[VOLG] Paddock Paradise opbouwen & 100 jaar oude boerderij

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 08:30

In mijn beleving had ik hem ook zo diep mogelijk geplant, maar zeker weten doe ik het niet meer :=
Dus volgende keer extra-extra diep sowieso :j

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-19 15:03

Goede tips zo! Als we wilgen gaan doen, zal ik ze ook zo diep mogelijk plaatsen :D

Gisteren ook nog het grootste deel van de dag bezig geweest met het resterende snoei- en opruimwerk, nog een paal bij geplaatst, isolatoren geplaatst en daarna nog een halve kilometer cord :D

Komende tijd ga ik de nu tijdelijk gebruikte (31) prikpalen nog vervangen door kastanje palen. Alle hoeken/bochten bestaan al wel uit kastanjepalen en nog een aantal extra lijnen. De prikpalen staan verder alleen op rechte tussen stukken.

Heel erg fijn dat in elk geval mijn warmbloed nu elke dag even lekker op de volle wei kan :D De andere twee hebben er gisteren even 15min op gestaan zodat we allemaal konden vieren dat er weer een grote stap is gemaakt :D Ze vonden het wel een beeeeetje belachelijk dat ze er zo snel al weer af moesten haha. Maar die moeten verder wachten tot het gras wat structuurrijker is en verder uitgegroeid.

Strohalmpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 15:52

Hoi MarliesR en anderen!

Stiekem lees ik al een tijdje mee. Erg leuk om al je vorderingen te lezen en te mogen leren van jullie ervaringen! Ik heb net ook een plek gekocht waar de paardjes straks aan huis kunnen staan, dus kan hier mooi alvast wat tips en ideeen opdoen!

Even een vraagje over de aanvraag van de vergunning die je voor de rijbak hebt gedaan. Plaatsen jullie de rijbak binnen het bouwvlak van de kavel? En viel het aanleggen van een rijbak bij jullie onder het bestemmingsplan? waarom ik het vraag, ik heb in februari al een aanvraag ingediend, maar nog steeds geen besluit vanuit de gemeente ontvangen. Lijkt een lang traject te worden zo ;-)

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-19 16:50

Strohalmpje schreef:
Hoi MarliesR en anderen!

Stiekem lees ik al een tijdje mee. Erg leuk om al je vorderingen te lezen en te mogen leren van jullie ervaringen! Ik heb net ook een plek gekocht waar de paardjes straks aan huis kunnen staan, dus kan hier mooi alvast wat tips en ideeen opdoen!

Even een vraagje over de aanvraag van de vergunning die je voor de rijbak hebt gedaan. Plaatsen jullie de rijbak binnen het bouwvlak van de kavel? En viel het aanleggen van een rijbak bij jullie onder het bestemmingsplan? waarom ik het vraag, ik heb in februari al een aanvraag ingediend, maar nog steeds geen besluit vanuit de gemeente ontvangen. Lijkt een lang traject te worden zo ;-)

Wat leuk dat jullie ook een plek hebben nu waar de paarden aan huis kunnen!

Qua aanvraag voor de rijbak verschilt het enorm per gemeente (weet inmiddels wel van aardig wat gemeentes de regels aangezien we heel groot zoekgebied hadden en dus van aardig wat objecten heb uitgezocht hoe en wat :+ ).

In ons buitengebied is er niet echt een duidelijk "bouwvlak' zoals vaak het geval is. De effectieve vergunning die ik nu heb is "Handelen in strijd met ruimtelijke verordening" (even uit mijn hoofd). Het is dus niet iets wat al standaard binnen het bestemmingsplan viel, maar onze gemeente heeft wel duidelijke regels voor de voorwaarden waaronder een vergunning wordt verleent (o.a. maximaal zoveel meter van woning, minimaal zoveel meter van de buren vandaan, moet een open omheining zijn en er moet een 'landschappelijke inpassing' worden voorzien).

