[Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Berdien

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 16:17

Dat is een optie :j Sowieso is een hypotheek natuurlijk pas rond en zeker als de acceptatie akkoord is. Als adviseur reken je voor wat er kan, en als je een beetje een goede adviseur bent :+ doe je dat op basis van feiten (werkgeversverklaring, salarisstrook, jaarcijfers) etc en niet op basis van ongeveer. Maar goed, dan nog kan het zijn dat de afdeling acceptatie alsnog wat vindt waardoor de berekening anders uitvalt.

Stukken omtrent de aanvraag van een hypotheek zou je beiden door moeten lezen vind ik, zeker als je er beiden voor tekent. Kostenstructuur moet in het dienstverleningsdocument staan (en dit document is verplicht!), daarnaast moet het ook besproken worden tijdens het kennismaking- of inventarisatiegesprek.

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 16:22

Berdien schreef:
Dat is een optie :j Sowieso is een hypotheek natuurlijk pas rond en zeker als de acceptatie akkoord is. Als adviseur reken je voor wat er kan, en als je een beetje een goede adviseur bent :+ doe je dat op basis van feiten (werkgeversverklaring, salarisstrook, jaarcijfers) etc en niet op basis van ongeveer. Maar goed, dan nog kan het zijn dat de afdeling acceptatie alsnog wat vindt waardoor de berekening anders uitvalt.

Stukken omtrent de aanvraag van een hypotheek zou je beiden door moeten lezen vind ik, zeker als je er beiden voor tekent. Kostenstructuur moet in het dienstverleningsdocument staan (en dit document is verplicht!), daarnaast moet het ook besproken worden tijdens het kennismaking- of inventarisatiegesprek.

jaarcijfers waren ongeveer wel bekend... maar niet 100% want om eind jan. al jaarcijfers te hebben wat 100% klopt van 2014 kon niet echt... Maargoed we moesten extra loonstrookjes en bankafschriften sturen en nu gaan ze weer rekenen...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 16:23

Hopelijk valt er nog een mouw aan te passen :(:)

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 16:26

maar weer afwachten...En het gaat ook niet om t geld... t geld hebben we wel... mja hebben we lang voor gespaard en hard voor gewerkt en had het wel fijn gevonden om een leuke spaarrekening te hebben als we in het huisje zitten... mochten we dan wat willen doen dat we dat dan konden doen...
En we gaan in 2016 ook trouwen... dus wat extra's is altijd fijn... mja als het nodig is voor het huis en het lukt niet zonder... dan leg ik mij er ook wel bij neer :')

Kirstenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 17:39

Balen Anne_mieke88! Maar als ik het goed begrijp kunnen jullie het huis sowieso wel kopen, ook al krijgen jullie wat minder hypotheek? Dat scheelt dan weer iets, jammer is het zeker wel ja.

Wij hebben vanmorgen de tweede bezichtiging gehad bij ons met-stip-op-nr-1-huis met een aankoopmakelaar. We zijn nog verliefder op het huis en meteen een bod besproken met onze makelaar. De verkoopmakelaar komt maandag terug van vakantie dus dan gaat onze makelaar het bij hem neerleggen. We hebben ervoor gekozen om een eenmalig bod te doen, dus het is echt heel erg spannend!!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 17:49

oei ja :D Zeker spannend ! Succes!

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 19:22

Spannend kirtsen!!!
Ja t huis kunnen we dan nig steeds betalen :) dus dat is wel fijn ..

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 20:42

Annemieke kan het ook niet een combinatie zijn van de wijzigingen met het pensioen van mensen in loondienst ( er is iets veranderd per 1 Januari) en het feit dat je verloofde ook wat minder resultaat maakt.

Jaarcijfers ik neem aan dat de bank naar meer kijkt als alleen het resultaat. Verwacht dat ze ook wel naar zijn brutomarge en omzet groei zullen kijken :j winst kun je in zekere zin natuurlijk ook op papier alleen maken dat wil nog niet meteen money in the bank zeggen :)

Berdien ik ben eigenlijk wel benieuwd wat een bank bekijkt als ze bij een ondernemer naar jaarcijfers kijkt ? Mag je daarover iets zeggen ? :)

Hier nog maar een weekje en dan zijn we aan het klussen!

