[Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 13:54

Hoe zit dat als de overdracht de 16e is :')

Liezel1

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 13:58

Pmarena, volgens mij is het altijd achteraf....

Ik had op 1 aug sleuteloverdracht en heb ook pas op 1 sept betaald.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 14:26

Ik heb geen idee eigenlijk, weet niet meer wanneer het eerste hypotheek-maandbedrag van mijn rekening is gehaald hoor na aankoop van het huis 8 jaar geleden :o

Er staat bij de automatische afschrijving bij mij ook nooit bij voor welke maand het is, ze geven alleen het hypotheeknummer in de omschrijving.

Bij mij wordt altijd in de eerste dagen van de maand afgeschreven, laatste keer dat de hypotheek is afgeschreven is 2 februari geweest zie ik. Over welke maand gaat die betaling dan? Januari als ik het goed begrijp?

Of beter gezegd: als 4 mei a.s. de overdracht is (waar we op mikken) en als 2 februari de laatste afschrijving is geweest, hoeveel maandbedragen ik nu dan nog moet betalen? :)

Zouden dat er dan nog 3 volledige zijn, voor februari + maart + april? Of is het nog anders :=

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 14:34

Als je 4 mei over draagt heb je 1 maart en 1 april toch gewoon nog betaald aan je verstrekker?

Als je net als heeeel veel mensen betaald achteraf moet je dus voor de periode 1 April tm 3 mei nog betalen :) maar dat zou je zo bij je hypotheek verstrekker op kunnen vragen.

Lestria

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 15:25

Als je 3 mei overdracht hebt ga je nog betalen:
februari (dit betaal je begin maart)
maart (dit betaal je begin april)
april (dit betaal je begin mei)
3 dagen in mei (dit wordt bij de overdracht door de notaris verrekend)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 16:02

Ja dat lijkt me ook toch, dat nu nog 3x dat maandbedrag afgeschreven zou worden dan als ik inderdaad achteraf betaal :)

Ik dacht echt dat ik vooruit betaalde.... wel jammer, dacht dat het nog maar 2x hoefde -O- :P

Staat me namelijk iets van bij dat ik destijds op moest geven wanneer ze af mochten schrijven en dat ik toen gezegd heb doe maar meteen de 1e van de maand, zodat de hypotheek er het eerste af gaat..... ik betaal eigenlijk altijd zulke dingen liever vooruit :)

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 16:05

Ja ik keek er toen straks ook van op maar tis toch echt zo dat ik achteraf betaal, bij mij het ook echt zo'n bummer moment :')

Lestria

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 16:07

Nou, dat was bij ons ook een verrassing. Helemaal omdat wij 31 december de overdracht hadden en dus nog een volledige maand moesten betalen. Gelukkig helemaal geen probleem maar toch wel even een bummer.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 16:09

Ja wij hebben hem 27 februari dus dat is ook nog een hele maand, maar inderdaad mijn bank belde net mijn eerste hypotheek voor mijn nieuwe woning hoef ik pas 1 April te betalen :')

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 22:53

Vandaag ben ik naar mijn tijdelijke flatje verhuisd. Ik ben heel blij dat het een tijdelijk flatje is. Best netjes hoor, maar erg jaren 50. Op de 4e zonder lift en een badkamer met de wastafel IN de douche. Maar ik ben blij dat ik hier snel terecht kon.

Dinsdag moet ik 2x naar de notaris. 's morgens voor de overdracht van mijn oude woning en 's middags passeert de nieuwbouwwoning. Dat wordt een drukke dag.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 09:26

De variabele rente wordt nog eens negatief := :oo Hij staat nu op 0,01% := :wow: Daar zit nog wel een opslag op, maar dit is wel echt heel erg laag. Was een goede tip van mijn collega-adviseur, om een deel op variabele rente te zetten :D

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 09:29

0,01 :') tju je betaald nu over een deel van je hypotheek dus zo goed als geen rente :=

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 09:51

"Vaste meelezer komt ook even binnenvallen.. " :D

Hier al een hele poos niks te melden over de verkoop van ons huis, maar nu toch goed nieuws, er komt morgen voor het eerst sinds tijden een kijker voor ons huis! We hadden het er net over gehad wat we eens konden gaan doen om de verkoop van ons huis te bevorderen, en volgende week met de makelaar om tafel, maar nu wachten we dit eerst maar even af. Zul je net zien, mn vriend begint 1 maart net bij zn nieuwe baas.. (na 18 jaar bij de oude te zijn geweest) pff moeilijk om niet al teveel hoop te hebben! Zou zo fijn zijn als het nu na 3 jaar eindelijk eens verkocht zou worden!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 10:11

Lachen die rente Berdien :))

Duim voor je mee meassie... ik kan me nog herinneren dat ik met 3 jaar hoop had dat die kijker het zou nemen, helaas duurde het nog eens 3 jaar :=

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 10:38

Zou leuk zijn als die rente nog eens lang zo bleef staan, maar dat zal wel niet.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 10:39

Maessie, ik duim voor je op een koper ipv en kijker !

