Interieurtips: hoe ziet jouw leefruimte eruit? - Deel 11

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 13:03

Die muur kan er niet uit Cardy. Dat is helaas een draagmuur.
Waar we wel over hebben zitten denken is om daar een flinke opening in te maken op de plek waar nu de deur zit.
Broertje werkt bij een metaalbewerkingsbedrijf dus die zou een stalen frame kunnen maken om de dragende functie over te nemen.
Kleine keukentje naast de badkamer heb ik mijn bakspullen staan voor de taarten die ik maak op bestelling.
Er staat een grote koelkast en een keukenblok met gootsteen.
Deze woning was 'vroeger' in gebruik door 2 gezinnen.
Vandaar 2 keukens en 3 badkamers.
De 3e badkamer is overigens boven.

Kentaro de huidige eettafel en stoelen zouden prima in de achterkamer kunnen. Deze tafel is maar 1.80m.
Maar we willen dus graag een 3 meter. Achterkamer is ongeveer 5x6 meter.

benangelique

Re: Interieurtips: hoe ziet jouw leefruimte eruit? - Deel 11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 13:10

om een eettafel heen moet je ongeveer 1,5 meter rekenen zodat je er goed omheen kan maar ook ruim je stoel naar achteren kan schuiven. Als je dat redt, zou ik een fijne lange leeftafel in de achterkamer zetten. Heerlijke ruimte wordt het dan, zeker als je het deels openbreekt richting de keuken. Dan heb je echt een centrale fijne plek. Als je dan aan het koken bent, zijn de kinderen ook eerder geneigd om lekker aan de grote tafel te gaan rommelen.
de woonkamer is dan heel ruim maar zeker ook gezellig te krijgen.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 13:10

Een grote ronde tafel nog een optie?? (vind ik persoonlijk ook gezelliger als je daar met meerdere mensen aan zit)

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 13:14

Klopt Angelique, maar de woonkamer is zo groot dat ik dan de huidige opstelling zo moet laten (dus een 2e eetatfel) omdat het anders te leeg wordt.
De woonkamer is 10x5 meter :D.
Maar ik zit dan ook weer met het probleem dat het stukje waar nu de banken en de tv staan te klein is om 2 grote banken kwijt te kunnen.
Rechts bij het raam zot namelijk een enorme radiator waar ik geen bank voor wil zetten.
Pff lastig hoor, heb je zo'n groot huis en weet je nog niet waar je je spullen kwijt moet :=
Even foto gemaakt dat je een idee hebt:

Afbeelding

Kentaro, we willen graag een kloostertafel.
3x1 meter.
Een ronde tafel vinden we niet mooi maar zou idd wel de beste oplossing zijn voor de achterkamer.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 13:18

Je hebt ook ronde kloostertafels }>

Afbeelding

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 13:19

Kentaro schreef:
Je hebt ook ronde kloostertafels }>

[ Afbeelding ]

Hoe krijg ik daar 10 stoelen omheen :=

Misschien een vierkante ipv rechthoek.
Dat zou ook een optie zijn.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 13:21

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 13:26

Neh totaal niet onze smaak haha.
Afbeelding
Dit is de keukenmuur met deur naar de achterkamer toe.
Het stuk vanaf de kast tot de radiator zou er uit kunnen.
Maar dan wordt de opening nog niet erg groot.
Iets meer dan 2 meter.

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 14:10

Afbeelding

Afbeelding

Voor geen verbouwing optie 1 en voor wel verbouwen optie 2,
als je de deur van de badkamer kan verplaatsen kan je tegen die wand ook een mooie grote kast zetten of dressoir. en dan de grote tafel doorlopend naar de keuken

Emoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 14:19

Hoihoi,
Ik heb even wat tips nodig! Ik heb een grenen tafel van MP die ik helemaal geschuurd heb, en hij is nu weer helemaal blank. We willen hem graag als eettafel gaan gebruiken, maar willen natuurlijk niet dat er kringen e.d. op gaan komen. Ik wil de tafel behandelen met een lak of beits oid, maar ik heb geen idee wat ik het beste daarvoor kan gaan gebruiken. Ik wil dat hij zo licht mogelijk van kleur blijft en dat je de nerven goed kan blijven zien. (En niet dat er helemaal zo'n glans overheen zit..) wat adviseren jullie mij? :D

Afbeelding
Afbeelding

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 14:24

Hihi thanks. Die onderste foto kan sowieso niet met die opengebroken muur. Dat is te groot.
Zitten o.a radiator, stopcontacten en lichtschakelaars aan.
En aangezien dit allemaal net nieuw erin zit gaat mijn man niet blij zijn als dit weer wordt gesloopt.

