Kamerplanten asiel

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Siri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 07:04

Skyla schreef:
De middelste had idd wit verder aan de plant. Beide niet van de goedkoopste dus hoop dat ik ze in leven kan houden en ze wortel schieten. Is in een bokaal water zetten voor het raam voldoende?

Zit er in jouw stek in de steel ook nog wit? Anders is de kans groot dat hij bij jou groen blijft.

Afbeelding
Dit is mijn albo :+:

Floortje88

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 19:32

Hi, ik lees al tijdje mee en zou graag jullie hulp inschakelen als dat mag. Ik heb helaas bladluis op mijn kamerplanten sinds aantal weken en krijg het niet helemaal weg. Hebben jullie ervaring met het bestrijden van bladluis? Wat werkt het beste?

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 10:13

Beestjes, altijd vervelend!
Ik heb het al eens op een Alocasia gehad. De bladeren heb ik onder de kraan afgespoeld en vervolgens heb ik de plant met Pokon Bio Tegen Hardnekkige Insecten ingespoten. En dat met tussenpozen herhaald.

Handig is om de planten met luis apart van de anderen te zetten, indien mogelijk.

En als dat niet werkt: enkeltje kliko. Laatst nog met een tuinplant gedaan. Had ze amper thuis en ze zaten al vol luis. Geen zin in, bleek ook nog een ontzettend giftige plant te zijn.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 10:36

Een plant met veel luis gaan hier ook de kliko in. Verder de planten extra vertroetelen met wat voeding en eventueel verpotten, én zorgen dat ze op een plek staan waar ze happy van worden (licht/donker). Meestal is het een weerstand-dingetje.

Skyla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 15:30

_Siri schreef:
Zit er in jouw stek in de steel ook nog wit? Anders is de kans groot dat hij bij jou groen blijft.

[ [url=m/tZxTEf.jpg]Afbeelding[/url] ]
Dit is mijn albo :+:

Ik heb eens gekeken, in de steel zie ik niets maar een blad heeft wel lichtere spikkels, zou dat voldoende zijn?

Luizen, nee, ik had eens zo'n witte pluizendingen op mijn orchideeën en ik ben er nooit vanaf geraakt. Heb ze allemaal moeten weggooien.

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 16:45

Tegen luizen zou je ook kunnen overwegen om buiten lieveheersbeestjes te hamsteren :+

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 18:02

Kijk deze zeldzame (lees ik) Christia Obcordata, iemand heeft hem net gekocht bij tuincentrum Ockenburgh in Den Haag zag ik op facebook

Afbeelding

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 18:53

Het lijken wel vliegertjes. :))

Aloë aristata jongt flink aan, heb hem half januari gekocht met 2 baby's eraan die op dat ministukje naar huis loslieten en vandaag heb ik weer 3 flinke baby's eraf gehaald en een 4e die nog erg klein is laten zitten.
Bij de volgende ronde krijgt hij verse potgrond en zeer wsl ook een wat ruimere pot. :)

Afbeelding

Bidoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 20:31

Jis_ schreef:
Kijk deze zeldzame (lees ik) Christia Obcordata, iemand heeft hem net gekocht bij tuincentrum Ockenburgh in Den Haag zag ik op facebook

Die is wel erg mooi!
De bladeren zien eruit alsof ze van origami gevouwen zijn.
Zal wel niet goedkoop geweest zijn.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 21:35

Wat een bijzondere plant! Gaaf!

Ik ben vanavond stekken aan het knippen geweest. Op het werk hebben we o.a. twee Philodendron pedatums en groene schilderijen met o.a. Epipremnums. De groenman was langs geweest en heeft het nodige snoeiwerk verricht. Het afval mocht blijven liggen dus daar heb ik stekken van gemaakt. Hopelijk wil het allemaal wat lukken.

Ik heb ook een aantal wetsticks gemaakt, eens kijken of die wat willen aanslaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 17:41

Oeh hopelijk slaan ze allemaal aan! Wel leuk dat je van werk stekjes kan krijgen. Bij ons op kantoor zijn alle planten nep. Echt zo kansloos -O-

Ik heb net weer voor €100 aan planten en potten gekocht :') Een groeilamp was al 3x omlaag gevallen in m'n terrarium. De sticker is denk een maandagochtend model. Dus nu maar de wall mounts eraf gehaald en het voetje eronder. Kunnen er op de kast ook plantjes..

astrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 19:06

Heb geen spannende planten.
Maar wel een vraag aan de kenners hier.
Ik ben op zoek naar een leuke hangplant die weinig licht nodig is.
Wil hem graag op mijn hoge kast hebben staan op mijn kantoor.
Wie heeft er suggesties?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 19:11

Scindapsus pictus :j

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 20:14

Ik heb een syngonium mottled geruild laatst. Ik wilde eigenlijk geen nieuwe planten maar ben hier wel heel blij mee
Afbeelding

Skyla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 10:02

Ik zie hier zoveel namen passeren maar kan me er niets bij voorstellen :+
Veel foto's zijn altijd leuk! :D

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 10:21

Wat een leukerd Amber!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 19:49

Astrea, epipremnums kunnen ook wel wat donkerder :j

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 22:16

Waren er hier nog mensen die de tevaplanter (voorheen terraplanter) hadden besteld via kickstarter? De mijne zijn net binnen.

Zit wel in dubio. Groei gaat in de zomer beter, maar ik verhuis dit najaar. (Schade verhuizing, beestjes oppikken, shock andere standplaats etc.) dus misschien beter even wachten.

Kaplaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 09:54

Amber anne: die is wel heel mooi getekend!
Luxorvalkje: geen ervaring mee. Wat is het?
Idinn: oeps!! :D
Puera: hoe doen je stekjes het?
Lor-1: dat zijn wel heel veel baby’s! Heb jij er een groeilamp opstaan zo te zien?

Ik heb een vraag over mijn woestijnroos (adenium). Hij gaat steeds knoppen voor bloemen maken, maar daarna verdrogen die steeds. Dan groeit de tak weer en daarna gaat hij weer nieuwe knoppen maken. (Zie foto)
Zou hij toch meer water nodig hebben (normaal krijgt hij 1x per 3 weken)? Ik heb nu water met voeding gegeven.
Afbeelding

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 10:18

Klopt, ik heb 2 hoeken met een groep planten waar een lamp op staat. :)
Mijn huis is vrij donker zogauw de zon niet schijnt en een deel van mijn planten verpieterde door gebrek aan licht.
Daarnaast heb ik ook genoeg planten die het beter doen in (half)schaduw zoals mijn calathea verzameling en mijn sansevieria.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 10:23

Dit zijn de betreffende hoeken, er zitten timers op de lampen dus geen omkijken naar qua aan- en uitzetten maar ook geen probleem als ik ivm felle zon de gordijnen dicht hou. :)
Afbeelding
Afbeelding

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 10:34

Ik wilde deze mooie bloem nog met jullie delen

Afbeelding
Afbeelding

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 17:27

Ahh wat een cadeautje Amber_anne :+:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 18:35

Wat een mooie bloem <3

Ik moet m'n dubia bijna gaan snoeien.. die groeit nogal goed in het terrarium. Maar ik durf niet goed haha. En in een bocht sturen lukt ook niet, hij hecht heel fanatiek vast.

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 20:36

Ik kwam deze Aloe vera tegen op Facebook <3

Afbeelding