Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fitzroy

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 14:02

Pfff, wat een gekte. Ik ben blij dat ik niet in Apeldoorn ben blijven zoeken. Nou was de situatie eind 2019 iets minder overspannen maar toch.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 20:31

Esplendido schreef:
lucifertje schreef:
Ik las gisteren een interview van RTL nieuws waarbij bij persoon 1, 365000€ en bij persoon 2, 300000€ overboden hebben. Ik dacht eerst dat ze een nul teveel hadden %)

Dat ging niet over overbieden, maar overwaarde.

Ook goeiemorgen aan mijzelf :+ , moet voortaan niet meer om 6 uur ‘s ochtends een artikel lezen.

Chawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 23:37

Bezichtiging vandaag gehad. Huis is echt precies wat we zoeken. Voor woensdag al een bouwtechnische keuring afspraak geregeld, dan is die op tijd binnen, mochten we de bieding winnen.

Vrijdag voor 12 uur moeten we een bieding doen. Mooi de tijd om ook met de hypotheekadviseur alvast om de tafel te gaan zitten qua scenario's.

We willen deze best graag hebben. Baal er eigenlijk ook wel weer van. Morgen maar uitgebreid marktonderzoek doen en de rapportages qua koopprijs aanvragen.

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 07:56

Spannend Chawi, ik ga voor je duimen!!

Hier gister te horen gekregen dat ik aangenomen ben op mijn nieuwe werk in Groningen, dus dat stukje ook geregeld. Over precies 2 weken krijgen we de sleutel. Van het weekend bij mijn zus in Drenthe geweest, dus moest natuurlijk ook even langs ons huisje. O:) <3
Afbeelding

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 08:07

Chawi schreef:
Bezichtiging vandaag gehad. Huis is echt precies wat we zoeken. Voor woensdag al een bouwtechnische keuring afspraak geregeld, dan is die op tijd binnen, mochten we de bieding winnen.

Vrijdag voor 12 uur moeten we een bieding doen. Mooi de tijd om ook met de hypotheekadviseur alvast om de tafel te gaan zitten qua scenario's.

We willen deze best graag hebben. Baal er eigenlijk ook wel weer van. Morgen maar uitgebreid marktonderzoek doen en de rapportages qua koopprijs aanvragen.

Spannend! Is dit jullie eerste bieding of?

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 08:07

Wendy_Komen schreef:
Spannend Chawi, ik ga voor je duimen!!

Hier gister te horen gekregen dat ik aangenomen ben op mijn nieuwe werk in Groningen, dus dat stukje ook geregeld. Over precies 2 weken krijgen we de sleutel. Van het weekend bij mijn zus in Drenthe geweest, dus moest natuurlijk ook even langs ons huisje. O:) <3
[ [url=m/LKXfR6.jpg]Afbeelding[/url] ]

Gaat hard en gefeliciteerd met je baan!

Wij hebben gisteren de offerte getekend. Verwacht de definitieve wel snel en dan is het alweer geregeld :)

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 08:11

Dank je wel!
Is leuk hè, als je dingen kunt gaan af vinken? Ik had dat in ieder geval wel. Telkens de volgende stap kunnen af vinken en door :):)
Wanneer is bij jullie ook al weer de overdracht?

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 08:14

Wendy_Komen schreef:
Dank je wel!
Is leuk hè, als je dingen kunt gaan af vinken? Ik had dat in ieder geval wel. Telkens de volgende stap kunnen af vinken en door :):)

15 december is de verwachting. De hypo zei gisteren tussen neus en lippen door dat we misschien wel 2000 euro boete moeten betalen aan ASR als de hypotheekrente stijgt in de tussentijd. Omdat we langer dan 3 maanden nodig hebben. Dikke nummer als dat zou gebeuren zeg.

Chawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 08:39

ingedebruijn schreef:

Dit zou onze 2e worden.
We gaan het deze keer anders aanpakken qua bieding. We hebben uitgerekend voor onszelf wat we per maand maximaal aan woonlasten kwijt willen zijn. Dit is inclusief hypotheeklasten, GWL (vanuit vragenlijst even die bedragen aangehouden), levensverzekering(en) etc.

