Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 09:21

Komt vast goed :j

Laconiek kan soms een goede eigenschap zijn, maar als adviseur.. Ik ben zelf hypotheekadviseur en ik hang echt pas de vlag uit als mijn klanten bij de notaris zijn geweest. En zeker tot aan het bindend aanbod houd ik ze ook wel voor dat de bank nou eenmaal echt het laatste woord heeft. Nou heb ik zelf nog nooit een koop hoeven laten ontbinden omdat een aanvraag niet rond kwam :D Maar je hebt nou eenmaal pas zekerheid als de bank de definitieve go heeft gegeven.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 09:34

Berdien schreef:
Komt vast goed :j

Laconiek kan soms een goede eigenschap zijn, maar als adviseur.. Ik ben zelf hypotheekadviseur en ik hang echt pas de vlag uit als mijn klanten bij de notaris zijn geweest. En zeker tot aan het bindend aanbod houd ik ze ook wel voor dat de bank nou eenmaal echt het laatste woord heeft. Nou heb ik zelf nog nooit een koop hoeven laten ontbinden omdat een aanvraag niet rond kwam :D Maar je hebt nou eenmaal pas zekerheid als de bank de definitieve go heeft gegeven.

Haha precies! Leuk dat ie zo positief is maar ik ben een persoon die het pas gelooft als het zwart op wit allemaal rond is.

MarjanB

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 09:37

Ff bouwtechnisch vraagje :)

Wij zijn gister met de aannemer bij het huis geweest waar we een bod op willen doen. Er zitten wat scheuren in het achterhuis, hij zei ja die kan ik niet helemaal plaatsen. Hij ging er nog even over denken en overleggen. Nu werd ik vannacht wakker en dacht, moeten we misschien toch een keuring doen?

Maar goed hoe doe je dat nu met uitbrengen bod. Zonder voorbehoud bij bod en dan regelen voordat je 3 dagen om zijn? Of wel melden bij het bod?

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 09:50

Zou het zeker meenemen in het bod. Bouwtechnische keuring moeten ze naar mijn weten ook binnen zijn, dus dat regelen binnen 3 dagen wordt onmogelijk ben ik bang.
Dus als voorbehoud bouwtechnische keuring.

DanielleB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 09:53

Ons huis heeft ook scheuren. Waarschijnlijk na de bouw is het iets gaan schuiven. In de schuur in de aanbouw heeft mijn vader de voegen verwijdert, er iets tussen gezet waardoor het niet meer gaat schuiven, opnieuw gevoegd en gebeurt er verder niks meer mee.

Maar dat is misschien niet voor alle woningen zo

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 10:08

Bouwkundige keuring binnen de 3 dagen is wel te regelen, als je het bij je bod aangeeft. Dus niet echt als voorbehoud (dat je bepaald max bedrag stelt bv), maar wel dat je die keuring in de 3 dagen wil.

Chawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 10:12

Wij doen dus een bouwtechnische keuring voordat we het bod uitbrengen, bouwjaar woning is 1972, dus daar kunnen wel wat haken en ogen aanzitten. Was snel geregeld bij vereniging eigen huis. Je kan gewoon tijdslots kiezen.

Verkopende makelaar wist dat we dat wilde doen als de bezichtiging beviel. Dus dat was makkelijk en snel geregeld.

Maandag bezichtiging gehad, vandaag bouwtechnische keuring om half vier.

Alleen nog het gesprek met de hypotheekadviseur hoeveel we kunnen bieden om niet meer aan maandelijkse lasten kwijt te zijn dan we willen en we kunnen vrijdag een bod neerleggen waar we achter staan en ook hopelijk nog eens genoeg is.

Nog steeds kleine kans, maar dan hebben we het vanuit ons, de meeste kans gegeven.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 18:40

Wordt dat niet een heel duur grapje als je elk huis waar je op wil bieden een keuring laat uitvoeren voordat je weet dat je het werkelijk koopt?

petra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 19:23

Een vraagje; een vriend van mij wil een bod uitbrengen op een huis in Anna Paulowna, weten jullie of er daar ook flink overboden wordt? Hij is zelf niet uit de omgeving, dus heeft geen idee hoeveel hij ongeveer moet (over)bieden.

Chawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 19:42

julius_juut schreef:
Wordt dat niet een heel duur grapje als je elk huis waar je op wil bieden een keuring laat uitvoeren voordat je weet dat je het werkelijk koopt?

Ligt er aan. Beetje hetzelfde als het kopen van een paard en de keuring daarvan, denk ik. Het kan meevallen of je bent 5 keuringen verder en je hebt nog niets.

Voor ons zijn die kosten prima te behappen en geeft ons meer voor- dan nadelen.

Keuring is trouwens helemaal top gegaan. Geen rare dingen etc. Dus we kunnen nu in ieder geval bieden zonder dat voorbehoud.

Morgen gesprek met hypotheekadviseur en dan weten we wat we willen bieden en dan wordt het heel hard duimen.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 20:55

Ben benieuwd of er mensen hier zijn die straks op t zelfde huis aan het bieden zijn :+

Wij horen vrijdag ochtend pas vanaf de aannemer, dan moeten we gaan rekenen en voor 12 uur een bod doen... zo fijn allemaal _O-

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 21:05

Wij hebben ook eerst een bouwtechnische keuring laten doen voor we gingen kopen en de resultaten daarvan mee genomen in ons bod.
Nu waren wij wel redelijk zeker dat er geen hele heftige dingen uit zouden komen, maar het is idd een gok om eerst te laten keuren voor je gaat bieden.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 21:56

Cayenne schreef:
Wij hebben ook eerst een bouwtechnische keuring laten doen voor we gingen kopen en de resultaten daarvan mee genomen in ons bod.
Nu waren wij wel redelijk zeker dat er geen hele heftige dingen uit zouden komen, maar het is idd een gok om eerst te laten keuren voor je gaat bieden.

