[Centraal]Bokkers op de woningmarkt!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 19:39

Ik heb toendertijd alleen de taxatie voor de NHG zelf betaald (150 euro), als ik het me goed herinner, nu twee jaar terug. Wellicht moet je een eventuele aankoopmakelaar ook zo betalen, maar die had ik niet.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 19:41

beccy schreef:
hihi zal ze doorsturen als de koopacte is getekend...
Kreeg wel net te horen dat ze er binnen 2 weken in wil!!!!!

Maar het was toch als belegging? Gaat ze het dan niet verhuren? Vanwaar de haast?

Cyrilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 19:42

snowbunny schreef:
Hay!

Ben hier nieuw in dit topic! Mijn vriend en ik willen een huis kopen, maar wat betaal je zelf wat niet bij de hypotheek inbegrepen zit? En hoe hoog zijn deze kostten?

Je bedoelt de 'kosten koper' kosten?
Reken maar zo'n 10% van de vraagprijs van het huis. Dan zit je aardig goed. :j

beccy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 19:46

veerledec schreef:
beccy schreef:
hihi zal ze doorsturen als de koopacte is getekend...
Kreeg wel net te horen dat ze er binnen 2 weken in wil!!!!!

Maar het was toch als belegging? Gaat ze het dan niet verhuren? Vanwaar de haast?

Ze heeft nog een huis in Belgie en die is ze nu aan het verbouwen en daar woont ze nu ook. OMdat ze hier gestoord van wordt wil ze dus in ons huis gaan wonen todat haar huis klaar is. Hierna gaat hij de verkoop in..
Enne omdat wij net al een verbouwing achter de rug hebben, hadden we wel al veel opgeslagen dus die twee weken gaat wel lukken...

snowbunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 20:37

Cyrilletje schreef:
snowbunny schreef:
Hay!

Ben hier nieuw in dit topic! Mijn vriend en ik willen een huis kopen, maar wat betaal je zelf wat niet bij de hypotheek inbegrepen zit? En hoe hoog zijn deze kostten?

Je bedoelt de 'kosten koper' kosten?
Reken maar zo'n 10% van de vraagprijs van het huis. Dan zit je aardig goed. :j

Nee de kosten zoals Afsluitprovisie en notaris kosten...

pmarena

Re: Bokkers op de woningmarkt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 20:43

Die kosten zitten gewoon bij je hypotheek ingebouwd , tenzij je dat anders wilt :)

Beccy : ik zou sowieso die 2 weken wel gaan redden , hoe dan ook !! Dat is het best waard als je zo'n snelle , makkelijke verkoop ervoor krijgt :j

Dan desnoods maar een stel verhuizers en een loods huren :P

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 20:46

GEFELICITEERD JOSEPHIEN! +:)+ :D

Manjafiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 22:15

Gefeliciteerd iedereen!

Kostenkoper worden trouwens ook met de hypotheek mee gefinanceerd :o . Je kunt het beste met een financieel adviseur gaan praten (kosten voor makelaar, notaris etc verschillen nogal). Wij hebben inmiddels al 4 afspraken gehad. Alles wordt heel netjes uitgelegd. Dan krijg je ook veel meer inzicht in wat wat kost en wat je kunt mee financieren. Vandaag van 16:30 tot 19:00 uur weer om tafel gezeten :-). Ben beetje draaierig van de cijfertjes hahaha. We hebben nu officieel een offerte aangevraagd en wat zijn de rentes nu aantrekkelijk (ze waren weer gezakt ten opzichte van 3 weken geleden) *\o/* .

Josefien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 22:35

@beccy is wel vet ja dat het zo snel gaat (nou de anderen nog) en ik zou die 2 weken ook geen probleem vinden.
effe offtopic: hoe groot is de 10 jarige ruin die je te koop aan biedt? heb je een topic gemaakt hierover?