Daarnaast is het in onze gemeente zo dat de gemeente een maximaal aantal weken heeft om binnen te mogen reageren wat ze dan eenmalig mogen verlengen. Als je dan nog niks hebt gehoord wordt de vergunning automatisch toegekend. Ik had vrij snel de eerste reactie (denk na een ruime week?) dat ik nog een schets moest toevoegen. Toen ik die had ingediend kreeg ik geloof ik na ongeveer nogmaals een week de vergunning binnen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 17:18

Zó dat werkt prettig, beter geregeld als hier.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 17:30

Er is gewoon een wettelijk termijn waarop ze moeten reageren :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 17:31

Strohalmpje schreef:
Hoi MarliesR en anderen!

Een gemeente is toch verplicht binnen zes weken antwoord te geven?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 18:05

Reageren -in mijn geval- was dan met onlogische vragen als
-waar is de vluchtuitgang
-waar hangt de brandblusser

(en dat voor een open loods)... |o

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 08:20

Die vorm van reageren is puur tijd rekken voor de gemeente, dubbeldun.
Normaal gesproken moeten ze inderdaad met 6 weken reageren.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-19 11:50

Echt irritant als het allemaal zo moeilijk moet gaan. Geen wonder ook dat veel mensen gewoon de gok maar nemen...

Heb even een ruwe schets gemaakt van de huidige plannen voor nu.

De track (zandkleurige) op de rechterhelft is zoals hij nu is. De linkerhelft is hoe ik het ga opzetten de komende tijd. De buitenrand staat nu (met op de rechte lijnen nu nog deels prikpalen).

Het felle groen is waar we een heg willen maken (denk beide zijden
meidoorn).

En verder;

Donkerblauw = plek waar de oude schuilstal staat. Deze gaan we later een keer aanpakken en we zijn van plan er een klein stukje apart voor onszelf te omheinen en er iets van een picknicktafel neer te zetten.

Donkergroen = het natte stuk wat ik nu van de wei heb afgehaald en waar we optisch de bosrand straks een soort van door willen trekken. Fijn voor schaduw in de zomer (daar staat de zon ongeveer op warmste moment van de dag) en dan wordt het geheel wat meer besloten.

Oranje = hoekje waar ik ook een zitje ga maken. We hadden wat werkruimte nodig om daar het laatste deel van het kippenhok te kunnen slopen. Maar het bleek ook een heel fijn plekje om te zitten en over de wei te kijken. Dus gaan we zo houden :D .

Roze = hier staan twee boompjes langs de paddock. Weet niet of deze bomen alles gaan overleven, maar we willen hier in elk geval ook iets laten staan. Danwel nieuwe bomen/struiken of iets van een wilgentenenscherm oid. De wind komt meestal uit die richting, dus fijn om daar een windbreker te hebben op de paddock.

Geel = hier komt straks de rijbak

Afbeelding

Foto vanaf zithoekje (oranje) to be.
Afbeelding

Wil dit jaar dan in elk geval de track links nog afmaken, hopelijk de rijbak en hoop in het najaar de heg te kunnen planten (goede planttijd is nu sowieso voorbij).

In de loop der tijd wil ik dan nog slingerpaadjes toevoegen en nog een stuk meer beplanting. En dan nog dus de poel verder oppakken, een heuvel, overweeg nog een roundpen op de zandkop die rechts in de wei zit en natuurlijk het renoveren van de schuilstal.

En als alles nu volgens planning verloopt, komt de aannemer eind volgende week om te werken aan het dak van de paardenschuur :D

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 12:44

Wat zijn de plannen geweldig! Ik ben bijna (!) jaloers ;)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 12:49

Mooi duidelijk, gaat vast goed werken :)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 15:30

Wat voor bomen staan er bij de buren?? Je legt je bak daar dicht naast en daar zou ik nog eens over nadenken eerlijk gezegd. Wij hebben aan ene kant eiken en aan andere kant dennen aan onze bak en daar echt veel zooi van in de bak.

Ik vind het fijn dat we dat nu allemaal kunnen ervaren en als we straks iets gaan aanleggen zelf ( ooit..........) daar al rekening mee kunnen houden.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 16:03

Wauw, dat gaat wel heel gaaf worden. Wat een uitzicht ook vanaf je toekomstige zithoek :oo

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-19 16:48

superpony schreef:
Wat voor bomen staan er bij de buren?? Je legt je bak daar dicht naast en daar zou ik nog eens over nadenken eerlijk gezegd. Wij hebben aan ene kant eiken en aan andere kant dennen aan onze bak en daar echt veel zooi van in de bak.

