Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 09:51

PSvanLot schreef:
Goed bezig Eapy! En budgetteren is gewoon heel leuk! Zeker nu met de spaarpotjes waar je groei in kunt zien.

Ik zit bij Knap en daar kun je een spaardoel maken in je spaarpotje. Toch leuk om te zien hoe die procenten iedere maand oplopen en super als je je doel behaald.

Ja, die potjes zijn mega handig! Ik zit bij Rabo en die helpen je ook met een spaardoel. Heel fijn om zo je progressie te kunnen meten.

Ben iets heel belangrijks vergeten zie ik nu — mijn spending tracker. Dit is iets waar ik over hoorde in een podcast. Ik hou een uitgave tracker bij, en zet daar al mijn privé-uitgaves in. Dus ja, elke keer als ik iets (voor mezelf — dus geen boodschappen van de gezamenlijke bijv) koop, zet ik dit in mijn notes app in een tabelletje. Wanneer, wat, hoeveel het kostte en een score van 1-3.

1 zijn ‘moetjes’, zoals skincare, maar ook dingen waar ik me echt goed bij voel en het goed kan verdedigen voor mezelf. 2 is neutraal, had misschien niet gehoeven, of goedkoper gekund, etc. En 3 zijn dingen die ik achteraf beter niet had kunnen doen/kopen. Aan het einde van de maand heb ik een mooi overzicht van waar mijn geld naartoe is gegaan en reken ik de percentages uit van de scores. Is mijn maand bijvoorbeeld relatief duur geweest maar vooral score 1, dan is het oké. Is mijn maand duur geweest maar vol met score 3, dan moet ik daar iets mee.

corinep

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 12:34

Ik bewaar ook altijd alle bonnen en breng impulsaankopen regelmatig terug.

Jaarlijkse kosten spaar ik vooraf per maand. Bijvoorbeeld zorgverzekering, gemeentelijke lasten, anwb, eigen risico. Dat bedrag bij elkaar gedeeld door 12 spaar ik in het jaar ervoor zodat ik het in december klaar heb staan.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 13:18

corinep schreef:
Jaarlijkse kosten spaar ik vooraf per maand. Bijvoorbeeld zorgverzekering, gemeentelijke lasten, anwb, eigen risico. Dat bedrag bij elkaar gedeeld door 12 spaar ik in het jaar ervoor zodat ik het in december klaar heb staan.

Hier hetzelfde

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 13:27

Wat maakt het verschil dan om ze per maand te betalen of ervoor te sparen en in 1x?
Zag dat het wel wat verschil geeft in bedrag, maar echt zo weinig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 13:42

Hangt van het verschil af. Als dat per jaar meer dan €250 is, dan liever in 1x aftikken.

Vriend en ik hebben een gezamenlijke voor onze vaste uitgaven en uitgaven als stel. Voor al de rest is het onze eigen rekening en verantwoording zeg maar. Ik heb nu onlangs die extra rekening geopend voor onze reis als spaardoel en daar heb ik nog geen seconde spijt van. Denk dat ik het op termijn zo ga houden en nog een rekening paarden erbij ga voorzien.

En ik heb denk ik een meevallertje. Ofwel hebben ze per ongeluk mijn loon 2x uitbetaald, ofwel is het toch onze eindejaarspremie al. Als het dat laatste is gaat die integraal naar de reispot en is dat budget al voor bijna de helft afgevinkt :=

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-22 13:45

Citaat:

Ik ben hier vorig jaar met een aantal vaste kosten mee begonnen. Het geeft mij het idee en gevoel dat wat ik dan 'over' heb, daar kan ik 'echt' wat mee doen. En het geeft een heel goed beeld over hoeveel geld je feitelijk per jaar echt nodig hebt. Het is ook fijn in de resterende maanden, als je dat bedrag in een jaar betaalt. Ik was eerst erg van het uitsmeren, ook omdat ik het simpelweg nooit in een keer kon betalen. Maar ik merk dat het wel in een keer betalen me erg veel rust geeft.
Nu lukt het nog niet hoor, alles in een keer betalen, maar mijn zorgverzekering, gemeentelijke lasten bijv lukt nu wel. En ja het levert meestal ietsje op. Maar alle ietsjes bij elkaar is ook weer extra :-)

Maar goed, dat moet wel lukken natuurlijk. Het voelt ook wel beetje leeg als in jan/feb je spaarrekening zo'n eind keldert :o :+

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 14:13

Zorgverzekering krijg ik 1.5 procent korting als ik het per jaar betaal, meer dan de rente op de spaar.

Gemeentelijke lasten gaan anders over 10 maanden en dat vind ik irritant.

Je moet het toch betalen en heb stiekem zo een extra buffer want mocht het toch wat krap dreigen te worden kan ik alsnog overgaan op maandbetaling.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 15:03

Ik heb de gemeentelijke belastingen iedere maand in excel staan, alleen in de tabbladen met de maanden november en december niet.
Dan stort ik het direct extra naar de spaarrekening.

