gehad en omdat dit na Sinterklaas gekkenhuis werd, vierden we Sint altijd uitgebreid omdat ze met de kerst helemaal kapot waren.
Beide een mooi paar schoenen gekregen die ze twee weken terug in de stad uitgezocht hadden. Super toffe Dr Martens had ze uitgekozen.

Vanmiddag de kerstboom opgehaald bij het tuiniersbedrijf en opgezet.
Afbeelding

Heb weer een nieuw spaarpotje voor volgend jaar. 15 euro per maand zodat ik in december volgend jaar een boom kan kopen en nieuwe versiering. Heb hout en wit en ik wil wat anders, of wat erbij.
Afbeelding

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 21:34

Geen Sinterklaas hier, wij zitten allebei in isolatie na een feestje van het werk (4000 man) vorige week.

Wat betreft paarden stallen, ik heb het wel ideaal. Mijn merrie staat bij iemand privé, waar ik al 35 jaar kom en waar ik samen met hem zijn hackneys uit breng. En als je de pony niet bij huis kunt hebben koop je het huis tegenover de pony. :))
Hij doet voeren met de rest mee, zet ze buiten en binnen (afhankelijk van onze dienst, bij avonddienst zetten wij ze buiten). Hiermee gelukkig niet helemaal vast zoals aan huis hebben staan, als we op vakantie willen kan dat gewoon, en zo ook andersom.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 21:56

Bij het werk van mijn vriend en mij kunnen de paarden bijna onmogelijk aan huis staan. Beide dik fulltime en in het weekend veel verplichtingen.
Ik reken gewoon 1x pm af en dan ben ik overal vanaf. Paard staat op een dressuur/handelsstal waar gemiddeld 22 paarden staan waarvan 8 pension met 4 eigenaren.
Alle faciliteiten aan huis, goed voer, paarden iedere dag buiten en met €300 euro pm echt niet duur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 22:00

Ik zit op 30-40min rijden (15km maar lastige route) en dat is tegelijk zowat het dichtste bij waar de accommodatie goed is voor zowel ruiter als paard. Kost best geld, maar zoals ik al zei, de gemoedsrust is het meer dan waard.
Bij koliek of bevalling gaat je paard in een box met cameratoezicht, checken ze ieder uur/om het uur, gaan eruit om te laten stappen of voor DA, ook tijdens de nachten. Heb je paard met wondzorg, helpen ze mee. Ga je op vakantie pakken ze alles over behalve rijden/longeren zonder extra kosten. En ook op vlak van weide beheer hebben ze altijd wel tips and tricks, zodat je je eigen weiland goed kan houden.

Spaarzaam zijn op mezelf is ook iets wat ik heb geleerd tijdens de lockdown met covid. En gemoedsrust hoort daar absoluut bij.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 22:18

Ik zit op 10km van huis of school. School is 20 minuten van huis dus precies op de helft.
Sta bij een van mijn beste vriendinnen op stal, dat maakt het wel makkelijk allemaal ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 22:27

Ik lees net op FB dat onze stad tussen 23u en 5u alle straatverlichting gaat doven vanaf vanavond. Enkel vrijdag- en zaterdagavond zal het aan blijven ivm veiligheid. Hiermee wil onze stad +/- 300.000€ besparen op jaarbasis.

Heerlijk!

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 22:37

O wauw wat goed!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 22:41

Ik vind het vooral prachtig omdat het dan gewoon écht weer donker haar zijn. Kerken, monumenten, openbare gebouwen, echt alles gaat uit. Ik woon in een smalle straat, we slapen aan de straatkant en alle woningen aan de overkant hebben een witte gevel. En wij alleen rolgordijnen. Dit gaat zooooo goed zijn om te slapen ook! Is toch een hoop "sluipverlichting" die gaat wegvallen.