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 11:13

Thanks dames! Tulpen stonden toevallig al en het is heerlijk opgeruimd en schoon in huis, dus laat ze maar komen :D (een x vaker kijkers kan geen kwaad qua opruimen hihi :+ )

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 11:20

maessie schreef:
"Vaste meelezer komt ook even binnenvallen.. " :D

Hier al een hele poos niks te melden over de verkoop van ons huis, maar nu toch goed nieuws, er komt morgen voor het eerst sinds tijden een kijker voor ons huis! We hadden het er net over gehad wat we eens konden gaan doen om de verkoop van ons huis te bevorderen, en volgende week met de makelaar om tafel, maar nu wachten we dit eerst maar even af. Zul je net zien, mn vriend begint 1 maart net bij zn nieuwe baas.. (na 18 jaar bij de oude te zijn geweest) pff moeilijk om niet al teveel hoop te hebben! Zou zo fijn zijn als het nu na 3 jaar eindelijk eens verkocht zou worden!

Dat zou super zijn voor jullie!!

Hier nog geen verschill :') Nog steeds aan het wachten op de bank... het is aardig stil... ga straks wel even de hypotheekadviseur bellen :)

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 15:34

sjonge zeg... net te horen gekregen van de advieseur dat we waarschijnlijk 10 minder kunnen lenen dan gedacht.
Nu hebben we het geld wel liggen, maargoed ik mag toch wel verwachten van een adviseur dat hij je geen groen licht geeft als je iets niet kunt lenen.... :(
En mag je ook wel verwachten voor het geld wat we hem betalen dat hij met meerder opties komt ipv 1 bank en dit is het..?
Of heb ik nu een droombeeld van een adviseur?

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 15:42

Ik ken de situatie natuurlijk niet, maar je mag wel verwachten dat een adviseur een reëel beeld van de situatie kan schetsen en doorrekenen. Uiteindelijk acceptatie vindt altijd aanleveren stukken af, maar 10k is wel een groot verschil.
Wat de meerdere opties betreft, het ligt er maar net aan bij hoeveel banken hij een aanstelling heeft, en hoe hij ook de huidige optie heeft gepresenteerd. Het is onmogelijk om op basis van deze informatie daar als buitenstaander een uitspraak over te doen.

Heb je dit ook bij hem aangegeven?

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 15:50

mijn vriend is hem nu aan het bellen... Ik wil dat hij voor het geld wat wij hem betalen kei en keihard werkt... en niet even tussen neus en lippen door zegt oo en trouwens... misschien kunnen jullie 10 minder lenen.... pppfff ik vind het nogal wat...

edit; net gebeld... hij zegt dat elke offerte aanvraag 500 euro kost vandaar dat hij maar 1 bank heeft aangeschreven en dat er wat cijfers van de zaak tegen vallen waardoor ze voorzichtig zijn...
Maar nog ben ik boos... ik vind dat hij moet praten als brugman voor ons... of is dit niet reëel om te verlangen?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 16:01

Ik denk niet dat banken daarin mee gaan, die hebben nu eenmaal de eisen en wijken daar niet van af, hoeveel er ook gepraat wordt voor jullie.
Wel vind ik het zeer kwalijk dat hij dat niet bij de voorberekening had kunnen zien aankomen, dat had hij al moeten zien. 10000 is niet weinig. Hij is daar zelf de fout ingegaan. En zou met de afrekening van die persoon daar zeker een vergoeding voor eisen, tenzij hij het toch nog voor elkaar krijgt.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 16:03

Elke aanvraag kost €500? En die kosten maakt hij nu pas bekend? Of wisten jullie dat al? Laat ik het zo zeggen, ik denk er het mijne van...

Banken hebben inderdaad gewoon harde richtlijnen. Ze zijn niet wel voorzichtig of niet voorzichtig. Iets kan, of kan niet. Uitzonderingen daarop zijn zeer, zeer beperkt mogelijk, zeker bij het kopen van een woning. Bij beheersmutaties is er nog wel wat speelruimte, maar bij het aankopen van een woning is er een set regels en daar heb je het mee te doen.

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 16:07

Neonlight schreef:
Ik denk niet dat banken daarin mee gaan, die hebben nu eenmaal de eisen en wijken daar niet van af, hoeveel er ook gepraat wordt voor jullie.
Wel vind ik het zeer kwalijk dat hij dat niet bij de voorberekening had kunnen zien aankomen, dat had hij al moeten zien. 10000 is niet weinig. Hij is daar zelf de fout ingegaan. En zou met de afrekening van die persoon daar zeker een vergoeding voor eisen, tenzij hij het toch nog voor elkaar krijgt.
Mijn vriend heeft een eigen bedrijf en hij zei dat de cijfers wat tegen vallen waardoor de bank het risico niet wilt lopen... wat ik raar vind want hun waarschijnlijk willen geven is nog steeds 7 duizend onder de geschatte waarde van de woning... dan snap ik het risico niet echt.

Mijn vriend heeft het eerste jaar 5 verlies gedraaid en 2e jaar gelijk gedraaid en vorig jaar 65 winst... dan zien ze toch groei? mja ze hebben daar vast wel regels voor... bij het uitrekenen was hij uitgegaan van 70 winst... dat zo'n klein verschil ineens betekend zoveel minder lenen :')

@Berdien... nee was niet bekend bij mij iig... maar misschien staat het in zijn opdrachtbevestigin... maar die heeft mijn vriend alleen doorgekeken...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 16:13

Ik kan me wel voorstellen dat als hij bvb. natte vinger gegevens van de zaak heeft gekregen van jullie en daar van uitgegaan is, en nu blijken de gegevens puntje bij paaltje minder positief te zijn, dat het dan best wat kan schelen en dat hij dat dan natuurlijk ook niet eerder wist als hij die exacte gegevens niet eerder gekregen heeft?

In dat geval had hij natuurlijk wel even duidelijk moeten waarschuwen :)