Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

JudithO

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 15:22

Puy de Dome is inderdaad net als hier, alleen dan 10x drukker omdat het dichtbij de grote stad van Clermont Ferrand is. Daar hebben we hier geen last van, het is ver rijden voor iedereen. Dagjesmensen heb je eigenlijk alleen in Le Lioran, zeker nu buiten het seizoen is het helemaal uitgestorven.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-22 19:45

@Varekaj sterkte met het hele proces zo verdrietig :(:)

Wonen in het buitenland ... ik wilde een tijd heel graag naar Engeland / Schotland, toen ik nog bij mijn nu ex was... het leek er ook lang van te komen, maar altijd weer niet op het laatste moment... -O-
Nu hoef ik niet zo nodig weg uit Nederland, maar het overwinteren / aantal maanden naar Spanje / Portugal, wellicht Italie spreekt mij wel erg aan. Denk dat het dan huren wordt, ook om elke keer naar andere plek te kunnen gaan.

Hier blij, eindelijk paar honderd Euro terug van de belasting waar ik al vanaf maart van dit jaar recht op had... is 'maar' paar honderd Euro maar als je het moet betalen moet het direct en moet je wat terugkrijgen ^) :roll:

Donderdag had ik gelukkig een goede nuttige training. Was fiks bedrag, had het zelf betaald, dan is het wel fijn als het echt nuttig is -:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 20:58

Zet mij gerust in een hutje op de hei, ik trek overal mijn plan wel. Enige waar ik geen fan van ben is het pikdonker en geluiden die ik niet ken. De eerste dagen bij tante in september waren zo hilarisch, vriend en ik hoorden echt overal spoken eens het donker was _O- terwijl we daar voordien tijdens meer zomerse vakanties nooit last van hadden.
1 avond reden we terug, net aan het kletsen over horrorfilms zoals "the descent" en monsters in het donker. Springt er een schaap van de buurman over het draadje de weg op, voor de auto.

Ik heb gegild, dat hebben ze tot het dorp verderop gehoord volgens mij. Maar het zijn wel dingen die erbij horen.

Eend was ginds spotgoedkoop, zelfs goedkoper dan kip in BE en dat kost hier geen drol.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 09:56

Hier staat ook vast dat ik vroeg of laat ga emigreren, Nederland heeft nooit gevoeld als "mijn" plek. Ik vind het overal altijd veel te druk, teveel gebouwen, teveel mensen, te veel wegen, paar stukjes natuur word je overlopen door dagjesmensen (hoewel ik nu op de veluwe de tijden waarop het rustig is wel begin te leren kennen) Hutje op de hei (met vooral veel grond zou ik dan willen) is onbetaalbaar, dat zou in Nederland wel de beste plek zijn voor mij, maar zelfs al zou ik rijk worden en lukt dat (iets waar ik overigens niet naar streef, want werken of carrière maken is absoluut niet mijn doel in het leven, ik werk om te leven en niet andersom, dus hoe minder hoe beter) , dan is het alsnog 9 vd 10 keer koud, en ik gedij het beste in 30 graden.
Maar heb geen haast, ik heb nu nog een paar dingen waarvoor ik hier wil blijven (zoals mijn moeder), maar er komt een moment dat deze "dingen" er niet meer zijn, en dan ben ik weg :j Mijn doel is dan om ergens off grid een zelf sustainable plek te creëren, leven van mijn eigen land en zo onafhankelijk mogelijk zijn.

Ik ben per ongeluk los gegaan deze week, heb een automatische voerbak gekocht voor mijn katten :')
Die van mij moet je meerdere keren per dag geven, want anders eten ze alles in een keer op en worden ze obesitas. Dus nu ga ik ze zelf alleen nog 's ochtends en 's avonds geven, over de dag heen krijgen ze dan om de paar uur een afgewogen hoeveelheid brokjes uit het apparaat, handig als ik straks weer lange dagen moet werken vooral en het geeft ze wat meer ritme/stabiliteit. Er zit zelfs een camera in zodat ik kan zien of ze allebei gegeten hebben, en als het etenstijd is heb ik een bericht ingesproken die af gaat _O-
Laatst bijgewerkt door Faelynn op 19-11-22 10:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 10:09

Wij hebben ook al een paar jaren zo’n automaat voor de nacht en vakantir. Onze katten krijgen ook elke drie uur eten, want na 3 uur is een katten maag leeg. Wat een uitkomst :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 11:11

