Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 23:20

Vandaag zijn m'n dahlia knollen binnen gekomen. Heb ze gelijk voorgetrokken!
Hopelijk gaan ze allemaal in bloei deze zomer, gaat een kleurenpalet worden <3
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Naath86

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 23:23

Heel mooi!!! Waar heb je deze besteld? Zet je deze direct in de volle grond?

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 23:26

Heb ze besteld bij www.qfbgardening.nl

Nee, dahlias kunnen nu nog niet naar buiten, ik heb ze voorgetrokken: ik heb ze binnen in een pot gepland en dan kunnen ze in mei naar buiten.
Door ze voor te trekken, bloeien ze eerder :)

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 09:31

Ik wil ook graag dahlia's. Maar dat ze niet winterhard zijn houd me toch nog tegen. Ik wil mijn planten in de volle grond en dicht beplant. Dan zou ik bij het uithalen van de dahlia's andere planten storen.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 09:55

De winters worden wel steeds milder. Ik had er 2 jaar geleden een laten zitten en die is vorig jaar prachtig opgekomen. Alleen weet ik niet hij het nu heeft overleefd...

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 10:05

Goede kan natuurlijk ook wat van mijn dahlias voortrekken. Even kijken waar ik plek voor heb.

Dahlias zijn makkelijk te stekken ook of eigenlijk scheuren.

Kelan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 10:24

Als je Dahlia's voortrekt, bloeien ze dan ook lang door, of zijn ze dan ook eerder klaar met bloeien?
(ik vind het altijd zo mooi als ze in oktober/november nog bloeien, dat wil ik graag behouden)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 11:22

Als je netjes uitgebloeide bloemen verwijderd blijven ze bloeien.

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 11:59

Mooie bloemen Letizia! Met die webshop heb ik ook goede ervaringen, ze hebben ook altijd een mooi assortiment.

Dit jaar geen zomerbloeiers besteld. Wel een nieuw plan maken voor de voortuin. Dat is natuurlijk ook erg leuk, maar wel een flink project. 28x10 meter ongeveer. Nu met 2 borders vlak bij het huis, 3 fruitboompjes en de rest is gras. Wat uit de borders komt en nog goed en mooi is gaat naar de achtertuin. Dan gaan we de voortuin opnieuw indelen.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 14:22

Malenka schreef:
Ik wil ook graag dahlia's. Maar dat ze niet winterhard zijn houd me toch nog tegen. Ik wil mijn planten in de volle grond en dicht beplant. Dan zou ik bij het uithalen van de dahlia's andere planten storen.

Heel toevallig het ik het grootste deel van de dahlia's eruit gehaald en bewaard in de onverwarmde kas. wel ingepakt in kranten en karton, hoop dat die het blijven doen. Ze moesten eruit want de planten werden gigantisch groot. Twee heb ik er zelfs niet uitgekregen, dus ben benieuwd of die nog gaan opkomen. De vorige jaren heb ik ze dus in de grond laten zitten en niks ervan geleden.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 16:23

Kelan schreef:
Als je Dahlia's voortrekt, bloeien ze dan ook lang door, of zijn ze dan ook eerder klaar met bloeien?
(ik vind het altijd zo mooi als ze in oktober/november nog bloeien, dat wil ik graag behouden)

Einde van bloei maakt geen verschil, ze bloeien wel al weken eerder. Dus als je ruimte hebt, dan is het zeker een aanrader :)

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 17:46

Hoopvol die berichten over overlevende Dahlia's. Misschien dan toch maar gewoon proberen op de meest warme beschutte plekken en in de winter goed afdekken met een laag paardenmest.

Kelan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 18:14

Als de vorst in de grond komt, redden de dahlia's het niet. Afgelopen jaren heeft het gewoon nauwelijks gevroren. Dan redden ze het wel. Maar ik zou er niet op rekenen.
Dit jaar heb ik de dahlia's tijdelijk uit de schuur gehaald en binnen gelegd, tijdens de strenge vorst.
Ze kunnen echt niet tegen vorst.
De ene knol die ik per ongeluk was vergeten, is echt pap nu....