Op zich die deur van de badkamer dichtmaken zou wel een optie kunnen zijn.
Wij gebruiken hem niet als badkamer.
Op moment is het een rommelhok.
Enige probleem is dat die badkamer 50 cm hoger ligt dan de achterkamer. Dit komt omdat hij boven de kelder zit.
Dan zouden we dus in het halletje een klein trapje moeten plaatsen om in de badkamer te komen. (Dat is nu ook het geval)
Badkamer zelf wordt tzt ook gesloopt en dan wordt het een berghok denk ik.
Afbeelding

Emoe, ik zou hem in een matte whitewash lak zetten.
Met blanke lak wordt je tafel weer donkerder van kleur.
Met een whitewash kan je hem mooi licht van kleur houden.
Laatst bijgewerkt door ClaudiaHS op 26-01-17 14:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 14:27

@emoe, Vond dit via google: Je kunt de tafel het beste afwerken met wasolie voor een optimale bescherming tegen vocht en vuil. Hierbij kunt je voor de geel/oranje kleur van geloogd grenen het beste de tafel afwerken met wasolie Naturel of Naturel Mat.

Wanneer je de tafel juist zo min mogelijk wil laten verkleuren, dan is eerst een behandeling met de wasolie Weisgrund noodzakelijk voordat u de tafel afwerkt met een beschermlaag van wasolie Naturel of Naturel Mat.

http://www.woodworking.nl/showthread.ph ... -tafelblad

https://meubelmakerij-grenenhoeve.nl/tips-en-trucs/

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 14:52

Dan zou ik die deur verplaatsen, dan heb je ook alle 'rommel' een beetje apart en kan je de eetkamer gezelliger maken. Weet niet hoe de haard zit? Maar die zou je ook nog op tafel hoogte kunnen zetten, extra gezellig als je aan de tafel zit.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 15:09

Met de haard kunnen we nog alle kanten op. We hebben de oude er uit gehaald. Deze stond al op een verhoging.
Zal eens gaan kijken of we idd de deur kunnen verplaatsen. Dan hebben we een fatsoenlijke muur om wat tegenaan te zetten.

MVasbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 17:11

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 17:22

*kijkt achter zich*
Hij staat hier prima hoor :D

MVasbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 17:24

_O-

Heb je er mischien een foto van?

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 17:32

Afbeelding

MVasbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 17:37

Leuk, Dankje! Weet niet of ik hem te druk vindt voor onze woonkamer :/

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 17:40

Hij is wel enorm 'brekend' ja. Hij moet wel met een lichte ruimte gecombineerd worden met niet te veel kleurtinten, anders wordt het snel te druk. Hij ligt hier in een enorm grote witte ruimte, dus hij breekt de kamer hier mooi. Ik heb even in je posts teruggekeken en zie dat je ook al een zwart wit kleed hebt, maar dat staat best mooi :j Je moet er wel van houden.

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 20:10

Emoe je wil volledig deze kleur behouden? Een beits is alleen een middel om een kleurverandering te laten optreden, dit doet niets voor de bescherming van het hout.

Ik zou zelf, voor als je de kringen etc echt wil voorkomen eerder voor een lak gaan. Een olie of was moet je toch blijven herhalen eens in de zoveel tijd. En is toch net wat minder bestand tegen water enzo dan een lak.
Je hebt de tafel helemaal kaal geschuurd zo te zien. Dan is het ook geen probleem om er een watergedragen lak overheen te doen. Wanneer deze niet goed kaal is gemaakt en er heeft olie of was op gezeten kan de lak niet zo goed pakken. Maar daar hoef je hier niet bang voor te zijn denk ik.

Het laatje zou je wel nog beter moeten schuren voor de lak.
Omdat je geen glanzend wil zou ik mat of zijde glans gaan. Dat ligt er maar net aan of je het echt super mat wil of gewoon niet heel erg glanzend. Zou wel voor een specifieke meubellak gaan.

Met een blanke lak hoeft je meubel niet te gaan verkleuren hoor. Bovendien is whitewash geen afwerklaag.

Fair is dat in je huis :oo
Wat is dat dan voor ruimte? Ziet er gaaf uit.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 20:31

@Emoe, kom ik weer mijn Afbeelding :D

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 21:53

Whitewash is geen afwerklaag nee.
Maar als je de kleur graag licht wilt houden kan je bv van cetabever een potje whitewash beits kopen en deze aflakken met een matte lak.

vera_pino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 22:40

*breekt in* *ik las al even mee*

Ik heb bijna dezelfde tafel maar dan niet met een knopje maar een handgreep op het laatje. Deze tafel was van de kinderen geweest en zat bij aankoop dus ook onder de kleurpotlood en andere vieze vlekken. Heel goed geschuurd en toen behandeld met boenwas. Super makkelijk in onderhoud, doekje erover en schoon. Krijg je het niet schoon schuurpapiertje erover en een likje boenwas en hij is weer als nieuw! Er staat overigens een nieuwe tafel op de planning maar eerst maar eens sparen ;)

Afbeelding

Die vlek die je bij de glazen ziet, die is er nu dus ook gewoon uit :Y)

En dan ook maar gelijk een fotootje van de zithoek

Afbeelding

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 22:47

ClaudiaHS schreef:
Whitewash is geen afwerklaag nee.
Maar als je de kleur graag licht wilt houden kan je bv van cetabever een potje whitewash beits kopen en deze aflakken met een matte lak.

Oh zo! Ja daar heb je gelijk in. Denk dat het dan alleen wel meer wittig wordt dan de naturel kleur van nu.