Idem aan het vooruit betalen van mijn eigen risico. In november en december gaat dat extra naar mijn spaarrekening.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-22 16:51

Dat is ook een manier uiteraard.

Citaat:
Je moet het toch betalen en heb stiekem zo een extra buffer want mocht het toch wat krap dreigen te worden kan ik alsnog overgaan op maandbetaling.

Zo doe ik het ook.
Ik merkte afgelopen jaar dat ik extra fanatiek werd dat spaarbedrag weer zsm 'op niveau' te krijgen toen ik mijn ziektekosten en gemeentelijke belastingen had betaald. Voelde zo 'leeg' }:0 :')

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 11:22

Hier maakt het voor de gemeentelijke lasten nikst uit of ik dat per maand of per jaar doe.

Ik heb twee rekeningen. Eentje waar mijn salaris op binnen komt en de vaste lasten vanaf gaan, en eentje waar ik een pinpas van heb. Dus ik boek een bedrag over naar mijn betaalrekening voor boodschappen en andere uitgaven.

Wel fijn dat rabobank nu slimme spaar regels heeft. Zo Staat er meer dan x euro op de rekening, dan y bedrag overboeken naar rekening Z. Of bij uitgaven met de pinpas het wisselgeld sparen.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 12:59

Ja dat wisselgeld sparen vind ik echt ideaal Luxor! Vorige maand onbewust €65,90 gespaard en nu ook alweer bijna €40.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 13:55

Heden is van mij vredig heen gegaan, mijn wasmachine...

Volgende week een nieuwe kopen maar....

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 14:37

PSvanLot schreef:
Ja dat wisselgeld sparen vind ik echt ideaal Luxor! Vorige maand onbewust €65,90 gespaard en nu ook alweer bijna €40.

Wat een goeie tip. Ik heb dit ook gelijk ingesteld!

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-22 21:08

Citaat:
Heden is van mij vredig heen gegaan, mijn wasmachine...

Volgende week een nieuwe kopen maar....

Ahhh....

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 21:13

Voor wie er van dit topic gedoneerd had/het leuk vind mag mij een pb sturen, er is een eindvideo gemaakt van het Castratie/sterilisatie project waar ik een tijdje geleden was, dan stuur ik deze naar je toe :)

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 21:56

Wat een goeie tip van dat wisselgeld, gelijk gedaan! Thanks!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 00:04

Wij hebben een nieuwe inbouw vaatwas gekocht onlangs, volgende week wordt die gebracht. Zo leuk om die tijd alvast te besparen én hopelijk ook op het waterverbruik daardoor.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 01:44

Ik heb al veel te veel uitgegeven aan dingen dat ik niet nodig heb drze maand
Anderzijds hebben we geen uitjes gefaan, en we hadden wat nieuwe kleren nodig dus het mag wel eens.

Ik heb een oproepje geplaatst voor land. Krijgen mss de mogelijkheid tot een mooi stuk op amper 2 km van mijn huis te kopen.
Zondag gaan we een huis gaan bekijken voor een interessante prijs. Maar wel maar 4000 m2 land bij.
Ik twijfel wat wijsheid is. Huis met minder land en die verbouwen. Of mijn huidig huis aanhouden en meer land aankopen. We hebben 2 trekpaarden en een spanjaard en er komt wss ng een paardje bij.
Meer land is kwa gras interessanter en kwa prijs ook (pakweg 100 k voor een hectare.). Mijn huis is niet heel duur (als ik ng 50 k bijleen voor de verbouwing kost het me alsnog maar de prijs voor een redelijk huurhuis per maand). Dus dan hebben we een fijne gerenoveerde woning. Minstens 1 ha land en ruim over om nog meer dan prima van te leven.
Woning met land bij komt zeker duurder uit en voor minder land. Wel met de paarden in de tuin...
*firstworldproblems*

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 10:57

Dan moet je gaan uitzoeken wat je het fijnste vind.
Voor mij zou de paarden aan huis (mist er echt genoeg land bij is) de voorkeur hebben. Heerlijk in de ochtend in mijn pyjama voeren of buiten zetten.
En daarbij ook de controle die je hebt ipv op land waar niemand bij is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 12:54

Hangt van verschillende zaken af.

Hoe is het huidige land jaarrond? Als dat een toplocatie is, probeer maar iets gelijkaardigs te vinden. Dan doel ik op bodemgesteldheid, bereikbaarheid, netheid, onderhoudsgewijs etc. Is de woning met grond beter, dan heeft dat wel een streep voor.

Wat met afstand? Hoeveel tijdswinst maak je écht met 4000m2 aan huis als je alsnog grond moet bijkopen/huren?

Kan je de woning met grond aan niet kopen, jouw huis verkopen maar je huidige grond ook aanhouden en/of verhuren?

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-22 13:54

@Faelynn wat een leuk idee!

