Fun-da deel 3!

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 22:06

MarjanB schreef:
BeFunny schreef:
Het moet dus juist niet omgezet worden naar wonen.

Nu snap ik hem niet meer, waarheen dan wel?

Dat staat er gewoon. Heb ik geloof ik al 3 x neergezet.

Het moet bedrijfsbestemming worden (maar niet agrarisch)Er moet dus voor wat wij willen gaan doen een andere bestemming op komen ;)

MarjanB

Re: Fun-da deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 22:17

Ja dan is het echt bij gemeente navragen. Ligt denk ik ook aan de ligging. Onze buurvrouw heeft bijvoorbeeld een zaak in hondenvoeding dat is prima want geeft weinig overlast voor buren enz.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 22:31

MarjanB schreef:
Ja dan is het echt bij gemeente navragen. Ligt denk ik ook aan de ligging. Onze buurvrouw heeft bijvoorbeeld een zaak in hondenvoeding dat is prima want geeft weinig overlast voor buren enz.

Het gaat geen overlast veroorzaken ;) In de omgeving zijn meerdere kwekerijen gestopt, failliet of gewoon gestopt en ze willen woon/werk stimuleren.

Als wij zo iets echt zouden doen dan zou het wel onder voorbehoud zijn van e.a ;) maar ik vroeg me af of mensen hier ervaring hebben met zo iets.

De omgeving bestaat uit kwekerijen. En woningen met bedrijfshallen ;) Geen gewone woonwijk.

yvetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 16:15

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 16:31

yvetjes schreef:
Ik ben hier vandaag voor de 2e keer gaan kijken met m’n ouders samen (mantelzorg).
Er ligt helaas al een bod, dus denk niet dat het hem gaat worden.

https://www.funda.nl/koop/hulshorst/hui ... erweg-422/

Je weet nooit! Maar kom je uit die omgeving? Zou zelf niet snel in Hulshorst gaan wonen. Vrij behouden en kerkelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 16:51

Dat er al een bod ligt zegt inderdaad niet zoveel! Bij ons waren er van de 35 bezichtigingen 12 biedingen uitgebracht en wij zijn het toch geworden (niet eens het hoogste bod). Dus laat de hoop nog niet varen, 't is een prachtig pand joh!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 16:55

BeFunny, de enige die hier wat zinnigs op kan zeggen is de gemeente zelf. Check via ruimtelijke plannen wat er op die agrarische bestemming mag qua regels. Of wat je wilt eventueel al mogelijk is en zo niet: vooroverleg met de gemeente. Het scheelt al flink dat je niet van agrarisch naar wonen wilt. Gemeente heeft vaak ook wel een idee of er veel bezwaar te verwachten valt vanuit de omgeving. Er zijn wel gemeenten die nu niet meer beginnen aan een wijziging van het bestemmingsplan met oog op de aankomende omgevingswet. Dan duurt het dus ook langer.

Kelan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 17:30

MarjanB schreef:
yvetjes schreef:
Ik ben hier vandaag voor de 2e keer gaan kijken met m’n ouders samen (mantelzorg).

Je weet nooit! Maar kom je uit die omgeving? Zou zelf niet snel in Hulshorst gaan wonen. Vrij behouden en kerkelijk.

Hulshorst valt wel mee hoor. Kun je prima wonen.

Ik zou wel even vragen waarom die mensen daar nu weg gaan. Het is nog niet zo heel lang geleden (ik denk 3 jaar) verkocht. (de mensen daarvoor hebben er wel heel lang gewoond)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 17:41

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 18:27

idinn schreef:
BeFunny, de enige die hier wat zinnigs op kan zeggen is de gemeente zelf. Check via ruimtelijke plannen wat er op die agrarische bestemming mag qua regels. Of wat je wilt eventueel al mogelijk is en zo niet: vooroverleg met de gemeente. Het scheelt al flink dat je niet van agrarisch naar wonen wilt. Gemeente heeft vaak ook wel een idee of er veel bezwaar te verwachten valt vanuit de omgeving. Er zijn wel gemeenten die nu niet meer beginnen aan een wijziging van het bestemmingsplan met oog op de aankomende omgevingswet. Dan duurt het dus ook langer.

Ja, dit gaan we ook doen.
Het bedrijfsgebeuren is niks spannends en een deel van de loods of tweede loods moet hobby loods worden (wij hebben nu een loods van ruim 300 M2) en dat hebben we weer nodig. Wat er staat is een kas van ruim 200 M2 en een schuur van ruim 100 M2. En die ruimte willen we dus behouden.

