oji schreef:Maar juist de houtnerf maakt dat het er heel nep uitziet. Maar goed, ieder zijn ding. Ik vind het doodzonde van de huizen die we nog hebben van 1930 of eerder, om daarvan het karakter de nek om te draaien door kunststof kozijnen. Maar anderen zullen voor onderhoudsvrij kiezen. Alleen snap ik nooit zo goed, waarom je niet in een nieuwbouwhuis gaat wonen als je onderhoudsvrij wilt. Want alles wat een oud huis charmant maakt, vraagt nou eenmaal meer onderhoud als dat wat nieuw is.
Ik snap je helemaal Oji. In ons vorige huis (van 1840) heb ik dan ook de kozijnen die aan vervanging toe waren steeds vervangen door hout (op maat gemaakt natuurlijk, niks standaard paste ooit). Inclusief roedeverdeling en authentiek uitziend beslag.
In ons nieuwe huis (van ongeveer 1900) hadden we ineens een lekkage bij de dakkapel (die er natuurlijk ook niet op zat in 1900

Voor beneden zal ik niet voor kunststof kiezen, want je 'voelt' het verschil wel, dus als je dichtbij komt wil ik dat niet. Maar een oud huis helemaal in de oorspronkelijke materialen houden is soms gewoon niet handig/verstandig. Om te kunnen investeren in de zaken die je echt belangrijk vind (vooral qua tijd) v.w.b. onderhoud is het soms wenselijker om dan andere dingen wat makkelijker voor jezelf te maken.