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 18:28

Mijn Dahlia's van vorig jaar hebben het ook niet overleefd helaas... Ik ben niet zo goed in dat op tijd uit de pot halen enzo... Had met de erge vorst wel de potten in de schuur gezet, maar helaas: pap...

Ik heb wel twee mooie nieuwe gekocht, die staan al in een pot dan heb je inderdaad veel eerder bloemen :) Dit jaar toch maar eens braaf ze in kranten wikkelen en kijken of ik ze dan overhoud. Toch wel zonde als je mooie exemplaren hebt dat je er maar 1 jaartje van kan genieten.

In de volle grond heb ik weleens dahlia's overgehouden, maar bij strenge vorst gaat dat hem niet worden. Deze winter heeft het best nog hard gevroren en dat kunnen ze niet hebben.

Ik moet dat toppen ook eens braaf doen... Ik wil véél bloemen. Vorig jaar viel de hoeveelheid bloemen erg tegen...

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 18:42

Hoe groot moet de pot zijn voor dahlia's? En kunnen die dan in de winter met pot en al naar binnen?

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 19:12

Dus als mijn knollen pap zijn, is het einde oefening? Ga straks eens kijken. Anders pech.

Kelan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 19:30

yep, pap = pech ;-)

Gamova

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 13:55

Wij zien door de bomen (en struiken) het bos niet meer :Y)

Omdat onze tuin aan het water ligt hebben we een hek langs de damwand geplaatst (onze baby begint namelijk te lopen...) en nu hebben we net een strookje gras waar we iets mee willen. Nu is het namelijk wel erg veel gras en vlakte en we vinden de achterkant van het hek niet zo leuk om naar te kijken vanuit onze zitkuil.

Ik ben zelf bioloog en zou het leuk vinden als het iets inheems is (exoten hebben we al genoeg) en dat er ook nog beestjes van kunnen genieten. Een klein struik-achtig iets zou fijn zijn, op andere plekken in de border hebben we namelijk wel kleinere planten. Groen in de winter zou ook leuk zijn maar dat hoeft niet perse als het er maar een beetje mooi blijft uitzien. We zitten overigens op kleigrond (de rododendrons in de voortuin zullen het niet lang meer houden ben ik bang |o )

Iemand de gouden tip?

Het gaat dus om het strookje net achter het hek.

Afbeelding

Afbeelding

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 15:54

Gamova: Rode karnoelje (niet groenblijvend, wel mooie rode takken in de winter), Glansmispel (helaas niet inheems wel groenblijvend en bloeiend en eventueel op stam), Engels gras doet het erg leuk voor vlinders en bijtjes, adderwortel, lampenpoetser, vingerhoedskruid, astilbe, ijzerhard. Qua groenblijvers dus de glansmispel, taxus, hulst, etc.

Of als je het simpel wilt houden, laat het stukje gras verwilderen of zaai een bloemenweide mengsel. Dus dat je zoiets krijgt:
Afbeelding

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 17:11

Hazelaar?

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 18:10

Klein blijvende vlinderstruik of lavendel?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 22:17

Baal moment 2 van de 3 dahlia bollen zitten niet bij mijn bestelling.

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 13:39

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 13:43

De bijen van mijn overbuurman op de moestuin kwamen volop met stuifmeel binnen. Dus zal vast genoeg in de buurt te halen zijn. De hazelaars bij mij staan ook schitterend.

Maar ga straks even kijken wat ik nog kan voor zaaien van bloemen groenten.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 15:19

Groeit dat een beetje snel? Dat bloemenzaad.
Ik zoek nog iets voor mijn voortuin. Dat is nu nog een bende met onkruid maar wil daar eigenlijk graag vanalles voor de beestjes.