Ik kan wel gewoon brokjes zetten in een grotere hoeveelheid zonder dat ze zich overvol vreten. Maar alsnog gaat die zak royal Canin altijd sneller op dan zou moeten volgens het schema op de zak. Als ik die gewichten aan zou houden, dan is mijn oudste kat na een paar dagen graatmager. Dus onbeperkt hier, en met regelmaat krijgen ze elk ook een zakje natvoer. Waar ze heel kieskeurig in zijn geworden wat ze wel en niet blieven :+

Ik heb even inzicht nodig.
Momenteel heb ik 2 caps: een zwarte van samshield en een goudkleurige van uvex. Over beiden heel tevreden, maar ze zijn aan vervanging toe.
Ik rij eventing en wou graag voor de crossen en winterse buitenritten een skullcap, zo'n Cap zonder klepje vooraan. Alleen lijkt dat nergens naar om dressuur mee te rijden, dus dan zou er een extra cap moeten komen voor dressuur en jumping (buiten cross om).
Maar nu twijfel ik of ik niet toch gewoon een eenvoudige zwarte cap aankoop, met klein klepje vooraan, en die alsnog voor beide zou gebruiken.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-22 11:41

Volgens mij heb je bij bepaalde merken ook dat je de klep er vanaf kunt halen? ALthans, zoeen heb ik ooit gehad...
**ff gezocht**

Kan het niet meer vinden... maar het was een Casco en dan een in het duurdere segment. SUper fijne cap.
https://www.divoza.com/nl/ruiter/paardi ... hamp-3-cap
Deze lijkt er nog het meest op.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 12:16

Wij hebben ons huis op Curaçao te koop gezet, verhuur is toch echt niks voor mij. Hopelijk snel verkocht en dan volgend jaar kijken om een vijver met hutje in Noord Oost Frankrijk te kopen als begin. Dan nog een paar jaar in Nederland om even goed te potten en dan :evaw:

We willen volgend jaar ook kijken of er een mogelijkheid is om het perceel met woonbestemming te splitsen. Dan zouden we 30 meter verderop een nieuw houten huis kunnen bouwen en het voedselbos houden, en het huidige huis verhuren of tzt verkopen met iets van 1000m2 grond. Zou dan het grootste gedeelte van de hypotheek moeten afdekken of bij verkoop geheel aflossen (maar dan is de zeggenschap weg wie er woont). Hebben nog gekeken om het perceel geschikt te maken voor Tiny Houses maar die slagingskans is te klein ivm einde bebouwingsconcentratie na het huis.

Ach ja. We zien het wel. We zijn in ieder geval goed in en gek op plannen maken :P

Een voerautomaat voor de katten lijkt mij ook wel iets maar ik heb 2 schrokop's en ben bang dat de andere 2 dan niet genoeg te eten krijgt. En die 2 eerstgenoemde zijn juist al te dik :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 12:26

Dat hebben jullie toch nog niet zo lang geleden gekocht, of ben ik mis? Waarom valt de verhuur tegen?

Wij zoeken een klein huis met een lap grond als voorkeur maar dat is hier amper te vinden. Hoe groter het perceel hoe groter de woning, of met veel koterijen erbij waar je immens veel tijd, werk en geld in moet pompen. En dan ben je nog duur uit in de aankoop, die prijzen lijken maar niet te zakken.

De reden dat ik een cap overweeg zonder klepje is voor veiligheid trouwens. Als je valt en je cap schuift naar voor is er verhoogd risico op neus- en aangezichtsbreuken. En aangezien valrisico wat groter is tijdens eventing :P Casco heb ik geen ervaring mee. Mijn samshield zit in normaal gebruik prima, maar schuift tijdens een cross nét een tikje te ver voor mijn ogen. Mijn uvex blijft wel perfect zitten, dus in theorie zou ik daar weer naar neigen. Alleen dat klepje dus...

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 12:26

Oh nee toch Prairy, die hadden jullie toch nog niet zo lang? Als het toch eens kon was ik wel op curaçao gaan zitten _O- Prachtig plekje wel.

Een van mijn katten heeft ook 1,5 jaar lang onbeperkt eten gehad (chipreader voerbak die ik gewoon altijd onbeperkt vol hield) Dat ging echt perfect, tot ze gesteriliseerd werd.. Zag in de maanden daarna het eten steeds harder gaan en mijn kat steeds ronder worden :') Nouja mijn andere kat stond al op beperkt eten, dus nu maar samen.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 12:40

Klopt, hebben we pas dit jaar gekocht. Maar zelfs met een goede beheerder krijg ik er nog veel stress van, en daar heb ik gewoon geen zin in :') We hebben het voor een goede prijs gekocht en nu is hopelijk nog net een goede tijd voor verkoop met iets winst. En dan gebruiken we het geld liever voor andere toekomst plannen.

