Fun-da deel 3!

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 10:58

Even een vraagje voor de mensen die mijn huis bekeken: is het met de virtuele tour duidelijk dat je voor de verdieping op floor 2 moet klikken? Ik weet eigenlijk niet hoe dat bij andere huizen is. Het programma kreeg het niet voor elkaar om je de trap op te laten lopen. Heel veel versies over en weer gestuurd, maar het ging niet. En eigenlijk baal ik daar van, want trap/trappenhal zijn net zo mooi.

Oh, nog even melden: VT Wonen heeft iets over m’n huis gepubliceerd. En dat vind ik wel heel leuk.
https://www.vtwonen.nl/binnenkijken/bij ... -uit-axel/
En ja, nu weet iedereen hier mijn naam, maar daar kan ik me niet zo druk over maken.

Letsdunit

Re: Fun-da deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 12:21

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 15:28

Eventjes kijken of er iemand hier is die er iets van weet.

Stel je koopt iets waarvan een deel agrarische bestemming heeft. En je wil er niets agrarisch doen.

Hoe zit dat met overzetten vergunning? Er moeten wel bijgebouwen blijven dus waarschijnlijk wordt het dan bedrijfsvergunning (als het al voor ons zou worden) dat agrarische is een van de haken die er aan kleeft.

De kas kan een bedrijfsgebouw worden of er moet een loods komen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 15:34

Wat bedoel je met vergunning?

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 15:52

Je bedoeld bestemming ipv vergunning. Je kunt altijd proberen om voor het agrarische deel een andere bedrijfsbestemming of woonbestemming aan te vragen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 16:10

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 16:27

pillow schreef:
Je bedoeld bestemming ipv vergunning. Je kunt altijd proberen om voor het agrarische deel een andere bedrijfsbestemming of woonbestemming aan te vragen.

Ja klopt bestemming (zat met het wordt vergunning in mijn hoofd)

Er zit woonbestemming op de woning. Maar er zit agrarisch op het perceel van de boomkwekerij die er gezeten heeft ;) daar zou bedrijfsbestemming moeten komen. We zouden woonbestemming kunnen aanvragen maar dan mogen er geen bijgebouwen meer komen volgens het bestemmingsplan. Dat hebben we toegestuurd gekregen, overgens heel fijn om dat al te kunnen bekijken.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 19:05

Maar wat wil je doen op het agrarische perceel dan? Sowieso moet je dat mogen doen volgens het bestemmingsplan; als daar nu specifieke bestemming ‘boomkwekerij’ is en je wil zelf geen boomkweker zijn, zal de bestemming sowieso moeten worden aangepast. Andere activiteiten mag je er dan niet doen. Verder kun je als particulier volgens mij gewoon grond hebben met agrarische bestemming, alleen moet je dat zelf (deels?) financieren ipv dat je het helemaal kunt meenemen in de hypotheek.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 19:08

Wij konden het gewoon meefinancieren, geen probleem, bestemmingsplan is wel een dingetje. Vooral de archeologische waarde :7

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 19:33

Cayenne schreef:
Volgens mij heeft die in Winterswijk al eens eerder te koop gestaan?
Komt me in ieder geval erg bekend voor qua foto's.

Klopt, het staat al minimaal 5 jaar te koop.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 19:40

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 19:49

BeFunny schreef:

Stel je koopt iets waarvan een deel agrarische bestemming heeft. En je wil er niets agrarisch doen.

Hoe zit dat met overzetten vergunning? Er moeten wel bijgebouwen blijven dus waarschijnlijk wordt het dan bedrijfsvergunning (als het al voor ons zou worden) dat agrarische is een van de haken die er aan kleeft.

Is een lastige, daarvoor moet het bestemmingsplan gewijzigd worden meen ik.
Duur, en er kunnen mensen nog bezwaar maken.

Als agrarische bestemming voor een particulier haast niet te financieren.
Banken doen daar ook moeilijk over.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 19:51

Oef, wat een Frans Bauer-inrichting. Ik weet dat je door de inrichting heen moet kijken, maar dat is hier een beetje lastig. Het is wel heel erg veel en vol. En als de kamers niet zo groot of breed zijn, wordt het (voor mij dan toch) al wat moeilijker om te zien hoe je hier je eigen twist aan kunt geven.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 19:52

Sansevieria schreef:
BeFunny schreef:

En zolang de procedure tot het wijzigen van het bestemmingsplan loopt, krijg je volgens mij ook geen financiering. Maar dat kan ik ook mis hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 20:10

Ligt er natuurlijk ook wel aan of bij die agrarische bestemming een huis met woonbestemming komt, wat betreft de financiering.

