Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ceetje_bokt

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 15:56

Ben de vlinderstruiken aan het slachten en daarna met mijn favoriete tuinspeeltje aan de slag: de takkenversnipperaar. <3 wat een heerlijk werkje is dat toch.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 17:09

Ik heb vandaag de eerste ui, wortel en spinazie gezaaid. En een stuk met een akkerbloemen mengsel. Ik ben benieuwd.

Hier komen nog steeds nieuwe krokussen en sneeuwklokjes in bloei. Ook de winterakonieten bloeien nog. De narcissen komen denk ik met een week of twee.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 18:06

Bij mij zijn er van alle sneeuwklokjes die ik geplant heb, maar 2 opgekomen. De krokussen staan nog, maar hebben hun langste tijd gehad. De anamonen komen tot bloei. De narcissen gaan bijna bloeien en de tulpen komen er aan. Ik heb ook nog een soort hyacint staan, een kleiner soort, die niet zo sterk geurt (gelukkig), die staat ook de te bloeien en de bosanamonen ook al een poos en die gaan het nog wel even doen. Dankbaar bloempje :)
De tuin loopt wel achter in vergelijking met vorig jaar, maar das wel logisch :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 18:43

Bosanemonen gaan heel langzaam je hele tuin door. Zo fijn bloeiertje in wit en blauw.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 20:50

Morganlefay schreef:
Bosanemonen gaan heel langzaam je hele tuin door. Zo fijn bloeiertje in wit en blauw.

Ik heb ze in mijn über kleine voortuin staan, van mij mogen ze uitzaaien, ik vind ze zo schattig <3

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 00:55

Narcissen doen het bij mij al :)

Ik ben op zoek naar een mix van planten en bollen die het goed doen in een bak. De mix moet ervoor zorgen dat er altijd ‘iets’ te zien is het jaar door. Dus ook graag iets dat groen blijft in de winter.

Waarom? Ik woon een beetje in een vogelaarwijk. Mensen eigenen zich van alles toe. Zo zijn er op twee plekken al graszoden uit de gemeentegrond getrokken en hebben mensen er een terras voor zichzelf gemaakt. Ook hebben mensen teveel auto’s. Dus op elk stukje gras buiten de vakken wordt geparkeerd. Ook bij mij voor de deur. Handhaving en gemeente doen niks.

Nu zag ik dat er verderop in de straat een moestuinbak op het groen staat. Een ander heeft allemaal potten met planten naast de bankjes gezet. Ik denk erover om ook een oude zandbak of moestuinbak op het gras bij mij voor de deur te zetten. Het gras is nu al helemaal kapot gereden, en mensen zijn ook niet te beroerd om er een springkussen oid neer te zetten. Overleggen heb ik geprobeerd. Maar men vind dat ik niet moet zeiken over mijn uitzicht. Er is niet genoeg plek, dus heb ik pech. Verder weg parkeren is volgens hen geen optie.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 08:40

Lekkere wijk woon je...

Ik zou er cactussen in zetten :+

Geen verstand van bollen haha

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 09:57

Een dichte pallet als bodem, 4 korte hoekpaaltjes, planken en binnenkant afwerken met doek. En eventueel gewoon een goedkope mix van de lidl of aldi ofzo erin gooien.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 10:32

Je zou kunnen kijken voor campanula, das niet duur en blijft ook in de winter groen en bloeit lang door met witten of paarse bloemen. Is een bodembedekker dus groeit in de breedte.
En dan combineren met bollen. Voorjaarsbollen kan je er pas vh najaar in doen. Nu zou je kunnen kiezen om er alvast wat zomerbollen in te doen :)
Kruipend zenegroen is trouwens ook leuk spul, ook een bodembedekker met leuke bloemen. Ook deze blijft in de winter groen. Je kan mss in het midden een klein boompje kunnen zetten. Bv een geënte salix, die wordt niet groot, in ieder geval niet hoger, maar wel voller en is een makkelijk boom :)
Ik vind wat Marcella voorsteld een goed idee, dan baken je het wel af :)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 13:02

En je krijg het ook niet zomaar even verschoven/verplaatst. :')

En ja ervaring mee. :j :+

Heb daarna 2 bakjes van 1 hele maakt. Goedkoop en zo weer te vervangen. O ja en in een grote gaat heel veel grond dus hoger van 40 cm (ongeveer 2 planken) zou ik niet maken. Kan eventueel van de 2 kleintjes wel even kijken om foto te maken. In de ene zit bosaardbeien (ga er zeer waarschijnlijk eruit halen) en de andere zit een maggi plant in.

En tipje doe onderin als eerste laagje hydro korrels, want anders kan je blijven sjouwen met water met extreem warm weer.

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 20:13

Jullie zijn echt toppers!
Ik heb de planten genoteerd.

Ik zag online al de mogelijkheid om palet randen te kopen. Dan kan ik er twee op elkaar zetten. Antiworteldoek erin, hydrokorrels. Helaas alleen bij grotere afname, of veel verzendkosten. Dus ik kijk nog even verder.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 15:52

Luxorvalkje schreef:
Jullie zijn echt toppers!
Ik heb de planten genoteerd.

Ik zag online al de mogelijkheid om palet randen te kopen. Dan kan ik er twee op elkaar zetten. Antiworteldoek erin, hydrokorrels. Helaas alleen bij grotere afname, of veel verzendkosten. Dus ik kijk nog even verder.

