Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Kelan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-26 11:53

Ook een stukje kitten zijn geen hele grote kosten.
Mijn advies zou ook echt zijn om je over dit soort, in mijn ogen, kleine dingen heen te zetten.
Het perfecte huis bestaat niet. Een huis onderhouden is altijd werk/geld. Ook als het nu helemaal instapklaar is, komen er altijd kleinere en grotere dingen die onderhoud nodig hebben.

Dus ik zou mezelf vooral afvragen: zie ik me zelf er wonen, maar ben ik bang overboden te worden, en zie ik de werk dingetjes als grote dingen om me de teleurstelling van overboden worden te besparen.

Of zie ik mezelf er niet wonen, en zie ik de werk dingetjes om me in dat gevoel te bevestigen.

In het eerste geval zou ik bieden, en in het tweede geval niet.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-26 11:58

Mijn hele badkamer is gedateerd, vol met kalk, moet opnieuw gekit worden, heeft lekkage gehad een jaar voor het te koop kwam, mag wat gestuct worden en heeft lichte schimmel aan het plafond. MAAR verder was en is het onze droomwoning. (Ok, op nog een paar dingen na dan, Haha) Maar het is ons eerste koophuis. We krijgen straks een mooi bedrag van de belasting dienst terug samen met een jaar hypotheek rente. Dan nog wat spaargeld erbij en dan kunnen we kijken voor een nieuwe badkamer. Daar hebben we geen haast bij. Ik woon er sinds half juli en ha, ik erger me aan de badkamer maar ik weet dat het mooier gaat worden.

Ook wij waren bang dat er veel overboden zou worden. Er zouden ook heel veel geïntereseerden zijn, zei de verkoopmakelaar. Uiteindelijk waren er maar 2 biedingen..

Dus ja, je weet het gewoon niet. Enige wat je wel weet, is dat als je geen bod doet, het huis sowieso niet van jou zal zijn.

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-26 12:11

Kelan schreef:
Ook een stukje kitten zijn geen hele grote kosten.
Mijn advies zou ook echt zijn om je over dit soort, in mijn ogen, kleine dingen heen te zetten.
Het perfecte huis bestaat niet. Een huis onderhouden is altijd werk/geld. Ook als het nu helemaal instapklaar is, komen er altijd kleinere en grotere dingen die onderhoud nodig hebben.

Dus ik zou mezelf vooral afvragen: zie ik me zelf er wonen, maar ben ik bang overboden te worden, en zie ik de werk dingetjes als grote dingen om me de teleurstelling van overboden worden te besparen.

Of zie ik mezelf er niet wonen, en zie ik de werk dingetjes om me in dat gevoel te bevestigen.

In het eerste geval zou ik bieden, en in het tweede geval niet.

Ik vind dit een goed instelling inderdaad!
En voor mij is het dan ook kijken of iets voor mij echt een must is op dit moment of niet. Zo heb ik ook wat dingen in mijn huis die niet zijn zoals ik het zelf gedaan zou hebben maar voor nu wel even prima. Dan spaar ik weer even wat geld bij elkaar en pak ik het later aan, maar ik weet van mezelf dat ik daar heel makkelijk in ben.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-26 12:17

Als kitten al 'teveel' is zou ik overigens nog eens heroverwegen of je eigenlijk wel een koopwoning wilt. Dat zijn namelijk wel zaken die je eens in de zoveel tijd moet doen, net als schilderwerk buitenzijde, onderhoud CV ketel e.d. Dat zijn kosten, zorgen en werk die je bij een huurwoning niet hebt.

Elk huis dat je koopt moet iets aan gebeuren, ook als dat in eerste instantie niet zo lijkt.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-26 12:26

Stukje zelf kitten kan ook voorkomen bij een huurwoning. ;)

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-26 12:54

Marcella schreef:
Stukje zelf kitten kan ook voorkomen bij een huurwoning. ;)

Dat klopt, maar schilderwerk aan de buitenzijde, een keer een kapotte ruit vervangen, onderhoud CV ketel e.d. allemaal niet natuurlijk.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-26 13:19

Als je struikelt over een kraan, kit en gaskookplaat.

Mijn eerste huis.
Badkamer, 90 x 180 cm
Afbeelding

Toilet ca. 90 x 100 cm
Afbeelding
Deze prachtige tegels en kleurcombinatie zat er al in toen ik het kocht.
(Hoezo "niet mijn smaak").

Keuken, 200 x60 cm. Niks inbouw of apparatuur. Op gegeven moment heb ik de antieke gaskookplaat (van mijn oma) vervangen door een inductie op een gewoon stopcontact. En in het kastje rechtsonder zat de gasmeter.
Afbeelding

Hier heb ik mij ruim 20 jaar mee "gered". Ondertussen gespaard en geen onnodige kosten gemaakt aan het huis.
Nu staat er nieuwbouw op. (En ja, dat betaal ik alleen.)
Als je wat wil zul je ergens moeten beginnen.
Zeker als je het alleen moet doen.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-26 16:37

Zertab schreef:
Ik ben gister bij een huis gaan kijken. Leuk huis, maar gezien het overbieden en er nog wel iets gedaan moet worden... gaat het hem niet worden. De stripjes van de douche waren met kalk aangeslagen omdat de kraan lekte. En er zit een gasfornuis in en ik wil graag inductie.
Verder was het stuc werk, muren etc. heel netjes. Diepe tuin ook grotendeels betegeld en kunstgras.

Maar goed, kan wel een bod doen maar dit zijn jonge mensen die een groter huis hebben gekocht. Dus die gaan gewoon voor het hoogste bod straks :+

Lekke kraan kan simpelweg kalk in de kraan zijn, vervangen en waarschijnlijk opgelost. Gasfornuis in inductie veranderen is misschien wat ingewikkelder. Je weet natuurlijk nooit hoeveel mensen bieden dus als je het wat vindt zou ik het niet laten afhangen van dat mogelijk andere mensen ook bieden. Net als anderen vind ik dit wel klinken als een mini klusje, in elk huis is wel iets of kom je wel achter iets.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-26 16:59

Met het doen van een bod word je ook altijd wijzer. Mocht het wel het winnende bod zijn heb je ook nog 3 dagen bedenktijd na tekenen voorlopig koopcontract. Je zit dus ook nergens direct aan vast als je bod wel geaccepteerd wordt. Je krijgt door het doen van een bod inzicht in de biedingen, als de bedenktijd en voorbehouden er af zijn, dat kun je weer meenemen voor een eventuele volgende bieding.