Ik wil het mensen teveel naar de zin maken en dan is het gewoon niet handig als je aan de andere kant van de wereld zit.

Het huis en eiland zijn mooi hoor, daar niet van. In januari gaan we zelf nog bijna een maand er heen, dit keer echt voor vakantie (en hopelijk notaris haha). Maar het wordt er ook steeds drukker en zelfvoorzienend leven is daar verdomd lastig.

Ach ja. Net als met paarden zelf hebben, je weet niet wat het is voor je het probeert.
Laatst bijgewerkt door Prairy op 19-11-22 12:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 12:41

Of een domein kopen met een huurhuisje erop. Iets zoals Pien hier op bokt heeft?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 12:45

Als iemand anders alles regelt en doet zou dat nog kunnen. Beetje, ik stop geld erin en elke maand komt er geld uit zou ideaal zijn. Maar je zit ook met onderhoud etc.

Mijn ideale toekomstbeeld zou zijn om bijv in Frankrijk goedkoop iets op een goede locatie te kopen, opknappen (met aannemer, niet alles zelf doen, wel een deel) en weer verkopen. Dat vind ik namelijk wel leuk om te doen.

We vinden ook allebei langer lopende verplichtingen niet fijn, ook al zijn het leuke dingen zoals cursussen. Als dat langer als 3x achter elkaar is begint het al te vervelen :=

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 12:55

Heel herkenbaar, ik hou ook meer van "projecten" dan iets langdurend.
Moet ook altijd variatie hebben, zo heb ik nu 4 verschillende banen, want fulltime op een plek zitten lukt mij gewoon niet, en ik zit bijna nooit ergens langer dan 2 jaar, want na een jaar raak ik er vaak al op uitgekeken en begin ik in mijn hoofd al te zoeken naar iets nieuws :')
Mijn huis heeft vandaag ook weer wat veranderingen moeten ondergaan. Heb van marktplaats een vitrinekast gekocht en daar wil ik een plantenterrarium van gaan maken, om te kijken of het mij lukt ook in de winter mijn eigen snackgroentes te "verbouwen" bureau moet daar weer voor schuiven en in heb te weinig boekenkast ruimte voor mijn studie boeken, dus daar ga ik komende week mee aan de slag. Wel alles zo goedkoop mogelijk en 2e hands vind ik het leukst :j

E ik wil heel graag naar de harry potters studio's in Londen, dus ben aan het plannen om dat zo goedkoop mogelijk (kleine week onder de €250 totaal is het streven) te gaan doen. Heerlijk alles los plannen ook, dus geen voorgekauwde tour, maar zelf zoeken naar de beste manier van reizen, verblijfplaats etc.
Houd me bezig :')

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 14:32

Pien verhuurt geen vakantiehuisje meer, ze hebben hun eigen huis verkocht en wonen nu in het huis wat ze verhuurden. En ze hadden daar ook veel werk en stress van om alles in orde te krijgen of te houden om het de vakantiegangers naar hun zin te laten hebben.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 14:44

Voor wie niet in een huis wil beleggen maar wel iets anders interessants: garageboxen :D

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 14:48

Jeetje, Prairy, dat is snel. Liep het niet lekker met de beheerder?

Ik heb voor het eerst in mijn leven een deposito geopend := 6 maanden om te beginnen. Zijn er hier nog meer mensen die een deposito of spaarrekening hebben via Raisin?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 14:59

Ja hoor, het loopt echt prima met de beheerder en met de verhuur, is zelfs tot begin maart gewoon verhuurd al. Het zijn vooral de Canadezen die steeds meer komen en die echt op alles wat te zeiken hebben. Voorbeeld recensie: het licht in de badkamer was zo slecht dat mijn man zich moest scheren in de spiegel van de auto. Ten eerste is dat onzin en ten tweede was alles steeds perfect volgens hun en hadden ze het zo naar hun zin, en als er iets was, werd daar gelijk op gereageerd. En dan wordt in een recensie alles ineens afgekraakt dat je denkt, huh?

Ik kan daar gewoon niet tegen, mentaal zit het nog steeds niet helemaal lekker in mijn hoofd en ik heb daar dan (te) veel last van. Vandaar :) En gelukkig kunnen we dan allebei vrij snel beslissen dat iets het toch niet is voor ons.

