Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 14:46

Berdien schreef:
Mwah.. er zijn ook partijen waarbij dat helemaal niet speelt hoor. Genoeg solide partijen die een offerte voldoende lang geldig hebben zonder dat je bereidstellingsprovisie moet betalen.

Ja precies. Ben benieuwd naar de reactie.

Berdien

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 14:48

Zeker niet zonder meer akkoord gaan met vreemde constructies of een bereidstellingsprovisie :n Zes maanden is zoals gezegd helemaal geen vreemde termijn en daar zijn echt wel betere oplossingen voor te verzinnen. Zoals een fatsoenlijke offerte :D

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 14:52

Hmm ja ik lees bij ASR op de site dat hun standaard 90 dagen aanbieden. Ik weet dat andere aanbieders niet konden aanbieden wat wij graag willen dus vrees dat dit de reden is.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 15:07

Bij de Rabo is standaard 6 maanden. Ook heb je daar aflossingsvrij dat niet vervalt maar dat je gewoon door kan laten lopen.

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 15:14

Wij hebben bij de Rabo zelfs een jaar. Daarom hadden wij geen probleem met de oplevertermijn van ons nieuwe huis. Die is namelijk pas volgend jaar maart.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 15:16

Ja hij gaf aan dat de 30 jaar vast die wij willen alleen hier kon plus NHG. Ga er maar vanuit dat dat klopt. Daar betaal ik 'm tenslotte voor.

Denise_Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 16:21

ingedebruijn schreef:
Ja hij gaf aan dat de 30 jaar vast die wij willen alleen hier kon plus NHG. Ga er maar vanuit dat dat klopt. Daar betaal ik 'm tenslotte voor.

Hebben jullie een onafhankelijke adviseur? Ik vind het een beetje vaag klinken allemaal.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 16:24

Denise_Storm schreef:
ingedebruijn schreef:

Hebben jullie een onafhankelijke adviseur? Ik vind het een beetje vaag klinken allemaal.

Ja is onafhankelijk.. Ik heb net de reactie terug dat alle partijen waarmee zij samenwerken, max 90 dagen aanbieden. Dus dat er geen alternatief is. Dan hadden we een volledig onafhankelijke moeten kiezen misschien maar dit voelde wel goed. Ik leg me er maar bij neer. Ga nu ook niet meer overstappen van adviseur.

De adviseur waar wij vanaf dag 1 in gesprek mee waren en ons heel goed bij voelde, is precies op vakantie gegaan in de tijd dat we het huis kochten. Dus dat is jammer.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 16:25

Ehm.. er zijn meer partijen met een rente voor 30 jaar icm NHG.. Zou nog eens goed doorvragen hoor!

Edit: zie nu je bericht. Dat is jammer, zeker als je er nu pas op deze manier achter komt.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 16:26

Berdien schreef:
Ehm.. er zijn meer partijen met een rente voor 30 jaar icm NHG.. Zou nog eens goed doorvragen hoor!

Edit: zie nu je bericht. Dat is jammer, zeker als je er nu pas op deze manier achter komt.

Jup. Hij heeft nog niet meegemaakt dat het betaald moest worden in deze tijd maarja.. Garantie tot de deur natuurlijk :+

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 17:33

Ja, de rente is lang dalende geweest. Nu schommelt het wat. Maar dat hij het nog niet heeft meegemaakt, daar koop jij weinig voor natuurlijk :))

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 17:51

Berdien schreef:
Ja, de rente is lang dalende geweest. Nu schommelt het wat. Maar dat hij het nog niet heeft meegemaakt, daar koop jij weinig voor natuurlijk :))

Hahaha precies. Nouja zetten het maar apart en dan hopen op het beste.

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 18:16

Stille meelezer hier; Wij hebben dit vorig jaar wel meegemaakt :+

Ons rente aanbod stond voor 3 maanden vast, maar overdracht was na 5 maanden. Helaas ging de rente net iets stijgen vlak voor de overdracht in september vorig jaar, dus helaas moesten we de bereidsstellingsprovisie betalen. Uiteindelijk hebben we het, via de belastingaangifte, deels terug gekregen, want het is aftrekbaar

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 18:17

AppleSter schreef:
Stille meelezer hier; Wij hebben dit vorig jaar wel meegemaakt :+

Ons rente aanbod stond voor 3 maanden vast, maar overdracht was na 5 maanden. Helaas ging de rente net iets stijgen vlak voor de overdracht in september vorig jaar, dus helaas moesten we de bereidsstellingsprovisie betalen. Uiteindelijk hebben we het, via de belastingaangifte, deels terug gekregen, want het is aftrekbaar

Ohhh dat is fijn. Scheelt toch weer een stuk.

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 18:23

ingedebruijn schreef:

Wat een flauwekul! Wij hebben bij Vista geen bereidsstelling provisie hoeven te betalen bij stijgende rente. Sterker nog, wij hebben NHG en 30 jaar rente vast gezet. Tevens was het zo dat ze een rente aanbod hadden gedaan en als ten tijde van tekenen bij de notaris de rente lager was geweest, wij de lagere rente zouden krijgen en als die was gestegen zouden we de aangeboden rente krijgen zonder extra kosten.