In het bestemmingsplan van de omgeving is wel opgenomen dat er zowel woningen als bedrijven mogen komen op plaatsen waar de agrariërs weg gaan. Bij woonbestemming moeten de bijgebouwen weg. Bij bedrijfsbestemming mogen er "soms" gebouwen bij. Afhankelijk van een aantal dingen. Maar dit moeten we dan sowieso bij de gemeente aanvragen.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 18:46

yvetjes schreef:

Ik zou dit persoonlijk nooit willen, zo'n 2 onder 1 kap boerderij. Als ik zoveel geld neer wil of kan leggen zou ik vrij willen zitten.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 19:59

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 20:19

Cayenne schreef:
Spannend Yvetjes! Hopelijk gaat het lukken!

https://www.funda.nl/koop/blankenham/hu ... erdijk-13/
175.000 euro voor deze "tiny house" := en hoe kom je bij je huis? Want het pad er naar toe valt niet onder de koop :+

en in 2017 gerenoveerd? Wat dan?? ik zie alleen oude zooi en lelijke kleuren, alleen de buitenkant en schuur zijn nieuw maar binnenin....

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 20:35

BeFunny schreef:
idinn schreef:

Het bedrijfsgebeuren is niks spannends en een deel van de loods of tweede loods moet hobby loods worden (wij hebben nu een loods van ruim 300 M2) en dat hebben we weer nodig. Wat er staat is een kas van ruim 200 M2 en een schuur van ruim 100 M2. En die ruimte willen we dus behouden.

In het bestemmingsplan van de omgeving is wel opgenomen dat er zowel woningen als bedrijven mogen komen op plaatsen waar de agrariërs weg gaan. Bij woonbestemming moeten de bijgebouwen weg. Bij bedrijfsbestemming mogen er "soms" gebouwen bij. Afhankelijk van een aantal dingen. Maar dit moeten we dan sowieso bij de gemeente aanvragen.

Zeker navragen inderdaad. Overigens: wij mogen hier zo'n 300 m2 aan bijgebouwen hebben. Je mag namelijk 150 m2 vergunningsvrij bijbouwen (oppervlakte die je mag bebouwen is afhankelijk van de perceelsgrootte) en de gemeente hier heeft een sloopbonusregeling waardoor we nog eens 150 m2 aan bouwoppervlak bij konden kopen. Maar dat is specifiek iets van o.a. deze gemeente. Het doen is om op die manier boeren te stimuleren om leegstaande schuren te sloten en burgers de mogelijkheid te geven om meer bij te bouwen op hun perceel. Daardoor hebben we hier nu twee grote schuren (met o.a. een ruime carport) en een kaploods.

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 20:37

Recht van overpad blijkbaar. Buitenkant ziet er wel netjes uit, binnenkant moet nog gedaan worden zo te zien. Hoop geld voor zo’n hokkie op die locatie

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 20:38

Lynn_Nikita schreef:
Cayenne schreef:

175.000 euro voor deze "tiny house" := en hoe kom je bij je huis? Want het pad er naar toe valt niet onder de koop :+

en in 2017 gerenoveerd? Wat dan?? ik zie alleen oude zooi en lelijke kleuren, alleen de buitenkant en schuur zijn nieuw maar binnenin....

Beglazing en gevel/dakdelen staat in de tekst, maar ik had het zelf dan eerder gewoon omgegooid en dan maar helemaal opnieuw opbouwen ofzo :=
(Moet je dan natuurlijk wel net het budget voor handen hebben en misschien was na de buitenkant het geld op :+ )

Prompter: :D Star Trek! :D

Ik dacht dat Blankenham in Groningen lag. Weer wat geleerd vandaag :')

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 20:53

Lynn_Nikita schreef:
Cayenne schreef:

Verder waren ze fa van kikkergroen, gok ik. Wat een hoop geld voor een aftandse keet

yvetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 23:02

Citaat:

Ik kom er niet vandaan en ben niet kerkelijk. Had wel een vriendin in Hierden wonen en inderdaad ‘na de beek’ is er ander volk. De buren zijn niet christelijk en behoorlijk modern. In het dorp zit verder niks, dus ik zou vooral ‘Harderwijk’ gericht zijn. Ipv Nunspeet.

Renee1991 schreef:
Dat er al een bod ligt zegt inderdaad niet zoveel! Bij ons waren er van de 35 bezichtigingen 12 biedingen uitgebracht en wij zijn het toch geworden (niet eens het hoogste bod). Dus laat de hoop nog niet varen, 't is een prachtig pand joh!

Aaah goed te horen. Ik ga geen bod uitbrengen heb ik besloten terwijl er er proces loopt. Dus ga dat afwachten. Wie weet ketst dat nog af.

Citaat:
Ik zou dit persoonlijk nooit willen, zo'n 2 onder 1 kap boerderij. Als ik zoveel geld neer wil of kan leggen zou ik vrij willen zitten.

Snap ik goed, en ik moet ook slikken, maar ja, vind maar eens iets in een straal van 30minuten rond Amersfoort waar zowel mijn ouders als ik goed en afzonderlijk kunnen wonen. Je zal altijd een compromis moeten sluiten. Dus vandaar toch serieus met deze optie. Tips welkom!

Trouwens deze mensen verkopen vanwege een scheiding. Sneu zo kort na aankoop.
Maar herkenbare reden want daarom moet ik kopen (in deze dramatische markt).