Gewoon lekker projectjes past veel beter bij ons, minder te maken met andere mensen ook :')

Ik heb alleen via LeasePlan een extra spaarrekening en heb daar ook wel een deposito gehad. Maar nu de rente stijgt vind ik het niet zo interessant om ons geld vast te zetten.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 15:25

O ja, herkenbaar. Amerikanen en Canadezen zijn zo veeleisend. Ik zat ook eens reviews te lezen van een hotel, geeft er een Amerikaan een 1 omdat de roomservice 5 minuten te laat was. Echt, dan spoor je niet.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 16:16

Faelynn, voerautomaten zijn geweldig! Maar waar je iets kunt inspreken had ik nog niet eerder van gehoord. Briljant :')

Varekaj, geen idee over caps. Ik koop altijd de simpelste die er is en dan gaan ze rustig een jaar of 10 mee. Als alles goed gaan tenminste haha.
En ja, klein huis met veel grond lijkt echt bijna onmogelijk, waar dan ook ter wereld.

Prairy, nu alweer verkopen ja? Waarom valt de verhuur tegen? Om het werk of de huurders?
Ik lees het al. Kan het me voorstellen ook. Wat een rare lui, daar zou ik ook hoofdpijn van krijgen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 16:19

Varekaj schreef:
Dat hebben jullie toch nog niet zo lang geleden gekocht, of ben ik mis? Waarom valt de verhuur tegen?

Wij zoeken een klein huis met een lap grond als voorkeur maar dat is hier amper te vinden. Hoe groter het perceel hoe groter de woning, of met veel koterijen erbij waar je immens veel tijd, werk en geld in moet pompen. En dan ben je nog duur uit in de aankoop, die prijzen lijken maar niet te zakken.

De reden dat ik een cap overweeg zonder klepje is voor veiligheid trouwens. Als je valt en je cap schuift naar voor is er verhoogd risico op neus- en aangezichtsbreuken. En aangezien valrisico wat groter is tijdens eventing :P Casco heb ik geen ervaring mee. Mijn samshield zit in normaal gebruik prima, maar schuift tijdens een cross nét een tikje te ver voor mijn ogen. Mijn uvex blijft wel perfect zitten, dus in theorie zou ik daar weer naar neigen. Alleen dat klepje dus...

Er zijn ook caps met klepjes van flexibel rubber. Meer in de endurance misschien, dus misschien bij andere merkjes spieken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 16:42

Hebben die ook alle veiligheidslabels? Want daar ben ik wel strikt op. Net zoals bij mijn BP moet hij het goede label hebben (paars dus) naast een uitstekende pasvorm.
Samshield heeft alle labels, ben heel blij met die helm verder, alleen dus jammer dat hij voorover zakt bij crossen. Het lijkt wel onmogelijk om een skullcap te vinden en helemaal in mijn maat (xxs-s oftewel 52) dus ik ga gewoon om te beginnen voor een nieuwe uvex. Indien nodig, morgen eerst eens checken hoe oud de huidige zijn. Als ze nog een jaartje mee kunnen wacht ik wel tot 2023 :D

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-22 00:07

@Prairy ik heb een aantal jaar een B&B (aan huis) gehad en vroeg me al af hoe jullie dat zouden ervaren een verhuur zo ver weg... ik herken het wel hoor dat je zegt je wilt het zo goed doen en dan van die types ertussen :roll: ik had altijd aardige Amerikanen trouwens.

Ben zelf ook van de projecten, in ieder geval met mijn werk en het lijkt onderhand ook wel met huizen :+
Ik wil ook niet het idee hebben dat ik ergens echt aan vast zit, ben erg gesteld op mijn vrijheid en dat lijkt met de jaren alleen maar toe te nemen :o

Nog even kleding gescoord met fikse korting vandaag, was erg toe aan een rok / trui combi en dan een beetje netjes. Goed geslaagd *D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 16:13

Hoe is het hier met iedereen?

Heb vandaag en morgen dagje vrij. Vandaag hele dag al tv gekeken onder een dekentje, over een uurtje vertrek ik richting stal voor les etc. Vanochtend de verwarming toch maar op "dagje thuis" gezet en het is nu 19,5 graden ipv 18 en toch raak ik niet echt opgewarmd. Nu met heerlijke mok koffie op de bank in de hoop dat dat wat helpt.

Ik heb een tijdje terug Too good to go gedownload maar da's echt geen succes. De locale supermarkt zie ik nooit een aanbod van langskomen en als het toch komt is het steeds "gisteren reeds uitverkocht om xxxx uur". Er zitten nog supermarkten in de buurt (Lidl en spar) maar daar zie ik nooit wat van...

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 16:20

Ik moet nog gordijnen voor in huis (woonkamer en twee slaapkamers).

Waar haal ik leuke en vooral betaalbare gordijnen vandaan?