Wat belachelijk. Is dus echt niet nodig. Er zijn zoveel aanbieders. En verder dus bij ons in totaal 12 maanden geldigheid offerte (incluis verlengen).

Die 6 maanden die jullie nodig hebben is niet raar. Ja wij hebben een nieuwbouw hypotheek maar kan mij niet voorstellen dat het zo extreem anders is.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 18:30

Yipee schreef:
ingedebruijn schreef:

Wat een flauwekul! Wij hebben bij Vista geen bereidsstelling provisie hoeven te betalen bij stijgende rente. Sterker nog, wij hebben NHG en 30 jaar rente vast gezet. Tevens was het zo dat ze een rente aanbod hadden gedaan en als ten tijde van tekenen bij de notaris de rente lager was geweest, wij de lagere rente zouden krijgen en als die was gestegen zouden we de aangeboden rente krijgen zonder extra kosten.

Wat belachelijk. Is dus echt niet nodig. Er zijn zoveel aanbieders. En verder dus bij ons in totaal 12 maanden geldigheid offerte (incluis verlengen).

Die 6 maanden die jullie nodig hebben is niet raar. Ja wij hebben een nieuwbouw hypotheek maar kan mij niet voorstellen dat het zo extreem anders is.

Ik denk dat SNS dan geen zaken met hun doet. Zo begreep ik het uit zijn verklaring. Is de rente lager dan de offerte, dan stellen ze die ook bij. Is ie hoger, dan moeten we de provisie betalen.

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 18:36

Vista schijnt van de rabobank te zijn. Maar is jullie adviseur van sns dan? Dat is niet onafhankelijk?

pandour4evuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 18:44

Je kan ook nog bij Argenta kijken.
Die verlengen gratis of bijna gratis en met de voorwaarde dat als de rente in de tussentijd daalt jou rente ook meedaalt en als hij stijgt de rente hetzelfde blijft. Hier bleef hij geldig uiteindelijk voor een jaar.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 18:51

Yipee schreef:
Vista schijnt van de rabobank te zijn. Maar is jullie adviseur van sns dan? Dat is niet onafhankelijk?

Hij is van SNS inderdaad maar adviseert niet alleen hun eigen hypotheken. Ze bieden echter niet alles aan inderdaad.

Yvankaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 02:07

Wij hebben onze hypotheek ook voor 30 jaar vast gezet, met NHG. Wij zitten bij de Rabobank!
Snap dat je nu geen andere hypotheekadviseur meer neemt, maar snap dat je baalt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 08:40

Bieden ze enkel aan van de Volksbank of daar buiten ook wel wat? Niet echt heel onafhankelijk, wel flink balen hoor!

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 08:55

SNS biedt een beperkt aantal andere partijen aan. Maar daar maken ze geen geheim van, dus dat de adviseur geen partijen als Vista kan aanbieden kun je hem niet kwalijk nemen :) Dat weet je (als het goed is) als je met zo'n adviseur het traject in gaat.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 09:02

Berdien schreef:
SNS biedt een beperkt aantal andere partijen aan. Maar daar maken ze geen geheim van, dus dat de adviseur geen partijen als Vista kan aanbieden kun je hem niet kwalijk nemen :) Dat weet je (als het goed is) als je met zo'n adviseur het traject in gaat.

Ja neem het hem in het algemeen ook niet kwalijk. Meer dat het een beetje gek tussen neus en lippen door kwam terwijl we al wat keren aan tafel hebben gezeten. Maar hij is sowieso wat laconiek rond alles. Begint ieder gesprek met dat de koop al rond is, net als de hypotheek terwijl dit gewoon nog niet zo is natuurlijk.

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 09:11

Jammer dat het zo loopt! Je kan niet meer over naar een ander denk ik? Is misschien ook niet zo fijn met je voorbehouds termijn.

Niet dat wij alleen maar positief zijn over onze adviseur hoor. Maar had wel express gekozen voor eentje die niet bij een specifieke bank was aangesloten.

Maar dat is achteraf praten. Tenzij het boetebedrag echt hoog is, loont het ook niet om nog met een andere hypotheekadviseur in zee te gaan.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 09:15

Yipee schreef:
Jammer dat het zo loopt! Je kan niet meer over naar een ander denk ik? Is misschien ook niet zo fijn met je voorbehouds termijn.

Niet dat wij alleen maar positief zijn over onze adviseur hoor. Maar had wel express gekozen voor eentje die niet bij een specifieke bank was aangesloten.

Maar dat is achteraf praten. Tenzij het boetebedrag echt hoog is, loont het ook niet om nog met een andere hypotheekadviseur in zee te gaan.

Nee gaan de overstap niet meer maken inderdaad. We zijn eerst begonnen met een totaal onafhankelijke adviseur maar die hebben ons 2x laten zitten met een afspraak. Toen dus besloten om SNS te proberen en dat klikte heel goed. Die man ging echter precies op vakantie toen wij het huis kochten dus misschien had hij het wel anders aangevlogen.

Het is wat het is. Nu maar duimen dat het meevalt haha.