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 07:08

Achterom schreef:
BeFunny schreef:

Zeker navragen inderdaad. Overigens: wij mogen hier zo'n 300 m2 aan bijgebouwen hebben. Je mag namelijk 150 m2 vergunningsvrij bijbouwen (oppervlakte die je mag bebouwen is afhankelijk van de perceelsgrootte) en de gemeente hier heeft een sloopbonusregeling waardoor we nog eens 150 m2 aan bouwoppervlak bij konden kopen. Maar dat is specifiek iets van o.a. deze gemeente. Het doen is om op die manier boeren te stimuleren om leegstaande schuren te sloten en burgers de mogelijkheid te geven om meer bij te bouwen op hun perceel. Daardoor hebben we hier nu twee grote schuren (met o.a. een ruime carport) en een kaploods.

Ja in de omgeving van het huis (bestemming van de wijk) daar is ook e.a mogelijk. Juist om het aantrekkelijk te maken voor niet agrariërs om daar naartoe te gaan. Ze willen deels agrarisch houden (sierteelt) en er moet rekening gehouden worden dat er veel groen blijft het is bij een recreatie gebied (nationaal park) en ze willen woon/werk mogelijk maken.

Er is nu al ruim 300m2 wat er staat. Waar wij eigenlijk op hopen is dat we de Kas weg mogen halen en een loods mogen bouwen op die plek of juist naast de kleinere loods. De kas staat wat ongunstig op het terrein ;)

Maar er staat wel beschreven dat als er op grond wat nu agrarisch is woonbestemming komt. Dat alle bijgebouwen dan weg moeten. Dat als er bedrijfsbestemming komt er wel bijgebouwen als bedrijfshallen mogen komen of blijven. Hoe groot dat hangt natuurlijk af van wat men nodig heeft, en hoe groot het erf is etc.

Naast de benoemde bijgebouwen is er ook een carport en een garage van 22m2. Maar dat is op het de kavel waar woonbestemmimg op zit.

En er staan een aantal soort tenten die rond lopen boven met ook plantjes erin denk ook 50m2 per tent. Maar die staan nergens omschreven.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 08:08

Wat ik je wel kan vertellen is dat de buren hier aan beide kanten wel zoiets voor elkaar gekregen hebben met de oude varkensstallen op hun terrein. De gemeente was in eerste instantie niet heel meewerkend, maar uiteindelijk hebben ze eieren voor hun geld gekozen vanwege het feit dat ze graag willen dat het buitengebied aantrekkelijk blijft. Maar daar kom je alleen maar achter door in gesprek te gaan (meerdere keren, want soms zijn dingen waarvan de ene ambtenaar zegt dat het niet kan, uiteindelijk wel mogelijk).
Maar voor nu is het voor jullie echt een gok: het enige wat je nu kunt weten is hoe meewerkend de gemeente zich lijkt op te stellen. Maar je weet het pas zeker als het echt moet gaan gebeuren.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 08:14

Hier in de gemeente wordt niet de eis gesteld dat bestaande gebouwen gesloopt worden. Bij sloop en herbouw mag zelfs nog 70% worden teruggebouwd.

Renovatie mag gewoon tot het oorspronkelijke bouwvoluwe.

Je ziet hier dus nogal eens dat er eerst een nieuw dak wordt gemaakt, en vervolgens de muren worden uitgetikt en opnieuw gemetseld. Voilà, nieuwe schuur, zonder sloop :))

Kortom, ga echt praten met de gemeente of die eis tot sloop uberhaupt wel klopt. Of dat dát alleen geldt in het geval van rood-voor-rood regelingen bij opheffen van agrarische bedrijven, waarbij de sloopmeters elders gebruikt worden voor (agrarische) nieuwbouw.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 09:27

Ibbel schreef:
Hier in de gemeente wordt niet de eis gesteld dat bestaande gebouwen gesloopt worden. Bij sloop en herbouw mag zelfs nog 70% worden teruggebouwd.

Renovatie mag gewoon tot het oorspronkelijke bouwvoluwe.

Je ziet hier dus nogal eens dat er eerst een nieuw dak wordt gemaakt, en vervolgens de muren worden uitgetikt en opnieuw gemetseld. Voilà, nieuwe schuur, zonder sloop :))

Kortom, ga echt praten met de gemeente of die eis tot sloop uberhaupt wel klopt. Of dat dát alleen geldt in het geval van rood-voor-rood regelingen bij opheffen van agrarische bedrijven, waarbij de sloopmeters elders gebruikt worden voor (agrarische) nieuwbouw.

Het staat echt geschreven in het bestemmingsplan ;) maar wij willen er geen woon bestemming op dat scheelt.

Maar ik benoem dat om aan te geven dat er best veel mogelijk is hier zo lang je bepaalde punten in acht houd. Maar wij weten niet veel over dit soort dingen. Nu toevallig dat we iets gaan bekijken waar die agrarische bestemming op zit. Het is een te mooi uhm geheel voor ons om niet de mogelijkheden te bekijken.

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 12:10

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-22 14:13

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 14:21

En toilet en douche durfde ze niet op de foto te zetten of scroll ik daar overheen?

Wat een geld voor zoveel ouds.