Interieurtips: hoe ziet jouw leefruimte eruit? - Deel 12

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 09:34

oji schreef:
Maar juist de houtnerf maakt dat het er heel nep uitziet. Maar goed, ieder zijn ding. Ik vind het doodzonde van de huizen die we nog hebben van 1930 of eerder, om daarvan het karakter de nek om te draaien door kunststof kozijnen. Maar anderen zullen voor onderhoudsvrij kiezen. Alleen snap ik nooit zo goed, waarom je niet in een nieuwbouwhuis gaat wonen als je onderhoudsvrij wilt. Want alles wat een oud huis charmant maakt, vraagt nou eenmaal meer onderhoud als dat wat nieuw is.

Ik snap je helemaal Oji. In ons vorige huis (van 1840) heb ik dan ook de kozijnen die aan vervanging toe waren steeds vervangen door hout (op maat gemaakt natuurlijk, niks standaard paste ooit). Inclusief roedeverdeling en authentiek uitziend beslag.

In ons nieuwe huis (van ongeveer 1900) hadden we ineens een lekkage bij de dakkapel (die er natuurlijk ook niet op zat in 1900 :D ). Kozijnenman erbij gehad, die beweerde dat hij plastic (zoals ik het altijd denigrerend noem :o ) kon leveren waarvan ik het verschil met hout van die afstand niet kon zien. Dit zijn dus idd kunstof kozijnen (wel met roedeverdeling), niet helemaal glad, maar zeker niet met zo'n overdreven nerf, want op geschuurd en geverfd hout zie je natuurlijk nooit zo'n nerf als bij sommige voorbeelden (dat zou alleen passen als je potdeksels wilt imiteren ofzo). Ik heb de sprong gewaagd, en eerlijk, vanaf beneden (want daar sta je natuurlijk als je de buitenkant ziet, zie je echt geen verschil. Het glimt niet overdreven, uitstraling (en kleur) is hetzelfde als het geverfde hout. Binnen hebben we het zo afgetimmerd dat je voornamelijk hout ziet.

Voor beneden zal ik niet voor kunststof kiezen, want je 'voelt' het verschil wel, dus als je dichtbij komt wil ik dat niet. Maar een oud huis helemaal in de oorspronkelijke materialen houden is soms gewoon niet handig/verstandig. Om te kunnen investeren in de zaken die je echt belangrijk vind (vooral qua tijd) v.w.b. onderhoud is het soms wenselijker om dan andere dingen wat makkelijker voor jezelf te maken.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Interieurtips: hoe ziet jouw leefruimte eruit? - Deel 12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 09:42

Ik snap ook wel waarom voor kunststof gekozen wordt. Maar dan nog vind ik het wel zonde. Hout is zo mooi. En ik vind ook dat je het ziet, helemaal van dichtbij. Hoewel ik best geloof dat dat met jouw dakkapel niet het geval is, want te ver weg :P.

Het doet af aan de uitstraling van een ouder huis, vind ik. Helemaal die meuk met overdreven nerven. Wie dat ooit bedacht heeft _O-.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 10:10

Ook geen fan van kunststof kozijnen in een oud huis. Ons vorige huis was ook oud, jaren 30. Kwam e.e.a. aan onderhoud aan. Nooit bedacht om kunststof kozijnen te nemen, dan maar verven. Bij de zoektocht naar een nieuw huis ook echt afgeknapt op oude huizen met kunststof kozijnen.
Uiteindelijk trouwens voor een redelijk nieuw huis gekozen. Met houten kozijnen.. :+ Maar als ze ooit vervangen moeten worden dan kunnen we er met goed fatsoen kunststof kozijnen in laten zetten :D

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 10:29

Wij hebben 30 jaar terug nieuwe ramen in het huis laten zetten wat we kochten alsook nieuwe deuren. Tot onze grote schrik en verbazing hebben we laatst een groot deel moeten laten vervangen omdat het al weer rot was. Ondanks dat we ze regelmatig schilderde. Dat was mijn reden voor hout toen. Ik verander graag van kleur.
Nu saaie witte kunststof ramen genomen omdat als je net als wij veel ramen hebt het een dure kost is alles te vervangen.De rest word ook nog vervangen door kunststof maar is een betere kwaliteit hout blijkbaar of zit op een gunstigere hoek van het huis. wij hebben nu ook 3 dubbel glas .