Kunnen we terug naar de sterren kijken.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 22:44

Het zal inderdaad een heel bijzonder zijn om te ervaren.
Doet me een beetje denken aan de nachten in Oostenrijk toen we daar een huis hadden op de bergen waar ook geen straatlantaarns waren.
Bijzonder dat het met heldere nachten gewoon hartstikke licht is zonder verlichting.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 22:48

:j vond ik bij tante ook altijd zo fijn. Potdonker, geen verlichting te bespeuren in de nabije 500m (tenzij de buren verderop) en dan de schijn van Carcassonne achter de heuvels. En toch was het licht, zeker bij volle maan.
Ik herinner me ook levendig de blinkende oogjes van gedierte in de struiken als ik er liep met de zaklamp en hoe spooky elk krakend takje dan klonk.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-22 22:49

Van mij mogen ze dat overal gaan doen... vind het ook van de zotte dat heel veel overheidsgebouwen gewoon de verlichting aanhebben 's nachts .... als er niet 's nachts wordt gewerkt 8)7
Zal veiligheid zijn maar er zijn tegenwoordig zoveel mogelijkheden met licht wat aangaat als er iets beweegt...

Wat een leuk spaardoel, de kerstboom <|-
Hier gaan we er morgen een ophalen. Van het weekend al wel wat groen en bollen enzo opgehaald altijd zo'n gezellige tijd.

Wij vieren ook geen Sint. Voelt wel raar deze keer doe ik echt niets. Doen wel wat met Kerst met eten uiteraard maar ook onder de boom. Moet zeggen dat ik het nog wel had gedaan als zoonlief er iets om zou geven maar hij geeft er niets om althans, ik heb er dit jaar niets van gemerkt dus laat ik het maar zo.

Maar ik vind het stiekem wel een beetje saai ^) :\

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 22:55

Ja van mij mag het ook vaker uit, al dat licht. Ipv alle gebouwen vol in de schijnwerpers zouden ze beter investeren in goed verlichte fietspaden. Dat is nu een flink heikel punt.
Er is 1 fietsroute waarbij de verlichting aanspringt dmv een sensor. Je rijdt erlangs en de volgende 150m wordt verlicht en blijft 5min branden geloof ik. Daarna dooft het vanzelf. Ken echt een hoop fietsroutes waar ze dat ook zouden mogen voorzien, zou zoveel ellende vermijden.

Politie gaat vaker en gerichter patrouilles doen om veiligheid te garanderen.

Nadeel is dat ons dorp nu al ontploft van inbraken en diefstallen, we vrezen dat het met die lichten uit helemaal verkeerd zal gaan. Vooral voor auto's enzo

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 22:56

Het hoort er toch een klein beetje bij, al is het maar een chocoladeletter.

Thuis ook cadeautjes onder de boom. Al liggen ze dit jaar onder de tv. Net verbouwd en dit was voor dit jaar een betere plek.
Ben stiekem wel blij dat de kinderen zo groot zijn dat het geen speelgoed meer is. De een is gek van Donald Duck, de ander met knutselen.
Met mijn dochter ga ik volgend jaar oktober naar The Streamers. Heb golden cirkel tickets. Zij wordt echt helemaal gek denk ik!

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 22:57

Varekaj schreef:
Ja van mij mag het ook vaker uit, al dat licht. Ipv alle gebouwen vol in de schijnwerpers zouden ze beter investeren in goed verlichte fietspaden. Dat is nu een flink heikel punt.
Er is 1 fietsroute waarbij de verlichting aanspringt dmv een sensor. Je rijdt erlangs en de volgende 150m wordt verlicht en blijft 5min branden geloof ik. Daarna dooft het vanzelf. Ken echt een hoop fietsroutes waar ze dat ook zouden mogen voorzien, zou zoveel ellende vermijden.

Politie gaat vaker en gerichter patrouilles doen om veiligheid te garanderen.

Nadeel is dat ons dorp nu al ontploft van inbraken en diefstallen, we vrezen dat het met die lichten uit helemaal verkeerd zal gaan. Vooral voor auto's enzo

O wauw dat is tof, zo'n fietspad!

Uit onderzoeken blijkt dat niet verlichte gebieden minder uitnodigt tot inbreken/vandalisme/mishandelingen.
Hopelijk geldt dat bij jullie ook.