Voor wat betreft paarden aan huis... het lijkt zo romantisch maar het is echt veel werk (ook het goed onderhouden van je land plus afrastering, vaak ook nog sloten etc). Ik heb jaren eigen land gehad, dat was een paar kilometer bij mijn huis vandaan. Vond het heerlijk... maar ook zoveel gedoe. En vroeger hadden we de paarden / pony's aan huis, ook altijd gedoe met vakantie, dagje weg, wel veel gras, weinig gras, mensen / honden / ganzen etc op je wei dat je dat niet wilt , heb zelfs zwerver in mijn stal gehad :roll: , toen poosje bijenkasten daar neergezet, bleek die imker die dat deed een nogal slordig type, had je dat weer... oftewel:
mijn voorkeur zou het niet hebben.
Als je dan ook nog nagaat dat het je 100.000 Euro kost, zeg maar, plus alle zorgen.... daar kun je heel lang je paard / paardjes voor in pension zetten :+

Bovenstaande hou ik mezelf ook voor ogen als ik denk aan dat huisje ergens in het noorden van het land met een stukje weiland erbij voor een paar welshjes dus ik trap er misschien ook ooit weer in :P
Maar je moet het echt alleen doen als het je leuk lijkt, en als je partner hier ook achter staat.

Mijn verwarmingsketel is eigenlijk aan vervanging toe... maar de levertijden zijn bizar... nu doet hij het nog wel, af en toe haperend... maar ben zo bang dat hij het deze winter gaat begeven...
Had het vorig jaar al willen laten vervangen alleen was er zoveel onduidelijkheid bij de VVE (vereniging van eigenaren) over verschillende dingen die ook weer met verwarming te maken hebben dat ik het niet aandurfde. Vind het nu nog lastig want tja, wat doe je... maar goed de verwarming moet het wel doen (en het warm water uiteraard ook...). Het gaat niet eens om het geld, ja het kost natuurlijk geld maar dat heb ik gereserveerd, het is meer dat het ontzettend lastig is iemand te krijgen die het kan uitvoeren en er zit een levertijd op van een aantal maanden... plus dat ik dus echt niet weet of het advies wat ik krijg wel juist is want wie weet op het moment wat een juiste keus is mbt energie in je huis...

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 16:17

Lastig met die ketel! Wij hadden dat vorig jaar en hebben toch maar gekozen voor een gasketel. Ons hele huis moet op de schop als we een warmtepomp willen, dan moesten zo’n 40k gaan investeren in een woning waarvan we niet weten of we er over 10 jaar nog wonen. Dat zagen we niet zitten.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 20:16

Varekaj schreef:
Hangt van verschillende zaken af.

Hoe is het huidige land jaarrond? Als dat een toplocatie is, probeer maar iets gelijkaardigs te vinden. Dan doel ik op bodemgesteldheid, bereikbaarheid, netheid, onderhoudsgewijs etc. Is de woning met grond beter, dan heeft dat wel een streep voor.

Wat met afstand? Hoeveel tijdswinst maak je écht met 4000m2 aan huis als je alsnog grond moet bijkopen/huren?

Kan je de woning met grond aan niet kopen, jouw huis verkopen maar je huidige grond ook aanhouden en/of verhuren?

Nu heb ik geen eigen land. Ik huur een stuk in eigen beheer van 3500 m2. Maar voor 3 paarden is dat te klein voor gras aan te bieden.
Ik had 6000 m2 erbij,dat was dan wel genoeg voor 6 maand gras. Die weide ben ik echter kwijt.

Ik heb wel zelf een koophuis dat bijna gerenoveerd is.

In de prijsklasse dat we kunnen betalen zitten we aan een te renoveren huis met max 4000 m2 erbij.

Of we houden mijn huis aan en kopen 1 a 2 hectare op een paar km van mijn huis.

Paarden heb ik sowieso in eigen beheer, dus het werk verandert op zich niet.
De kosten worden wel meer (500 a 600 afbetalen per maand ipv 100 huur), maar wel meer zekerheid. 3 of 4 paarden op pension is niet bepaald betaalbaar :+.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 21:03

Ik ben al duurder uit met 2 stallen volpension := maar daar staat wel heel veel tijdswinst en gemoedsrust tegenover.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-22 21:03

Dat begrijp ik, 3 a 4 paarden op pension is inderdaad een flinke kostenpost...
Ik vond het altijd wat lastig met de paarden thuis dat je ook altijd eigenlijk minstens 3 stuks moest hebben... als ik met een uit rijden ging vond ik dat die ander niet alleen thuis moest zijn... en als je met twee op pad gaat staat nr 3 weer alleen etc. :')

Tja het is maar wat je wilt. Ik denk wel, weet wat je investeert... en waarin... wil je rendement of wil je gewoon 3 a 4 paarden houden en is het feitelijk een zwart gat waarin je je geld stopt (afgezien van plezier, etc van je paard he, en ik weet ook dat dat onbetaalbaar is ... soms letterlijk :+ ).

Wat Varekaj zegt gemoedsrust etc is ook veel waard...
Maar goed, it's all about choices :)