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 22:59

snowbunny schreef:
Nee de kosten zoals Afsluitprovisie en notaris kosten...

En de overdrachtsbelasting. Die is al 6%.

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 23:01

snowbunny schreef:
Hay!

In feite is de aankoop van je woning, vermeerderd met de kosten koper, zoals hier al werd genoemd, te financieren. In theorie kun je nog zonder een rooie rotcent op je rekening een woning kopen.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 00:07

@Josefien: gefeliciteerd!

vlooike

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 09:14

Heeft er iemand enig idee hoe snel na een mondeling akkoord je het voorlopig kopcontract kan tekenen? En hoelang heeft een notaris nodig als je wilt gaan tekenen?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 09:17

Notaris is heel wisselend.

Wij hebben onlangs een doodsimpel stukje dijkgrond gekocht , zonder bebouwing of iets , gewoon een strook gras , en daar had de notaris al meer dan een maand voor nodig om tot een concept koopcontract te komen :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 09:19

Snowbunny: reken op 6% overdrachtsbelasting, ong. 3% kosten koper, dan zo'n 1500 notariskosten -dit is echt enkel voor je huis, als je nog een lening en/of samenlevingscontract afsluit wordt dit meer.
Afsluitprovisie :? is dat voor een aankoopmakelaar? Die hadden wij nml niet maar ik heb om mij heen bedragen van 2000 euro gehoord.
FloortjeS schreef:
Heeft er iemand enig idee hoe snel na een mondeling akkoord je het voorlopig kopcontract kan tekenen? En hoelang heeft een notaris nodig als je wilt gaan tekenen?

Wij hebben het voorl. koopcontract 2 dagen na het mondelinge akkoord getekend. Qua notaris verschilt het, die van ons heeft er een week of 2 voor nodig wsl.

vlooike

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 09:23

Ons huis staat ook te koop en we hebben veel kijkers. Zelf hebben we ook al een aantal potientiele huizen op het oog. Maar we willen pas bieden op een huis als er een koper het voorlopige koopcontract van ons huis heeft getekend. Ik moet er niet aan denken om met dubbele lasten te zitten.

beccy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 09:25

bij ons gaat het 10 dagen duren voordat het koopcontract in orde is...

beccy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 09:26

zo hebben wij het ook gedaan floortjeS..

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 09:27

Ffortuna. Afsluitprovisie is voor de hypotheek. Vaak wordt tegenwoordig geen afsluitprovisie meer gerekend, maar een vaste fee voor de hypotheekadviseur, omdat de banken nog maar een minimaal bedrag aan de hypotheekadviseur betalen. Adviseur kan overigens ook tegen uurtarief werken. Zal ie wel duidelijk vertellen tijdens het gesprek. De banken rechtstreeks kunnen nog wel afsluitprovisie rekenen en er zijn ook nog adviseurs die het doen. Maar die worden steeds schaarser.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 09:28

Only_Hellen: bedankt voor de info :)

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 10:16

Het blijft allemaal een soort van hocus pokus gedoe met die hypotheken := maar vind het wel leuk en interessant allemaal :j

vlooike

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 12:55

Het spannendste is nog wat op termijn de hypotheekrente gaat doen.
De huizenmarkt zit al op zijn kont maar wat gaat dat in de toekomst doen?

vlooike

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 12:57

Heeft iemand van jullie al weleens een woning laten bekijken door een bouwkundig buro? Ik weet niet precies hoe dat dat heet maar als je een wat oudere woning wil kopen kan het weleens slim zijn om de woning op de bouwmankementen te laten checken.
Wat zou zoiets eigenlijk kosten?

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 12:59

Floortje, Ik adviseer je lid te worden van Vereniging Eigen Huis. Zij hebben ook bouwkundig inspecteurs in dienst. Op de website staan de kosten hiervan (VEH zelf is 23 euro).

vlooike

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 13:01

Dank je wel Mootje, ik zal me er eens in gaan verdiepen.