Dit bij de hyptoheekadviseur neergelegd gisteren en dan kijken hoe hoog de hypotheek kan worden.

Wij hebben wel de "mazzel" dat de vraagprijs 250.000 onder de maximale hypotheek ligt dat we mogen lenen, maar dat betekent niet dat we die maandlasten ook willen. Zeker gezien mijn salaris een heel stuk hoger is en daarmee het risico ook groter is, mocht ik bijvoorbeeld mijn baan kwijtraken.

Daarnaast hebben wij geen enorme pot met eigen geld. Dus moeten we nog wel rekening houden met taxatiewaarde..al is dat wel echt lastig inschatten vind ik zelf. Zal ook ons enige voorbehoud zijn dan, dat de taxatiewaarde niet meer dan X-getal mag afwijken van de bieding.

Chawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 08:42

ingedebruijn schreef:
Wendy_Komen schreef:
Dank je wel!

15 december is de verwachting. De hypo zei gisteren tussen neus en lippen door dat we misschien wel 2000 euro boete moeten betalen aan ASR als de hypotheekrente stijgt in de tussentijd. Omdat we langer dan 3 maanden nodig hebben. Dikke nummer als dat zou gebeuren zeg.

Oh ja, dat soort "boetes" genoeg gezien toen we aan het uitzoeken waren voor een hypotheekofferte die langer dan een jaar geldig moest zijn.

Maar die van jou is relatief kort, dan vind ik het wel raar.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 09:15

Ja standaard is 3 maanden blijkbaar en wij hebben 6 nodig ongeveer. Nouja afwachten maar..

Hij kwam zelf met het voorstel om de overdracht dan eerder te doen maar dan wel hun erin te laten wonen en dat zij dan de hypotheek aan ons betalen. Lijkt mij niet echt een normale constructie en dus wenselijk voor wie dan ook.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 09:16

Chawi schreef:
ingedebruijn schreef:

Dit zou onze 2e worden.
We gaan het deze keer anders aanpakken qua bieding. We hebben uitgerekend voor onszelf wat we per maand maximaal aan woonlasten kwijt willen zijn. Dit is inclusief hypotheeklasten, GWL (vanuit vragenlijst even die bedragen aangehouden), levensverzekering(en) etc.

Dit bij de hyptoheekadviseur neergelegd gisteren en dan kijken hoe hoog de hypotheek kan worden.

Wij hebben wel de "mazzel" dat de vraagprijs 250.000 onder de maximale hypotheek ligt dat we mogen lenen, maar dat betekent niet dat we die maandlasten ook willen. Zeker gezien mijn salaris een heel stuk hoger is en daarmee het risico ook groter is, mocht ik bijvoorbeeld mijn baan kwijtraken.

Daarnaast hebben wij geen enorme pot met eigen geld. Dus moeten we nog wel rekening houden met taxatiewaarde..al is dat wel echt lastig inschatten vind ik zelf. Zal ook ons enige voorbehoud zijn dan, dat de taxatiewaarde niet meer dan X-getal mag afwijken van de bieding.

Dat is fijn inderdaad! Dan gewoon bieden onder voorwaarde van financiering. Dan kun je er onderuit als de taxatie tegenvalt. Zaten jullie er de eerste keer dichtbij?

Chawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 09:27

Dat wilde de verkopende makelaar niet zeggen. We hadden wel goede voorwaarden

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 09:42

ingedebruijn schreef:
Ja standaard is 3 maanden blijkbaar en wij hebben 6 nodig ongeveer. Nouja afwachten maar..

Hij kwam zelf met het voorstel om de overdracht dan eerder te doen maar dan wel hun erin te laten wonen en dat zij dan de hypotheek aan ons betalen. Lijkt mij niet echt een normale constructie en dus wenselijk voor wie dan ook.

Stille meelezer hier .. maar dat zou ik nooit doen. Wat een slecht advies! Hij wist hoe lang jullie overdracht zou duren, daar had hij gewoon een passende offerte bij kunnen zoeken. Dit is wel heel makkelijk gedacht.
Hij heeft gewoon zijn werk niet goed gedaan, die probeert er wel heel makkelijk vanaf te komen.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 10:06

Achterom schreef:
ingedebruijn schreef:

Stille meelezer hier .. maar dat zou ik nooit doen. Wat een slecht advies! Hij wist hoe lang jullie overdracht zou duren, daar had hij gewoon een passende offerte bij kunnen zoeken. Dit is wel heel makkelijk gedacht.
Hij heeft gewoon zijn werk niet goed gedaan, die probeert er wel heel makkelijk vanaf te komen.

