Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 09:10

Gezond boerenverstand in de EU ? :+
De EU is de eigen-land-politiek maar dan x 28 :D

MyWishMax

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 09:23

Ik heb een optie om extra vergoeding te vragen als ik door ziekte meer water en energie gebruik. Tenminste, in theorie. Praktijk is dat het niet toegekend wordt, want iedereen heeft hogere prijzen als ze veel thuis zijn. :+ Dat is dus echt heel naar en was al voor deze crisis, waardoor ik toen al bezuinigde wat voor gezondheid slechter was omdat de mogelijkheid die ze bieden alleen in theorie was. Net als met water, ik zou badkamer moeten verbouwen zodat ik minder zou verbruiken, ookal was de optie die zij dus gaven voor mij niet mogelijk.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 09:31

Ik heb geen idee of het hier al besproken is: als je de energie rekening nu echt niet meer kan betalen, en dus ook niet zal betalen, gaat dan de reguliere incassoprocedure van start en wordt je uiteindelijk afgesloten? Dan zou toch niet mogen in deze situatie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 09:34

chanicha schreef:
Tancreda4 schreef:
Idd ook mijn idee. Nu hopen dat die corona versie 6.0 niet de kop op gaat steken, want als rijksoverheid werk ik weer als eerste verplicht thuis dan :=

Krijg je toch vergoeding voor?

€2 per dag ter compensatie van je gwl, wc papier, koffie en internet. Niet echt kosten dekkend :+

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 09:45

rien10 schreef:
Ik heb geen idee of het hier al besproken is: als je de energie rekening nu echt niet meer kan betalen, en dus ook niet zal betalen, gaat dan de reguliere incassoprocedure van start en wordt je uiteindelijk afgesloten? Dan zou toch niet mogen in deze situatie?

Dan zou je de rekening gewoon in meerdere termijnen mogen betalen denk ik

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 09:47

Ja, maar dan kan je het nog steeds niet betalen. € 650,-- in termijnen van € 65,-- blijft € 650,--
En dat iedere maand.
Doffe ellende voor veel mensen. Ik heb nog steeds een vast contract en een berg zonnepanelen, voor mijzelf ben ik niet zo bang, maar ik zie hier toch wel schrijnende gevallen voorbij komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 09:52

Ik vrees je inderdaad afgesloten wordt. Want mensen die dat eerder al niet meer konden betalen zijn toch net zo schrijnend? En die worden ook afgesloten , niet betalen = geen gas/elektra.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 09:54

Oh ja, het is zeker geen wedstrijd in wat zielig is en wat niet. Ik denk wel dat er vaker dan vroeger betalingsproblemen zullen zijn.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 09:55

afsluiten mag alleen als er geen betalingsregeling is. Dus ik denk in de praktijk dat het betalingsregeling op betalingsregeling wordt en mensen gaan zich diep in de schulden moeten werken als er geen actie op wordt genomen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 09:57

secricible schreef:
afsluiten mag alleen als er geen betalingsregeling is. Dus ik denk in de praktijk dat het betalingsregeling op betalingsregeling wordt en mensen gaan zich diep in de schulden moeten werken als er geen actie op wordt genomen.

Dat denk ik ook. Vreselijk.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 09:59

Ja en die 65 euro klinkt niet veel, maar als dat nog eens bovenop nieuwe termijnbedrag komt dat enorm verhoogd is... Er zullen meer mensen zijn die aan hun max per maand zitten qua termijnbedrag, dan kan je die betalingsregeling daarbovenop helemaal niet missen. Zelfs niet als het 20 euro zou zijn...

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 10:02

Stel, ik kan september niet betalen. Dan dus in oktober de rekening van oktober € 650,-- plus het termijn van september. € 65,--
Maar oktober kan ik ook niet betalen dus ook daar een betalingsregeling voor. Dan komt november: € 650,-- +€ 65,-- + € 65
Dit is niet te doen!

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 10:02

Moderatoropmerking:
Bericht verwijderd. Zie moderatoropmerking in openingspost.
Laatst bijgewerkt door Mjetterd op 30-08-22 19:42, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Bericht verwijderd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 10:17

Nou, dan verhuis je lekker die kant op :roll:

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 12:00

Ik krijg net bericht van Vattenfall inzake de prijsstijgingen per 1 oktober.