Krijgen we een na-foto? :D

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 15:55

Ik heb nog een rozenpiramide staan, waar nog een klimmer langs mag. Iemand nog leuke ideeën?
Ik dacht aan kamperfoelie oid?
Ik heb al 1 clematis en ook al 2 stuks passieflora.
Een klimroos is mss ook wel leuk!
Maar mss heeft iemand nog een ander top idee :)
Net een trellis gekocht en geplaatst en daar een framboos bij gezet. Stelt nog weinig voor :')
Afbeelding

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 15:57

Hahaha ik heb wel goed moeten zoeken naar je framboos :p

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 16:03

Even met de hogedruk in de weer geweest en de tafel afgedaan met soda. Is weer als nieuw. Op de achtergrond project vijver

Afbeelding

Lolacabana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 16:05

Ik heb een nieuwbouw woning, staat nog helemaal niks in de grond. Alleen hedra langs het hek, maar dat is door de verhuurder gepland.
Omdat het een huurwoning is wil ik er niet al te veel geld in steken.

Het gaat om een kleine voortuin (op het zuiden) met daarvoor een grasveld en een sloot. En een zijtuin/achtertuin. Van de voortuin heb ik geen foto.

Afbeelding
Afbeelding

Gezien vanaf de laatste foto wil ik links groenten/bloemen.
Rechterkant gras en misschien een boom.
Het heeft wel wat zon, maar omdat het op het noorden is niet de hele dag.
Voortuin is 2m naar voren en dan de breedte van het huis. Daar wil ik ook een leuke border maken.

Heb om 5 uur een winkelafspraak bij de intratuin :D

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 16:55

Ik heb vorig voorjaar een behoorlijk aantal planten meegenomen van iemand die de tuin ging verbouwen. Niet alles heeft het overleefd, maar was toch best leuk! Misschien dan ook marktplaats en weggeefhoeken in de gaten houden?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 18:08

Markplaats inderdaad, en misschien wat meer in potten zetten, eventueel de pot ingraven in de grond? Dan kun je het, als je eventueel gaat verhuizen, makkelijker meenemen en maakt het ook minder uit in elke periode je ze uit de grond haalt.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 19:18

Matheno, weet je dat hogedruk heel slecht is voor je bestrating? Je spuit je voegen eruit, en je stenen worden poreus wat de groene aanslag alleen maar erger maakt.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 19:23

Lolacabana schreef:
Ik heb een nieuwbouw woning, staat nog helemaal niks in de grond. Alleen hedra langs het hek, maar dat is door de verhuurder gepland.

Het gaat om een kleine voortuin (op het zuiden) met daarvoor een grasveld en een sloot. En een zijtuin/achtertuin. Van de voortuin heb ik geen foto.

[ [url=m/t6xdGb.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/iLxdIy.jpg]Afbeelding[/url] ]

Voortuin is 2m naar voren en dan de breedte van het huis. Daar wil ik ook een leuke border maken.

Ik was even door dit topic aan het kijken en jullie tuin lijkt erg op die van ons. Ook een nieuwbouw huis. Ik kan niet precies zien hoeveel stenen er bij de schuur liggen maar hou er rekening mee dat als je een fiets in de schuur hebt je deze er ook in en uit moet halen. Wij hebben om deze reden een terrasje gemaakt bij de deur van de schuur

Afbeelding

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 11:53

Lolacabana schreef:

[ [url=m/t6xdGb.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/iLxdIy.jpg]Afbeelding[/url] ]

Je zou gras kunnen zaaien, daar is nu de juiste tijd voor en een stuk goedkoper dan zoden. Verder wat planten die je zelf mooi vind. Met een tuin op het noorden even in de gaten houden dat de planten goed tegen schaduw kunnen.

LaPluche

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 12:15

Varens, hortensia’s en hosta’s zijn planten die de schaduw wel kunnen waarderen.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 12:50

En zo zijn er nog veel meer! Zoek naar eens naar inspiratie voor bostuinen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 19:11

Before and after
Afbeelding

Afbeelding

Nadat de hovenier de tuin leeg had gehaald, hebben we vandaag een haagje in m'n voortuin gezet. In totaal 6 meter en 36 planten (hoewel het slecht te zien is op de foto). De oude haag stond alleen aan de voorkant langs de stoep, deze gaat ook de hoek een stukje om, en loopt ongeveer een meter door (tot de hoogte van de paal van de carport). Het is al een aantal keer gebeurd dat mensen hun hond in mijn tuin lieten poepen := wat ook wel een reden was om te gaan voor twee planten met het woord 'doorn' in de naam. Het is een mix van meidoorn (Crataegus monogyna) en sleedoorn (Prunus spinosa). Beiden inheems, waarvan de sleedoorn ook nog goed is voor de sleedoorn page, een heel klein vlindertje wat op de lijst van bedreigde diersoorten staat in Nederland.

Ik vind het iedere keer weer grappig hoe banketstaaf de bosjes planten zijn die je krijgt als je een haag koopt. Het stelt echt niets voor, twee kleine bundeltjes takken (in dit geval met de toegevoegde uitdaging van mega doorns), die je dan uit elkaar trekt tot individuele 'twijgjes met wortels'. Hopelijk kan ik over een jaar of twee hartelijk lachen om deze foto's en heb ik een mooie, volle haag staan!

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 19:36

Zo herkenbaar die ‘haagjes’: wij kochten 80 beukenhaag plantjes en kozen voor laten bezorgen, want dachten we: dat past nooit in stationwagen. Komen ze voor veel te veel geld die dingen brengen: had het gewoon in mijn aygootje gepast _O-
En wat gruwelijk a-sociaal dat mensen hun hond laten poepen en het dan niet eens opruimen.