Maar das toch al een aantal jaar geleden?
Toen was daar vast wel tijd voor, das nu echt wel anders in die overspannen markt en voor jou 50 anderen.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 22:47

Je kan ook bij het doen van je bod aangeven dat er maximaal een x bedrag aan direct noodzakelijke kosten uit mag komen en indien die hoger zijn dan een x bedrag de verkopende partij als optie krijgt het meerdere in aftrek te nemen op de koopsom.

Of je kan de bouwkundige keuring in de bedenktijd doen, maar dan moet je dit wel aangeven bij je bod. Anders heb je zeer grote kans dat je geen keuring kan doen in de bedenktijd.

Chawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 22:48

Allemaal zaken die je bod ongunstiger maken. In de huidige markt niet handig en voor ons nu goed omheen te werken door het op deze manier te doen.

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 08:39

Precies, dat is voor verkopers helemaal niet gunstig :=

Ik krijg 3 september de sleutel van mijn nieuwe huis :D
Het komt steeds dichterbij.

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 10:11

Ik had een paar biedingen ovb bouwtechnische keuring voor het tekenen. Dat zijn dus biedingen die totaal niet aantrekkelijk zijn om eerlijk te zijn.

Ik heb natuurlijk bij mijn woning ook voor zekerheid gekozen. En heb daarom 15.000 laten lopen. Maar ik kreeg biedingen wat ik al niet verwacht had en het stel wat het graag wilde klonk ook super leuk.
Al had ik het gevoel van gunfactor niet gehad dan ging het gewoon naar het hoogste bod die wel ovb van bouwtechnische keuring had geboden.
Maar dan wel na het tekenen en de bedenktijd voorbij en het één en ander op papier.

Bij mijn vriends woning hebben we het toen wel toegelaten voor het tekenen.
Eindresultaat: Zo'n drie weken met deze koper bezig geweest. Huis had geen ernstige gebreken. Maar mevr. had verbouwings vragen aan de keurder gevraagd en vond dat te duur worden.

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 10:13

Martine schreef:
Precies, dat is voor verkopers helemaal niet gunstig :=

Ik krijg 3 september de sleutel van mijn nieuwe huis :D
Het komt steeds dichterbij.

Spannend! Komt al dichtbij *\o/*

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 12:23

ingedebruijn schreef:
Ik heb de adviseur net gemaild dat het me toch niet helemaal lekker zit en ik even wil weten wat de alternatieven precies zijn. Inderdaad omdat jullie zeggen dat een half jaar zo gek niet is.

Het verlengen zelf kost niets.. Alleen als d rente omhoog gaat, dan moeten we het betalen. En dan maakt het niet uit volgens hem hoeveel het dan omhoog gaat. Vind het maar raar.

Wat raar. Hier zitten we nu op 1.66 rente met energie label a+ geloof ik bij florius. Looptijd van 12 maanden. Ook ivm huidige bouw zonder boete Konden toen ook kiezen voor flucterende rente maar dit voelde iets beter gewoon vast.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 12:25

Wij hebben 1,5% gekregen maar denk dat ze niet samenwerken met die partij :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 18:43

Voor wie nog wil wonen in Drenthe, hier in ons rustige dorp wordt een perceel grond vanaf januari bouwrijp gemaakt.
Veel interesse vanuit het westen.
Persoonlijk baal ik er van, want mijn uitzicht gaat er aan, maar voor wie nog iets zoekt, google op de gemeente westerveld.

De huizenprijzen gaan hier hard. Momenteel staat hier een woning te koop voor 349000 met een vrijstaande woning, vrij uitzicht voor en achter, 990 m2 tuin, maar het huis moet helemaal opgeknapt.
https://www.funda.nl/koop/vledderveen-d ... enlaan-29/

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 18:55

Ik zag vandaag een online zoekopdracht van iemand die rond Drachten een vrijstaande woning zoekt met grond voor 2 paarden erbij. Geen klushuis. Budget.... 2 ton.

Dan denk ik dat je in deze tijd een beetje onrealistisch bezig bent.

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 18:59

ingedebruijn schreef:
Ik zag vandaag een online zoekopdracht van iemand die rond Drachten een vrijstaande woning zoekt met grond voor 2 paarden erbij. Geen klushuis. Budget.... 2 ton.

Misschien richting België nog?

Hier de keuken besteld en een mega lounge bank en 2 nieuwe fietsen zodat woom werk verkeer zonder auto gaat weer. Ik ben nu echt aan het aftellen en ineens krijg ik echt de ik ben klaar met mijn huis fase.. kom maar op!

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 19:11

Steenbok12 schreef:
ingedebruijn schreef:

Misschien richting België nog?

Hier de keuken besteld en een mega lounge bank en 2 nieuwe fietsen zodat woom werk verkeer zonder auto gaat weer. Ik ben nu echt aan het aftellen en ineens krijg ik echt de ik ben klaar met mijn huis fase.. kom maar op!

Ja België wellicht maar niet in die regio in ieder geval.

Super leuk!! Heel herkenbaar haha. Je gaat toch anders naar je huis kijken met zo'n vooruitzicht.

Wij gaan morgen ook shoppen voor een bank, eettafel met stoelen en bed.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 19:14

ingedebruijn schreef:

Niet alleen in deze tijd. Dit was pakweg 5 jaar geleden ook niet gelukt. Dus niet een beetje maar heel erg onrealistisch.