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 10:56

Ik ben trouwens ook wel benieuwd of het beloofde energie effect nou daadwerkelijk zo scheelt of dat iedereen (en met name de overheid) elkaar maar gek loopt te maken met isoleren. In mijn vorige huis uit 1850 nog met mijn ex zaten nog de orignele hardhouten kozijnen en luiken (schuiframen met katrollen en roedes) met het originele glas (1,5mm dun en niet helemaal strak). Ik vond dat echt supercool! Alleen al het idee dat dat al zo lang bewaard was gebleven. Tuurlijk veel werk gehad om het in goede staat te krijgen, maar toen het af was zag het er echt perfect uit. Zo mooi. In de originele kleuren. Huis was origineel door een schrijnwerker gebouwd dus de kozijnen etc waren geweldig gaaf. Geen haar op mijn hoofd om dat te veranderen voor een lagere energie rekening.

Maar goed, dus schuiframen, niet 100% sluitend, en 1,5 mm dun enkel glas....2 onder 1 kap dus ook niet ingesloten, en een hele normale energierekening voor de maat van het huis en de bewoners samen-stellling. Vergelijkbaar met een nieuwbouw rijtjeshuis van die omvang.
Nu woon ik in een huis uit 1900, deels enkelglas, 1 steens, wel links en rechts buren eraan vast (binnenstad) maar mijn energie rekening is echt absurd laag. Stookkosten minder dan de helft van een normaal 1 persons huishouden in een apartement en stroom ook ruim onder gemiddeld. Ik zou dus nooit de investering van dubbel glas kunnen terugverdienen.

En ik ben een kouwkleum...dus ik zet de verwarming gewoon hoog als en ik hou ook van lekker heet douchen.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 11:04

beatje schreef:
Wij hebben 30 jaar terug nieuwe ramen in het huis laten zetten wat we kochten alsook nieuwe deuren. Tot onze grote schrik en verbazing hebben we laatst een groot deel moeten laten vervangen omdat het al weer rot was. Ondanks dat we ze regelmatig schilderde. Dat was mijn reden voor hout toen. Ik verander graag van kleur.
Nu saaie witte kunststof ramen genomen omdat als je net als wij veel ramen hebt het een dure kost is alles te vervangen.De rest word ook nog vervangen door kunststof maar is een betere kwaliteit hout blijkbaar of zit op een gunstigere hoek van het huis. wij hebben nu ook 3 dubbel glas .

Het gaat er niet zozeer om hoe vaak je schildert, maar vooral om hoe je schildert en met welke verf. Hoe goed je de onderlagen aanbrengt. Bv grondverf in dezelfde kleur laten mengen als de dekverf scheelt al enorm in het behoud van je kozijnen. Bij kleurverschil in de lagen komt er temperatuur verschil tussen de lagen als de zon erop staat, en dat maakt dat de verf enorm veel minder dekkracht heeft. Als je niet in kleur wilt mengen is het in ieder geval zo dat je geen witte grondverf onder een donkere kleur moet doen. Dan kun je beter de standaard donkergrijze pakken.
Maar ook de kwaliteit van de verf. Voor de kozijnen buiten niet met flexa, histor of huismerken oid aan de gang gaan, maar proffesionele grondverf en lak. Ik zelf gebruik uitsluitend Sikkens voor buitenshuis. En beter meerdere dunne lagen en steeds fijner opschuren, als ik 1 keer een dikke laag erop smeren.

Ik heb ook een volhouten zeilboot gehad en daar leer je wel van hoe je dekkend en waterdicht moet schilderen/lakken. Maar ja...houten boot...klus je dood.... :=

Kirstenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 12:32

Wij hadden in onze jaren 30 woning ook uitsluitend houten kozijnen. Buiten schilderde we niet zelf, altijd door een prof laten doen. Zat het originele hout nog op en was in uitstekende conditie, als je 't maar op de juiste manier onderhoud. Nu wachten we op ons nieuwbouwhuis met (gelukkig) houten kozijnen :D

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 13:03

Wij zijn in ons nieuwe huis begonnen (één muurtje geverft) beneden is nog een bende electricien is nog bezig met leiding werk) beneden hebben we er al wel een kozijn/raam bij gemaakt. Maar daar heb ik nog geen foto van. Maar muur in de slaapkamer. Was nog niet helemaal droog.

Afbeelding

Het is vintage blue. Ertegen over komt foto behang van noorderlicht boven de lofoten en de rest laten we wit.