Gefeliciteerd Kirsten !

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 22:08

Ik kan er wel wat over zeggen ja :j Wordt wel na het weekend, vanmiddag met de griep naar huis gegaan en ben allesbehalve echt scherp op het moment :))

Pensioeninkomen raakt de acceptatie van een hypotheek alleen als je binnen tien jaar met pensioen gaat :)

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 23:14

Berdien schreef:
Ik kan er wel wat over zeggen ja :j Wordt wel na het weekend, vanmiddag met de griep naar huis gegaan en ben allesbehalve echt scherp op het moment :))

Pensioeninkomen raakt de acceptatie van een hypotheek alleen als je binnen tien jaar met pensioen gaat :)

Dat vind ik ook wel interessant!

Beterschap berdien :)

Er staat genoeg op de bank anouk :p

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 09:30

Meelezer meldt zich :o

Ik wil me eens oriënteren op de mogelijkheden van een koophuis en hypotheek. Misschien weten jullie nog handige sites waarop ik mij goed kan inlezen in de mogelijkheden?
Ik ben bijvoorbeeld benieuwd welke extra (maandelijkse/jaarlijkse) kosten er nog bij komen als je een koophuis hebt ipv een huurhuis (denk bv aan ozb en verhoogde gemeentelijke belastingen op basis van ozb?).

Daarnaast vraag ik mij af wat de mogelijkheden zijn om een hypotheek af te sluiten icm mijn ouders (bv garant staan, hypotheek uit spaargeld of zonder spaargeld een soort doorsluishypotheek, voorschot op erfenis e.d.). Weet iemand hier meer van of een goed adresje waar je daarvoor advies kan inwinnen? :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 11:10

Mocht je geld kunnen lenen van je ouders, zeg maar bij hen (een deel van) je hypotheek afsluiten dan is dat sowieso interessant voor zowel jou als je ouders i.v.m. het belastingvoordeel en mogelijkheden tot belastingvrij terugschenken enzo :)

Jij lagere lasten, zij hoger rendement op hun spaargeld :)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 11:10

Die kosten kun je op de gemiddelde gemeentesite vinden. Deze kosten zijn ook per gemeente anders en elke gemeente doet het ook weer anders factureren. De een in een keer, de ander stuurt voor elke belasting weer een acceptgiro.

Een hypotheekadviseur kan je helpen met advies over garant staan van je ouders. De 100.000 belastingvrij schenken van ouders aan kinderen voor het huis is dacht ik helaas afgelopen, maar dan is er nog wel het van iets meer dan 21.000 euro dat geschonken mag worden eenmalig of elk jaar een kleiner bedrag

http://financieel.infonu.nl/belasting/1 ... sting.html

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 11:17

Je ouders mee laten tekenen voor de hypotheek wordt bijna niet meer gedaan, en dan moeten ze vaak ook garant staan voor de héle hypotheek, en niet voor een deel. Ze worden dan dus voor de volledige schuld hoofdelijke aansprakelijk.

Een deel bij je ouders lenen kan, maar dit wordt gewoon meegenomen in de berekening, het is dus niet zo dat je dan alsnog meer kan lenen bij de bank. Verder zijn er nog wel een aantal mogelijkheden (schenking inderdaad), daarvoor kun je gewoon eens met een hypotheekadviseur/financieel adviseur om de tafel.

Als je wilt weten wat er mogelijk is, maak dan gewoon een keer een vrijblijvende afspraak met een hypotheekadviseur. Kan een tussenpersoon zijn of je kunt in gesprek gaan met een adviseur die werkt bij een bank.

Bijkomende kosten verschillen per gemeenten en type huis. Zit er erfpacht op, of een VVE bij een appartement? Etc. Naast de belastingen heb je ook nog de verschillende verzekeringen, waarvan een aantal verplicht zijn voor een hypotheek.

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 15:42

Berdien schreef:
Een deel bij je ouders lenen kan, maar dit wordt gewoon meegenomen in de berekening, het is dus niet zo dat je dan alsnog meer kan lenen bij de bank. Verder zijn er nog wel een aantal mogelijkheden (schenking inderdaad), daarvoor kun je gewoon eens met een hypotheekadviseur/financieel adviseur om de tafel.