Klopt.. Vond ik ook inderdaad dat dat gisteren nog even zo genoemd werd. Maar de andere opties waren helaas minder qua looptijd of geen NHG bijvoorbeeld. Dus dat schiet ook niet op.

Gaan maar hard duimen dat het meevalt en toch het geld apart zetten ervoor.

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 10:07

Ja… wij hebben zelfs 9 maanden voor de overdracht zonder boete.. hadden alleen wat minder keus.

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 12:17

Wij hebben dan nieuwbouw dus dan zijn de termijnen sowieso wel wat langer maar toch. In de basis was onze offerte 3 maanden geldig maar kon kosteloos verlengd worden met 9 maanden. Oftewel gewoon een jaar geldig zonder boete of gedoe.

Moet voor een bestaande koophuis te regelen zijn. Wij zitten bij Vista hypotheken met NHG. Of dat past/een geschikte aanbieder is voor jullie is natuurijk weer totaal persoonlijk.

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 12:44

Wij hadden ook langer dan 6 maanden nodig. Onze adviseur is gewoon op zoek gegaan naar hypotheekverstrekkers die hun rente aanbod kosteloos kunnen verlengen van 3 naar 6 maanden of langer. De constructie dat de huidige bewoners jullie moeten betalen zou ik absoluut niet mee akkoord gaan :=

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 12:47

linnnh schreef:
Wij hadden ook langer dan 6 maanden nodig. Onze adviseur is gewoon op zoek gegaan naar hypotheekverstrekkers die hun rente aanbod kosteloos kunnen verlengen van 3 naar 6 maanden of langer. De constructie dat de huidige bewoners jullie moeten betalen zou ik absoluut niet mee akkoord gaan :=

Nee ik heb inderdaad ook aangegeven dat ik dat een bizar voorstel vond en ook niet ging doen. Verder gaan we het maar afwachten.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 12:47

Ik mag dinsdag naar de adviseur. Komende donderdag ook de voorlopige koopakte tekenen. Is dan ineens wel echt allemaal :D Huis staat ook als OVB verkocht op funda nu :D

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 12:55

Winged schreef:
Ik mag dinsdag naar de adviseur. Komende donderdag ook de voorlopige koopakte tekenen. Is dan ineens wel echt allemaal :D Huis staat ook als OVB verkocht op funda nu :D

Hatseflatsiee

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 14:39

Zo'n constructie met de huidige bewoners zou ik ook niet nemen hoor!
Ik heb 2,5 jaar terug een constructie gehad waarbij ik wel iets moest betalen voor verlengen, maar dat ging om een paar tientjes en vond ik dus best meevallen. Bijkomend voordeel was dat er een clausule in zat dat als de rente zou dalen, mijn aanbod mee zou dalen. Maar zou het stijgen, bleef het vast staan. Gezien de rentes laag staan, kan het dan eigenlijk nog best aantrekkelijk zijn.

Nu een hypotheekaanbod gehad dat kosteloos verlengd kon voor een aantal maanden, maar niet nodig gehad.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 14:41

Er zijn genoeg partijen die een langere geldigheid aanbieden, ik zou zeker niet gaan goochelen met dat soort constructies. Zes maanden is écht geen gekke termijn hoor.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 14:44

Ik heb de adviseur net gemaild dat het me toch niet helemaal lekker zit en ik even wil weten wat de alternatieven precies zijn. Inderdaad omdat jullie zeggen dat een half jaar zo gek niet is.

Het verlengen zelf kost niets.. Alleen als d rente omhoog gaat, dan moeten we het betalen. En dan maakt het niet uit volgens hem hoeveel het dan omhoog gaat. Vind het maar raar.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 14:45

Mwah.. er zijn ook partijen waarbij dat helemaal niet speelt hoor. Genoeg solide partijen die een offerte voldoende lang geldig hebben zonder dat je bereidstellingsprovisie moet betalen.