En wij hebben ook mooi uitzicht buiten. Onze tuin ligt aan dit water. Foto is ook gemaakt vanuit de tuin.
Afbeelding

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 13:17

Wat een mooie kleur, zeg. Heel gaaf. Lofoten is Noorwegen, toch? Heb je een foto van de afbeelding, ben benieuwd :D. En wat een fantastisch uitzicht _O_.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 13:39

_San87_ schreef:
Wat een mooie kleur, zeg. Heel gaaf. Lofoten is Noorwegen, toch? Heb je een foto van de afbeelding, ben benieuwd :D. En wat een fantastisch uitzicht _O_.

Ik heb hem even geknipt van internet.
Nikkel art daar hebben we het besteld

Afbeelding

In de woonkamer komt 100% sage. Daar hebben we witte plavuizen. Die we laten zitten. Witte Keuken met eiland. Er zit nu een lelijke schuifpui in die wordt vervangen door een kunststof pui maar dat gebeurd later.
Laatst bijgewerkt door BeFunny op 01-06-20 13:43, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 13:40

Apart sfeertje. Ik ben heel benieuwd hoe dat eruit ziet wanneer de kamer volledig is ingericht.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 13:44

We nemen ons eigen meubels mee (ook Scandinavisch )

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 14:35

MizzMontana schreef:
Wij zijn in onze zoektocht nog al weinig nieuwbouw met meer dan een hectare grond tegen gekomen :D

Lizz het komt bij ons op de ulenborden, een plekje waar de vogels graag zitten (te flatsen), mij lijkt de houtnerf juist lastiger schoonmaken.

Oh ja snap het helemaal.
Heb je al naar vezelcementleien/eternit gekeken?
Wij hebben goede ervaring met https://www.cedral.world/nl-be/gevel/gevelstroken/ in ons vorige huis en gaan daar nu weer gebruik van maken.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 14:54

Goeie tip Lizz, dat is een stuk dunner dan de keralit en zou het makkelijker maken om te verwerken. Maar helaas niet in de ral kleur (wijnrood) te krijgen die op de rest van het huis zit.
Ik ga wel de Zweeds rood bestellen om te kijken of het in de buurt komt.

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 15:22

Prachtig BeFunny!

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 16:29

MizzMontana schreef:
Goeie tip Lizz, dat is een stuk dunner dan de keralit en zou het makkelijker maken om te verwerken. Maar helaas niet in de ral kleur (wijnrood) te krijgen die op de rest van het huis zit.
Ik ga wel de Zweeds rood bestellen om te kijken of het in de buurt komt.

Je hebt ook nog kunststof gevelpanelen van Mammut in wijnrood. Houd er zelf niet zo van maar dat is ook wel een mooie oplossing misschien.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 17:53

Mooi befunny! Ben benieuwd naar het eindresultaat!

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 18:24

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 18:50

Wauw Befunny, dat is gaaf zeg!

Plukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 20:09

Wij hebben net alle kozijnen van ons huis laten vervangen door zwarte kunstof Schuco kozijnen met houtnerf en tripple glas:

Voor
Afbeelding

Na

Afbeelding

Afbeelding

Close up

Afbeelding

Afbeelding

Wij zijn er echt super blij mee!

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 20:17

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 21:26

Dat ziet er mooi sjiek uit Plukje!

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 21:44

Plukje schreef:
Wij hebben net alle kozijnen van ons huis laten vervangen door zwarte kunstof Schuco kozijnen met houtnerf en tripple glas:

Voor
[ [url=m/TGPAp3.png]Afbeelding[/url] ]

Na

[ [url=m/mjt27Y.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/jLH86u.jpg]Afbeelding[/url] ]

Close up

[ [url=m/eWDOOA.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/4V7aQI.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wij zijn er echt super blij mee!

Ziet er mooi uit hoor!

Ik heb nu een sample besteld van rockpanel. Als iemand daar ervaring mee heeft hoor ik dat ook graag.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 21:52

Mooi, waar komen die kozijnen vandaan?

Plukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 21:59

BeFunny schreef:
Mooi, waar komen die kozijnen vandaan?

https://www.verbouwcenter-ede.nl/

Uitgekozen vanwege hun hoge cijfer voor klanttevredenheid en dat hebben ze meer dan waar gemaakt. Het was een groot project met enorm veel voorwerk en de service die ze daarbij hebben geleverd is echt ongekend.