Ik vind het fijn dat we dat nu allemaal kunnen ervaren en als we straks iets gaan aanleggen zelf ( ooit..........) daar al rekening mee kunnen houden.

Er staat van alles wat, en langs de weg (lange zijde rijbak) staan ook bomen. En wat dennen langs de andere korte zijde. Maar ja, feitelijk staan hier overal bomen :D En alles bij elkaar genomen (en de regels in acht nemend) is dit de meest geschikte plek. We zullen het wel gaan zien!

JudithO schreef:
Wauw, dat gaat wel heel gaaf worden. Wat een uitzicht ook vanaf je toekomstige zithoek :oo

Ja gaaf he <3 Helemaal als de achterkant met der tijd ook nog dicht begroeid is <3

Ceetje_bokt schreef:
Wat zijn de plannen geweldig! Ik ben bijna (!) jaloers ;)

Hahaha, moet ik nog even wat foto's bij plaatsen van "de werkpunten" om wat verder van "bijna" vandaan te komen :') ?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 20:01

Je zithoek....waar de paarden als ze je zien zitten, contant gaan zeuren dat je ze iets lekkers moet komen brengen _O-

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-19 20:34

pmarena schreef:
Je zithoek....waar de paarden als ze je zien zitten, contant gaan zeuren dat je ze iets lekkers moet komen brengen _O-

Haha ongetwijfeld :D
Hoef ik ze in elk geval niet ver te zoeken :+

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 22:09

pmarena schreef:

:j Baas-staren al dan niet met murmelhinnikje oplopend tot hinniken als je beweegt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 08:22

Jeps! Jij bent een ervaringsdeskundige, dat hoor je meteen :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 09:18

Bleef het maar bij dat staren, murmelen en hinniken... hier wordt verder geschraapt en tegen het hek geschopt...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 09:22

Hier een stenen muurtje dus daar hebben ze geen zin in :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 09:23

Dat scheelt, hier een gaashek, dus dat rammelt lekker.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 09:25

Ja dat heeft natuurlijk een lekker effect... ik heb het als ik in mijn kantoortje ben, dan wil je even snel wat doen en staat er zo'n smekend paard vanuit de wei / paddock omhoog te kijken... het lijkt zo leuk maar dan zit je toch niet lekker meer :P

Strohalmpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 11:25

bigone schreef:
Strohalmpje schreef:
Hoi MarliesR en anderen!

Een gemeente is toch verplicht binnen zes weken antwoord te geven?

Een gemeente is verplicht te reageren binnen 8 weken, wanneer het een reguliere procedure betreft. En dit is precies waarop het bij ons vaag wordt ;-) Wij willen natuurlijk weer iets wat net wel/net niet binnen het bestemmingsplan valt. Hier al veel gesprekken met de gemeente over gehad die overigens positief waren. Alleen het lijkt wel alsof sinds de aanvraag is ingediend alle proactiviteit is verdwenen. Wordt vervolgd!

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-19 17:04

Er zijn hele grote stappen gemaakt vandaag *\o/*

Vanochtend zijn ze begonnen met de dakplaten te verwijderen.

Paarden waren erg nieuwsgierig wat er nu weer ging gebeuren
Afbeelding

Mooi rondom in de steigers
(hier nog in opbouw)
Afbeelding

Ging heel hard met de platen verwijderen!
Was wel weer erg blij dat het geen asbest is, jemig wat waren die platen poreus zeg! En een behoorlijk deel van de gordingen was echt flink verrot.
Afbeelding

Hier al een heel eind, inmiddels zitten alle nieuwe gordingen er al op!
Morgen gaan ze verder met de nieuwe dakplaten (sandwichpanelen) plaatsen :D
Afbeelding

Verder zelf nog in de woonkamer bezig geweest. Het laatste oude gordijn is nu ook weg incl. de enorm ranzige rail die er nog hing. Man wat was dat ding smerig! En nog heel gedoe om hem er af te krijgen aangezien de schroeven enorm doordraaiden. Maar is ook weer klaar :D Binnenkort nog de laatste hoek bij het bed verven en dan zijn de woonkamer en keuken klaar voor de komende jaren voor het tijdelijke gebruik. Echt super fijn!