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 20:33

Cayenne schreef:
Deze mensen houden van wit en barok :+
Flinke prijs := Maar eerlijk is eerlijk: de tuin is wel prachtig :j
https://www.funda.nl/koop/rotterdam/hui ... atweg-109/

Dat is hier vlak bij, zit Aziatisch restaurant naast. Voor dat geld wil ik echt vrijstaand wonen en niet zo’n pijpenla tuin hebben. Hele drukke weg ook

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 20:34

prompter schreef:
Cayenne schreef:
Deze mensen houden van wit en barok :+
Flinke prijs := Maar eerlijk is eerlijk: de tuin is wel prachtig :j
https://www.funda.nl/koop/rotterdam/hui ... atweg-109/

Staat in het mooiste stukje van die wijk. Wel hele smalle kamertjes!

Zijn verder naar achter wel veel mooiere stukken Hillegersberg

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 21:15

Sansevieria schreef:
BeFunny schreef:

Dat is echt niet zo, bij ons geen woord over agrarische bestemming voor het deel wei. Kijk je huisperceel en woning moeten wel bestemming wonen hebben anders moet je een zakelijke financiering aanvragen.

Edit: wij hebben een schuur van 28 bij 8m en die valt ook onder wonen. Enige probleem was de verzekering want de schuur heeft een groter grondoppervlak dan het grondoppervlak van de woning. Echter na een belletje richting de verzekeraar was dat ook geregeld. Heb zelf jaren bij de Rabobank en Interpolis gewerkt dus kan gelukkig met wat argumenten ver komen :')

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 21:47

Financiering is het punt niet ;)

Het gaat echt om dat ik niet weet hoe dat gaat en of dat mogelijk is de bestemming van agrarisch overzetten.

Het huis perceel heeft echt woon bestemming. Het agrarische perceel dat zou voor ons dus moeten veranderen in bedrijfsbestemming zodat we de loods en kas mogen blijven of ipv kas een extra loods. Omdat we die bijgebouwen wel nodig hebben. In het bestemmingsplan staat wel iets over als er woonbestemming aangevraagd wordt de bijgebouwen weg moeten en er dan een huis op moet komen en als bijgebouwen als schuren en loodsen moeten blijven of komen er bedrijfsbestemming moet komen.

Mijn vraag is dus puur voor mensen die daar iets over weten ;)
Laatst bijgewerkt door BeFunny op 29-05-22 21:52, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 21:51

Onze buurman woont al 40 jaar in zijn huis.
Bedrijf bestaat al een jaar of 12 niet meer.
Samen met veel andere oud boeren zitten ze al minstens 3 jaar in stress. Want de gemeente vind dat ze illegaal wonen.
Echt... Je zou die pennelikkers wat doen.
Dus vast per gemeente verschillend
Maar hier is omzetten van agrarisch naar wonen zo ongeveer onmogelijk.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 21:54

BeFunny schreef:

Het gaat echt om dat ik niet weet hoe dat gaat en of dat mogelijk is de bestemming van agrarisch overzetten.

Het huis perceel heeft echt woon bestemming. Het agrarische perceel dat zou voor ons dus moeten veranderen in bedrijfsbestemming zodat we de loods en kas mogen blijven of ipv kas een extra loods. Omdat we die bijgebouwen wel nodig hebben. In het bestemmingsplan staat wel iets over als er woonbestemming aangevraagd wordt de bijgebouwen weg moeten en er dan een huis op moet komen en als bijgebouwen als schuren en loodsen moeten blijven of komen er bedrijfsbestemming moet komen.

Maar wat is nu agrarisch? Welk deel zeg maar? En kijk anders op ruimtelijkeplannen.nl hoe het bestemmingsplan is. Daar kan je alles precies uitzoeken

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 21:54

Het moet dus juist niet omgezet worden naar wonen.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 21:55

MarjanB schreef:
BeFunny schreef:

Maar wat is nu agrarisch? Welk deel zeg maar? En kijk anders op ruimtelijkeplannen.nl hoe het bestemmingsplan is. Daar kan je alles precies uitzoeken

Hoe bedoel je welk deel?
Er zijn 2 percelen eigenlijk. Één is woning en tuin dat is woonbestemming en een is agrarish.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 21:56

BeFunny schreef:
Het moet dus juist niet omgezet worden naar wonen.

Nu snap ik hem niet meer, waarheen dan wel?

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 22:01

Je bent niet verplicht het te wijzigen hè. Alleen als je dus wil wonen in een huis op een perceel met agrarische bestemming zonder dat je agrarische activiteiten wil ontplooien (zoals de boeren uit het voorbeeld van DuoPenotti).