1 m2 gas kost nu 1,47 euro.

Per 1 oktober wordt dit 2,02 euro per 1 m2.

Da's "gewoon" een prijsstijging van 38,19%.

De kachel gaat hier overdag op max 17 graden...

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 12:03

rien10 schreef:
Stel, ik kan september niet betalen. Dan dus in oktober de rekening van oktober € 650,-- plus het termijn van september. € 65,--
Maar oktober kan ik ook niet betalen dus ook daar een betalingsregeling voor. Dan komt november: € 650,-- +€ 65,-- + € 65
Dit is niet te doen!

Dat is ook niet te doen.
En je zult zien dat er veel mensen echt dramatisch in de problemen zullen gaan komen, incasso buro, weer kosten eroverheen.
Ik heb in het verleden al schrijnende gevallen gezien, mede door een lakse bewindvoerder, maar die zullen in rap tempo oplopen ben ik bang.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 12:04

Ik snap er ook nog weinig van. Ik heb een anwb dynamisch contract. Daar stond bij dat gas niet meer dan €3,00 mocht kosten, maar zie in de app gewoon afgelopen dagen kosten van €3.35 voor gas..

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 12:05

En wat gaan de stroomprijs doen kwa tarief bij jou dan?

Gewoon zo ellendig, hoeveel mensen gaan dadelijk hun huis niet meer verwarmen omdat de kosten te hoog zijn. En dan nog gaat je maandbedrag er niet zomaar van naar beneden. Dat is het zure van het hele verhaal. Nu bezuinigen betekent niet meteen ook je maandbedrag naar beneden en naar een hanteerbare maandlast. -O-
Laatst bijgewerkt door karuna op 30-08-22 12:05, in het totaal 1 keer bewerkt

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 12:05

Elin_ schreef:
Ik snap er ook nog weinig van. Ik heb een anwb dynamisch contract. Daar stond bij dat gas niet meer dan €3,00 mocht kosten, maar zie in de app gewoon afgelopen dagen kosten van €3.35 voor gas..

Dat is dan waarschijnlijk met nieuwe contracten.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 12:08

purny schreef:
Elin_ schreef:

Dat is dan waarschijnlijk met nieuwe contracten.

Ik betaal gewoon de dagprijs van het gas, maar voor ik het contract afsloot stond er dus dat er een Europees maximum goldt van 3 euro

Edit: oh dat is dus voor stroom..

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 12:14

Petpa schreef:
Ik krijg net bericht van Vattenfall inzake de prijsstijgingen per 1 oktober.

1 m2 gas kost nu 1,47 euro.

Per 1 oktober wordt dit 2,02 euro per 1 m2.

Da's "gewoon" een prijsstijging van 38,19%.

De kachel gaat hier overdag op max 17 graden...

Heb jij variabel contract? Ik heb niks gehad van ze, maar officieel zouden ze alleen 1 januari en 1 juli wijzigen. Dit jaar alleen 1 april ook maar daar kreeg ik 31 maar bericht over...

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 12:41

Die twee keer per jaar wijzigen is overboord gegooid. Nu mag er aangepast worden tussendoor ook, dus eigenlijk een flexibel contract maar dan noemen ze het anders -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 13:00

purny schreef:
rien10 schreef:

Dan zou je de rekening gewoon in meerdere termijnen mogen betalen denk ik

De normale procedure bij de meeste leveranciers is dat je 1x de eindafrekening mag betalen in termijnen en 1x een gemist maandbedrag. Dus ben heel benieuwd of ze daar coulanter in gaan worden.

De buurvrouw van mijn moeder was van 300 euro naar 800 euro gegaan := . Die ging nu naar een dynamische aanbieder, dus dan zit je in de zomer wel lekker goedkoop, maar kun je in de winter uitgaan van het dubbele (dus 13/1400 euro zeker in haar geval := ) .

Hopelijk doen mensen geen domme dingen...

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 13:07

idinn schreef:
Nou, dan verhuis je lekker die kant op :roll:

Moderatoropmerking:
Bericht verwijderd. Zie moderatoropmerking in openingspost.
Laatst bijgewerkt door Mjetterd op 30-08-22 19:42, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Bericht verwijderd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 13:24

Ga lekker spuien in een relevant topic. Je draagt niks bij aan dit onderwerp.