Dat is goed om te weten! Daar had ik niet bij stilgestaan :)
Maar als het een schenking is (vond op de website van de belastingdienst dat ouders eenmalig € 52.752 belastingvrij mag schenken voor een woning), dan kan het natuurlijk wel bovenop de hypotheek.

Kun je met een vrijblijvende afspraak ook veel informatie vergaren? Ik dacht namelijk dat je dan al een (duur betaald) adviesgesprek moet voeren. Maar als ze al aardig wat informatie kunnen geven zonder dat dit een betaald gesprek is, is dat ook een goede optie :)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 15:57

Klopt, als het een schenking is kan het bovenop de hypotheek :j

Een goede adviseur kan je al veel informatie geven zonder dat hij/zij advies geeft. Advies mag niet meer kosteloos gegeven worden, maar je kunt zeker in gesprek gaan over de mogelijkheden zonder dat je daar voor moet betalen.

Kirstenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 09:36

Wij hebben ook een fijn kennismakingsgesprek gehad met onze adviseur, hebben daar ruim 2 uur gezeten om vanalles te bespreken. Volgende keer gaan we het finetunen en dan gaat het ons geld kosten.

Hoe zit het eigenlijk precies met NHG als de verkoopprijs van de woning bijv. 260000 is maar de woning wordt getaxeerd op 250000? Het gaat om de woningwaarde toch dus dan kan het nog met NHG?

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 09:46

Het gaat om zowel de woning waarde als de hypotheek waarde :j

Afbeelding

Dit jaar mag je 103% van je woning financieren, maar dat zakt iedereen jaar ook met een % tot de 100% grens wordt bereikt.

Kirstenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 10:09

Oké ja dat snap ik. Onze adviseur zei dat woningwaarde niet boven de 250 uit mag komen, en dat je indd 103% financiert kan krijgen en daarmee op 265 komt. Maar als je met bieden hoger bent uitgekomen dan 250 en de waarde van de woning is wel 250, dan is het geen probleem als je de rest zelf inlegt?

Puur hypothetisch hoor, denk niet dat we dat gaan doen als ons bod geaccepteerd wordt maar wil wel even alle opties tegen elkaar afwegen

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 10:32

Woningwaarde mag per 2015, volgens mij maar 245.000 zijn. En daar mag je dan vervolgens 103% op financieren :)

Is de waarde van he woning hoger als de 245 krijg je geen nhg garantie :)

Kirstenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 16:15

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 18:38

Ingewikkelde materie allemaal....

Hier hebben we positief nieuws gekregen, na heel veel tegenvallers!

Twee weken terug hebben wij een bouwkundige keuring laten doen in een jaren '30 woning.
Daar zijn flink wat punten uitgekomen.
Wij dachten: leuk, dan kunnen we daar rekening mee houden in de toekomst.

Maaaaar nu is het zo, dat al deze punten (die op DIREKT staan ingevuld) meteen uitgevoerd moeten worden.
En dat kost bij elkaar bijna een halve ton -O-

Dus wij totaal in de stress, maar achteraf lijkt het juist positief.
We kunnen dit geld, dankzij een lage aanschafprijs en een hogere taxatie NA verbouwing, lenen in een depot.

Ook is er een vervuiling in de grond aanwezig vanwege een voormalige benzinepomp in de jaren '60.
Er is onderzoek gedaan, geen vervolg onderzoek nodig.
Maar de bank kon hier vragen over gaan stellen.

Nu hebben we een offerte binnen, de grond is al goedgekeurd en de rest is ook niet spannend.
*\o/*

Er moeten nog enkele zaken aangepast worden en dan hoop ik dat alles goed komt!

Kirstenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 20:56

Spannend Nefartarie! Zit dus wel een flinke verbouwing aan te komen? Gaan jullie het zelf doen?

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 21:34

Spannend nefartarie! Wel fijn dat de grond is goedgekeurd :)

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 22:35

Jaaaaa! Dank jullie!

Ja er moet flink wat gebeuren. Nieuwe Electra, cv, nieuwe vloeren, 4 kozijnen, dakbedekking, enkele dakpannen vervangen, schoorsteen voegen, enz enz.
Maar we hebben er zin in.

We kunnen zelf een hoop doen en mijn broer heeft een timmerbedrijf.